Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Jag har bara använt väst när jag blivit tvingad. Gillar inte hur låst och otymplig man känner sig. Skulle kunna tänka mig en uppblåsbar om jag börjar rida igen.
 
Har fö funderat på en sån tunnare väst som tex komperdell gör. Som väl mer är ett ryggskydd (?).
Men faller åter i tanken ’då händer det väl nåt och om jag bara haft en ’vanlig’ väst så....:cautious:
 
Jag skaffade en efter en ridolycka för 15 år sedan och har verkligen försökt vänja mig vid den. Men den påminner alldeles för mycket om den korsett jag hade som tonåring på grund av skolios. Sist jag hade på mig den var när jag red in min häst.

Jag tänker att de är modernare nu för tiden och att jag verkligen borde skaffa en och vänja mig vid den men jag har ett stort motstånd inom mig.
 
Har fö funderat på en sån tunnare väst som tex komperdell gör. Som väl mer är ett ryggskydd (?).
Men faller åter i tanken ’då händer det väl nåt och om jag bara haft en ’vanlig’ väst så....:cautious:

En sån är jag också sugen på, men så tänker jag att jag tycker ju EGENTLIGEN inte det är några problem med västen jag har nu, så då är det mest ytliga anledningar till att jag vill byta och är inte det dumt? Skulle förmodligen inte börja använda den mer än nuvarande väst (typ vid uteritt eller så), utan istället för, och det verkar ur ett säkerhetsperspektiv rätt dumt.
 
Nej har ingen nu mer.
Köpte en 98/99 och åkte i backen flera gånger under samma ridtur, kände mig som ett kassaskåp. När jag skulle rida in min -12 så köpte jag ett ryggskydd som jag använder i perioder, i perioder då jag glömmer av den då den inte är lika inbyggd i ryggmärgen som hjälmen är.
 
Vad var det för skador som blev allvarligare pga säkerhetsväst?

Det är faktiskt inte helt ovanligt att väst orsakar skador på det sätt @Dressyrtjejen_97 råkat ut för. Hört rätt många under åren med ft som skadat sig pga västen åker upp.

Förr för dom som är tillräckligt gamla att minnas hade vi alltid en rem från ryggdelen runt skrevet som fästes framtill vid magdelen för att förhindra just att västen åker upp. Finns ju inte längre... Jag bröt revbenen på det sättet..västen åkte upp och kanten på framsidan trycktes in i revbenen när jag ramlade av ganska odramatiskt
 
Jag har aldrig haft väst. Trots att jag ridit in och arbetat med problemhästar.
När jag var liten fanns inte västar. Sen kom de där styva sakerna. Jag är beroende av att min kropp svarar fort om en häst brakar iväg, så jag inte åker av. Därför var jag länge anti västar. Ihop med att jag i ridningen vill vara följsam och känslig. Och då avskyr jag saker som hindrar mina rörelser eller bara påverkar känslan. Det stör mig helt enkelt.
Jag hade tills här om året inte åkt av på 10 år, trots jobbet. Jag åkte av på min egen när sadelgjorden brast.
Jag försöker ha så mkt säkerhetsrutiner i hur jag arbetar utbildningsmässigt med hästarna att jag iom det minskar riskerna för skada hos mig. Iom att jag redan har en svår nackskada är det väldigt viktigt att jag inte åker av. Jag är lite rädd att en väst dels gör mig långsammare och ökar avfallningsrisk och ev även gör mig lite för trygg i att just ramla av. Kanske tokigt! Men så resonerar jag.
 
Jag köpte väst när stallet gjorde terrängbana så jag kunde hoppa på den. Men avskyr västen då den är stel och klumpig så använder den bara när jag måste.
Men köpte för en stund sen en level 2 väst som är tunnare och väldigt elastisk. Tänker att en tunnare väst skyddar bättre än ingen väst.
Så försöker använda den vid uteritter :)
 
Jag har ingen väst numer. Har bara haft väst när jag ridit terräng och då har jag haft en mjuk galoppväst med "rutor" och ingen som är helt styv.

Jag lärde mig aldrig rida ordentligt i väst. När jag började rida i början på 80-talet fanns inga västar. Jag vande mig aldrig vid dem heller och därför väljer jag bort dem. De känns otympliga och jag känner mig som ett fängelse.
 
Nu är det många år sedan jag red regelbundet, så västarna har säkert hunnit bli bättre (hoppas jag...) men när jag gjorde det så vågade jag inte rida med säkerhetsväst. Varje jäkla gång jag gjorde det så blev jag så klumpig att jag ramlade av, och de gånger jag ramlade av med säkerhetsväst så gjorde jag mig mycket mer illa än när jag ramlade av utan, även vid väldigt odramatiska fall.

Visst kanske det var en vanesak, men jag hade ingen som helst lust att ramla av och göra mig väldigt illa tusen ridpass i rad för att kanske lära mig rida med västen. Då red jag hellre utan och lät bli att ramla av öht.
 
Jag brukar alltid hoppa och rida ut med väst. Senaste året på skolan har det dock blivit utan, mest för att jag inte riktigt vet vart jag har gjort av den. Är jag hemma på klubben på klubben så försöker jag alltid ha den på vid hoppning även om det så är 20 cm, mycket för att visa kidsen att man inte måste slänga västen så fort man fyllt 19. Känner mig 0% otympligare med väst, är ju inte direkt som att jag kan böja mina revben utan väst heller 😉 att den är varm på sommaren kan jag hålla med om men känner verkligen inte av att jag har den på mig i övrigt. Är 26 år så är uppväxt med väst men det är resten av västvägrarna i min klass också så verkar inte spela så stor roll.
 
Har inte använt min väst på ett tag nu, hade den när jag red ut och hoppade min fux och vita foderhästen, samt när jag var inne i en period av extra rädsla och osäkerhet i ridningen :/.

Nuvarande häst rider jag sällan, hoppar aldrig och är bara på banan, men har inte varit minsta osäker på henne i ridningen än så har inte ens kört ut säkerhetsvästen till nya stallet..

Funderar dock på att skaffa en level 1 att ha när jag kör, vill vara så smidig som möjligt om jag behöver ta mig ur vagnen snabbt :) men ändå ha lite skydd om man kastas ur den.
 
Jag använde väst alltid innan (utom på privatlektioner i dressyr på trygg häst). Men nu när jag börjat rida western så är jag osäker på om det funkar med väst i westernsadel. Funderar på om den inte slår i där bak eller om det finns risk att fastna på sadelknoppen med västen om nåt händer. Westerntränaren jag ridit för några gånger sa att det nog inte funkar så bra tillsammans. Men jag vill gärna vara så säker som möjligt, speciellt eftersom jag alltid är ensam när jag rider.
 
Använder alltid väst vid terrängträningar (där det är ett krav) och hoppträningar (för att jag tycker det känns bäst) och oftast när jag hoppar själv också även om det bara är plutthinder. Köpte den faktiskt när jag skaffade medryttarhäst och började rida ut (efter att ha ridit på ridskola och mest ridit i ridhus/paddock) men det blev inte så många gånger jag använde den vid uteritter eftersom jag tyvärr tycker det känns lite klumpigt. Just nu får jag inte på mig västen alls pga. att magen är för stor, men av samma anledning hoppar jag inte något just nu heller så det ser jag inte riktigt som ett problem :p

Nu har i och för sig västen några år på nacken så jag funderar på att köpa en smidigare med lägre säkerhetsklass att variera med framöver, så att jag kanske börjar använda väst oftare.
 
Jag red nitiskt med väst i 15 år, nu beror det på vad/hur/var jag ska rida. Slutade för några år sedan att rida med väst vid vissa tillfällen. Det är främst i dressyren inomhus på de trygga ridskolehästarna jag inte har väst.
Jag rider ju mest på ridskolan där jag känner alla hästarna väl, vissa hästar har jag då väst på mig när jag rider. Jag brukar känna efter hur hästen känns för dagen medan jag gör iordning den om jag vet att hästen jag ska rida är lite busig.
Ute, hoppning, terräng, privathäst har jag alltid väst på.

Jag gillar att slippa släpa runt på västen, jag åker långt och krångligt varje gång jag tar mig till stall och västen är svår att passa in i de flesta väskor. Sedan är det skönare att rida dressyr utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp