Vuxna bada tillsammans

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vuxna bada tillsammans

Det där har du nog himla rätt i!

Min sambo är uppväxt med sådana föräldrar. Han såg aldrig sin far visa någon kärlekshandling gentemot sin mor. Inte ens en puss.
Min sambo växte upp med detta och trodde att det var normalt. Så han hade själv ganska svårt i början av vårt förhållande att uttrycka vad han kände. Vilket jag tolkade som att han inte kände något, och det blev bara helt fel.
Fortfarande efter 5 år ihop jobbar vi med detta. Ofta får jag väldigt konkret tala om för honom vad han ska göra och säga. Ibland svarar han då att - "du vet ju att jag älskar dig"
Jo, jag vet ju att han älskar, men vad är det värt om man inte kan ge uttryck för sin kärlek?

Så jag håller med om vikten av att barnen lär sig hur man lever i ett förhållande. Föräldrarnas beteende styr barnen oerhört mycket i hur de själv hanterar förhållanden som vuxna. Man kan aldrig visa nog med kärlek. Och fysisk kontakt är en naturlig del av ett förhållande!
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

AnnaKarinA skrev:
men min sambo tycker inte att det är "normalt" att bada tillsammans. Han älskar att utmåla mig som "onormal" och tycker ibland att jag inte ska varken tycka eller tänka något som har med barn att göra, eftersom jag inte har några egna.

Men hallå - du kan helt enkelt inte acceptera att ha det så. Läste i ett senare inlägg "att du vant dig". Vissa saker ska man inte vänja sig vid. Att bli hånad och nervärderad av sin sambo är en sådan sak.

Sedan förstår jag inte riktigt varför det är så viktigt att bada?
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Jag vet, jag borde inte acceptera mycket av vad han gör. Det knepiga är att han är underbar de veckorna han inte har sin son, när sonen är hemma vet han inte hur han ska förhålla sig till mig, han vågar i princip inte prata med mig. Sonen är inte alls sotis på mig och så, vi har jättebra kontakt och gör jättemycket tillsammans. Men men.

Inte är det viktigt att bada, det var inte så jag menade, men sambon säger att det inte är sjysst, att det är onormalt osv så jag tänkte bara lyssna lite hur andra gör. För om man verkligen älskar att bada tillsammans fattar jag inte varför det blev ett problem att ens barn är hemma, jag menar, alla par som har barn tillsammans, badar ingen av dem?

Det är inte bara badet det gäller, utan det är det att han inte vågar visa sin son att han tycker om mig också. Aldrig att vi skulle gå hand i hand om sonen är med, och en puss är omöjlig.
Jag ska inte gnälla över min situation om jag inte gör något åt den, visst, men jag blev bara nyfiken på hur andra gör. Hans syrra och hennes man var hemma hos oss en dag och då berättade de en rolig episod som hade hänt när de badade tillsammans (med barnen hemma) så då började jag fundera. :smirk:
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Vi badar tillsammans, med eller utan barn ;)

Allvarligt - vad ska den stackars sonen få för mallar med sig om vuxna parrelationer ???? Ska han bli lika störd som sin pappa och tro att man minsann inte får visa sin kärlek för varandra bara för att någon annan familjemedlem är hemma?

Jag skulle INTE ta att inte bli pussad varannan vecka :mad:
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

AnnaKarinA skrev:
Jag vet, jag borde inte acceptera mycket av vad han gör. Det knepiga är att han är underbar de veckorna han inte har sin son, när sonen är hemma vet han inte hur han ska förhålla sig till mig, han vågar i princip inte prata med mig. Sonen är inte alls sotis på mig och så, vi har jättebra kontakt och gör jättemycket tillsammans. Men men.

Han är alltså rädd att hans son ska ta illa upp om han visar att han tycker om dig. Okej, det kan man förstå. MEN det innebär inte att han har rätt att håna och förnedra dig och kalla dig onormal.

Du MÅSTE sätte en gräns för vad du tycker är acceptabelt. Sonen kanske tycker att det är jobbigt om ni kladdar på varandra hela tiden (mina barn tycker att vi är pinsamma när vi kramas och pussas, trots att den är våra gemensamma barn). Men att hålla varandra i handen, pussas och sitta nära i soffan är helt normalt.

Du är en människa värd respekt. Glöm inte det. Du kan inte kastas på soptippen varannan vecka.
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Nä, jag vet, det är så jävla tokjobbigt ibland så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Byggde stall på tomten och har det skitbra, min häst mår toppen och jag har två inackorderingar. Har byggt upp hela mitt liv och allt jag har där och då tar det emot att ens fundera på att flytta, och som sagt, varannan vecka är det ju bra mellan oss ;) Däremot har jag lite svårt att säga vad jag tycker och ryta i när jag blir förbannad, för då säger bara min sambo " varsågod, där är dörren OM DET INTE DUGER".
Vadå "om det inte duger"? Det är ju inte det som är problemet! Precis som du säger så är det lite respekt jag vill ha. Inget mer. ;)
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Får du inte respekt varannan vecka så har du det inte alls. :mad:

Det är lite analogt med Afzelius:

"går friheten förlorad
på någon enda plats
så har den gått förlorad
överallt"

Du behöver inte låta förbannad så han går i ett sådant där barnsligt försvar.

Du behöver "bara" lugnt och sakligt förklara att du känner dig kränkt och förminskad och att du behöver mer respekt i ert förhållande.

Har du riktigt mycket stake i dig tar du upp den här diskussionen när hans barn är med.

Då kan du tex säga "Jag tycker det är hemskt jobbigt att varannan vecka behöva låtsas som att vi inte är ett par. Jag tycker om er båda två och det blir väldigt jobbigt för mig om jag inte får visa det. Vad kan vi göra åt den situationen?"
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Intressant!! Jag ska prova. Sonen säljer jultidningar, och jag ska genom jultidningarna även köpa Dr. Phils bok. Jag kommer bli en expert!! *s*

Tack för ditt tips, jag ska prova! Det som är så himla trist är att när det är bra mellan oss är det så jäkla bra, och efter över fyra år med honom så vet jag att det är honom jag vill ha. Vissa brister får man ju självklart stå ut med men allt ska man inte behöva ta. Jag respekterar hans åsikt och det han tycker, men han kan inte göra detsamma gentemotmig. Han är 8 år äldre än mig (jag är 26) men ibland beter sig hans son mycket mognare än han. Ibland känner jag mig så gammal och mogen i jämförelse att jag riktigt ser mossan växa fram på mina armar *ler*
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Jag tror som du att sonen kan vara mognare än han i det här ämnet.

Det är därför det är en poäng med att rensa luften när han är med.

Då kan ju inte sambon gömma sig bakom vad sonen kan tänkas tycka. Om du är ledsen för att du inte får kramas med hans pappa så är det mycket möjligt att du får hjälp av honom. Det gäller bara att du håller dig att vara det du ÄR, ledsen och kränkt, och inte går igång och låter arg så sonen kan missuppfatta det som att du är arg på honom, och sambon regrediera till "där är dörren-snacket".

ÅLDER har ingenting med mognad att göra :smirk:
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Det kanske inte alls är min plats att säga så här, så jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag blir arg! att du ska behöva höra "där är dörren" är ju bara inte acceptabelt! Du BOR ju där. Det är DITT hem också! Jag förstår att du har mycket som håller dig kvar, och att "lämna" är ju egentligen ingen lösning alls, eftersom du älskar din sambo, men samtidigt ska du inte "vänja dig" vid vad som helst. Du måste sätta gränser. Det behöver inte skrikas och bråkas, det viktiga är att du klart och tydligt upplyser om att du INTE ACCEPTERAR att bli kallad onormal, att inte få bevis på hans kärlek på det sätt du behöver och att bli anvisad dörren när din åkikt inte stämmer med hans! Om han inte kan lyssna på dig kanske det är dags att ni söker hjälp hos en terapeut av något slag. Om han inte VILL lyssna på dig och inte är intresserad av att prata om er så kanske det är dags att ta en rejäl funderare på hur mycket förhållandet betyder för dig egentligen.
Tycker samtidigt att det är jättebra att du fått en fin relation med sambons barn, vilket gör det ännu viktigare att du mår bra när sonen är hemma! Barn känner av spänningar väääldigt tydligt och risken är stor att han tror att det är hans fel att du inte är "på topp". Håller med Silverkedjan! Se upp för att sätta sonen i en besvärlig situation bara. Han ska inte riktigt behöva vara "buffertzon" för att hans pappa inte vill lyssna/förstå. Du kan ju fråga sonen lite lätt först utan din sambos närvaro om han tycker att det är besvärande om ni kramas, och prata sedan med din sambo, alt. alla tre. annars finns nog risken att sonen känner sig lite utsatt är jag rädd.
Hoppas att det ordnar sig för dig/er!
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

Tack för alla era svar. Ibland när man bara får höra att det är en själv det är fel på, tror man till slut på det. Men om jag nu är så onormal som min sambo tycker för att jag tycker si och så, då är jag ju iaf inte ensam om att vara onormal!! ;)
Tack hörni, det känns som om jag börjar få lite ordning i min värld igen. :cool:
 
Sv: Vuxna bada tillsammans

AnnaKarinA skrev:
då säger bara min sambo " varsågod, där är dörren OM DET INTE DUGER".
Vadå "om det inte duger"? Det är ju inte det som är problemet! Precis som du säger så är det lite respekt jag vill ha. Inget mer. ;)

Alltså, det här gör mig absolut rasande att läsa.
Ursäkta att jag säger det om mannen du älskar - men han är inte värd din kärlek när han säger sådana saker till dig.

Det han gör är att missbruka sin makt.
Han är äldre än dig, tjänar antagligen mer pengar (?). Han använder sin makt för att hota dig till lydnad. Det är inte acceptabelt.

Han tycker att han har tolkningsföreträde (dvs att om ni tycker olika så är det han som har rätt), men du har lika stor rätt till dina känslor och att känna dig trygg i ert hem.

För mig personligen sitter du i en sits som är min värsta mardröm - att vara beroende av någon. Bara tanken gör mig arg. :crazy:
Hur du klarar att ställa om från kränkt till kärleksfull varannan vecka är mer än vad jag förstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: Humla
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
732
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 804
Senast: Mirtai
·
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp