VW-funderingar

>>Jag är inte så akademsik då det inet finns nån bra tränare i Sverige, de flesta lär ut framtunghet och förböjda hästar och ryttare som sitter emot hästen så det passar inte riktigt mig.>>

Snälla Djurjouren, har du ridit för alla "akademiska" tränare i Sverige? Jag håller verkligen med om att det finns många som inte är speciellt bra, men det finns de som är duktiga också. Min egen tränare lägger mycket stor vikt vid sits och andning.

Sedan kan man inte alltid bedöma tränarens kompetens efter hur eleverna rider, tyvärr. Att jag tämligen ofta återfaller i gamla ovanor och blir spänd, hamnar fel sittben o.s.v. kan man inte lasta någon av mina tränare för. De kan ju inte stå vid ridbanan varenda dag. Däremot har framför allt en av dem fått mig att hitta kopplingen mellan kropp och själ när det gäller ridning och på detta sätt har många knutar börjat lösas upp. Men man ändrar inte på 25-åriga vanor helt på ett år eller två, hur duktig tränaren än är. Förändringen måste ju komma från mig själv och hjärnans mönster måste först ändras och sedan skall kroppen hänga med också.

Anneli
 
Jag är helt övertygad om att Johan Häggberg fullständigt behärskar samtliga de sätt att rida som vi här diskuterar. Samt att han vet exakt vad som är det bästa i varje ögonblick. Han är inte låst till det Islänska sättet att rida.
 
Tja, man kan ju vara avancerad på olika sätt, Djurjouren, och att min intellektuella kapacitet överstiger mina praktiska färdigheter är knappast någon hemlighet. :) Men jag tar i varje fall varje tillfälle jag får till att öva, och stänger inte dörren för någon sorts kunskap eller träning. ;) Jag försöker också att inte generalisera så in i bomben, för det är är ett snabbt och tråkigt sätt att tappa en massa lärdomar på vägen, att som det heter, kasta ut barnet med badvattnet.
Du kanske skulle försöka med att ta till dig lite vetenskapliga rön? Du är ju på rätt spår när du citerar INte Ungs signatur i alla fall. :) Sen kanske du, med mer teoretisk underbyggnad kan uttrycka dina ideer på ett lite mer vederhäftigt sätt? Då kanske folk lyssnar lite bättre och slutar tro att du är från en annan planet, eller hur du uttryckte det. :) :cool:
 
Jag håller med dig, Gåsen! Och skulle vilka tillägga att det är lite skillnad på den ridning som krävs för att få höga poäng i stilpass och den som krävs för att få bra tider i passlöp! Så att bara sortera in Johan och Magnus och Magnus under "passryttare" är GANSKA missvisande... :angel: :devil:
 
Intressant diskussion...

... som du har dragit igång Djurjouren.
Jag uppskattar och respekterar dina åsikter, men jag delar dom inte. Vi har sett en tävling där världseliten deltar med sina absolut bästa hästar. Detta kan inte jämföras med ridning som vi bedriver på hemmaplan. Det är inte heller den ridning som VM-deltagarna rider i sin träning. Det vi har sett är en tävling och inget annat. Sen kan man tycka tävlingsreglerna inte premierar en just ridning mot hästen, men ryttarnas visningar är anpassade för att få maximal poäng kopplat till gällande domarhandledning.

Djurjouren, jag vet inte om du såg avelsvisningarna på VM. Gissar att du inte gjorde det då du inte har kommenterat dom. I avel har man andra kriterier än sporten, i avel är det bara hästen som räknas. Ryttaren är helt underordnad och därmed sits och inverkningar. Det jag vill säga är att visningen är anpassad till vad som efterfrågas, en häst i avel visas på ett sätt, samma ekipage i sport visas på ett annat.

Det är möjligt att du har rätt, bedömningskriterierna inom sporten borde kanske vara annorlunda. Vill du jobba för detta så föreslår jag att du kontaktar SIF:s sportutskott, jag vet att det är ständigt är brist på engagerade människor.

Sedan detta du skriver om vem som köper hästar. Vem som vill kan i princip köpa vilken häst som helst, så länge som man har förmåga att betala vad det kostar. De bästa hästarna är inte förbehållna någon liten klick kända ryttare. Det finns en fridtidsryttare i Sverige som har köpt häst för 600 000:- på Island, bara för att hon gillade hästen. Så kan man göra om man har pengar.

Hälsningar
Djakken
 
Det jag såg av Askur på SM imponerade inte på mig. En bitvis ihopdragen häst med sänkt rygg. Särskilt i korta tempot tölt. (Samtidigt som delar av publiken "oh-ade" över hans sk "piaff" på framridningen.)
Däremot var han oslagbar på passbanan. Så snabb så att han inte fastande på bild och nedtagningarna var mycket bättre än övriga ekipagens.
 
Det jag såg av Askur på SM imponerade inte på mig.
Det är därför man måste definiera vem man rider för. Är det för att tillfredställa domarna och få höga poäng i tävling eller är det för att tillfredställa publiken eller är det för något annat. Eller är tävlingsmålet fel? Bedömningskriterierna kanske lockar fram fel saker? Så att man förleds att utbilda hästen i fel ordning, så att säga.
 
Den tölten ger mycket höga poäng på tävling.

Rätt eller fel, vad vet jag, men enligt det bedömningssystem som finns för Islandshäst-tävlingar så är det så.
 
Jo men i detta fallet så tror jag inte att han tillfredställde domarna heller. (spekulation) Han fick inte direkt höga poäng, tog sig dock till B-final.
Takten var ren.
Tempot var mkt bra, bra tempoväxlingar.
Aktionen var också bra.
Så det bör vara formen som domarna dömde ner!?
 
Hmm tja personligen så anser jag då att den tyska undervisningen gjorde betydligt mer för att få bukt med min stolsits än den akademiska... Jag satt som allra bäst när jag red för en gammal K1-gubbe (då var jag 15 ungefär)!

Jag är helt övertygad om att Johan Häggberg fullständigt behärskar samtliga de sätt att rida som vi här diskuterar. Samt att han vet exakt vad som är det bästa i varje ögonblick. Han är inte låst till det Islänska sättet att rida.

Just det! Och jag föredrar att försäka precis rida som honom (jag inbillar mig dock verkligen inte att jag lyckas). Själv anser jag att Djurjourens sätt inte liknar detta på minsta vis...

Ja på det viset kanske jag skiljer mig från många. Mitt mål är snarare att rida precis som Johan H än precis som Djurjouren gör. Dessutom anser jag att Djurjouren får lov att spöa Johan i tävling innan jag litar mer på henne!

Förresten så ansåg väl domarna på SM att Johan och Askur var ganska välridna! Vill ni påstå att domarna på SM var helt ute och cyklade när de gav ekipaget 9,5 för ökad tölt?
 
Poängen som JH och Askur fick i uttagningen berodde på att hästen var lätt travtaktig i arbetstempot. Tycker faktiskt inte att det var något fel på formen däremot saknades en del tryck och energi som gjorde att hästen "föll isär" mot travtakt. I finalen däremot hittade Johan rätt avvägning av form takt och energi och då kom också poängen. Askur och Johan imponerar verkligen på mig, det är sällan man ser en så välriden häst. Tyvärr hade de en dålig dag i SM utagningen i tölt (tävlingsnerver kanske).
 
jag tyckte att han gick bättre och hade en bättre form och muskelmassa ( en rejäl överlinje ) för ca ett år sedan.
vet inte varför men nu har underhalsen börjat träda fram och ryggen sänkas. kanske beror det på att han måste sitta tyngre och hålla honom hårdare nuförtiden? iom passtävlingarna så är han kanske mera svårriden?
tycker att hans ryttare är mkt duktig men på sista tiden tycker jag att de har gått bakåt i utvecklingen.
 
JH´s uttagningspoäng på SM var inte särskilt höga. Bilden visar en travtaktig Askur och det ger inga höga poäng. Däremot var han helt fantastisk i finalen och fick betalt därefter.
 
Hmm ja själv misstänkte jag faktiskt att den låga poängen i uttagningen i T1 på SM berodde mest på inslagen af "fel gångarter" i programmet. Dvs galopp i tölt, tölt i trav osv...

Det jag hörde J säga till de som äger Askur ihop med honom var något i stil med (obs inte ordagrant!) "han kändes jättefin på uppvärmningen, men kanske lite övertänd och tyävrr lyckades jag inte hålla honom perfekt i alla gångarter, det blir nog bättre på stilpassen dock..."

Alla vi som var där vet att Johan skulle fått en helt enorm poäng på 2:a försöket i stilpass. Ifall ekipaget bara hade haft galopp innan passen i läggningen (nu var det inte så och poängen pendlade i övrigt mellan 9,0 och 9,5) så hade de säkert fått över 9 i genomsnitt redan då! :)
 
Nej, jag har bara ridit för 4 akademiska tränare än så länge och jag skrev oxå att jag ännu inte hittat någon bra. Däremd inte sagt att det inte finsn men med tanke på bilderna man ser på barockekipage så är mina förhoppningar att finna någon bra inte stora... Men ingen hade blivit gladare än jag om det dök upp nån bra för jag gillar filosofin bakom det.
Vilken tränare är det du tycker är bra? Jag lever ständigt på hoppet att hitta någon.
 
Jag tar med mig alal vetenskapliga rön jag hittar, men det finns inte många tillförlitliga. Varför tror du att jag inte lyssnar på saker? Jag vet ingen som är mer vetgirig än jag, jag lyssnar på ALLT, älskar att lära. Det är på grund av det jag blivit duktig på att sålla.
Det är snarare DU som skulle behöva börja sålla och inte lita blint på vetenskapliga rön.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp