VW-funderingar

Re: Intressant diskussion...

Jo, jag såg avelsvisningarna men de är inte ens värda att nämnas i sammanhanget ridning. De flesta som avelsvisades ( var bara på VM finaldagarna) var ju inte ens grundridna utan bara påfrästa, dvs mkt dåligt förberedda för att tåla ridning.Det såg du ju på ryttarna som hade händerna fulla med att samordna det hela.Inte så vackert, de flesta VM hästar var betydligt mer förberedda oavsett land.
 
Jag har ju inte sett honom för ett år sen men nu var det inet direkt nån harmonisk syn. Må så vara att han kan springa fort som faaan, det betvivlar jag inte, men han är så spänd och stel och går emot sin ryttare hela tiden.
 
Och anledningen till att han är travtaktig sitter i formen.
En häst som är så ihopdragen och rör sig med så sänkt rygg FÅR svårt att hitta takten.
 
Mitt mål är snarare att rida precis som Johan H än precis som Djurjouren gör.
För att kunna rida som Johan H så måste du bl.a. kunna rida som Djurjouren gör, och på en massa andra sätt också. Djurjourens vis är en av pusselbitarna som ger en sådan ridning som Johan har. Skippar du någon pusselbit någon stans över huvud taget, så kommer du inte dit.
 
Må så vara att han kan springa fort som faaan, det betvivlar jag inte, men han är så spänd och stel och går emot sin ryttare hela tiden.
Nu så skall jag citera Johans Storebror:"Det gäller att man bestämmer sig för i vilken gren som man skall vara bäst. Man väljer då efter vad hästen har för anlag. Sedan så satsar man på det. Även om det innebär att annat blir sämre. För de hästar som folk minns, är de bästa tölthästarna och de bästa passhästarna, allroundhästarna har de flesta glömt efter en vecka." Jag tror att Johan satsade på passen, och där så var han ju bäst. Och att han lät det andra bli lidande av att han satte passen i första rummet. Passridning gör hästarna väldigt spända, det tar veckor att reparera efter varje seriös passträning/tävling. Man skall tänka på att Askur är en hingst som vill bli ihågkommen och få många ston.
 
Nu var inte jag på VM, men väl på SM, så jag kan bara uttala mig om det;

Jag blev JÄTTEFÖRVÅNAD över hur dåligt det gick i tex traven (inte alls) för Askur/ Johan, han har ju väldigt höga bedömningssifror, så han KAN ju egentligen förstår jag. Intrycket jag fick var att det måste vara något fel på honom. Ont någonstans kanske? Eller "bara" jättespänd av andra orsaker. Ökade tölten var ju underbar att se (i mina ovana ögon iallafall) men resten var inte så mycket att hurra för. Tänk vilka poäng det skulle bli om de grejat alla gångarter i klassen, nu blev det ju en del O:or och 2:or om jag inte minns fel.

"Lustigt" det där, hur folk specialicerar sig, det har jag reagerat på förut. Särskilt i femgångs klasser har jag sett att de MÅNGA hästar inte klarar att gå rent i alla 5 gångarter. Helkonstigt. På SM nivå borde väl det vara SJÄLVKLART. Utesluter verkligen det ena (bra i pass) det andra (bra skritt, trav etc)?

Reagerade också på hur grovt många red under hingst& stobedömningarna. Stenhårda händer, ryck i tyglarna, blottade ögonvitor& piskande svansar.

Får man rida hursomhelst bara hästen visar vad den har för kapacitet? Eller har "folk" för bråttom med förberedelserna inför visningen så att man "måste" korrigera så grovt för att det inte skall bli pannkaka av allt ihop? jag hade sett fram emot att se bra ridning och njuta av vackra hästar, visst fanns det gott om det sistnämnda, men väldigt gott om "fulridning" även om många red bra.

Många spikraka ben, kutryggar, spretande armbågar, händer i brösthöjd. Skall det vara så??? Ingen vidare "reklam" för alla icke islandsfrälsta som kommit för att titta på vår elit.
 
Johan H ( som jag studerat mkt)har en till synes bra (nästan perfekt) lodrätt sits men han är "av " i ryggen exakt så som hans hästar går. Jag har funderat över det, varför är denna i övrigt fulländae sits förstörd av denna rygg, men jag har kommit fram till att den förmodligen är medveten. Han måste ha lagt ner otroligt mkt "Djurjourenjobb" på sin sits men sen har han varit tvungen att islandsanpassa den och då vill han ha den där sänkta ryggen på sina hästar för det är ju en del av hemligheten om man vill rida "domarvänligt", så för att få hästen att sänka ryggen så måste han själv göra så. Han har även ett extremt uppdraget överliv vilket jag gissar att beror på att få till den övedrivet höga hållningen på sina hästar. Jag har testat denna sits för experiments skull och det funkar precis så som jag trodde.
Men det är somsagt var bara en gissning.
 
Att få en komplett femgångshäst är faktiskt betydligt svårare än man kan tro. För oftast blir det så, i alla fall i början av utvecklingen, att jobbar man exempelvis med tölten kan traven "försvinna", passen blir fyrtaktig. Ska man sedan fixa till galoppen så den blir bärig så brukar också passen få lida. Så det handlar om väldigt mycket precision i träningen och givetvis spelar det ju roll hur ens häst är. Oftast har man ju dock inte en häst som har helt jämna gångarter rakt igenom och rider man då femgång prioriterar man självklart tölten och passen som ändå räknas gånger 2. För oftast kan tölten väga upp en dålig trav, en bra pass en lite sämre galopp. knepigt knepigt men väldigt väldigt roligt! :bump:
 
Det kan kanske löna sig att försöka hitta en ganska bra häst som klarar ALLA gångarter som att hitta en supertöltare med usel skritt& trav.

Det kanske vore läge att omstrukturera tävlingar som sagt, så att det fanns fler klasser, med andra kriterier. Sits, form& inverkan borde spela större roll för hästarnas bästa än häftigast "bensprattel" inbillar jag mig. Man kan ju ha kvar de vanliga klasserna, men även ha "finlirar" klasser där ovannämnda kriterier belönas mer än fart& bensprattel. Det ena utesluter inte det andra, men man borde inte kunna tävla på elitnivå (i våra sk "dressyrliknande tävlingsformer" på ovalbana) med hästar som går med näsan i vädret med sänkt rygg& rejäl hjorthals, och/ eller är väldigt spända.

Pass vet jag väldigt lite om, men nog kan en väl lösgjord häst dansa i tölt? Det är vi väl överrens om? Måste hästen vara spänd (i stress-mening) för att prestera maximalt i tävlingssammanhang som det nu låter som i denna diskussion så borde vi kanske tänka över hur hästvänlig denna tävlingsform egentligen är. Eller rättare sagt att en spänd/ stressad häst KAN komma så lång borde vara fel? man BEHÖVER alltså inte lösgöra hästen oh lära den bära sig bra för att komma upp på hög nivå, det räcker att kunna skrämma den och vara stark i armarna?? Nej nu överdriver jag, men ni är med på vad jag menar eller?
 
Utesluter verkligen det ena (bra i pass) det andra (bra skritt, trav etc)?
Nej det utesluter inte, men det är extremt svårt. Och att prioritera att VINNA VM i stilpass framför att komma 3:a i femgång tycker jag är helt naturligt för en tävlingsryttare.

Passridning kostar. Och det kostar MYCKET.

Får man rida hursomhelst bara hästen visar vad den har för kapacitet?
Ja om det är hästen som skall visas, så är det ju så.

Eller har "folk" för bråttom med förberedelserna inför visningen så att man "måste" korrigera så grovt för att det inte skall bli pannkaka av allt ihop?
Det är alltid bråttom inför visningarna. Så visningarna bygger i princip på korrigeringsridning.

Många spikraka ben, kutryggar, spretande armbågar, händer i brösthöjd. Skall det vara så??? Ingen vidare "reklam" för alla icke islandsfrälsta som kommit för att titta på vår elit.
Ska och ska, det är i alla fall så som det är.
 
Han måste ha lagt ner otroligt mkt "Djurjourenjobb" på sin sits men sen har han varit tvungen att islandsanpassa den och då vill han ha den där sänkta ryggen på sina hästar för det är ju en del av hemligheten om man vill rida "domarvänligt", så för att få hästen att sänka ryggen så måste han själv göra så.
Just det. Men jag gissar att det ser annorlunda ut "hemma" när han skall bygga upp hästarna eller rehabilitera dem efter tävlingar och visningar.

Det viktiga i sammanhanget är att han vet och kan och att han har gjort ett medvetet val. Han väljer att sitta just så, han "hamnar" inte så. Och han kan välja att sitta på annat vis när det gagnar hans syften.
 
Det har jag inte sagt emot. Problemet när hästen blir travtaktig är oftast att den inte bär sig ordentligt och har en bruten överlinje som Askur har på bilden. Som han ser ut på bilden är dock inte som han alltid ser ut. I finalen gick han med mycket god bärighet och takt, dock hade han väl om man får vara petig en lite för hög form och var väl inte lös till 110%.
 
Hej!

att prioritera att VINNA VM i stilpass framför att komma 3:a i femgång tycker jag är helt naturligt för en tävlingsryttare.

Passridning kostar. Och det kostar MYCKET.

Kostar tex lösgjordhet& hållbarhet eller? Men jag förstår tankegången, med prioriterandet vara bäst i en gren eller halvbra i alla.

Får man rida hursomhelst bara hästen visar vad den har för kapacitet?
------------------------------------------------------------
Ja om det är hästen som skall visas, så är det ju så.

Kan grov ridning alltså inte straffa sig där? Man får vara i princip hur elak som helst? :confused:

--------------------------------------------------------------------------------

Det är alltid bråttom inför visningarna. Så visningarna bygger i princip på korrigeringsridning.
Ja det har jag både förstått och sett på nära håll. Likadant med hästar som lämnas på träning för andra ändamål. "Rid min häst 3dagar/en vecka och sedan skall den vara mycket bättre" Det problemet är egentligen minst lika mycket hästägarnas som tränarnas. Det KOSTAR att ha hästar på träning, och det borde få ta den tid det atr att rida upp hästen i visningskondition, men som det verkar så stressas resultatet fram pg av för kort tid för förberedelser. Jag tror att många ägare inte riktigt har fattat att det inte kan ske mirakel direkt med en grisepassare över en helg även om ryttaren som skall träna den är skicklig. (Och hursomhelst går det ofta ut över hästen, lite "ändamålet helgar medlen"). tränarna borde själva säga emot, och inte beklaga sig över att det blir ändå samma sak när den kommer tillbaka till ägaren efyter ett par dagar. utan upplysa om att "denna häst förmodligen behöver längre träning", eller tacka nej, men även tränare behöver pengar.. Så har jag upplevt det, då jag en kortare tid jobbade på en känd gård som tog emot hästar för träning.

Många spikraka ben, kutryggar, spretande armbågar, händer i brösthöjd. Skall det vara så??? Ingen vidare "reklam" för alla icke islandsfrälsta som kommit för att titta på vår elit.


------------------------------------------------------------

Ska och ska, det är i alla fall så som det är.

Det är så det ÄR ja, men det är ju lite konstigt ut "bra ridningssynpunkt", är det detta vi skall sträva efter liksom? Det är de intrycken man (jag) som skogsmulle får, jaha, så rider proffsen, och de har ju kommit såhär långt, då kan jag alltså glömma det där med låg hand, lodrätsits och form. Man kommer ju så långt ändå. Jag vill lära mig rida som tex Alexandra Montan, där flaxas det inte direkt med några armbågar, det lilla jag sett henne rida var väldigt trevligt i mina ögon. Frida Dahlén rider också trevligt tycker jag. Men väldigt många av proffsen kör på med den "andra stilen". Förhoppningsvis kommer den gamla stilen att utrotas med åren..

ELLER kriterierna på tävlingar att ändras.
 
Jag missade finalen så den kan jag inte kommentera. Men om man ser till poängen så gick han bättre då.
 
Kostar tex lösgjordhet& hållbarhet eller?
Ja och mer därtill, hästen blir alldeles konstig på alla möjliga vis av passridning.

Det är de intrycken man (jag) som skogsmulle får, jaha, så rider proffsen, och de har ju kommit såhär långt, då kan jag alltså glömma det där med låg hand, lodrätsits och form. Man kommer ju så långt ändå.
Ja tyvärr så ger det de signalerna. Det finns motsvarande i alla rid-dicipliner.
 
Håller med dig men det som stör mig är att han visar en serie i en hästtidning, gångartskolan där han sitter precis så där fullt på där man i ett antal nummer gått igenom gångart för gångart och hur man sitter o.s.v.. Då apar ju folk efter honom och tror att det ska vara så. På bilderna på hästarna i den där tidningen så går hästarna precis lika avknäppt som han sitter ..............Det retar mig lite för han KAN ju uppenbarligen men han har bara domaranpassat det ..........
 
Det retar mig lite för han KAN ju uppenbarligen men han har bara domaranpassat det ..........
Johan är MYCKET domaranpassad. Det räcker med att någon tittar och kommer det fram en kamera.....

Jag skall titta på bilderna igen.
 
Eeeh; alltså...finns det ingen hejd här..? :mad:
PUL; finns den? Även om det kan vara svårt att inte namnge personer så..? Är det nödvändigt att diskutera personer utan deras vetskap (eller kanske de personer ni diskuterar har gett sitt samtycke eller rent av inte bryr sig... :smirk:)

Skulle vara intressant att veta vad de personer ni diskuterar har att säga angående detta! Åtminstone borde de få chans att bemöta kritik; eller..?

Okej om sakfrågan, men, men...

M V H
Linda (som ni bara kräkts galla över ang min "ridstil"!)
 
Jag tror att man får anse Johan Häggberg som varande en offentlig person. Han är tävlingsryttare som alla har sett. Han är domare och domar-utbildare. Och han skriver artiklar om ridning där han använder sig själv som ridmodell. Det är dessa artiklar vi nu diskutarar. Så vi diskuterar en författare. Det brukar man kunna göra utan speciellt tillstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp