Water only-metoden

En kollega använder enbart olivolja till hår och kropp. Har aldrig tänkt på att hon luktar något och håret ser fint ut.
Jag använder med bara olivolja till kroppen. Jag får ofta utslag annars. Olivolja eller coccosolja till håret med.
Min farmor körde alltid på olivolja, klok människa det där. hon föredrog alltid det naturliga och enkla ;)
 
Ptja... det är väl knappast tänkt att man skall rengöra sig själv med annat än vatten om man utgår från naturen. Shampoo är ju någon vi har uppfunnit. Men det är ju heller inte meningen att vi skall använda produkter i håret, så länge du inte har i något i det så kommer det ju fungera bra. men olja t.e.x kan du inte tvätta ur med vatten, så där kommer du förmodligen få en build up av fett efter ett tag.
 
Ptja... det är väl knappast tänkt att man skall rengöra sig själv med annat än vatten om man utgår från naturen. Shampoo är ju någon vi har uppfunnit. Men det är ju heller inte meningen att vi skall använda produkter i håret, så länge du inte har i något i det så kommer det ju fungera bra. men olja t.e.x kan du inte tvätta ur med vatten, så där kommer du förmodligen få en build up av fett efter ett tag.
Det förstår jag faktiskt inte hur man använder sig av olivolja och andra oljor i håret och sen bara vatten. Mitt hår skulle bli väldigt tungt pga allt fett som bara blir lager på lager. Det kan väl inte vara så bra för hårstråna?
 
Linfröolja då varför har ni inte det i håret?
Linolja stelnar när den oxiderar.
Den används till bl.a. målning och rostskydd just för att det blir ett hårt lager som sitter kvar på nästan alla sorters yta.
Kan bara tänka mig hur hårstrån skulle klibba ihop när den blivit halvseg och sedan sitta fast när den stelnat helt.
 
Linolja stelnar när den oxiderar.
Den används till bl.a. målning och rostskydd just för att det blir ett hårt lager som sitter kvar på nästan alla sorters yta.
Kan bara tänka mig hur hårstrån skulle klibba ihop när den blivit halvseg och sedan sitta fast när den stelnat helt.
Men tydligen ska linfröolja vara bättre än olivolja för håret?
 
Det förstår jag faktiskt inte hur man använder sig av olivolja och andra oljor i håret och sen bara vatten. Mitt hår skulle bli väldigt tungt pga allt fett som bara blir lager på lager. Det kan väl inte vara så bra för hårstråna?
nej jag håller med dig om det mitt hår skulle vara katastrof om jag matade det med olja och sen bara använde vatten som ju inte kan få bort all olja.
:angel:
 
Linolja stelnar när den oxiderar.
Den används till bl.a. målning och rostskydd just för att det blir ett hårt lager som sitter kvar på nästan alla sorters yta.
Kan bara tänka mig hur hårstrån skulle klibba ihop när den blivit halvseg och sedan sitta fast när den stelnat helt.

Linolja som används i mat är inte samma som används för målning ;) Jag utgår ifrån att det är den för mat man använder i håret.
 
nej jag håller med dig om det mitt hår skulle vara katastrof om jag matade det med olja och sen bara använde vatten som ju inte kan få bort all olja.
:angel:
Ok, tack för förtydligandet :)!

Jag tänkte att det verkade märkligt att bara ha olja och sedan vatten.

Vattenmetoden handlar väl om att bara ha vatten i håret? Men om man har olja ibland så går sedan olja aldrig bort utan det byggs på ett oljelager och det är det jag tycker är märkligt. Det borde tynga ner håret snarare än att hjälpa det??
 
Ptja... det är väl knappast tänkt att man skall rengöra sig själv med annat än vatten om man utgår från naturen. Shampoo är ju någon vi har uppfunnit. Men det är ju heller inte meningen att vi skall använda produkter i håret, så länge du inte har i något i det så kommer det ju fungera bra. men olja t.e.x kan du inte tvätta ur med vatten, så där kommer du förmodligen få en build up av fett efter ett tag.
På får fungerar kombinationen av fett och salt (från "svett") så att det bildas en naturlig tvål-effekt när det regnar på dem. De blir helt skunkiga i pälsen när de går inne på vintern. Men på sommaren är de som nytvättade efter det varit ett rejält ösregn som blött igenom allt. Verkligen helt mjuka och luktfria.

Antar att naturligt fett och svett-salt kan ge liknande effekt på människor.
Och tvål tillverkas ju i princip så med fettsyror och natrium- el. kaliumsalter.
 
Nu ska inte jag predika eller nått. Men sedan jag ibland började gnutta i en liten klick linfröolja i längderna har håret blivit mindre frissigt utan att bli tungt. Jag tar då balsam efter det och det funkar iaf på mitt hår :). (OBS gör så kanske en gång i månaden)
 
Linolja som används i mat är inte samma som används för målning ;) Jag utgår ifrån att det är den för mat man använder i håret.
Just i färg är den ju kokt. Men samma olja är det - kallpressad ur linfrön.
Även den okokta oxiderar på samma sätt. Skillnaden är att den kokta satt ihop sig till större molekyler och därför lägger sig mer på ytan än den okokta på t.ex. poröst/sugande material som trä.

Kanske kan vara just de små molekylerna då som är poängen. Att det går in i hårstråna bra (precis som den sugs in i trät?). Om man har tillräckligt lite så det inte blir något märkbart kvar på ytan.

Blir lite sugen nu på att göra ett experiment vid lämpligt tillfälle.
 
Det jag funderar över med olja i håret är detta med skillnaden att ha i den när håret fortfarande är tillräckligt fuktigt.
Att den liksom försvinner och det bara blir mjukt och glansigt.
Men i torrt hår så känns det bara fett.

Är det någon som kan förklara hur det går till, vad det egentligen är som händer och varför det blir så väldigt olika?
 
Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten?

Har alltid haft problem med håret. Torrt och fett på samma gång, mjälligt, slitet, kluvet, kliande hårbotten osv. Har hunnit prova mycket olika produkter och metoder men ingenting som funkat helt hundra. Sedan jag slutade med ppiller för ett år sedan har jag haft det jobbigt med fett hår. Trots att jag tvättat det max 2 ggr i veckan med frisörschampon så blev det fett efter ett dygn. Kände att det kan ju inte vara normalt att det ska vara så...
Så jag läste på och hittade WO-metoden. Körde en sista tvätt för att få bort gamla schamporester och redan nästa dag innan det hade hunnit bli fettigt sköljde jag igenom det med ljummet vattet samt gjorde en lätt massage. Fortsatte så varje dag i en vecka och håret hann aldrig ens börja bli fettigt. Nu har det gått 3 veckor sedan jag använde någon produkt annat än ren olja i håret och det känns underbart. Ingen mjäll eller kliande hårbotten vilket är otroligt skönt. Nu har det gått 3 dagar sen jag sköljde igenom och masserade hårbotten sist och det varken känns eller ser äckligt/fettigt ut. Jag vet att det här kommer låta som för bra för att vara sant, men mitt vanligtvis platta hår har fått en jättefin volym och fluff. Det är formbart på ett helt annat sätt. Självklart var jag jätteorolig för att håret skulle stinka oavsett hur rent det såg ut. Har frågat runt bland nära och sagt att jag vill ha 100% ärliga svar. Alla har svarat att det doftar helt neutralt, på samma sätt som min hud.
Är i exstas och chock. Kan det vara såhär lätt och billigt att få bukt med hårproblem!?! :eek:

Så är det någon annan som kör med WO eller har prövat? Vad tycker ni? Har ni positiva eller negativa erfarenheter?
Jag kör nästan på det. Använder schampo en gång varannan vecka i alla fall ca, ibland oftare (tex om jag ridit och ska hem till allergiker direkt) ibland kanske på sommaren mer sällan. Använder schampokaka från Lush som har SLS men inte silikoner och grejs. Använder äppelcidervinäger som balsam.

Det blir fint av vattentvätt men jag tycker jag behöver tvätta det med schampo så ofta. Men vattentvätten fungerar tveklöst bra efter tex träning, salter och svett försvinner.
Behöver använda svinhårsborste när jag borstar håret också för att det ska bli bra.

Det kliar väldigt sällan nu och känns väldigt trevligt. (Jag har haft mjälleksem och elände och kli osv i omgångar. Ett tag bytte jag schampo hela tiden och det fungerade kortare tid, ett tag hade jag kortisonlösning för hårbotten. Det här fungerar bättre. Nu skulle jag nog kunna använda normalt schampo några gånger utan problem, men jag gillar inte känslan av dem längre ändå :).)
 
En kollega använder enbart olivolja till hår och kropp. Har aldrig tänkt på att hon luktar något och håret ser fint ut.
Det kan göra det. Jag har provat med olivolja i håret en sommar, bara lite, och den härsknade definitivt. Har mandelolja nu om jag måste ha olja i håret. Inte för att det inte skulle fungera jättebra för din kompis, men om man vill prova så kan det faktiskt hända att den härsknar och stinker :) men man märker det ju själv först :D.
 
Ok, tack för förtydligandet :)!

Jag tänkte att det verkade märkligt att bara ha olja och sedan vatten.

Vattenmetoden handlar väl om att bara ha vatten i håret? Men om man har olja ibland så går sedan olja aldrig bort utan det byggs på ett oljelager och det är det jag tycker är märkligt. Det borde tynga ner håret snarare än att hjälpa det??
Jag antar att en viss mängd av oljan mjuknar av hett vatten och rinner av helt enkelt? Eller borstas bort av en svinhårsborste el dyl. (En grej med svånhårsborste, träkam, hornkam är ju att fördela fett från hårbotten ned i längderna på håret där det hör hemma) Tror inte att man kan ha hur mycket olja som helst i håret utan att det rinner av med varmt vatten. (Pannkakslaggar diskas ju också med bara vatten :D)
 
Just i färg är den ju kokt. Men samma olja är det - kallpressad ur linfrön.
Även den okokta oxiderar på samma sätt. Skillnaden är att den kokta satt ihop sig till större molekyler och därför lägger sig mer på ytan än den okokta på t.ex. poröst/sugande material som trä.

Kanske kan vara just de små molekylerna då som är poängen. Att det går in i hårstråna bra (precis som den sugs in i trät?). Om man har tillräckligt lite så det inte blir något märkbart kvar på ytan.

Blir lite sugen nu på att göra ett experiment vid lämpligt tillfälle.

Inte riktigt. Matlinfröolja är också raffinerad så det är inte exakt samma som rå linolja.
 
Ptja... det är väl knappast tänkt att man skall rengöra sig själv med annat än vatten om man utgår från naturen. Shampoo är ju någon vi har uppfunnit. Men det är ju heller inte meningen att vi skall använda produkter i håret, så länge du inte har i något i det så kommer det ju fungera bra. men olja t.e.x kan du inte tvätta ur med vatten, så där kommer du förmodligen få en build up av fett efter ett tag.
Så är det ju. Tvål och schampo, olja etc har vi uppfunnit.
Dock så handlar det ju om att vi har en annan norm idag när det handlar om hygien och renlighet.
Ska man leva som "det var var tänkt" utan några produkter alls och inte någon rengöring alls skulle man nog få höra att man inte skötte hygienen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: svea
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 233
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp