WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Jämngammal med min Polo då :)
Yes, men definitivt väldigt efter I utbildningen 😅. När hon kom till mig var hon behandlad i bakknän och si-led så det har var fokus på uppbyggnad. Sen fick hon en fraktur i käken i början av sommaren så då försvann nån månad.

KM hemma idag och Katt gjorde en suverän tävling! Vi red den som tremoments LB. Dressyren var lite försiktig och hon faller på innerbogen och blir svår att påverka. Bitvis väldigt fin ändå. 61.4%. I tekniken var hon helt otrolig! Tuffade på så hon aldrig gjort nåt annat. 68.75%! I speeden blev hon lite trött och brydd över att hon skulle galoppera men gick hela lanslinjen funkade bra i galopp! Innan mål tryckte jag på henne och hon svarade med att bock ordentligt, satt lite löst😂!

Dio gick MsvB och nog för att det var hett men lite mer ridbart idag. Rent byte i två tunnor, stod still i både korridoren och flytta mugg. Sen brann det upp helt i grinden och han låste sig i piaffmode🙈. Är ändå jättenöjd med honom och ridkänslan bitvis är bara helt magisk, älskar verkligen mitt lilla elddjur🔥❤️! 57% var ändå 7%enheter bättre än förra veckan 😅. Imorgon åker vi och rider en tremoments och jag hoppas att dagen var bra inför det.
20250920_145056(1).webp

Dio var fantastisk idag! Det hjälpte att vara lite trött i kroppen😅. Dressyren kändes fin och ridbar. Behöver naturligtvis mycket förbättring men 63% och vinst i momentet. I tekniken smög jag runt på lite långa tyglar för att bibehålla lugnet. Lyckades helt ok och kom igenom på 60.250%. Speeden red jag naturligtvis långsamt men med lite fräschare galopp. Gjorde att vissa moment blev bättre utan att han eldade upp sig😍!

Föll på ett enda lite poäng i tekniken från totalvinsten😅.

Mina sötnosar❤️
20250921_135501.webp

Startlistorna för min tävling i helgen har kommit upp. Min man såg dem och konsterade krasst - du kommer vara toksist i Msv B. Japp, han har ju rätt :D Men nu testar jag iaf så får vi se var vi står inför vintern.

Tekniken:

Grinden fick vi bara 5,5 på, ojämna uppställningar och lite hack i vändningen. I skritten i två tunnorna stannade hon upp lite väl mycket och i parallellslalom blev det lite mycket taktande. Men 7,5 på enkelslalom och klocka, 7 7,5 7 på lanslinjen och 8 på bom och hinder bl.a!

Speeden:

Försökte igen få lite mer flyt och inte stanna upp så mycket i grinden men missade att jag inte riktigt fått ut hela rumpan innan jag började backa 😬. Sen kunde jag väl ha varit lite snabbare därifrån när det väl hade trillat och det inte fanns så mycket att göra men ville ändå för utbildningens skull att hon skulle stå kvar och "fullfölja". De sekunderna hade nog inte gjort någon skillnad men utan de 30 tilläggssekunderna hade jag "bara" blivit näst sist i alla fall 😅

Banskisserna till helgen har kommit - och till min besvikelse innehåller msv B-banan bara två ynka byten. Det är ju i princip det enda vi är bra på. Sidvärtsbommarna är två parallella. Det hade vi aldrig gjort, så jag testade ikväll. Det var tack och lov inga problem, flöt på som ett rinnande vatten. Det ser inte heller ut att finnas särskilt många alternativ i speeden, men jag har inte heller ambitionen att speeda särskilt mycket.

Banskisserna till helgen har kommit - och till min besvikelse innehåller msv B-banan bara två ynka byten. Det är ju i princip det enda vi är bra på. Sidvärtsbommarna är två parallella. Det hade vi aldrig gjort, så jag testade ikväll. Det var tack och lov inga problem, flöt på som ett rinnande vatten. Det ser inte heller ut att finnas särskilt många alternativ i speeden, men jag har inte heller ambitionen att speeda särskilt mycket.

Då kanske jag ska efteranmäla 😆

(Är bortbjudna på kvällen så blir nog för tight med tiden, var därför vi åkte till Blekinge istället)

Var lite sugen på att prova MsvB där också men den banan hade massa byten och både bro och tre tunnor med lans och kunde inte rida så ordentligt veckan innan så kändes inte som att vi var där för tillfället.

Då kanske jag ska efteranmäla 😆

(Är bortbjudna på kvällen så blir nog för tight med tiden, var därför vi åkte till Blekinge istället)

Var lite sugen på att prova MsvB där också men den banan hade massa byten och både bro och tre tunnor med lans och kunde inte rida så ordentligt veckan innan så kändes inte som att vi var där för tillfället.
Tre tunnor med lans är nog en bit över vår nivå just nu så jag kanske ska vara glad för att det inte är med :D
Jag fastnade på några bilder på Ribban, men tyvärr var det lite tråkiga vinklar. Vi hoppade hus över hindret, men bilderna är tagna nästan rakt bakifrån - de hade kunnat vara läckra annars tror jag.

Tre tunnor med lans är nog en bit över vår nivå just nu så jag kanske ska vara glad för att det inte är med :D
Jag fastnade på några bilder på Ribban, men tyvärr var det lite tråkiga vinklar. Vi hoppade hus över hindret, men bilderna är tagna nästan rakt bakifrån - de hade kunnat vara läckra annars tror jag.

Jag fastnade på en hoppbild i Fjälkestad men hoppbilder har jag ju tillräckligt många, Pärlan som är van vid att hoppa 1m ser inte så imponerande ut över ett litet WE-hinder 😅

Har ridit pay and WE på ridskolan, hästen hr jag ridit på två hopplektioner innan :D Supersöt, tror han är korsning fjording connemara. Gick jättebra, förutom att jag tappade lansen :D sen märkte jag att han hade svårt i parallellslalom. Hade tränat på halter och då stod han bra, men inte på banan, helt mitt fel.
IMG_0369.webp

Har gjort årets sista tävlingsplanering och är väldigt glad att säsongen faktiskt går en bit in i november! Dio ska gå PnWE 5/10 på bortaplan sen samma hemma 24/10. Tävling hemma 1/11 och iväg 16/11, planen är att filavidare i MsvB. Katten går PnWE hemma och hemmatävlingen, LB. Zacke går hemmatävlingen i svår och sen åker vi till Örebro och rider SIHS-kvalet 9/11. Har väl inte en chans att vara topp 5, men vi ska verkligen göra vårt bästa! I år kan vi åtminstone vara mer förberedda och träna ordentligt innan.

Sen är min vinterplan att rida FGs onlinecup med Katt i LB och Dio i MsvB. Ska träna på att rida banor med enhandsfattning på Dio också och såklart jobba med bytena.

Favoritbilden från förra helgen😍

DSC_4206.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka