WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Vi har också tävlat idag! Vinst i Lätt B med 68% och snabbast speed, så etta i båda momenten. Sen testade vi en Msv B också, med tvåmoments kan jag ju rida två klasser. 61% där och bra speed, så riktigt lyckad tävlingsdag. Och min häst är fantastisk att ha med på tävling, tittade till lite när det var mycket folk på läktaren men fokuserade på arbete och var en dröm att rida. Nu blir det inga fler Lätt B, får se om det blir någon Lätt A eller om vi går fullt in för att tävla Msv B framöver. Det ryktas om att det kan bli en tävling till i höst, som inte finns i tävlingsterminen - men det är inte hela världen om det inte blir det. Vi är fullt beredda att gå in i vinterträningsläge nu (och göra några dressyrstareter också).

Har gjort årets sista tävlingsplanering och är väldigt glad att säsongen faktiskt går en bit in i november! Dio ska gå PnWE 5/10 på bortaplan sen samma hemma 24/10. Tävling hemma 1/11 och iväg 16/11, planen är att filavidare i MsvB. Katten går PnWE hemma och hemmatävlingen, LB. Zacke går hemmatävlingen i svår och sen åker vi till Örebro och rider SIHS-kvalet 9/11. Har väl inte en chans att vara topp 5, men vi ska verkligen göra vårt bästa! I år kan vi åtminstone vara mer förberedda och träna ordentligt innan.

Sen är min vinterplan att rida FGs onlinecup med Katt i LB och Dio i MsvB. Ska träna på att rida banor med enhandsfattning på Dio också och såklart jobba med bytena.

Favoritbilden från förra helgen😍

Visa bifogad fil 174806

Orättvist, här nere finns inga fler tävlingar! :meh:

Jag får åka 45 mil till SIHS-kvalet och sista tävlingen i november åker jag 30 mil😅. Med den radien har du också tävlingar😂.
Inom 30 mil finns det faktiskt bara en tremoments 25 mil bort 😅.

Sen kval, mästerskap eller andra stora tävlingar är lite en annan sak tycker jag, då har vi också åkt till Gotland och Örebro men det gör man inte över dagen när man alltid jobbar halva helgen. :sleep:

Men såg att det ska vara några Pay&WE i alla fall så får se som jag tycket det känns värt för det!

Sen kval, mästerskap eller andra stora tävlingar är lite en annan sak tycker jag, då har vi också åkt till Gotland och Örebro men det gör man inte över dagen när man alltid jobbar halva helgen. :sleep:

Men såg att det ska vara några Pay&WE i alla fall så får se som jag tycket det känns värt för det!
Det ryktas att det planeras en WE-tävling i början av november men vet inte hur det går med den. Vi får hålla lite koll!
Jag har i alla fall anmält till dressyrtävling nu, så blir några starter till innan vintern, men sen ska jag ge min häst en lugnare period och jobba på att höja nivån inför nästa säsong.

Du får börja arrangera tävlingar på hemmaklubben, så gör jag för att få ihop tävlingstillfällen😁. Det är väldigt roligt för intresset ökar verkligen bland andra när det finns tävlingar! Nästa år har även en annan klubb i distriktet lagt in deras första tävling🤩!

Fick feeling igårkväll och trots mjukisbyxor och gympaskor (skulle skrittat ut egentligen 😅) jobbade jag och Zacke enkelslalom med byten. Det tar sig även om det inte riktigt sitter än. Eftersom jag inte har nån tränare experimenterar jag en hel del och det som fungerar bäst nu är att börja rida det med enkla byten. Sen lägger jag in byten I språnget vid varannan båge. Fick en bra känsla i galoppen igår och han jobbade jättefint med mig❤️. Sen tog och lämnade jag lansen lite med fokus att han ska stanna kvar och inte ge sig iväg, han vill bara gå speed😂.

Har anmält mig till träningar Astrid i december i Vännäs och i januari i Surahammar. Tanken är att Dio ska gå för jag vill satsa mest på honom så vi förhoppningsvis kan debutera svår klass nästa år.

Du får börja arrangera tävlingar på hemmaklubben, så gör jag för att få ihop tävlingstillfällen😁. Det är väldigt roligt för intresset ökar verkligen bland andra när det finns tävlingar! Nästa år har även en annan klubb i distriktet lagt in deras första tävling🤩!

Jag har tänkt att vi ska försöka få ihop till nästa år om vi ska hyra utebanan hela sommaren igen! I alla fall träning och öppen bana till att börja med.

Ridit hinder med gubbarna idag och Dio gjorde sina första enkelslalom med byten! Inte helt rena men på hjälpen hela vägen. Vi gick även sidvärts över bommar i vinkel, lite svårare för vänster skänkel där vi tappade flyt. Ryggade även mönster vilket är ok men behöver också få bättre flyt. Tog och lämnade lsns en del och jobbade alla hinder på en hand också.

Med Zacke är fokuset att hitta rätt galopp. En kort och ärtig galopp utan att han samlar för mycket. Ändrade lite i framridningen och lät honom inte gå iväg för mycket framåt direkt från början. Blev stor skillnad när jag började samla på riktigt! Red först enkelslalomen med enkla byten och sen tog vi oss igenom hela med byten😍. Första gången jag faktiskt lyckas hela vägen i en bra galopp! Blev för många språng mellan de första två bytena men skit i det. Nu börjar vi komma nånvart🤩.

https://www.instagram.com/stories/m...ig_story_item_share&igsh=MXFqdTJ3NnBrcTN0aQ==

Måste bara skriva hur häftigt det är att vara med och skapa intresse för WE! Under hösten har jag haft regelbundna fredagsträningar och nästan varje vecka är det någon ny med! Typen av ekipage varierar otroligt med allt från kallblodstravare som fortfarande startar (!), till akademiska ryttare, fancy swb, ponnyryttare och hoppryttare! ALLA tycker det är jätteroligt och jag tror jag peppat ett gäng att våga sig ut och tävla🤩. Börjar förstå varifrån UP får sin energi och brinnande intresse för grenen ifrån för detta ger så otroligt mycket. När jag tidigare hade rätt mycket dressyrträningar kände jag att det tog otroligt mycket energi medan WE-träningarna GER mig energi!

Tänker ni vara med i WE-cupen i vinter? Klassisk eller tävlingsklass? Jag ska vara med men har inte riktigt bestämt mig för i vad :)

Tänker ni vara med i WE-cupen i vinter? Klassisk eller tävlingsklass? Jag ska vara med men har inte riktigt bestämt mig för i vad :)
Yes jag ska vara med😃. Jag är så pass tävlingsmänniska att det blir tävlingsklass; LB med Katt och kanske LA mot slutet. Dio får som förra året gå MsvB och kanske rider jag någon start på en hand för att få in det ordentligt i banridningen också.

Funderar även på att ha någon egen WE-tävling framöver, behöver träna på att döma mer. Blir att jag inte dömer alls eftersom jag satsar på eget tävlande.

Yes jag ska vara med😃. Jag är så pass tävlingsmänniska att det blir tävlingsklass; LB med Katt och kanske LA mot slutet. Dio får som förra året gå MsvB och kanske rider jag någon start på en hand för att få in det ordentligt i banridningen också.

Funderar även på att ha någon egen WE-tävling framöver, behöver träna på att döma mer. Blir att jag inte dömer alls eftersom jag satsar på eget tävlande.
Jag tänkte rida Msv B i cupen, och Polo är nybörjare på den nivån, så jag börjar nog med klassisk och ser hur mycket vi utvecklas, kanske tar tävlingsklass längre fram. Jättekul om du kör en digital tävling också :)

Jag tänkte rida Msv B i cupen, och Polo är nybörjare på den nivån, så jag börjar nog med klassisk och ser hur mycket vi utvecklas, kanske tar tävlingsklass längre fram. Jättekul om du kör en digital tävling också :)
Det roliga med tävlingsklassen är att FG skapar en grupp där alla lägger upp sina filmer. Så en får se allas ritter😃

Så himla glad över mina hästar och detas utveckling😍!! Katten hsr jag börjat påverka lite mer och börjat sätta ihop lite i galoppen. Snusade på övergångar till och från galopp ur skritt igår och hon har väldigt lätt för det. Gjorde ett byte också för att testa och fröken har inte svårt med byten inte!

Zacke kändes fantastisk när jag red fram och så tänkte jag rida genom vår kür. Då förvandlades han till en kamel😅. Hsr slarvat med enhandsfattningen ett tag på honom...

Dio gick några hinder idag och gjorde 2 tunnor på en hand med lugna, rena byten😍!! Red även enkelslalomen med byten och det fungerar över förväntan. Han blir väldigt kvick på hjälpen men det är också ett hinder som eldar upp honom och det blev lite för vilt😅.

Jag ska starta en MSV B på tävlingarna som @Fiorano s klubb ordnar om två veckor. Har varit sugen på att testa länge men inte fått det att funka praktiskt.

Ikväll var en kompis som också tävlar WE snäll nog att komma till mig och ta med sig lite hinder så vi kunde träna med lans och ring bla. Hon byggde upp en liten bana som vi tog oss igenom.

Nu ska vi bara lyckas behålla fattningen även på bortaplan 😂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka