WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Till helgen ska jag och Eddie debutera WE, ska bli jättekul men är också väldigt nervöst.
Vi tränade i lördags, joggade lite i trav i går och red själva på öppen bana idag som jag filmade. Som vanligt väldigt nyttigt att filma!
Ni behöver verkligen inte titta på hela filmen men har en fråga kring parallellslalom (börjar vid 2 min). Eddie är bra på väldigt mycket, men smidig är han inte :angel: Är det ok att flytta lite sidvärts även på tävling? Har sett det som träningstips och vi har ganska svårt med alla snäva svängar. Om det inte syns på mitt baxande så är det tydligt att formen blir lidande.
På slutet tränade vi på några linjer till vår speed 😅 Sen avslutade vi med premiär för mig att hoppa med Eddie, han har gjort det två gånger tidigare med andra utan ryggskada, men han är verkligen så bussig på alla sätt 🥰

@Fiorano som går domarutbildningen får ge sin syn också, men min åsikt är att det är bättre att ta ut bågarna lite mer och inte rida precis rakt mellan bågarna utan lite mer "lockigt" och fortfarande spåra än att flytta sidvärts.

• Gilla
Reactions: AW
Detta är ur boken ”allt och lite till om Working Equitation”. Men det går verkligen inte att läsa sig till allt 😅

IMG_1445.webp

@AW Hellre mjuka lite bubbliga bågar med bibehållen spårning än att du tvärar.

@warg Är faktiskt färdig WE-domare sen ett drygt år😁. Dömer dock så gott som inget för alla tävlingar här uppe prioriterar jag att rida🙈.

Men om jag förstår @AW s bok så står det att man bör tvära än bubbliga :confused:
Jo men det är träningstänk skulle jag tro? Har precis haft den här frågan med min domarutbildare (UP) om enkelslalomen för "mina" ryttare hade tränat för en annan domare som sagt åt dom att tvära i bågarna. Var på jag sa "absolut inte-ni måste spåra" sen blev jag osäker och frågade UP. Fick som svar att det är spårning, balans och i det fallet galoppkvalité här blir det travkvalité. Men att det på träning är nyttigt att lösgöra med sidvärts.

Så jag säger hellre bubblor-men naturligtvis inga 10-meters!

(Såg flera ryttare på SM som red bubbliga vägar för att få till bytena och fick godkända poäng om bytena var rena. Ingen som tvärade, så även om en rider lätt klass är det alltid smart att förbereda och lägga grunden för hur en gör i högre klasser även om målet alltid raka snygga vägar mellan bågarna.)

@AW Hellre mjuka lite bubbliga bågar med bibehållen spårning än att du tvärar.

@warg Är faktiskt färdig WE-domare sen ett drygt år😁. Dömer dock så gott som inget för alla tävlingar här uppe prioriterar jag att rida🙈.
Aha, förstår prioriteringen, bra med klar domare!

Jag tänker att av två "fel" på tävling är bubbliga bågar där man spårar det mindre felet. Att tvära på träning kan vara ok, om man vet vad man gör och gör det med ett syfte, men själva grejen med hindret är ju att hästen ska spåra och då är det bättre att göra det även om det blir en kompromiss med vägen.
I hinderbilagan till TR X står följande om bedömning under parallellslalom:
Bedömning –- Symmetrin i bågarna samt spårning, harmoni och precision och kvaliteten igångartsväxling/omställning/byte i språnget.- För godkänt betyg krävs att omställning/gångartsväxling/rent byte i språngetalltid sker med precision på rätt ställe, samt ställning/böjning, spårning ibågarna och rakriktning däremellan.
Dvs spårning nämns två gånger.

Stort tack @Fiorano och @warg 🥰

Har inte tränat speciellt mycket WE än men tänkte att det var nästan bättre att starta nu innan jag känner att vi ”måste” prestera. Inte jobbigt-prestera men jag tycker om att göra saker bra 😅
När jag såg filmen efter kändes min lösning på parallellen inte riktigt rätt så perfekt att kunna fråga här! 😁

Stort tack @Fiorano och @warg 🥰

Har inte tränat speciellt mycket WE än men tänkte att det var nästan bättre att starta nu innan jag känner att vi ”måste” prestera. Inte jobbigt-prestera men jag tycker om att göra saker bra 😅
När jag såg filmen efter kändes min lösning på parallellen inte riktigt rätt så perfekt att kunna fråga här! 😁
Jag misstänker att vi ska på samma tävling i helgen :-) Jag ska rida Lätt B:1.
Om du ska läsa dig till saker är de bästa källorna hinderbilagan och det C-tränararbete som heter något med "hinderinlärning". Det finns på ridsport.se. Jag tycker att det är ett jättebra och pedagogiskt material som funkar rätt bra för träning på egen hand, skriven av utbildade tränare (som själva tävlar på hög nivå, dömer och bygger banor)

Dagens dressyr, ändå nöjd för att bara vara andra gången på bettlöst. Hon var faktiskt ganska fin ett tag men hann bli lite trött och lite lång i traven. Men övergångarna och galoppen funkade över förväntan! Däremot lite missar som jag skyller på orutin med hacket, ledande tygeltag funkar ju inte riktigt likadant så ingången på skänkelvikningarna kom bakdelen lite före. Och samlingen innan bakdelsvändningarna fick jag inte heller igenom riktigt. Halt och ryggning gjorde hon bra på framridningen så var inte riktigt med på att hon skulle vara såpass mycket mot handen. Drygt 68% och en tredjeplats av 10.

Jättefin ritt!

1000001953.webp

Fick feeling och gjorde en tjurkossa som ska ha tre magneter, en på varje horn samt i mitten på huvudet. Så kan jag välja om jag vill ställa den längs med eller mot lanslinjen. Får se vad det blir för färger, gillar de som har blommor målade på sig också.

Visa bifogad fil 172517
Fick feeling och gjorde en tjurkossa som ska ha tre magneter, en på varje horn samt i mitten på huvudet. Så kan jag välja om jag vill ställa den längs med eller mot lanslinjen. Får se vad det blir för färger, gillar de som har blommor målade på sig också.
Jättefin! Smart med flera magneter också! Hade varit ursnyggt med blommor i botten så blir det en kossa som tittar fram från en äng🌱🌷.

Har följt tråden lite i tysthet lite nu och då. Upptäckte nu att jag ska till Borlänge i helgen, så då måste jag ju ut och kika lite. Tips om vad man ska se, om man inte har tid att kika hela dagar?

Har följt tråden lite i tysthet lite nu och då. Upptäckte nu att jag ska till Borlänge i helgen, så då måste jag ju ut och kika lite. Tips om vad man ska se, om man inte har tid att kika hela dagar?
Försök se lag-SM-klassen, Msv B. Fokusera på söndagen, då är det teknik och speed. Gå in på equipe och kolla tider, det är ju ett riktigt stort startfält. Speeden (som troligen går på eftermiddagen, jag har inte kollat tiderna) har potential att bli riktigt roligt och spännande. Tekniken är kul att se eftersom den premierar riktigt god ridning.

@warg De har lagt teknik och speed som i en vanlig tvåmoments direkt efter varandra. Tyckte det var lite tråkigt faktiskt.

@pluskvamperfekt Jag ska också till Borlänge och startar svårklassen, vi rider teknik och speed 9-9:45ish på söndag fm. Sen är det lag-SMklassen hela söndagen som är ute och har en väldigt spännande bana. Är lagledare åt Matfors Ryttarförening och vi är så pepp😁

Har ändrat lite med musiken i min kür och red igenom ikväll. Lyckades rida helt perfekt till övergångarna och har nu mer tid på mig i skritten så känner mig inte stressad där. Musiken har gått från fullt Stranger Things-tema till 70-80-talsfeeling med the Mamas and the Papas, Creedence, Toto och Kate Bush😅. Älskar musiken och hoppas nån domare snart vill sätta en 8a på den😁. Hade 7.5 av en domare på SM och nu är den ännu bättre tycker ju jag haha!

Ridmässigt har vi haft ett par sådär pass. Ingen av oss har varit tiptop men det tenderar att vara lite så innan tävling.. Banan kom ikväll och jag gillar den! Enda tråkiga är att det är två enkelslalom men åtminstone ingen parallellslalom. Annars ser den ut att ge fint flyt och är inte så tunga hinder. Hoppas att Zacke är med mig och vill kämpa på!

Lite beroende på känslan och %en så anmäler jag till internationella I Malmö. Vill otroligt gärna rida där men om inte Zacke känns lika fin och fräsch som hemma senast är det nog bara dumt. Isf tränar vi vidare hemma och förhoppningsvis får vi rida SIHS-kvalet i Örebro. Hittills räcker våra poäng till den åtminstone 😃.

Försök se lag-SM-klassen, Msv B. Fokusera på söndagen, då är det teknik och speed. Gå in på equipe och kolla tider, det är ju ett riktigt stort startfält. Speeden (som troligen går på eftermiddagen, jag har inte kollat tiderna) har potential att bli riktigt roligt och spännande. Tekniken är kul att se eftersom den premierar riktigt god ridning.
Tack! Gick in på BRsK:s hemsida och hittade info igår. Klubben som arrangerar, var klubben jag började rida på under 80-talet. Och så deras ryttarsällskap på egen häst i dressyrsatsning på 90-tal en kort sejour innan flytt och utbildning. Liten namnändring på klubben/klubbarna och så några flyttar.. så får jag nu se var de landat och hur det ser ut idag. :)

@warg De har lagt teknik och speed som i en vanlig tvåmoments direkt efter varandra. Tyckte det var lite tråkigt faktiskt.

@pluskvamperfekt Jag ska också till Borlänge och startar svårklassen, vi rider teknik och speed 9-9:45ish på söndag fm. Sen är det lag-SMklassen hela söndagen som är ute och har en väldigt spännande bana. Är lagledare åt Matfors Ryttarförening och vi är så pepp😁
Det blir trevligt att kanske (ni kommer ha fullt upp) träffa dig IRL, vi har ju pratat i telefon någon timme eller så för några år sedan. ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka