WE-tråden

Bukefalos 30 år!

När startar du?
Jag skadade ju mig i helgen, blev översprungen så jag vet inte om mitt ben håller för häst-hållande ändå nu. Men förhoppningsvis är allt bra till helgen igen.
Preliminär starttid för dressyren är 10.03. De startar tekniken 40 min senare än dressyren, sen tar den någon minut mer för det mesta. Så jag gissar att min teknik blir runt 11. Jag rider sist i Msv B.

Jag ska också rida i Åsbo, har dressyr 10.40 och gissar teknik runt 12-12.30. 😀

Har för mig att de körde högsta klassen först där senast också.

Tävlingen igår var både lite stolpe in och en hel del stolpe ut. Det tog en kvart längre att köra än jag beräknat, så direkt när jag kom fram gick jag banan lite kvickt och satt upp och red fram för dressyren. Mot slutet av framridningen kändes det verkligen inte bra. P ville verkligen inte gå fram till bettet, särskilt inte i traven. Med bara någon minut kvar till start upptäcker jag att han fått tungan över bettet. Jag sitter av, fixar, sitter upp och får kasta mig iväg i galopp till dressyrbanan. Det var vår första Msv B-dressyr och viktigaste målet var att rida på över 60% för att sätta kvalet till Lag-SM. Vi sladdade in på 60,67%. Galoppdelen var bra, och skritten ok. Traven spänd och halterna usla (icke existerande...) Sen red vi en helt acceptabel teknikrunda på dryga 64% Domarkommentar: häst med härlig energi som för dagen tyvärr saknar halt. Det räcker inte att röra sig, man måste tydligen stå still ibland också. I speeden fanns nästan inga genvägar att ta så jag tänkte inte satsa särskilt hårt. Trots det kommer jag in med lite för hög energi i grinden, som ska ryggas, och får lite trassel och råkar ta i repet med fel hand. Det blir en uteslutning. Mycket att jobba vidare med, mycket som håller en rätt bra kvalitet och många tävlingar kvar på säsongen.
Är det någon som har bra träningstips för att få fötterna att stå still i halterna?

@warg om du ger mig framåtbjudning och energi kan du få Elsas stillhet och halter 😁

Idag kom vi på en andraplats, vår absolut första WE-placering 🥳 Vilket jag icke hade väntat då Elsa kändes seeeeg i tekniken och jag tyckte att jag var lite passiv vilket drog ner allmänna intrycket. Men hon är en väldigt lydig häst som tar sig an allt man ber om, hon kommer bara inte explodera av framåttänk utan tycker jag ska calmate, calmate. Så vi fokuserar på att hitta lite eld ute på hoppbanor och galoppslingor framöver.

Trea i tekniken och tvåa i speeden är jag väldigt nöjd med!

2279.webp

@warg om du ger mig framåtbjudning och energi kan du få Elsas stillhet och halter 😁

Idag kom vi på en andraplats, vår absolut första WE-placering 🥳 Vilket jag icke hade väntat då Elsa kändes seeeeg i tekniken och jag tyckte att jag var lite passiv vilket drog ner allmänna intrycket. Men hon är en väldigt lydig häst som tar sig an allt man ber om, hon kommer bara inte explodera av framåttänk utan tycker jag ska calmate, calmate. Så vi fokuserar på att hitta lite eld ute på hoppbanor och galoppslingor framöver.

Visa bifogad fil 184486
Ja, vi får byta lite!

Visa bifogad fil 184486
Grattis!! Så fin man också🤩

Visa bifogad fil 184486
Men sån gullig! 😍 Du har ingen film? Jag vill gärna se i så fall 💕

Visa bifogad fil 184486

Grattis 🤩

Vi var ju också på tävling, blåsigt och j...igt var det men Pärlan var ändå ganska lugn, tills vi gick ner bredvid tävlingsbanan.
Är ganska nöjd med traven men sen har hon börjat på senaste tiden att bitvis gå och hålla emot i skritten, speciellt när hon är spänd. Och hörnan nere vid domaren hade en järnstolpe som lät i vinden så allt där nere blev inte så bra. Sen bestämde sig hästarna i hagen i andra änden av banan för att dra några ordentliga repor när jag skulle göra galoppen, så där gick hon och glodde efter dem och gnäggade. Blev ändå 2a bara 0,2 procentenheter efter vinnaren så lite störigt att missa grensegern med så lite 🫣.

Tekniken kändes ganska bra, fick 7,5 på bron bl.a! Sen fick hon syn på något efter hopphindret och drog iväg lite men i övrigt ganska stabilt, 67,5% och 2a där också. Sen speeden, jag har typ börjar missa ringen när jag försöker för mycket. I början när jag låg långt från placering tog jag ringen varje gång fast jag knappt hade tränat på det. Men nu är det som att jag försöker för mycket och då låser sig 😅. Missade även ingången på första bommen och rev den, så i ren tid var vi näst snabbast men med tidstillägg blev vi 4a i speeden och 3a totalt.

Träning för Ido i två dagar och det har definitivt varit lärorikt. Första dagen var jag så orättvis och dum mot Zacke att jag kände mig som en jla bov. Usch så onödigt och jag VET att jag inte får/kan sätta för mkt press. Ändå gick jag in i träningen med ett "nu ska vi minsann ha allt på plats". När det dessutom skulle jobbas parallellslallm blev allt kaos. Så den dagen vill jag glömma.

Idag gick jag in med bättre inställning och jag är så glad över att Zacke kändes fräsch och fin i kroppen trots ett tufft pass dagen innan. Fokus på att hålla honom glad och jag struntade i orena byten. Tyckte ddt fungerade fint och tycker han briljerade i repgrinden och över bom, jättefin i lanslinjen (fastän än jag red honom med huvudet först in i lansen en gång🙈) och rygga mönster fungetade helt ok. Han fick åtminstone massa beröm och morötter!

Ffa i hinderna med ryggning (korridor i vinkel och rygga mönster) fick jag väldigt bra tips hur jag ska fästa blicken. I enkelslalomen ska jag bli snabbare på att vända för att få plats med bytet och tre tunnor ska jag jobba med att komma in ordentligt i andra volten. Fattar inte varför jag vänder så jla tidigt?? Så det finns att jobba på😅.
20260426_130910(1).webp

Är det någon som har bra träningstips för att få fötterna att stå still i halterna?

Nu vet jag inget om dig o du kanske redan har fått en massa tips förut, som detta, men iallafall- jag ger ett förslag.

Att alltid sluta med en halt eller halter, beroende på, och sedan hoppa av. Hoppa av när stillhet nås i lugn och ro. Sedan utvecklar man detta, på flera olika sätt och olika scenarion. Nu kanske din står stilla när passet är slut, jag har ingen aning, då får du göra samma mönster intill WE hinder. Det kan i början behövas lång tid så planera för ett pass där du inte ska iväg. Det sliter ju inte på hästen fysiskt om passet skulle dra ut på tiden tänker jag.

Tävlingen igår var både lite stolpe in och en hel del stolpe ut. Det tog en kvart längre att köra än jag beräknat, så direkt när jag kom fram gick jag banan lite kvickt och satt upp och red fram för dressyren. Mot slutet av framridningen kändes det verkligen inte bra. P ville verkligen inte gå fram till bettet, särskilt inte i traven. Med bara någon minut kvar till start upptäcker jag att han fått tungan över bettet. Jag sitter av, fixar, sitter upp och får kasta mig iväg i galopp till dressyrbanan. Det var vår första Msv B-dressyr och viktigaste målet var att rida på över 60% för att sätta kvalet till Lag-SM. Vi sladdade in på 60,67%. Galoppdelen var bra, och skritten ok. Traven spänd och halterna usla (icke existerande...) Sen red vi en helt acceptabel teknikrunda på dryga 64% Domarkommentar: häst med härlig energi som för dagen tyvärr saknar halt. Det räcker inte att röra sig, man måste tydligen stå still ibland också. I speeden fanns nästan inga genvägar att ta så jag tänkte inte satsa särskilt hårt. Trots det kommer jag in med lite för hög energi i grinden, som ska ryggas, och får lite trassel och råkar ta i repet med fel hand. Det blir en uteslutning. Mycket att jobba vidare med, mycket som håller en rätt bra kvalitet och många tävlingar kvar på säsongen.
Framridning är verkligen svårt att få optimal. Svår att träna på med. Tajmingen i att komma dit, göra iordning, sitta upp, vara klar lagom, ev med en osäker starttid osv. Många element.

Min blir fantastisk i halterna om vi mängdtränar. Övningen "100 halter" gör att jag bara behöver tänka halt för att det ska bli en fin, stabil halt.

Men sen har min nog inte riktigt lika mycket energi som din :D

Men sån gullig! 😍 Du har ingen film? Jag vill gärna se i så fall 💕
Jag tycker det är jättejobbigt att titta på film/lägga upp men tänker att detta får ha terapeutisk effekt i form av face your demons 😅

Tultar lite lojt och öppet fram och red fel väg till grind. Men vi kom runt, hade kul och vi vet vad vi behöver jobba på. Och jag vill sååå gärna ha en sadel med smalare midja...

Nu vet jag inget om dig o du kanske redan har fått en massa tips förut, som detta, men iallafall- jag ger ett förslag.

Att alltid sluta med en halt eller halter, beroende på, och sedan hoppa av. Hoppa av när stillhet nås i lugn och ro. Sedan utvecklar man detta, på flera olika sätt och olika scenarion. Nu kanske din står stilla när passet är slut, jag har ingen aning, då får du göra samma mönster intill WE hinder. Det kan i början behövas lång tid så planera för ett pass där du inte ska iväg. Det sliter ju inte på hästen fysiskt om passet skulle dra ut på tiden tänker jag.
Det är lite så jag jobbar, och min WE-tränare skrattar lite åt att jag alltid sitter upp och sitter av i/vid ett ståstillhinder. En annan grej som funkade på min andra häst (som har liknande issues, jag väljer såna... ) var att ta ur fötterna ur stigbyglarna i halten, som om jag skulle sitta av. Det ändrade jag gradvis till att bara lyfta fötterna lite men låta dem hänga kvar i bygeln. Det funkar inte klockrent med P men jag tror det är en väg att gå. Jag behöver bryta hans uppmärksamhet och få honom att tänka på annat liksom. Jag behöver även få till det i dressyrprogrammet, Msv B-programmet innehåller fyra halter och det är inte snyggt när man inte står still i någon av dem!

Framridning är verkligen svårt att få optimal. Svår att träna på med. Tajmingen i att komma dit, göra iordning, sitta upp, vara klar lagom, ev med en osäker starttid osv. Många element.

Min blir fantastisk i halterna om vi mängdtränar. Övningen "100 halter" gör att jag bara behöver tänka halt för att det ska bli en fin, stabil halt.

Men sen har min nog inte riktigt lika mycket energi som din :D
Jag kan inte nöta ut min eller vänta ut honom :D Men vi ska nog få ordning på det med på sikt. Jag är normalt rätt bra på framridning (bättre än på tävling!) men här blev det tokigt. Han har aldrig lagt tungan över bettet tidigare så jag fattade inte att det var det som hände, och när det var fixat fick jag kasta mig iväg för att inte missa min start. (Jag hade tagit ett bett från ett annat träns och satt på tävlingstränset och det blev lite för långt ner insåg jag när jag kollade efter ritten. Jag ändrade till rätt hål inför teknik och speed och då var han jättefin i kontakten).

Det är lite så jag jobbar, och min WE-tränare skrattar lite åt att jag alltid sitter upp och sitter av i/vid ett ståstillhinder. En annan grej som funkade på min andra häst (som har liknande issues, jag väljer såna... ) var att ta ur fötterna ur stigbyglarna i halten, som om jag skulle sitta av. Det ändrade jag gradvis till att bara lyfta fötterna lite men låta dem hänga kvar i bygeln. Det funkar inte klockrent med P men jag tror det är en väg att gå. Jag behöver bryta hans uppmärksamhet och få honom att tänka på annat liksom. Jag behöver även få till det i dressyrprogrammet, Msv B-programmet innehåller fyra halter och det är inte snyggt när man inte står still i någon av dem!

Min ponny stod alltid och trampade med frambenen i halterna på tävling, fick aldrig bort det helt men kommer ihåg att jag fick som tips att klia/trycka på manken.
Det var dock främst i halterna på medellinjen, mitt i programmet gick bättre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka