WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Tränade lite WE hemma på ridbanan igår. Skulle rida ett lätt pass men ville ändå "göra något" så jag ställde ut två hinderstöd och red repgrind utan rep några gånger åt varje håll. Hästen tycker inte om att backa mot ett hinderstöd utan vi har lätt att fara iväg för långt så jag kör utan rep tills han tycker att det är okej. Vi har inga planer på att tävla i närtid, men det är ändå kul hur enkelt det går att lägga in ett WE-hinder i ett vanligt ridpass. Och hur avslöjande det är! Han är ambitiös och vill inte vänta på mig utan tycker att han "kan själv" vilket inte alltid blir bra. :D

Mvh,
Lady_S

Tränade lite WE hemma på ridbanan igår. Skulle rida ett lätt pass men ville ändå "göra något" så jag ställde ut två hinderstöd och red repgrind utan rep några gånger åt varje håll. Hästen tycker inte om att backa mot ett hinderstöd utan vi har lätt att fara iväg för långt så jag kör utan rep tills han tycker att det är okej. Vi har inga planer på att tävla i närtid, men det är ändå kul hur enkelt det går att lägga in ett WE-hinder i ett vanligt ridpass. Och hur avslöjande det är! Han är ambitiös och vill inte vänta på mig utan tycker att han "kan själv" vilket inte alltid blir bra. :D

Mvh,
Lady_S
Jag tycker det är jättebra att träna repgrind utan rep, ganska länge. När det sitter riktigt bra kan man lägga till repet. Kan själv är ju egentligen en väldigt bra sak! Det gäller att hitta variationer så hästen lyssnar men så man ändå inte dämpar hästens vilja och glädje över att göra rätt.

Mvh,
Lady_S
Jag har sen jag läste om WE börjat att rida ut från ridbanan när jag är klar. Och alltså manövrera trägrinden från hästryggen. Det är noll korrekthet i det - men skriver helt under på hur avslöjande det är hur pass lydig hästen är eller inte är. Och hur svårt det är med perfekt position och inte ”nästan rätt, kom igen matte du när faktiskt om du sträcker dig” 😅

Vi ska rida trägrind på tävling för första gången nu i helgen, ska bli spännande. Gick helt ok hemma i tisdags, men ja man har ju knappt en decimeters marginal för att nå 😅. Vi har kanske inte världens bästa flyt eller helt korrekt form men hästen var avspänd och lyssnade in varje steg så kan vi hålla i det även med en "ny" grind är jag nöjd.

Vi ska rida trägrind på tävling för första gången nu i helgen, ska bli spännande. Gick helt ok hemma i tisdags, men ja man har ju knappt en decimeters marginal för att nå 😅. Vi har kanske inte världens bästa flyt eller helt korrekt form men hästen var avspänd och lyssnade in varje steg så kan vi hålla i det även med en "ny" grind är jag nöjd.
Alltså grattis till superfina % i helgen🤩!!

Zacke var sååå duktig idag🤩! Dressyren kändes lite tung i underlaget men han var lydig och fin så 68%! I tekniken började det inte bra på första hindret som vsr två tunnor. Jag slutade helt att rida🫣. Så att vi fick en sexa var dom snällaste glasögonen ever😅. Sen red jag bättre och visst kunde vi haft lite bättre flyt ibland men vi redde ut parallellen och det var en win! 66.5%

Speeden var superrolig och han kämpar på som tusan nu! I en lite knixig sväng som är typen där han kan säga upp sig helt så bara han matade på😍😍😍! Vann med 10 sekunder trots en fluffig parallell. Så totalvinst för min gubb❤️
20260502_140726.webp

Ja, vi var alltså på meeting två dagar i Gislaved. Väldigt trevligt, nästan lite sommarkänsla med riktigt varmt väder, bra anläggning och stor fin utebana! Lite synd kanske att det låg samtidigt som Strömsholm för att få se ännu fler duktiga ekipage i Svårklassen men var ändå ganska bra med starter.

Vi körde upp på morgonen, satte in hästen i boxen och packade ut någon halvtimme, sedan knoppade och gjorde i ordning. Kändes fin från början på framridningen till dressyren, fortfarande lite broms i skritten men bättre än förra helgen. Lite spänd nere vid domaren i början men blev bättre. Fick 74,2% i dressyren och vinst där. I tekniken var hon ganska taggad och tyckte allt var jättefarligt när vi kom in, det blåste så flaggor (och skuggor från flaggorna) fladdrade, det prasslade i blomdekorationer osv. Men ju mer vi jobbade oss igenom banan desto mer släppte det och hon gick upp på bron utan att tveka och kunde tom galoppera in i fållan utan att hon stod emot. Tog ett litet skutt efter att vi fångade ringen men domaren hade redan blivit så kär så vi fick en 7a ändå 😅. Blev totalt 76,579% och vinst där med. Speeden flöt på ganska bra men fanns inte så mycket att göra på vägarna, blev 3a av 4 starter men räckte ändå till totalvinst!

Andra dagen skulle vi debutera MsvB två moment.

Kände direkt att Pärlan var ganska trött, tror hon hade lite träningsvärk i kroppen också, hon gick med mer tryck och samling under fredagen än jag har ridit med hemma (hon tycker underlaget varit lite stumt i vår paddock senaste månaden så jag har ridit ganska lugnt bara). Hon är ju inte van att bo borta heller och hade lite bry med att hålla koll på vart hennes boxgrannar blev av och såg inte ut att ha legat ner och vilat något. Startade också först och ville hoppa av och kolla på banan efter att de byggt om eftersom de skulle flytta på ganska många hinder efter Svår/MsvA som fick först, så blev lite hackig framridning. Efter att jag gått banan och hoppat upp igen tyckte jag det kändes som att hon la tungan över bettet men när jag stannade och kollade hade hon den rätt igen. Men precis innan vi red igenom starten så hamnade den fel så stora delar av banan hade jag i princip ingen bjudning och inget i handen, parallellslalom var först och det blev ganska kämpigt 😬 men sista bytet blev faktiskt rent. Sen fick vi tidig halt vid klockan och omslag på väg ut ur fållan, behövde också lite extra övertalning för att komma igång i sidvärteshinderna. Speeden tänkte jag bara rida igenom så enkelt jag kunde så lät henne själv välja galopp och tempo, inga jättetighta vändningar men tog ändå en kort väg (som jag hade planerat innan jag började rida) över hindret där jag kunde hoppa snett och komma innanför grindarna bort till bommen. Men kändes ändå som Pärlan tyckte det var roligt och stod inte emot lika mycket vid grind och bom som i Tekniken.

Kom ut och var ganska besviken och nästan lite gråtfärdig, fick sedan se att på något sätt hade vi lyckats få ihop 72,381% . Har tittat på filmen och det ser absolut bättre ut än det kändes men tror att domaren kan ha fått lite rosa skimmer över glasögonen som satt kvar från dagen innan också 😅. Hade ju bara hoppats på att komma över 60% och få ett kval till lag-SM 🫣, trodde inte att vi skulle ha chans på placering ens med en bra känsla men vi fick dagens högsta teknik-poäng tillsammans med en till så vi delade grensegern där. Sen var hon några sekunder snabbare än oss men vi var ändå tredje snabbast av 7 starter så vi placerade oss som 2a totalt!

Kunde äntligen rida hinder med Dio idag utan att vi brann upp🤩! Han kändes ganska ridbar, han är ju rätt speciell att rida och hsns ridbarhet är inte riktigt som på andra hästar. Svårt att beskriva. Kunde åtminstone rida grinden, två tunnor, slalom och rida lite med lansen. Vill prova ett annat bett så beställt ett Lippo syntet kimblewick som har nylonrem istället för kedja-det måste vara original🙄.

Mitt hjärta🩷
20260505_152837.webp

Kunde äntligen rida hinder med Dio idag utan att vi brann upp🤩! Han kändes ganska ridbar, han är ju rätt speciell att rida och hsns ridbarhet är inte riktigt som på andra hästar. Svårt att beskriva. Kunde åtminstone rida grinden, två tunnor, slalom och rida lite med lansen. Vill prova ett annat bett så beställt ett Lippo syntet kimblewick som har nylonrem istället för kedja-det måste vara original🙄.

Mitt hjärta🩷Visa bifogad fil 184932

Betyder det att man egentligen inte får ha tunnel på kedjan? För det har jag haft hela tiden sedan jag köpte pelhamet och ingen har sagt något på kontrollerna 🫣

Vi har tävlat idag, en ganska svår Msv B. Vi blev tvåa i dressyren med drygt 66%. I tekniken hade vi lite trassel, i sista bytet i parallellen fick P syn på en banderoll på väggen, som vi var på väg emot. Han tittade till och fortsatte, men gjorde tyvärr det precis mitt i bytet, så det blev orent. Trägrinden var riktigt svår, både för att vi inte riktigt har tränat det ordentligt och för att den lutade lite så grinden rörde sig av sig själv. Vi skulle rida den både framåt och bakåt. Fållan och sidvärtsbommarna reds med lans, och det var trångt där, så jag fick lite för många byten utanför. Vi landade på drygt 61% vilket var dagens tredje bästa resultat (av 7). I speeden blev vi tvåa,(och gjorde ett stort hopp upp på bron och ett megajättehopp av!) så totalt en andraplats, rosett, plakett och fina blommor. Det var många som inte tog sig igenom alls idag, så väldigt nöjd med insatsen. Det är vår andra start i klassen och mycket bättre än den för två veckor sen!

Vi har tävlat idag, en ganska svår Msv B. Vi blev tvåa i dressyren med drygt 66%. I tekniken hade vi lite trassel, i sista bytet i parallellen fick P syn på en banderoll på väggen, som vi var på väg emot. Han tittade till och fortsatte, men gjorde tyvärr det precis mitt i bytet, så det blev orent. Trägrinden var riktigt svår, både för att vi inte riktigt har tränat det ordentligt och för att den lutade lite så grinden rörde sig av sig själv. Vi skulle rida den både framåt och bakåt. Fållan och sidvärtsbommarna reds med lans, och det var trångt där, så jag fick lite för många byten utanför. Vi landade på drygt 61% vilket var dagens tredje bästa resultat (av 7). I speeden blev vi tvåa,(och gjorde ett stort hopp upp på bron och ett megajättehopp av!) så totalt en andraplats, rosett, plakett och fina blommor. Det var många som inte tog sig igenom alls idag, så väldigt nöjd med insatsen. Det är vår andra start i klassen och mycket bättre än den för två veckor sen!
Såg resultatlistan och banan, det vsr då inte lätt för er! Superbra att komma genom alla moment och grattis till placering!

Dio gör mig så lycklig nu! Han hsr gått två pass på nanan med hinder i veckan och känns faktiskt riktigt ridbar! Enkelslalom i bibehållen galopp är hans paradnummer. Jobbade lite i tre tunnor ikväll och red ett varv extra i vsrje volt för att han inte ska förekomma i bytena. Är mest vänsterbogen jag behöver få bättre styr på. Lanslinjen funkade också även om den är lite spänd. Grind, korridor, bro, kanna och bommar fick också godkänt. Så glad att min älsklingshäst är på gång igen❤️.

Såg resultatlistan och banan, det vsr då inte lätt för er! Superbra att komma genom alla moment och grattis till placering!
Ja stort bortfall, och jag sa redan när jag såg banskissen att "här kommer man nog rätt långt bara man tar sig igenom". Men det var riktigt kul och dessutom stod P helt lugnt och åt hö i släpet ett tag mellan starterna. Det är också en typ av framgång!

Grattis till placeringen!

Satt och följde resultaten och det var inte många som kom igenom nej! 😬 Fick lite FOMO och ångrade nästan att jag inte var där, känns så himla länge nu att inte kunna tävla förrän Malmö men ville ge hästen några lugna dagar efter meetinget och samtidigt känna att jag hunnit förbereda ordentligt för dressyren. Vi körde till skogen och red istället, tror hästen var minst lika nöjd med det.

Grattis till placeringen!

Satt och följde resultaten och det var inte många som kom igenom nej! 😬 Fick lite FOMO och ångrade nästan att jag inte var där, känns så himla länge nu att inte kunna tävla förrän Malmö men ville ge hästen några lugna dagar efter meetinget och samtidigt känna att jag hunnit förbereda ordentligt för dressyren. Vi körde till skogen och red istället, tror hästen var minst lika nöjd med det.
Men då ses vi i Malmö iaf!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar