Wellington Elite - olika bud..

FlipTheFrog

Trådstartare
Provla en nyare begagnad Wellington Elite (17,5" och bom nr 4) på min hästs rygg igår, och den låg förvånansvärt bra. Ska provrida den nu på förmiddagen.

Har sökte på Wellington här på Buke och konstaterat att åsikterna om den är ganska så spretiga.

¤ En del hävdar att bommen passar hästar med böjda ryggar och andra hävdar att den passar dem med raka..

¤ Någon säger att den finns i no 5 på bommen också

¤ Någon säger att Edinburgh, Windsor och Wellington är exakt samma sadel. Någon annan säger att det inte är så, att det finns skillnader (iaf när det gäller E och W)

¤ Ett antal personer hävdar samband med ryggömma hästar och Edinburgh och Wellington

¤ Någon säger att man ska passa sig för snedsydda Wellingtons

¤ Många är jättenöjda med sina saldar och tycker de är väldigt sköna

Gaah! Ja, jag ska bilda mig en egen uppfattning.. Men tar gärna emot funderingar när det gäller påståendena ovan. Svar på dessa frågor blir jag också glad över:

# Någon som vet ifall det är skillnad (stor?) på äldre Wellington Elite och nyare. Vid vilket år ungefär ändrade de i så fall modellen?

# Hon som hjälpte mig med utprovningen igår sa att det kan skilja ganska mycket i bomvidd mellan olika Wellington Elite även om numret är samma. Är det eran erfarenhet också? Är det stor skillnad mellan bossornas utförande på olika W.E. också?

Sv: Wellington Elite - olika bud..

Jag har en wellington Elite och är väldigt nöjd med den. Jag använder den till 4st olika hästar. Från bred häst till smala fullblodet.

Måste dock ha en padd under på fullblodet, men detta är den första dressyrsadeln som han verkligen jobbar i.

Jag ser inga likheter med de andra nämnda sadlarna.

Jag har haft en hel hop med andra dressyrsadlar och denna är den första som verkligen är super att sitta i.

Och eftersom jag har så många olika hästar så borde jag ju ha märkt något om det är så att den ger ryggömma hästar, men nej det har jag inte. Tycker att när jag fick denna så började hästarna röra sig betydligt bättre och jobbade mkt lättare plus att jag sitter helt stilla i denna.

Min Wellington är ca 1år gammal så jag vet inte skillnaderna från de gamla. Denna är docj väldigt mjuk och fin i skinnet och supermjuk i sätet.

Kan ju tillägga att jag haft följande dressyrsadlar innan:

Kieffer
Piab
Butet
Frank Baines
KN

Och kan ju tillägga att jag ridit i en hel del andra märken

Welligton är samma som Windsor!! Dom heter Windsor i Norge (och Danmark också tror jag). Kolla här så ser du att det är samma modeller: www.lowenborg.no

Dock finns det ett annat märke som också heter Windsor, som fanns på hööks för mååånga år sen. Det är inte det samma.

Har inte hört nåt negativt om dom, Windsor Elite och Greenline är jättevanliga dressyrsadlar här i Norge, många elitryttare har Windsor sadlar. Vad jag vet så är bommen böjd med kilbossorna gör att sadlarna upplevs rakare.

Ja just det det har jag nog hört, men i sverige kopplar man nog ihop windsor med b-klass sadeln och inte att den finns en annan som heter samma.

Vet du hur mkt dyrare det är att köpa från denna sida du länkde till???

De finns i bom 5, sen om det är standard eller om et bara går att fås vid specialbeställning vet jag inte.

Windsor/Wellington/Edinburgh säger många är samma sadlar, jag har dock haft en Windsor och Edinburgh att jämföra mot varandra (som var "samma modell") och det var skillnad i läder och sätet.
Många engelska sadlar ser väldigt lika ut och är snarlika i komfort och passform, men det kan vara andra märken ändå.

Jag tror inte att Wellington/Edinburgh/Windsor ger hästar ont i ryggen, dt beror nog bara på att det finns utprovare som nästan bara provar ut dessa märken, även till hästar som de inte passar på.

Det var nog sneda Windsor sadlar du menar... Detr gäller Hööks Windsor, inte kvalitetsmärket Windsor.

Jag har haft en Wellington Elite, och det är den sadeln jag varit absolut nöjd med hittills. Skön kvalitet, skön att sitta i. Jag hade den på en häst med rak rygg och en lite mer svängd, den låg helt ok på båda. (Kan tillägga att den med svängd rygg kom upp med ryggen bra under arbete, så sett var båda raka då...)

Älskar min Wellington elit:love:
Fick den utprovad för ett tag sedan. Har en häst, med svängd rygg, som är svår att hitta en sadel som passar. Men de ligger ok på häst med lite rakare rygg oxå.

Heter Wellington i Sverige och Edingburg i danmar, berättade sadelutprovaren för mig.

Har en nyare, vet inte alls hur de äldre är.... är väldigt förtjust i min iaf=)

Har haft en Wellington Elite under snart tio år. Har varit kanon, den enda sadeln som min gammelponny jobbade i.. Ser fortfarande ut som ny, alltså minimalt slitage.

En fråga till ang knästöden på Wellington Elite:

Jag läste ngnstns att knästöden fanns att få i två storlekar. Är det någon här som har sett dessa knästöd och kan säga vad det är för skillnad på dem?

Vet någon om det är skillnad på knästöden på nyare och äldre Wellington Elite?

Vet inte hur skillanderna är, men tycker du att de är för små eller stora kan du ta sadeln till en sadelmakare. de kan fixa det.

Hur gick provridningen??

Provridningen gick bra! Den låg bra på hästen och jag trivdes i den.

Men då hästen är under igångsättning kunde jag dock inte testa den fullt ut, men jag räknar med att jag kommer att hitta en annan Wellington Elite med bomstl 4 när vi är mer igång.. Därav mina knästödsfrågor. Knästöden på denna sadel kändes jättebra och jag hoppas ju att det är likadana på den eventuella Wellingtonen jag kanske får ta hem postledes om några månader. (Och jag inser givetvis att alla 4:or inte är likadana som denna och att bossorna är stoppade olika på olika sadlar, men, nu vet jag ju i alla fall på ett ungefär vad jag skulle kunna ha utkik efter!)

Nu så är hästen i mer gång och jag har hittat ytterligare en begagnad Wellington Elite. Men jag förstår inte varför jag alltid ska ha sån otur när det gäller sadelpriser?! Så fort jag hittar en sadel som jag trivs med riktigt bra så är den dyrare än "alla andra" motsvarande sadlar.

Just nu ligger det 17 st Wellington-sadlar ute på Bukes radannonser och priserna ligger mellan 6500 och 12500 kronor varav de flesta mellan 8000 och 9000.

Sadeln jag har hittat ligger på 11900. Hur skamlig kan man egentligen vara när man lägger ett bud..?är 9000 fräckt att säga tycker nu?

Lägg ett bud på 10 000... Men jag skulle inte bjuda mindre, då finns det risk för att säljaren tycker att du är oseriös eller helt enkelt dum i huvudet att du tror att du ska lyckas pruta 3000:-

Oj! 12 500:- Verkar vara bra andrahandsvärde på dom då...

Jag köpte min ny för 12 700:- för ca 1,5 år sen...

Tiili skrev:
Oj! 12 500:- Verkar vara bra andrahandsvärde på dom då...

Jag köpte min ny för 12 700:- för ca 1,5 år sen...

Det var nog snarare du som gjorde ett kap!
Det hängde en ny i affären också, den kostade 17 500!

Hoppsan är dom så förgrömmat dyra nu..:eek: :crazy: När jag köpte min så kostade en ny 14000kr och jag fick ge 7000 för min som var lite över en månad gammal begagnad..

mul skrev:
Hoppsan är dom så förgrömmat dyra nu..:eek: :crazy: När jag köpte min så kostade en ny 14000kr och jag fick ge 7000 för min som var lite över en månad gammal begagnad..

Suck!
Det är så typiskt mig att springa på alla de dyraste exemplaren.. =P

Jag funderar vidare..

~Flip *möjligen dum i huvudet, men vill inte heller betala flera tusenlappar mer än normalt*

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 146
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur