Welsh till ponnytrav

Jamtland

Trådstartare
Ingen som har testat att använda en welsh till ponnytrav? Dom är ju smäckrare än både shettis och russ och borde ju springa snabbare? Eller?

Jenny som i sin ungdom hade en welsh som var ruskigt travsnabb.
 
Har en snabb ponnytravare i stallet som är welsh/russ.

:)

Visst finns d. . .
 
På åtiio-talet var det en del som tävlade rena welsh i ponnytrav, men ingen av dem blev riktigt bra...

Pajas är ju welsh-korsning men hans helsyster?? blev galoppör i stället ;)

Det fanns en i Östergötland som hette Chicko, tror han fick starx under 2,10 i rekord.

Det verkar som om det inte bara är modellen på raserna som gör att de funkar på travet...

/// Ghost
 
Vet ju att Lorentzon testade det där med welsh,men tror inte att den "moderna" welshen är så bra till trav eftersom dom är så heta....men korsning welsh/russ låter ju bra.... :smirk:
 
Heta? Jag trodde att det var från häst till häst? Inte en ras...
Är inte travarna kända som heta också? :idea: De welshar jag sett (fram till mitten av 90-talet, sen har det inte blivit mycket ponnytrav) har helt enkelt inte fått aktionen att stämma i snabbare trav.

Och vad är det som säger att en bra ponny måste ha mycket go? Min var hur lat som helst, ändå slog han svenskt rekord två gånger... :bump: :bump: :bump:

Nej, jag tror att shettisar och russ har bättre travanlag än andra raserna... :)

/// Ghost
 
Man springer inte fort i trav bara för att man är smäcker...
 
Nej, men normalt sett brukar det underlätta. (Säger jag som har en tunnformad snabbspringande shettis :smirk: )

Jenny
 
Nej,jag har hoppat ponnys i många år och rasen är välkänd för att vara het & vacker....sen så är ju det naturligtvis från individ till individ....många (främst ridmänniskor) anser att travarna är heta....men dom har ju fått det om bakfoten...det beror väl ändå på hur hästen blir behandlad? :)
 
Parador II är ren welsh tror jag och han går under 2.10 tror jag. Caesar II har Coed Coch Targed som pappa, mamman tror jag är russ rekord ca 2.10.

Cissi :bump:
 
Welsh hingsten (sedermera valacken) Bee Cool tävlade ponnytrav men tider och resultat har jag ingen aning om! Himla flott ponny var det i alla fall!
 
Bee Cool har ett rekord på strax över 2.00 och är den snabbaste welshen.
Det har blivit mer vanligt med russ/welshkorsningar, men russen verkar ändå trava bäst...
 
har hafft en whels/russ valck han gick 2.14 men tränade 2.08=( han var ingen höjdare!
russen är bättre! :devil:
 
mina 2 ponnysar som jag hade när jag var liten gick på ponnytrav,,bägge var welshar.Efter som jag var rätt liten och det var 2 andra som körde då så kommer jag inte i håg rek,men jag kommer ihåg att ena var oslagbar hade ett tag 19 raka segrar. :banana:
 

Liknande trådar

Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
15 610
Senast: Fiador
·
Gnägg Vi har ju en tråd om vilka raser folk inte tycker så mycket om, och jag insåg när jag läste den att jag är väldigt mycket bättre på att...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 128
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp