Westernsadel på Eng. Fullblod?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Barsebäcks Z'Ore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 217
B

Barsebäcks Z'Ore

Jo, det hade jag faktiskt tänkt att jag skulle ha...
Jag har nämligen problem med ryggen och kan tänka mig att testa en westernsadel, vet bara inte om det kan funka att sätta en sådan på ett engelskt fullblod. Westernsadlarna är väl oftast byggda för att passa hästar av quartertyp? Dvs lite bredare över ryggen/manken. Finns det någon här som kan ge tips om en bra westernsadel med lite smalare bom som kan passa en löpare?

Sv: Westernsadel på Eng. Fullblod?

Jag hade ett fullblod och jag lånade en westernsadel ibland. Det var allroundwesternsadeln från Hööks.
Nu var mitt fullblod inte pyttespinkig utan mer som en rejäl ponny.
På vanlig sadel hade hon 30", normal bom.

Senast ändrad:

Tack för svaren, skall kolla western-länkarna i kväll.
Hööks westernsadlar ger jag inte mycket för, har kollat på dem och de är förvisso billiga men verkar vara av något tveksam kvalitet. Jag hittade en riktigt fin begagnad sadel med semiquarterbom som jag skall kolla på i veckan, lite i dyraste laget men..

Jag har en Double C Trial Rider på mitt fullblod :)

MVH/ Stefan

Double C trail rider passar hästar med lite svank då den är ganska skålad i bommen.

Bomlösa sadlar är väl annars bra för ryggen? Mjuka att sitta i.. Det finns ju ett par westernvarianter av dom också och då behöver man inte tänka på bomvidder och sånt.

Jag hittade en riktigt fin begagnad sadel som är handsydd hos Circle L Saddlery i Texas, den ligger jättefint på hästen och den känns rejäl och bra. Fick många tips som alla sade att jag skulle köpa en beg. kvalitetssadel istf en billigare typ de från Hööks eller liknande. Det skall bli spännade att prova hur det funkar...

Jag vill gärna rekommendera stället där jag köpte min sadel.. www.hovotass.com de är verkligen supertrevliga människor.

Skönt att du hittade en sadel till din häst!
Mycket smartare att köpa en bra begagnad sadel än något billigt skräp. Du ska ju trivas i sadeln och den ska passa din häst under många timmars arbete.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 002
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 709
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 835
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka