Westernsadel (snabba svar tack)

cactuspower

Trådstartare
Skulle behöva lite snabbt svar. Vad motsvarar en Simco-Quality 6½" x 7 1/4 hög (semi quarter horse). Passar lite kortare rygg.

Men alltså vad motsvarar allt det här? Vilken typ av häst skulle sadeln möjligen kunna tänkas passa?

Tacksam för snabba svar

//Cactus - inte så duktig inom detta område :D

Senast ändrad:
Sv: Westernsadel (snabba svar tack)

Semi quarter brukar i regel passa ganska smala hästar om inte hästen är bred över bogarna. Men för att krångla till det så kan en semi-bom vara vidgad i framänden och därför passa en bredare häst. Att köpa westernsadel är minst lika svårt som att köpa engelsk.;)

Simco-Quality är antagligen en sadel från märket Simco. Quality kanske är namnet på modellen eller så är Simco-Quality ett försök att beskriva sadelns kvalitet. Har du en länk till sadeln?

Okej, tack. Kanske inte passar så bra på hästen ifråga då, jag vet inte. Det är en nordsvensk som ska ha en westernsadel. Jag har ju själv någerlunda koll på engelska sadlar i af, men western, bomlösa etc. är inte riktigt min grej. :D

Sadeln finns här på bukefalos radannonser/annonsdirekt. Under westernsadlar sedan Örebro län (det är sadeln i Askersund).

bättee o gå in på westernforumet tror jag.. Men semi quarter är mer åt normal hållet i engelsk, men precis som i engelska sadlar så skiljer det från sadel till sadel. jo jag läste häromdagen på western forumet om nån som hade en abetta i semi quarter bom till sina nordsvenskar så den kan ju passa! Snackade häromdagen med en som jobbade på börjes o frågade vad som skulle kunna passa min feta fjording! han påstod att deras budget sadel i vid var mindre bred än deras simco sadlar i semi q!

annars skulle jag tänka mig att en norsvensk skulle behöva full quarter bom eller x-full quarter. Tror premier har väldigt breda sadlar

kanske går med en gullet 6 1/2 men skulle tro det behövs 7-8

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 230
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 367
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 675
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?