Westernsadeln storlekar!!!

M

madelenforsgren

Denna tråd passar väl både på western och på utrustning, men antar att flest svar går att få här. :d
Blir lite förvirrad när jag letar sadelstorlek till min häst. Har tidigare tittat på vidden på "gullet" och funnit att 6 1/2" ligger bra. Dock har jag hittat sadlar med samma märke som har den vidden på gullet i kombination med både semi- standard quarter-, och full quarterbom. Däremot skriver inte de flesta i Sverige inte ut dessa i kombination.
Kan någon vettig person hjälpa mig att reda ut detta?!
Snälla låt tråden stanna här...
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

detta är vad jag har luskat ut.. om det är fel får nån annan rätta mig :)

Regular = x-smal
Semi Quarter = smal
Quarter = normal
Full quarter = vid
Extra Full Quarter = x-vid
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

dock har jag ingen aning om gullet-sizen och hur den är i förhållande till westernstorlekarna.. krångligt det där..
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

När man ska köpa sadel så ska man gå efter tumstorleken. Min sadel är 6½ tum och kallas för fullquarter men det är olika på olika sadelmärken vad dom olika bommarna motsvarar i tum. Det är inte lätt! :D

Lycka till!!
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

jasså.. precis som på engelska sadlar att Prestiges 33:a är normal medans Morris & Nolans 33 är xx-vid?
*suck*
vad är eftera full quarter/x-vid för gulletsize då?
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

Bomvidd = bredden på bladen över hästens rygg.
Gullet = bredden på bladen bakom hästens manke.

semi quarter = smal
quarter = mellan
full quarter = bred
x full quarter = xtra bred

6 ½ tums gullet bredd finns oftast på semi quarter bommar. Finns även på quarter och full. Beror helt på hur bred din häst är över ryggen.
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

gubben skrev:
Bomvidd = bredden på bladen över hästens rygg.
Gullet = bredden på bladen bakom hästens manke.

semi quarter = smal
quarter = mellan
full quarter = bred
x full quarter = xtra bred

6 ½ tums gullet bredd finns oftast på semi quarter bommar. Finns även på quarter och full. Beror helt på hur bred din häst är över ryggen.


Tack så mycket! Det var så jag listat ut att det var. Man ska gå efter båda måtten för att få rätt storlek. :bow:
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

fnillson skrev:
När man ska köpa sadel så ska man gå efter tumstorleken. Min sadel är 6½ tum och kallas för fullquarter men det är olika på olika sadelmärken vad dom olika bommarna motsvarar i tum. Det är inte lätt! :D

Lycka till!!

Men Frida, vet du hur bred bommen är? Gullets vidd är 6 1/2, men det kan den vara på alla storlekar ;)
 
Sv: Westernsadeln storlekar!!!

extra ska det stå.. fingrarna skriver annat än vad hjärnan tänker ibland.. ;)

dvs ponnyn behöver en x-vid sadel.. vad ska man då leta efter för gullet-size?
 

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 740
Senast: Badger
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 224
Senast: Mursten
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 383
Senast: supercassie
·
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda...
2
Svar
25
· Visningar
4 735
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp