Wheel of time

samt @Sel

Jag saknar Loial och Min - det är ju karaktärer som hänger med hela serien igenom. Särskilt Loial och som lite bekvämt bidrar med en massa historia och bakgrund. Vi vet inte om serieskaparna tänkt att sällskapet ens ska resa igenom the Ways alls, och i såfall om Loial då inte behövs eftersom någon annan får den rollen. Men jag tycker det vore väldigt synd om hela folkslaget ogier skrevs bort.

Det är klart tufft att acceptera om- och bortskrivningar som inpiskad wheel of time-nörd. O_o

Castingen däremot har jag inga problem med än så länge, jag gillar att det märks att WoT-världen består av olika folk - likaså att karaktärerna tydligt får vara i olika ålder med olika kroppstyp. Har egentligen inte några problem med kostymerna heller - det är inte exakt vad jag sett framför mig, men visst. Allas kläder ser bekväma och någorlunda rimliga ut. Inga pälsbikinis i snön typ.

Thom får vi väl se vad som händer med
- nu försvann ju även båtturen där Matt och Rand lär känna Thom, och det som ska hända i Whitebridge (att Thom försvarar dem) händer omedelbums.
Han dyker väl upp länge fram och får möjlighet att presenteras mer.

Elyas har inte heller dykt upp, så vi vet inte så mycket om Perrins relation till vargarna heller än. Utöver att han blir lite oväntat slickad på benet... Så frågan är om Elyas kommer att presenteras och i så fall när, eller om Perrin ska upptäcka sin kontakt med vargarna på något annat sätt.
Angående din undran om saknade karaktärer...
Loial (Hammed Animashaun) of Min (Kae Alexander) är castade, så de kommer med, och jag tror att de pelare som syns i trailers och på en del av affischerna ska föreställa portarna in till vägarna. I böckerna träffar de Loial i Caemlyn, så det är ju fortfarande i framtiden. Min träffar de i Baerlon, men den staden har vi redan hoppat över, så jag gissar att de kommer att slå samman handlingarna i Baerlon med de i Caemlyn.

Jag har inte sett något om Elyas, så det kan hända att de tagit bort honom, men de kan ju också ha slagit ihop hans karaktär med någon annan, t.ex. med av de väktare vi redan mött.
 
Jag har inte läst böckerna (som jag kanske redan sagt?) men ni som har gjort det—har alla nya fina kläder, många ombyten och allt är i bjärta färger i böckerna också? Funderar ganska mycket över vart det kommer ifrån, för det blir ganska kostymigt för mig.

Avsnitt 4 tyckte jag hade både bra och vissa lite mindre imponerande bitar, men på det stora hela så pass engagerande att jag spänt väntar på fredag igen. Första sekvensen var intressant, men kändes som att den kom i fel ordning till hur de började avsnitt 1? Jag hade velat ha denna öppning i första avsnittet som lite foreshadowing, och så kunde de strukit scenen i avsnitt 1 helt.
Scenen med Perrin var ganska fin, men hur de inledde den kändes lite grovt tillyxad (hurr durr do blacksmith thing but only for show) och jeez please det var många in your face scener där folk satt/stod så nära varandra att hela mitt svenska introverta inre vred sig.
Utan att veta på förhand vilka romanser som ska etableras känner jag att serien just nu håller på att tussa ihop några karaktärer på ett sätt jag inte tycker känns äkta eftersom karaktärerna precis träffats och knappt talat med varandra utifrån vad vi fått se. Men kanske blir det bättre.
Jag gillar hur Nynaeve och Logain presenteras i avsnittet, men hade velat göra om scenen en del så det skulle känts lite mer, istället för att vara så... likt en Marvel-film. De fokuserade väldigt på skalan av allt, istället för känslan.

Och så sist, har ni sett att man recastat Matt? Vad tror ni om Dónal Finn? Rätt riskabelt att recasta, speciellt en så central karaktär. Jag stör mig än idag på att de castade Daario Naharis två gånger, och gjorde det fel båda gångerna. Känns inte helt bra att de byter ut Matt, även om jag inte är så investerad i karaktären just nu.
De klara färgerna verkar mest höra till Aes Sedaierna, och det är nog ett sätt att förtydliga deras ajah, och att de är Aes Sedai öht, eftersom de inte har kunnat generera deras tidlösa ansikten (gissar att det samt väktarnas mantlar togs bort för att dra ner på visual effects kostnaderna). Jag tycker att de hade kunnat göra det mer diskret iofs, men det stör mig inte. Sedan får man komma ihåg att WoT utspelar sig i framtiden, så de vill nog vara noga med att inte se ut som medeltid.

Att Mat recastats för nästa säsong annonserades redan innan premiären, gissar att Barney Harris fick förhinder.

Jag gillar att man redan ser olika kulturer och klädstilar som visar på att olika personer kommer från olika delar av världen, det är en stor del av böckerna.
 
Men i böckerna visar han inte heller att han är hovbard förrän en bit in i serien...
Nej, inte för de andra karaktärerna, men det genomsyrar ju liksom hel karaktären redan från början att han är lite "extravagant". Tycker de missat det helt och hållet. Nu känns han mer som en 'ruffian' som sjunger country på fritiden typ. :p
 
samt @Sel

Jag saknar Loial och Min - det är ju karaktärer som hänger med hela serien igenom. Särskilt Loial och som lite bekvämt bidrar med en massa historia och bakgrund. Vi vet inte om serieskaparna tänkt att sällskapet ens ska resa igenom the Ways alls, och i såfall om Loial då inte behövs eftersom någon annan får den rollen. Men jag tycker det vore väldigt synd om hela folkslaget ogier skrevs bort.

Det är klart tufft att acceptera om- och bortskrivningar som inpiskad wheel of time-nörd. O_o

Castingen däremot har jag inga problem med än så länge, jag gillar att det märks att WoT-världen består av olika folk - likaså att karaktärerna tydligt får vara i olika ålder med olika kroppstyp. Har egentligen inte några problem med kostymerna heller - det är inte exakt vad jag sett framför mig, men visst. Allas kläder ser bekväma och någorlunda rimliga ut. Inga pälsbikinis i snön typ.

Thom får vi väl se vad som händer med
- nu försvann ju även båtturen där Matt och Rand lär känna Thom, och det som ska hända i Whitebridge (att Thom försvarar dem) händer omedelbums.
Han dyker väl upp länge fram och får möjlighet att presenteras mer.

Elyas har inte heller dykt upp, så vi vet inte så mycket om Perrins relation till vargarna heller än. Utöver att han blir lite oväntat slickad på benet... Så frågan är om Elyas kommer att presenteras och i så fall när, eller om Perrin ska upptäcka sin kontakt med vargarna på något annat sätt.
Loial dyker ju upp först senare i böckerna ändå, men Min saknar jag och framför allt Elyas, men jag antog kallt att han skulle komma så småningom. Typ samtidigt som de hittar Bella igen eller så? :) (det tar jag lite för givet, annars blir jag grymt besviken!)
 
Senast ändrad:
Mjo, men det är ju väääldigt (överdrivet) detaljerade beskrivningar av kläderna i böckerna och då blir det lite överdrivet åt andra hållet att det bara är grönt, rött, blått osv. Jag tror att om man hade fått en förklaring på att det fanns olika "färgkoder" så hade man inte behövt vara så himla övertydlig i bild.
Det stör mig mycket att the tinkers som ska vara färgsprakande knappt får mer än en dämpad ryamatta till sitt namn medan Aes Sedaierna som ska vara värdiga, tidlösa magiker sprakar som barnavdelningen på primark, typ. 😅
 
Den hemska pankakssminkningen på flera av kvinnorna sticker också i ögat, men det har ju inte med själva filmatiseringen att göra, det är bara inte snyggt och känns lågbudget.
 
Jag har inte läst böckerna (som jag kanske redan sagt?) men ni som har gjort det—har alla nya fina kläder, många ombyten och allt är i bjärta färger i böckerna också? Funderar ganska mycket över vart det kommer ifrån, för det blir ganska kostymigt för mig.

Avsnitt 4 tyckte jag hade både bra och vissa lite mindre imponerande bitar, men på det stora hela så pass engagerande att jag spänt väntar på fredag igen. Första sekvensen var intressant, men kändes som att den kom i fel ordning till hur de började avsnitt 1? Jag hade velat ha denna öppning i första avsnittet som lite foreshadowing, och så kunde de strukit scenen i avsnitt 1 helt.
Scenen med Perrin var ganska fin, men hur de inledde den kändes lite grovt tillyxad (hurr durr do blacksmith thing but only for show) och jeez please det var många in your face scener där folk satt/stod så nära varandra att hela mitt svenska introverta inre vred sig.
Utan att veta på förhand vilka romanser som ska etableras känner jag att serien just nu håller på att tussa ihop några karaktärer på ett sätt jag inte tycker känns äkta eftersom karaktärerna precis träffats och knappt talat med varandra utifrån vad vi fått se. Men kanske blir det bättre.
Jag gillar hur Nynaeve och Logain presenteras i avsnittet, men hade velat göra om scenen en del så det skulle känts lite mer, istället för att vara så... likt en Marvel-film. De fokuserade väldigt på skalan av allt, istället för känslan.

Och så sist, har ni sett att man recastat Matt? Vad tror ni om Dónal Finn? Rätt riskabelt att recasta, speciellt en så central karaktär. Jag stör mig än idag på att de castade Daario Naharis två gånger, och gjorde det fel båda gångerna. Känns inte helt bra att de byter ut Matt, även om jag inte är så investerad i karaktären just nu.
Jag visste inte att de recastat Mat. Känns mest lite suck och stön.
 
Det stör mig mycket att the tinkers som ska vara färgsprakande knappt får mer än en dämpad ryamatta till sitt namn medan Aes Sedaierna som ska vara värdiga, tidlösa magiker sprakar som barnavdelningen på primark, typ. 😅
Ja de resandes kläder och vagnar var en miss.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Angående din undran om saknade karaktärer...
Loial (Hammed Animashaun) of Min (Kae Alexander) är castade, så de kommer med, och jag tror att de pelare som syns i trailers och på en del av affischerna ska föreställa portarna in till vägarna. I böckerna träffar de Loial i Caemlyn, så det är ju fortfarande i framtiden. Min träffar de i Baerlon, men den staden har vi redan hoppat över, så jag gissar att de kommer att slå samman handlingarna i Baerlon med de i Caemlyn.

Jag har inte sett något om Elyas, så det kan hända att de tagit bort honom, men de kan ju också ha slagit ihop hans karaktär med någon annan, t.ex. med av de väktare vi redan mött.

Ah! Men då dyker båda säkert upp.
Jag hade en så tydlig minnesbild av att Min och Loial introducerades ihop, men det passar ju om de blir... i Camelyn... :p Jag hoppas att Elayne blir bra också, och inte bara en barbie-prinsessa. Men det är många karaktärer som jag ser fram emot så jag hoppas att de faktiskt vågar låta själva berättelsen ta lite tid, och inte bara skyndar igenom den.
 
Nej, inte för de andra karaktärerna, men det genomsyrar ju liksom hel karaktären redan från början att han är lite "extravagant". Tycker de missat det helt och hållet. Nu känns han mer som en 'ruffian' som sjunger country på fritiden typ. :p
Agreed.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ah! Men då dyker båda säkert upp.
Jag hade en så tydlig minnesbild av att Min och Loial introducerades ihop, men det passar ju om de blir... i Camelyn... :p Jag hoppas att Elayne blir bra också, och inte bara en barbie-prinsessa. Men det är många karaktärer som jag ser fram emot så jag hoppas att de faktiskt vågar låta själva berättelsen ta lite tid, och inte bara skyndar igenom den.
Elayne kommer tydligen inte att presenteras förrän i nästa säsong, gissar att det blir många karaktärer ändå för tittarna att hålla koll på i första säsongen. Så kanske får vi inte möta Elayne förrän i Tar Valon? Hursomhelst är Ceara Coveney castad som Elayne Trakand, och jag tror det blir bra.
:)
 
Upp som en sol och ned som en måne, eller hur man säger.

Jag gillade inte nyaste avsnittet alls, tidslinjen är totalt muckad och hittepåkaraktärer dör med jätteskumma ritualer. Dessutom har ogiern varken långa eller uttrycksfulla öron :down:
 
Senast ändrad:
Sådär med Loial, han ska ju vara större och var är öronen? Dessutom skulle han behöva vara ännu mer sävlig men det kan jag förlåta med tanke på att de inte kan ägna hela avsnittet åt honom.

Känns sådär överlag, dialogen känns konstlad och mer typ "nu måste vi klargöra lite stuff". Känns också orealistiskt att White cloaks stryker omkring så nära Tar Valon eller så har jag missat nåt i böckerna. Vill minnas att en väktare överlever sin Aes Sedai men det är långt senare i böckerna och i ett annat sammanhang. Det känns som ett lite konstlat avsnitt typ som förberedelse för fortsatt handling eller för att klargöra saker de känner ska vara tydligt.. Jag gillade Perrin i böckerna och jag tycker rollfiguren är ok i serien men det känns som det liksom går lite fort fram och kändes väldigt b både i kreativitet och effekter när de är I wc lägret.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tyckte avsnitt 4 var bäst hittills, så håller tummarna för avsnitt 5 som jag ska se vid frukost, även om recensionerna här har varit ljumna 😅
 
Sådär med Loial, han ska ju vara större och var är öronen? Dessutom skulle han behöva vara ännu mer sävlig men det kan jag förlåta med tanke på att de inte kan ägna hela avsnittet åt honom.

Känns sådär överlag, dialogen känns konstlad och mer typ "nu måste vi klargöra lite stuff". Känns också orealistiskt att White cloaks stryker omkring så nära Tar Valon eller så har jag missat nåt i böckerna. Vill minnas att en väktare överlever sin Aes Sedai men det är långt senare i böckerna och i ett annat sammanhang. Det känns som ett lite konstlat avsnitt typ som förberedelse för fortsatt handling eller för att klargöra saker de känner ska vara tydligt.. Jag gillade Perrin i böckerna och jag tycker rollfiguren är ok i serien men det känns som det liksom går lite fort fram och kändes väldigt b både i kreativitet och effekter när de är I wc lägret.
Jamen precis. Ööööronen! De är ju halva personligheten.
 
Tja, jag vidhåller min första rätt besvika tanke om att sluta se serien som en filmatisering av böckerna. Filmskaparna tar sig väldiga friheter i tolkning och omskrivningar. Jag hoppades inledningsvis på något dramatiskt liknande GoT där man ändå tar sig tid att vila vid varje händelse, skapa en röd tråd och bygga upp karaktärerna - men nej.

Än så länge så har vi hastat förbi väldigt mycket, samt lagt tid på specialskrivna scener som inte är överdrivet relevanta för själva berättelsen.
Loial presenterades slarvigt och hastigt tycker jag, samt att Liandrin antyds varit misshandlad/utnyttjad som barn (?). Följet med Aes Sedaer ankommer Tar Valon men vi får inte se något emottagande eller större delar av Tornet, utan istället läggs allt fokus på ett inskrivet självmord... för att visa att väktarbandet är starkt? Ljusets söner är inkvisitionen, det fattar vi, och Perrins relation med vargarna antyds iaf.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag som inte har något att jämföra med tyckte det var ett trevligt avsnitt och jag gillar Loials personlighet mycket, även om det var lite random hur han och Rand träffades och att han bara dök upp med Nynaeve. De hade kunnat bygga upp det bättre.
Tror poängen med självmordet är just att visa hur starkt bandet är, men man hade nog kunnat bygga upp det på längre sikt istället och fått tittaren med på hur djupt det går, plus att jag gillade karaktären så det var synd att den blåstes upp bara för att dödas.
Stora delar av dialogen är rätt lökig, men det tycker jag är typiskt för pompös high fantasy (även om Jordan kanske inte skriver så i böckerna) och typisk för teen-drama. Kanske har serien en identitetskris? Ena ögonblicket känns det som att den ska attrahera tonåringar med all hjärta och smärta, och i nästa scen hugger Valda händerna av folk och gör lite anspelningar på att flå Perrin levande. De kunde ha en tydligare ton rakt igenom tycker jag.
Men på det stora hela tycker jag den är underhållande. Synd att säsongen bara är 8 avsnitt. Lite mindre magieffekter och två avsnitt till på säsongen hade kanske förbättrat tempot lite.
 
Jag har sett avsnitt 6. Öööööhhhm
Kan någon som läst böckerna upplysa mig om hur mycket som är taget från böckerna? Jag får heöt ärligt inte ihop tonen i den här serien. Sättet man valt att filma scenerna och skådespeleriet är extremt högtidligt, men det känns för mig inte äkta, speciellt inte när ingen verkar ha någon repsekt för andras ämbeten. Det kändes också som att man slösade bort en massa kameratid på att zooma in på allas ansikten, scener där känsla och stämning ska förmedlas genom att skådespelaren stirrar känslofyllt ut i tomma intet.
Dessutom, missade jag något med Logeirs scen? Jag tyckte bara de presenterade sig, och så sa Moiraine (stavning?) att hon ville be om en tjänst typ, och det var allt? Hittills så känns Logeir extremt skohornad in i handlingen.

Jag ställer mig tveksam till om produktionen håller måttet. Författare som är så välkända som Robert Jordan brukar inte ha såhär svårt att hitta en röd tråd i sin text, så jag kan bara anta att det är produktionsteamet som inte lyckas särskilt bra?
 
Jag ska sätta mig och se ep. 6 när jag varit ut med hunden. Jag räknar mest med att bli irriterad, men titta måste man ju nästan. 😅 Jag förstår inte riktigt hur de kommer att avsluta säsongen om det bara är tre avsnitt kvar.
 
Jag tycker det känns som om det bara kommer bli typ 2, max 3 säsonger av den här serien, i den takten det hålls. Jag stör mig oändligt på att de bara hastar fram handlingen istället för att göra en grundlig presentation av karaktärer, platser, osv. Allt känns så ytligt och ointressant. Är inte alls imponerad.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
549
Senast: Glimra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 012
Senast: Tualma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp