Wheel of time

Jag tycker det känns som om det bara kommer bli typ 2, max 3 säsonger av den här serien, i den takten det hålls. Jag stör mig oändligt på att de bara hastar fram handlingen istället för att göra en grundlig presentation av karaktärer, platser, osv. Allt känns så ytligt och ointressant. Är inte alls imponerad.
Jag håller med. Det hade varit fullt tillräckligt att låta resan till Tar Valon ta hela första säsongen så att vi fick lite djup i karaktärerna och kanske eventuellt kunnat bli investerade i deras öden. Vargdrömmarna med Perrin hade kunnat bygga så mycket stämning - äventyren med Thom och pojkarna när de leker lekare, lektionerna i att omfamna källan, de gemensamma mardrömmarna.. etc..
 
Eftersom de måste få in en hel bok i första säsongen så måste de ju ändra och ta bort. Jag tycket att de har gjort ett jättebra jobb hittills. 14 böcker blir då 14 säsonger.
 
Jag har sett avsnitt 6. Öööööhhhm
Kan någon som läst böckerna upplysa mig om hur mycket som är taget från böckerna? Jag får heöt ärligt inte ihop tonen i den här serien. Sättet man valt att filma scenerna och skådespeleriet är extremt högtidligt, men det känns för mig inte äkta, speciellt inte när ingen verkar ha någon repsekt för andras ämbeten. Det kändes också som att man slösade bort en massa kameratid på att zooma in på allas ansikten, scener där känsla och stämning ska förmedlas genom att skådespelaren stirrar känslofyllt ut i tomma intet.
Dessutom, missade jag något med Logeirs scen? Jag tyckte bara de presenterade sig, och så sa Moiraine (stavning?) att hon ville be om en tjänst typ, och det var allt? Hittills så känns Logeir extremt skohornad in i handlingen.

Jag ställer mig tveksam till om produktionen håller måttet. Författare som är så välkända som Robert Jordan brukar inte ha såhär svårt att hitta en röd tråd i sin text, så jag kan bara anta att det är produktionsteamet som inte lyckas särskilt bra?
Nu har jag också sett avsnitt 6.
Jag vet inte vem du menar med Logair, menar du Logain eller Loial? Om du tänker på när >Moiraine ber Loial om hjälp så är det en viktig scen eftersom hon inte kan använda vägarna utan honom.
 
Eftersom de måste få in en hel bok i första säsongen så måste de ju ändra och ta bort. Jag tycket att de har gjort ett jättebra jobb hittills. 14 böcker blir då 14 säsonger.
Givetvis, men de hade ju kunnat klippa bort en del hittepå och fokusera på andra saker, som stämningsbygge och huvudkaraktärerna. Låta första säsongen bygga upp världen. Det känns verkligen otroligt forcerat och märkligt och jag har svårt att tro att serien ska vinna särskilt mycket fandom hos personer som inte redan läst böckerna och har lite mer kött på benen. För tillfället ger jag inte ett vitten för någon av dem egentligen, utöver Moiraine och Lan.
Vem bryr sig om att Thom försvann till exemel, vi hann ju inte lära känna honom, och vem kommer att minnas Padan i nästa säsong?

Jag tror inte heller att det kommer att bli en långkörare om den inte blir mycket bättre mycket snart. :)
 
Jag har sett avsnitt 6. Öööööhhhm
Kan någon som läst böckerna upplysa mig om hur mycket som är taget från böckerna? Jag får heöt ärligt inte ihop tonen i den här serien. Sättet man valt att filma scenerna och skådespeleriet är extremt högtidligt, men det känns för mig inte äkta, speciellt inte när ingen verkar ha någon repsekt för andras ämbeten. Det kändes också som att man slösade bort en massa kameratid på att zooma in på allas ansikten, scener där känsla och stämning ska förmedlas genom att skådespelaren stirrar känslofyllt ut i tomma intet.
Dessutom, missade jag något med Logeirs scen? Jag tyckte bara de presenterade sig, och så sa Moiraine (stavning?) att hon ville be om en tjänst typ, och det var allt? Hittills så känns Logeir extremt skohornad in i handlingen.

Jag ställer mig tveksam till om produktionen håller måttet. Författare som är så välkända som Robert Jordan brukar inte ha såhär svårt att hitta en röd tråd i sin text, så jag kan bara anta att det är produktionsteamet som inte lyckas särskilt bra?

Jag förstår hur de valt att filma på sätt och vis - filmmakarna skrev från början att de skulle försöka spegla världen ur Aes Sedaiernas perspektiv-ish för att modernisera en annars rätt chauvinistisk och daterad storyline. Böckerna är väldigt mycket skrivna ur de tre pojkarnas perspektiv och det är deras upplevelser och storylines som är viktiga. Sedan kanske inte inte lyckas träffa rätt ändå riktigt, även om jag tycker om vad de gjorde med Sedaierna och särskilt Moiraine i det här sista avsnittet.

Produktionsteamet känns förvirrat tycker jag. Böckerna är ju en Riktig långkörare men man får aldrig känslan av att någonting som händer inte hör hemma i storyn. Det finns en baktanke med det allra mesta. Inga skohorn alltså.
 
Jag orkade aldrig läsa alla böcker, tror jag läste de fyra första. Rätt tråkiga böcker i mitt tycke så jag provar serien då den antagligen inte kan vara tråkigare.
 
Jag har sett avsnitt 6. Öööööhhhm
Kan någon som läst böckerna upplysa mig om hur mycket som är taget från böckerna? Jag får heöt ärligt inte ihop tonen i den här serien. Sättet man valt att filma scenerna och skådespeleriet är extremt högtidligt, men det känns för mig inte äkta, speciellt inte när ingen verkar ha någon repsekt för andras ämbeten. Det kändes också som att man slösade bort en massa kameratid på att zooma in på allas ansikten, scener där känsla och stämning ska förmedlas genom att skådespelaren stirrar känslofyllt ut i tomma intet.
Dessutom, missade jag något med Logeirs scen? Jag tyckte bara de presenterade sig, och så sa Moiraine (stavning?) att hon ville be om en tjänst typ, och det var allt? Hittills så känns Logeir extremt skohornad in i handlingen.

Jag ställer mig tveksam till om produktionen håller måttet. Författare som är så välkända som Robert Jordan brukar inte ha såhär svårt att hitta en röd tråd i sin text, så jag kan bara anta att det är produktionsteamet som inte lyckas särskilt bra?
De har grundstoryn från böckerna men sen verkar de ha hittat på själva och gjort om typ allt. Jag brukar vara lite flexibel och kan hantera att man inte gör exakt som i böckerna, men nu stämmer nästan ingenting.
 
Jag är ikapp!
Har haft näsan i böckerna varje vaken stund när jag inte jobbat eller varit i stallet, läste klart sista boken häromdagen och nu har jag kollat ikapp på serien.

Böckerna först - ÄLSKAR!
Sista boken är lite svår att hålla fokus i eftersom de skiftar mellan karaktärerna med så korta sekvenser, men alla andra böcker tycker jag är helt underbara och i slutändan blir det ändå bra.

Serien - wtf? Så jävla uselt.
De tar extrema friheter och har ju ändrat typ allt. Vissa ändringar tillför (som att modernisera lite kring relationer och jämställdhet) men de flesta ändringarna har jag svårt att se poängen med? De har kapat bort enorma delar ur storyn, lagt till nya delar som inte tillför något och hoppar omkring i tidslinjen hela tiden?

Flera Aes Sedaier ser typ plastikopererade ut. De har ändrat hela deras grund, och plötsligt är de som tonåringar som gråter och gör miner och verkar allmänt småaktiga? Warders likaså, ändrat totalt deras generella sätt att vara.

Alla städer förutom Shadar L och Tar Valon är borta, för dyrt att ha med städer?
Och varför är alla och allt så jäkla skitigt och luffigt?
Det ska ju vara postapokalyptiskt i framtiden men med tydliga medeltidsvibbar. Nu är det bara misär, smuts och raggigt?

Vissa karaktärer är bra. Padan Fain är bra, Alanna är bra, Egweine är bra. Moirane och Lan ganska bra, även om de inte ”ska” vara så känslosamma som de är nu.
Rand är jag jättebesviken på. I böckerna är han inte sådär småktig och lättkränkt. Han blir ju argsint och visar rejält humör längre fram i storyn, men han ska ju vara väldigt mild från början.
Perrin är som en stor offerkofta. Mat kan jag inte riktigt bestämma mig om.

Och är det någon mer än jag som stör mig något enormt på hur det ser ut när de rider ”snabbt”? Ser ut som att de är ute på en lugn söndagstur när det uppenbarligen (med ljudeffekter, jagade av trollocs osv) ska föreställa att de rider så snabbt de kan?

Vad tillför det att Moraine och Siuan plötsligt är ett par och inte bara nära vänner?
Siuan ska dessutom vara uppväxt i staden Tear, inte ute på landet vid en liten å?

Bah. Sjukt besviken. Allt känns beige.
 
Nu har jag också sett avsnitt 6.
Jag vet inte vem du menar med Logair, menar du Logain eller Loial? Om du tänker på när >Moiraine ber Loial om hjälp så är det en viktig scen eftersom hon inte kan använda vägarna utan honom.

Blandar ihop Logain och Loial's namn, menar såklart Loial. Och medan jag förstår att de i nästa avsnitt kommer avslöja varför han är med, men min åsikt är att antingen hade man kunnat bygga upp det bättre och nämnt att han behövs för x i detta avsnittet, eller så kunde man skippat hela scenen med Moiraine då den (enligt mig) inte tillförde mer än att officiellt presentera dem för varandra. Och i.o.m. hur Loial dök upp med Nynaeve så har vi ju redan fastslagits att karaktärerna inte måste träffas on-screen. Jag vet inte om hans få repliker precis innan slutet på avsnittet skulle fylla hela funktionen att informera tittaren, men jag tyckte då att man misslyckades eftersom att man inte lyckades visa att Loial specifikt hade denna kunskap, då Moiraine var den som
öppnade portalen
samt att inte ett ord av detta nämnes under Moiraines samtal med you-know-who när idén (som de trots allt verkar köra på?) föreslogs.
Plus att det kändes konstigt att ingen av de 5 vännerna reagerade på att han var där?
 
Blandar ihop Logain och Loial's namn, menar såklart Loial. Och medan jag förstår att de i nästa avsnitt kommer avslöja varför han är med, men min åsikt är att antingen hade man kunnat bygga upp det bättre och nämnt att han behövs för x i detta avsnittet, eller så kunde man skippat hela scenen med Moiraine då den (enligt mig) inte tillförde mer än att officiellt presentera dem för varandra. Och i.o.m. hur Loial dök upp med Nynaeve så har vi ju redan fastslagits att karaktärerna inte måste träffas on-screen. Jag vet inte om hans få repliker precis innan slutet på avsnittet skulle fylla hela funktionen att informera tittaren, men jag tyckte då att man misslyckades eftersom att man inte lyckades visa att Loial specifikt hade denna kunskap, då Moiraine var den som
öppnade portalen
samt att inte ett ord av detta nämnes under Moiraines samtal med you-know-who när idén (som de trots allt verkar köra på?) föreslogs.
Plus att det kändes konstigt att ingen av de 5 vännerna reagerade på att han var där?
Det är något de hittat på i serien, att man öppnat
the ways med one power. Ytterligare en ändring som blir ganska obegriplig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är något de hittat på i serien, att man öppnat
the ways med one power. Ytterligare en ändring som blir ganska obegriplig.
Har jag fattat det rätt om jag tror att the ways inte existerar i den yttre världen (eller i alla fall inte i samma värld som vi hittills befunnit oss)? I och för sig fick jag den tanken innan jag visste att Loial tydligen behövs för att navigera the ways, så kanske har det med hans ursprung att göra. Eller så gillar han att läsa böcker. En Youtuber jag följer påtalade också att Moiraine inte exorcerade Matt på egen hand i boken heller, och förmodlingen hänger det och att Matt inte följde med genom portalen ihop med att skådelspelaren byts ut, men ändå, det etablerar att Moiraine kan göra lite vad som helst med sin magi så varför inte portaler mellan dimensioner också?
 
Har jag fattat det rätt om jag tror att the ways inte existerar i den yttre världen (eller i alla fall inte i samma värld som vi hittills befunnit oss)? I och för sig fick jag den tanken innan jag visste att Loial tydligen behövs för att navigera the ways, så kanske har det med hans ursprung att göra. Eller så gillar han att läsa böcker. En Youtuber jag följer påtalade också att Moiraine inte exorcerade Matt på egen hand i boken heller, och förmodlingen hänger det och att Matt inte följde med genom portalen ihop med att skådelspelaren byts ut, men ändå, det etablerar att Moiraine kan göra lite vad som helst med sin magi så varför inte portaler mellan dimensioner också?
Ja the ways skapades av aes sedai för länge sedan, det är som en annan dimension. Ogier kan hitta ingångarna till the ways och även navigera i dem. I böckerna är det Loial som hjälper dem hitta rätt där.

Nej precis. I böckerna krävs det flera aes sedai för att hjälpa mat. Men de har ändrat the one power ganska mycket, den funkar annorlunda i böckerna.
 
Ja the ways skapades av aes sedai för länge sedan, det är som en annan dimension. Ogier kan hitta ingångarna till the ways och även navigera i dem. I böckerna är det Loial som hjälper dem hitta rätt där.

Nej precis. I böckerna krävs det flera aes sedai för att hjälpa mat. Men de har ändrat the one power ganska mycket, den funkar annorlunda i böckerna.

Ahh, jag undrar varför de har ändrat detta. Skulle vara mycket tydligare varför Loial behöver vara där om det framställts på det viset.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ahh, jag undrar varför de har ändrat detta. Skulle vara mycket tydligare varför Loial behöver vara där om det framställts på det viset.
Det såg förmidligen snyggare ut, eller något, fast jag skulle tyckt bättre om om de behöll hur det såg ut i boken. Ogiers ska vara "trädsjungare" och hantverkare och kunna skapa helt magiskt vackra saker och ting. Portarna till "the ways" är en av många artefakter de hjälpte Aes Sedaierna att skapa, och de öppnas genom att man flyttar på ett löv ur en intrikat design. :heart
 
Bah. Sjukt besviken. Allt känns beige.

Håller med i det mesta.

Jag läste alla böckerna som tonåring, sådär nördläste varv på varv, liksom prologen, och fick de svenska versionerna i julklapp år efter år. Såg verkligen fram emot att de skulle filmatisera serien, och även om jag givetvis förstår att böckerna måste anpassas efter ett annat medium så är det riktigt trist att de inte gjort ett bättre jobb. Som sagt har de ju ex GoT som förlaga.

Karaktärerna byggs inte upp, man hastar igenom handlig och hoppar över väldigt mycket som blir relevant längre fram, det är många snabba klipp i samma avsnitt som inte hänger ihop, och helt egna inskrivna händelser som får ta upp mycket tid. Det växlar mellan Xena Warrior Princess-nivå, och sedan plötsligt högtravande dialog.

Jag vet inte om det är lättare om man inte känner till böckerna alls, och liksom går in i serien neutralt.
 
Jag funderar på om det är svårare att anpassa ett äldre verk av high fantasy än det var att anpassa low fantasy som GoT. Där tror jag man fick hjälp av att karaktärerna är så mänskliga och allt lutar så tungt på medeltid att få saker behövde förklaras alls, dessutom har originalverken en mycket rättfram ton som lindar in förklaringar för mycket i dialog eller i action som enkelt kunde omsättas på stora skärmen.
Lite känns det allt som att WoT kämpar med just framställandet av civilisationen och människor som är ganska far removed från vår vardag. För att inte tala om klassisk high fantasy-magi. Jag menar inte att det är en ursäkt eller omöjligt att göra riktigt bra, men det kräver kanske att den som gör serien känner till ursprungsmaterialet väl och förstår hur man kan översätta det till en modern publik där kanske 30-40% inte läst böckerna.
 
Har jag fattat det rätt om jag tror att the ways inte existerar i den yttre världen (eller i alla fall inte i samma värld som vi hittills befunnit oss)? I och för sig fick jag den tanken innan jag visste att Loial tydligen behövs för att navigera the ways, så kanske har det med hans ursprung att göra. Eller så gillar han att läsa böcker. En Youtuber jag följer påtalade också att Moiraine inte exorcerade Matt på egen hand i boken heller, och förmodlingen hänger det och att Matt inte följde med genom portalen ihop med att skådelspelaren byts ut, men ändå, det etablerar att Moiraine kan göra lite vad som helst med sin magi så varför inte portaler mellan dimensioner också?
I böckerna helar Moiraine Mat till en viss del i Cairhien, så att hans smitta hålls i schack och han inte smittar andra. Det slutliga helandet utförs senare i tornet av flera Aes Sedaier.
 

Liknande trådar

Fritid Eftersom bukeoraklet var så himla bra på att hitta böcker till min mormor (som tackar och hälsar, fast hon inte fattar vad ett forum är...
Svar
12
· Visningar
562
Senast: Glimra
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 348
Senast: LiviaFilippa
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 068
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp