Wild Kids (ulvlek)

Jag fattar ingenting av det där med trollens död och omvandling, tror du att du kan förklara det lite närmare @heffaklumpen ?

Vad händer med vinstvilkoren tex.?
Om ett troll dör så lottas det först om trollet kommer att bli lejon eller björn. Sedan lottas det igen bland rollerna på den sidan vilken roll trollet får. Om trollet blir björn så ingår hen i lyan och om trollet blir lejon så fortsätter hen som god spelare utan att ingå i någon lya.

När (om) trollet dör avslöjas trollets identitet, så alla kommer veta att det är ett troll som har dött. Det som inte avslöjas är däremot vilken sida trollet fortsätter spela för (trollet räknas inte längre som troll då, utan som ond eller god). Det andra trollet får inte heller veta det.

Angående vinstvillkoren. De fungerar som vanligt med att goda vinner när alla onda är döda och onda vinner när de är fler än de goda. Men, om något av ovanstående är uppfyllt och båda trollen är vid liv så vinner trollen. Om ett troll dör så kan trollen alltså inte vinna.
Onda ska som sagt vara fler än de goda för att vinna och där räknas inte trollen in som goda. Samma gäller för goda, de ska ha ut alla onda för att vinna och trollen räknas inte som onda. Men om båda trollen är vid liv så vinner trollen, så för att onda eller goda ska kunna vinna så måste minst ett troll dö. Trollet räknas inte längre som troll efter dess omvandling.
Jag fårstår inte det jag har markerat, vem får en rad mindre av vad?
Pegasus har rätt.
Så länge spionen är vid liv så får spionen all information. Men när (om) spionen dör så går informationen till Vargarna. I samband med att vargarna lägger sin röst så bestämmer de en person som ska få en rad (LL lottar) av spioninfon. Den raden når inte vargarna. Om vargarna inte utser någon som ska få en rad så lottas det ändå en rad som vargarna inte får, men den raden går inte till någon. Den meningen som du markerade var mer för att förtydliga att Vargarna inte kan låta bli att utse en person för att de själva ska få all information.
 
Obligatoriska frågorna:
1. Vad är ditt drömresemål? Om du bortser rån alla restriktioner osv.
2. Om du bara får ta med dig en personlig sak på en expedition, vad skulle du ta med dig?

Drömresemålet är Australien
Skulle verkligen vilja åka dit någon gång i livet
Personlig sak: en ask med antibiotikatsbletter tänker jag kan komma väl till pass på en expedition

 
Drömresemålet är Australien
Skulle verkligen vilja åka dit någon gång i livet
Personlig sak: en ask med antibiotikatsbletter tänker jag kan komma väl till pass på en expedition

Undrar lite om inte Q kan vara Björn, med tanke på att hon, mot WHO´s rekommendationer, väljer ta med sig antibiotika och bidra till fler resistenta bakterier när Kinin (som är nästan lika effektivt mot de vanligaste bakterierna) finnes i trädbark över hela världen om man anstränger sig lite och samlar in den.

En svag teori, jag vet, så kommer avvakta till närmare DL med att rösta ifall något mer suspekt kommer upp.
 
Om ett troll dör så lottas det först om trollet kommer att bli lejon eller björn. Sedan lottas det igen bland rollerna på den sidan vilken roll trollet får. Om trollet blir björn så ingår hen i lyan och om trollet blir lejon så fortsätter hen som god spelare utan att ingå i någon lya.

När (om) trollet dör avslöjas trollets identitet, så alla kommer veta att det är ett troll som har dött. Det som inte avslöjas är däremot vilken sida trollet fortsätter spela för (trollet räknas inte längre som troll då, utan som ond eller god). Det andra trollet får inte heller veta det.

Angående vinstvillkoren. De fungerar som vanligt med att goda vinner när alla onda är döda och onda vinner när de är fler än de goda. Men, om något av ovanstående är uppfyllt och båda trollen är vid liv så vinner trollen. Om ett troll dör så kan trollen alltså inte vinna.
Onda ska som sagt vara fler än de goda för att vinna och där räknas inte trollen in som goda. Samma gäller för goda, de ska ha ut alla onda för att vinna och trollen räknas inte som onda. Men om båda trollen är vid liv så vinner trollen, så för att onda eller goda ska kunna vinna så måste minst ett troll dö. Trollet räknas inte längre som troll efter dess omvandling.

Pegasus har rätt.
Så länge spionen är vid liv så får spionen all information. Men när (om) spionen dör så går informationen till Vargarna. I samband med att vargarna lägger sin röst så bestämmer de en person som ska få en rad (LL lottar) av spioninfon. Den raden når inte vargarna. Om vargarna inte utser någon som ska få en rad så lottas det ändå en rad som vargarna inte får, men den raden går inte till någon. Den meningen som du markerade var mer för att förtydliga att Vargarna inte kan låta bli att utse en person för att de själva ska få all information.
Okej då tror jag att jag förstår:)

Men blir det inte konstigt om ett troll blir ensamt kvar? Då har den inget att spela för längre?
 
Satt också och funderade;

Av 12 är två troll.
Av 10 är 7 specialroller (en ond och 6 goda)

Resterande 3 är ulvar ocheller bybor.

Ovan vid en tresidig lek med så många specialare...

Om två av dom är ulvar är onda 3 stycken totalt? Rimligt? För få?
Om tre av dom är ulvar finns ingen bybo?
Tänker jag rätt?

Tycker du räknar rätt här, känns lite litet med 3 onda men som alltid är ju LL (med bihang) av naturen alltid onda (har jag fått lära mig de senaste lekene), så det väger kanske upp en del så det står kanske 6 goda special+1 bybo, 2 troll och 7 onda (inberäknat 3 onda LL´s) och en ond specialroll
 
Obligatoriska frågorna:
1. Vad är ditt drömresemål? Om du bortser rån alla restriktioner osv.
2. Om du bara får ta med dig en personlig sak på en expedition, vad skulle du ta med dig?
1. Alaska kanske.
2. Vattenreningstabletter eller vattenrenare (flaska med filter). Men det är ju inte direkt personligt och bör ju ingå i utrustningen? Kamera kanske annars.
 
Okej då tror jag att jag förstår:)

Men blir det inte konstigt om ett troll blir ensamt kvar? Då har den inget att spela för längre?
Jo, jag förstår hur du tänker. Men eftersom trollen är just troll och inte kärlekspar så får det andra trollet fortsätta leva, även om troll-kompisen dött. Det är sant att den inte riktigt har något att spela för, men om den dör så får den ansluta till lejonen eller björnarna. Så den har fortfarande chans att vinna, bara att det inte är som laglös/troll :)
 
Jo, jag förstår hur du tänker. Men eftersom trollen är just troll och inte kärlekspar så får det andra trollet fortsätta leva, även om troll-kompisen dött. Det är sant att den inte riktigt har något att spela för, men om den dör så får den ansluta till lejonen eller björnarna. Så den har fortfarande chans att vinna, bara att det inte är som laglös/troll :)
Jag fattade det som att bara första trollet som dog lottades till onda eller goda? Men båda trollen lottas alltså om de dör?
 
Sammanställning över obligatoriska frågorna så här långt :

Elo vill åka lite överallt. Räknar upp Kanada , Cap Verde och Island . Hon vill ha med sig en rejäl kniv.

magnum vill åka till Mexico och ta med sig en tandborste

Pegasus63 vill åka till Area 51 och ta med sig ett multiverktyg med fiffiga egenskaper

jag själv qitis vill åka till Australien och ta med antibiotika

hemlig vill åka till Antarktis och ha med sig en yxa

Niyama vill åka till Alaska och ta med vattenreningsmaskib/tabletter. Eller kamera.
 
Satt också och funderade;

Av 12 är två troll.
Av 10 är 7 specialroller (en ond och 6 goda)

Resterande 3 är ulvar ocheller bybor.

Ovan vid en tresidig lek med så många specialare...

Om två av dom är ulvar är onda 3 stycken totalt? Rimligt? För få?
Om tre av dom är ulvar finns ingen bybo?
Tänker jag rätt?
Det måste nog finnas minst en bybo eftersom rollen står med i listan tycker jag ? Det vore märkligt annars.
jag grunnar på om man kan tänka så här

12 deltagare totalt
2 troll
Ger 10 deltagare som är antingen goda eller onda. och därifrån tänka att 1/3 av dessa 10 ska vara ulvar.
Dvs ca 3.33 st troligt 3 då?
och i så fall 7 goda och av dem är två bybor

eller något
 
Om ett av trollen dör så omvandlas hen till lejon eller björn (LL lottar). Sedan lottar LL vilken roll på den sidan som trollet får. Tex, om Mattheus dör och lottas till lejon så lottas det en gång till bland alla goda roller.
Det är alltså möjligt med två sialärlingar, änglar eller vilken annan roll som helst. Samma gäller om trollet lottas till björn, plus att hen då ingår i lyan. Blir trollet björn får trollet INTE tala om för de andra lyamedlemarna vem det andra trollet är.
Detta gäller oavsett om ett troll lynchas eller käkas alltså?
Och om ett troll blir lottat till Björn så kan den alltså tex få rollen ängel fast den är Björn? Korrekt uppfattat?
 
Jag fattade det som att bara första trollet som dog lottades till onda eller goda? Men båda trollen lottas alltså om de dör?
Om båda trollen dör så lottas båda två till en ny roll. Det är möjligt att båda två lottas till lejon eller björn.

Något som däremot inte är möjligt är att ha tex tre änglar. Om vi leker med tanken: Mattheus (laglös/troll) dör och blir lejon. Det lottas igen och Mattheus blir Malte (ängel). Sedan dör Lisa (den andra laglösa/trollet), hon lottas också till lejon. Men då är inte ängeln med i lottningen, utan Lisa får en lottad roll som kan vara vilken god roll som helst, förutom ängel.
Samma om Mattheus lottas till björn och i andra lottningen får rollen Ulv. Om Lisa dör och också lottas till björn så blir Lisa självmordsbombare, eftersom Mattheus blev ulv.
 
Detta gäller oavsett om ett troll lynchas eller käkas alltså?
Och om ett troll blir lottat till Björn så kan den alltså tex få rollen ängel fast den är Björn? Korrekt uppfattat?
Trollet omvandlas till lejon eller björn oavsett om den dör i lynch eller käk, ja.

Nej, det kan inte bli en ond ängel eller god självmordsbombare. Först lottas det vilken sida trollet ska spela för. Sedan lottas det bland rollerna som tillhör den sidan. Om trollet blir lottat till lejon kan trollet få rollen bagare, blodgivare, magikern, sialärling, spionm ängel eller bybo. Inte ulv eller självmordsbombare.

Tillägg: Alla rollerna som finns presenterade i rollistan i trådstarten finns med i leken, i alla fall vid lekstart. Hur många det finns av varje roll låter jag vara osagt.
 
Det måste nog finnas minst en bybo eftersom rollen står med i listan tycker jag ? Det vore märkligt annars.
jag grunnar på om man kan tänka så här

12 deltagare totalt
2 troll
Ger 10 deltagare som är antingen goda eller onda. och därifrån tänka att 1/3 av dessa 10 ska vara ulvar.
Dvs ca 3.33 st troligt 3 då?
och i så fall 7 goda och av dem är två bybor

eller något
Efter @heffaklumpen 's sista inlägg så verkar det som det är som du skriver.
Men då borde det bara bli en bybo? Väl?
6 goda har ju specialroller. Om 3 är ulvar.
 
Sammanställning över obligatoriska frågorna så här långt :

Elo vill åka lite överallt. Räknar upp Kanada , Cap Verde och Island . Hon vill ha med sig en rejäl kniv.

magnum vill åka till Mexico och ta med sig en tandborste

Pegasus63 vill åka till Area 51 och ta med sig ett multiverktyg med fiffiga egenskaper

jag själv qitis vill åka till Australien och ta med antibiotika

hemlig vill åka till Antarktis och ha med sig en yxa

Niyama vill åka till Alaska och ta med vattenreningsmaskib/tabletter. Eller kamera.
Lägger till
Glömmerallt
Har inte nåt särskilt drömresemål. Vattenflaska verkar bra.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 468
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 249
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 241
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 038
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp