X'Up stigbygeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Showjumping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 6 038
Sv: X'Up stigbygeln

Lyxig skrev:
Japp man köper skor eller stövlar till som passar in i stigbygeln. Stigbygel+sko kostar ca 4600 kr. Vadå vad är det med vintern?:p

Ja, eller den löser ut sig när man ramlar av och så...

Jadu vad är det med vintern...Hm...Då är det kallt och man kanske vill ha Graningekängor eller andra stora kängor så man får plats med en massa sockor...

Jag tycker stigbygeln verkar va en bra lösning faktiskt, men jag vet ju inte om jag skulle lägga 4600 för det och skor....

Visst är det olika färger till olika vikter?

men man behöver ju bara sätta på sig skorna precis när man ska rida, sedan rider man ju mestadels inomhus på vintern, och man kan ju alltid ha ett par andra stigbyglar att byta till...

Japp det är olika färger för olika vikter..

Lyxig skrev:
men man behöver ju bara sätta på sig skorna precis när man ska rida, sedan rider man ju mestadels inomhus på vintern, och man kan ju alltid ha ett par andra stigbyglar att byta till...

Ja det har du faktiskt väldigt rätt i, tänkte inte på det....;)

Såg att det va väldigt många som hade den stigbygeln i strömsholm...Så den verkar ha sålt bra redan här i sverige, nu blev jag väldigt sugen på att testa...men då får ja spara först!!!

Jag rider då mestadels inte inne på vintern, rider kanske något oftare i ridhuset men inte överdrivet. Vissa människor har ju inget ridhus i närheten.
Tror det där mest blir en modefluge-grej, inget som "alla" kommer att skaffa, och om några år är de lika ute som allting annat som kommit och gått genom åren.
That's my opinion ;)

Tar sista knappen

Är det ett hål in i skosulan då alltså? Vilket då innebär att man i princip inte kan ha stövlarna i stallet eftersom det kommer skit i hålen?q

Nä, det är det inte, det är som hakar som man hakar fast. Kolla på hemsidan så förstår du.

Åter igen; knapplån...

Nu har även jag kollat på hemsidan och inser att detta inte är en stigbygel för mig. För det första så skulle jag smocka igen hålet under sulan med lera redan första dagen. Hur försiktig jag än är.
Och jag skulle ändå inte använda dem på vintern då jag är fryslort nummer ett och har skor med massa fårskinn å sulor i.

Jag tycker även att livslängden inte känns så lång på dem. Även fast de är gjorda i olika "klasser" (vikter)så måste ju nordiskt klimat slita på dem. Jag menar; vinter, -30 grader. Ut från varm sadelkammare, ut i kyla, in i värme osv osv.
Dessutom har jag sett flertalet olyckor pga att stigbyglar med snodd på sidan helt sonika har gått av i metallen...

Nä jag forstätter gladeligen med mina Sprenger som dessutom är bra för mina leder. :)

Lyxig skrev:
Varför vill du inte ha skon då? Och ja, det finns redan stövlar :p

Var finns det stövlar ? På deras hemsida så finns det bara skor + minichaps. ? :confused:

Jag tycker dom verkar väldigt bra.. såg att zetterman hade dom på skandinavium.. och en del andra för den delen oxå :)

något man kan börja undra är ju vad den här "skönheten" kostar?
jag tror inte jag skulle vilja rida fastsatt, även om de lossnar om man ramlar av. men skulle gärna vilja testa att rida i dom.
hur gör man när man ska hoppa av? hur krånglar man ur foten?

Jag såg dessa i Varberg, skitfula!!:crazy:
Många av stjärnorna hade dom men jag fattar inte, visst att dom löses upp om man rasar av o det rycks till...men om hästen stegrar typ o man måste haka ur fötterna, har man tillräcklig kraft då o rycka ur dom om man kanske riskerar att välta omkull eller så :eek:
Nä jag skulle då inte vilja ha dom.....

Ful som bara den:crazy:

Och vem vill inte kunna släppa stigbygeln ibland utan att behöva en massa tjaffs.

har heller aldrig tappat stigbygeln i ngt språng. Tänk vad hemskt om stiglädret hade gått av och allt satt fast på foten mitt i en terräng eller på en bana :o

Priserna står på hemsidan.

Har för mig att man tar tag i utsidan och drar stigbygeln rakt framåt så lossnar den.

Nä, kom på att man ser adressen när man kollar på själva "Utrustnings"forumet där man ser länken till bilden. Därav jag trodde det!

Lyxig skrev:

vad är du för en tråkmåns då? Det är ju jätte mysigt att rida ut på vintern.

jag skulle dock aldrig köpa sådana där utav den enkla anledningen är att jag tycker 4 600 kr är alldeles för mycket pengar för ett par skor å ett par stigbyglar. jag tycker att stigbyglar för 500 kr är lite väll mycket pengar med tanke på materialet.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
613
Senast: skiesabove
·
Hundträning Idag drog hunden iväg igen. Jag hade besök av personer som han är väldigt förtjust i men det hjälpte inte. Enfaldigt nog trodde jag han... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 779
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet