Yrkeshemligheter

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Har du några?
Nu tänker jag tex på:

* hur du som thai- kock kryddar det stekta riset för att få fram den där fylliga smaken?

* hur du som lokalvårdare har den perfekta fönsterputsblandningen för kristallklara fönster?

* hur du som yrkeschaufför lärt dig vilka vägar som ska undvikas på fredagarna och var du kör istället?

* hur du som affärsbiträde får kunderna att handla mer genom att kunna veckans erbjudanden och tipsa om "köp tre- betala för två" när kunderna missat att sådant erbjudande finns?

Har du något yrkesknep du är nöjd över eller är det något inom ett för dig okänt yrke du undrar över- här kan vi dela med oss och fråga!

Det sista jag gör (innan jag tar golvet) när jag städar badrum/toaletter är att putsa spegeln. Med samma trasa/papper drar man sedan över blandaren till handfatet och andra blanka metalldelar för att få den där hotell-städade känslan. Lärt mig av en städerska för ett halvt liv sedan

Inte mitt yrke, men ett knep jag lärt mig av en snickare: När du målar fönster och dörrar med linoljefärg, lägg bakplåtspapper på bockarna, så minskar du risken att sätta märken i färgen när du vänder det du målar. Linoljefärg kan ta en halv evighet att bli riktigt torr.

Jag jobbar som lokförare vilket innebär en del tid åkandes passagerartåg för att ta mig mellan orter. Upplever ofta att andra passagerare liksom sluter upp bakom mig och låter mig ta täten när det ska stigas ombord. I synnerhet om tåget står tidigt vid perrongen, då är det en ängslig väntan på dörrarna och ett antal hoppet-lever-tryckningar på knappen. Med en snabb reträtt till sitt sällskap med nacken böjd när det fortfarande inte fungerar. Men när jag trycker, i mina arbetskläder, då samlar alla ihop sina väskor och bildar led. Så det måste vara min mesta yrkeshemlighet - att trycka på dörrknappen till tåget först när den lyser, innan är det meningslöst. 😁 DÅ får man stiga på.

Inte mitt yrke, men ett knep jag lärt mig av en snickare: När du målar fönster och dörrar med linoljefärg, lägg bakplåtspapper på bockarna, så minskar du risken att sätta märken i färgen när du vänder det du målar. Linoljefärg kan ta en halv evighet att bli riktigt torr.
Åh jag som ska till att måla mina fönster! Toppentips som jag genast ska testa!

Jag kan bidra med en egen när det gäller att cykla långt. Hemligheten är en skön sadel och att ta det lugnt, då är det ingen större konst att cykla 20 mil på en dag.

När tåget är sent så tar jag fram min inloggning till vissa system så då kan jag se hur det går för tågen och om mitt tåg har grönt i signalerna. Kan inte manövrera nått själv som tur är men det underlättar att ha koll 😎

Jag har tusen och en yrkeshemligheter efter ett liv som tillverkare av allt mellan himmel och jord samt maskin och lantbruksreparatör och vikarierande djurskötare. vill man ha täta anslutningar av vätskor så använd inte gängtejp utan lin och linolja. Ska man montera en maskindel där det finns en packning så köp inte "packning på tub" alltså silikonhelvetet som är värdelöst utan då ska det vara riktig packning bestruken med Permatex som är en lättflytande kolofoniumsmet som luktar lakrits,,,,,och är omöjlig att tvätta bort från händerna.:laugh:
Ska man mjölka in en kviga som hoppar jämfota och tvärvägrar busar man med henne, då glömmer hon att mjölkorganet hänger därunder.
Ska man ha loss en fastrostad bult finns det bara ett sätt, punktvärme på bult eller mutter på rätt ställe med gassvetsen, våld är uteslutet, då drar man bara av bulten och så måste man borra ur den istället om den sitter i ett gängat hål vilket tenderar att skapa merarbete och kanske förstörda gängor.
Ska man borra i tex. fjäderstål och finkorniga härdbara kvalitèer gäller lågt varv, vass borr och högt skärtryck, tvekar man och tar det försiktigt blir det varmgång och så är hålet härdat och borren kass.
Har man gamla svarvstål där det lödda hårdmetallstålet är väck svetsar man upp nosen där skäret suttit med Stellite, det används till att förstärka bla. krosskäftar på stenkrossar och tänder på grävskopor och härdar sig själv, sen slipar man svarvstålet i den form man vill och vips har man sparat en massa pengar (igen).:)

Inga hemligheter direkt. Jag har egna grejer för mig som hjälper mig jobbvardagen, som att göra fullt rattutslag om jag fastnar pga halka på ett hållplatsläge. Fungerar oftast, men inte alltid. Förr hade vi också lite egna varianter för att ta oss förbi köer, men de är för det mesta inte möjliga längre då vi inte får lämna linjen alls även om det innebär bättre tidshållning utan att missa hållplatser.

De blandar aldrig i sickativ(?) i färgen för den ska torka snabbare?

Ja blev lite förvånad över hur lång tid de tog för förgen att torka 😅

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar