Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Ja men det vet jag ju. Men ändå. Om det föds väldigt många avkommor inom en kort tidsperiod kommer det innebära att många hundar i samma ålder är släkt med varandra. Sen blir det toppenhundar även där som ska ha 20 kullar osv. Dröjer inte länge innan inavelssiffran stiger. Man måste ju se framåt, inte bara just nu.

+ som andra säger - man har inte hunnit utvärdera. Trist om det visar sig att det nedärvs nån skit som helt plötsligt finns i väldigt många linjer.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Men en röd tråd är ju ganska svårt att se på endast två kullar.
Jag personligen skulle inte låna ut hanhund till 8 kullar på en gång, men kanske 5. Då har man lite mer underlag för sin utvärdering sedan.
Jag menar inte att bojkotta utvärdering, men som sagt, man behöver ju något att göra en utvärdering på.
Sedan bör ju tikägarna vara uppmärksamma på hur många kullar som tagits och ta sitt ansvar genom att inte sälja alla till avel. Bara för att det finns många avkommor från samma hund så betyder ju inte det att alla ska användas i avel och på så vis bidra till inavel.

Självklart ska man som hanhund inte låna ut sin hund fruktansvärt mycket. Men jag vidhåller ändå vid min åsikt att det är tikägarens ansvar, denne lånar en "tjänst" av hanhundsägaren och det är den som avlar fram valparna och det är denne som ska planera för att ta sin avel vidare. Hanhundsägaren har ju inget att säga till om vad det gäller valpar och fortsatt avel på linjerna. Så jag tycker att det är viktigt som uppfödare att planera noga vilken/vilka av valparna som ev ska gå till avel, och resten säljs till det hunden är ämnad för. Jag som föder upp skogkatter skulle ju aldrig sälja en hel kull till avel.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Fast det är ju inte så att du som uppfödare kan styra vilken hund som går i avel eller ej när den sen väl är såld. Jo, genom avelsspärr men det är ju inget man sätter för en sån sak.
Som uppfödare måste väl ändå ett mål vara att ens uppfödningar ska vara så pass bra att de kan bidra i aveln?

Håller inte alls med dig om att tikägaren har mer ansvar, varför skulle det vara så?
Alla som sysslar med avel bär ett ansvar gentemot rasens bästa, oavsett om man bidrar genom att äga tik eller hane!

Ang röd tråd, varför riskera att föra vidare skit man inte vet om? Bättre att ha is i magen och låta det gå några år efter de allra första kullarna.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag, som ändock föder upp en ras som det registreras många valpar av/år tycker att 20 kullar för en hane är för många. Det krymper ju den genetiska avelsbasen på lite längre sikt..
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

*kl*

20 kullar ar sadar, -men- det beror ju pa hur man vinklar det.. o ena sidan ar det svart att se vad en hane lamnar pa 2 kullar, o andra sidan sa blir det en hog med hundar med ev fel om man betacker mycket pa en gang. Sa det blir nog lite "smaken e som baken" av det hela.

Piru, trevligt att hora att hans bebisar verkar bra och lovande, och att du haller koll pa damerna :) man kan ju inte satta sin prins pa vad som helst! Jag tycker du har ett sunt tankesatt och att tikagarna verkar ha lagt mkt tanke i val av hanhund ocksa.

De ar toksota! :) (och rakar det bli nan over sa kan du ju sponsra mig med en liten sotnos me :P)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag kan inget om avel, men är det inte en jäkla skillnad på Schäfer och RR?

Klart det är skillnad!
20 kullar på kort sikt inom sverige hos RR hade verkligen varit katastrof! Men även när rasen är större så tycker jag problemet kvarstår..
Ser faktiskt inte poängen med att göra det alls, mer än att hanhundsägaren är pengakåt.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

*kl*
Jag som har en numerärt liten ras med ca 100-200 registrerade hundar per år tycker att 20 kullar är väldigt mycket (speciellt då 10 valpar per kull är relativt vanligt inom rasen).

Vorstehklubben anser såhär om anändning av tik/hanhund i avel:
"Beträffande föräldradjuren innebär detta att inget av dessa får i Sverige sedan tidigare ha fler avkommor än vad som motsvarar 5% av antalet registrerade valpar inom rasen de senaste 5 åren."

Normalt sett brukar det innebära max 5 kullar totalt för hanen innan han räknas som "färdiganvänd" och det är få hanar som används så mycket. Hatjos pappa är en sån som är rätt flitigt använd nu senaste åren, och där är hanhundsägaren väldigt restriktiv med parningarna. Han har 1 kull i finland, 2 i norge samt 1 i danmark också. Totalt handlar det om 9 kullar (och då är han nästan avelsmatador om man ser inom rasen här i norden). Många importerar från Tyskland också för att hålla nere inavelsgraden. Danmark är också populärt.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Piru, trevligt att hora att hans bebisar verkar bra och lovande, och att du haller koll pa damerna :) man kan ju inte satta sin prins pa vad som helst! Jag tycker du har ett sunt tankesatt och att tikagarna verkar ha lagt mkt tanke i val av hanhund ocksa.

De ar toksota! :) (och rakar det bli nan over sa kan du ju sponsra mig med en liten sotnos me :P)

Tack jo dom är kanon fina ska bli intressant på måndag då ska jag se den kullen som blir 6v då.

Klart jag är engagerad i valparna och tikarna. Jag har jätte nära kontakt med den första kenneln en mycket godvän som tog den kullen och några av valparna hamnade dessutom hos kollegor til mig. Så vi har ju mer eller mindre daglig kontakt hur det går. Sen andra kenneln som ska använda han flera gånger är man ju väldigt engagerad i för man är figurant på deras läger och träningshelger o.s.v.

Det är skönt att kenneln som kommer använda han mest har full koll och är en riktigt bra kennel som alltid blir lätt av med sina valpar som dessutom har kontrakt med norska försvaret att leverera hundar dit.


Man sitter och jämnför så små raser med schäfer det blir ju inte inte samma sak över huvudtaget.
Att alla hänger upp sig på 20kullar fattar jag inte det var en siffra som togs ur luften att det är inte speciellt mycket på en schäfer skrev inge tidsperspektiv alls på den siffran. Det är 8kullar som ska göras i år och så kommer det bli för det är inte alls nån större summa. på 3 kullar som finns i nuet är det 18valpar totalt.

Jag är verkligen inte pengarkåt på nåt vis det skulle du fatta om du visste vilka upplägg vi haft i språngavgifterna.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Klart man vill få fram hundar som blir så pass bra som för avel. Men att låta flera ur samma kull gå till avel ser jag ingen anledning till. Behålla en och sälja ev. en till avel är väl mer lagom. Gör man samma komb. flera ggr så finns det ingen anledning alls att spara valp ur samtliga kullar till avel. ALLT bra ska inte gå till avel.
Man kan snäva avelsbasen en del med bara två parningar med. Säg att man gör samma kombination två ggr och valparna blir kanon, 5 ur varje kull sälj till avel, ja då har man 10 med samma "papper" inom avel helt plötsligt.
10 kullar och kanske 3 sammanlagt går till avel, då ser jag inget problem alls men många kullar på samma hane.

Nej visst, man har inga garantier att valpen man säljer inte kommer avlas på.
Men man har ju möjlighet att välja att sälja till någon som inte har några avelsplaner överhuvudtaget och hoppas på det bästa..

Och som sagt, jag är inte emot utrvärdering ;) Jag tycker bara att 2 kullar kan vara lite lite att göra en utvärdering på. Med tanke på att alla avkommor kanske inte ens röntgas eller MH testas, eller man kanske inte överhuvudtaget tråkigt nog får så mkt information om en del valpar längre fram i livet alls!
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Menar du att du tämligen säkert vid 8 veckors ålder på valparna kan avgöra vilken/vilka av valparna som är bäst lämpad att gå i avel som vuxen?

Oavsett, så är det ändock så att majoriteten av hundvalpar som säljs inte går i avel så jag ser ingen anledning att lägga avelsförbud (vare sig via skk eller via eget kontrakt) på någon hundvalp som jag säljer såvida det inte skulle inträffa att en valp har en medfödd fysisk defekt som är synlig vid så pass ung ålder, men som inte är/bedöms vara till men för hunden i sig.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Men en röd tråd är ju ganska svårt att se på endast två kullar.
Jag personligen skulle inte låna ut hanhund till 8 kullar på en gång, men kanske 5. Då har man lite mer underlag för sin utvärdering sedan.
Jag menar inte att bojkotta utvärdering, men som sagt, man behöver ju något att göra en utvärdering på.
Sedan bör ju tikägarna vara uppmärksamma på hur många kullar som tagits och ta sitt ansvar genom att inte sälja alla till avel. Bara för att det finns många avkommor från samma hund så betyder ju inte det att alla ska användas i avel och på så vis bidra till inavel.

Självklart ska man som hanhund inte låna ut sin hund fruktansvärt mycket. Men jag vidhåller ändå vid min åsikt att det är tikägarens ansvar, denne lånar en "tjänst" av hanhundsägaren och det är den som avlar fram valparna och det är denne som ska planera för att ta sin avel vidare. Hanhundsägaren har ju inget att säga till om vad det gäller valpar och fortsatt avel på linjerna. Så jag tycker att det är viktigt som uppfödare att planera noga vilken/vilka av valparna som ev ska gå till avel, och resten säljs till det hunden är ämnad för. Jag som föder upp skogkatter skulle ju aldrig sälja en hel kull till avel.


Och jag skulle knappt låna ut min hane till 5 kullar på hans livstid. Så för mig är det viktigt att kolla hur aveln fortskrider tidigt innan man använder igen.

Jag säljer inga valpar till avel. Utan man får se när de växer upp hur de utvecklas. Lite kan man se innan man säljer och vem man tex ska spara. Men man kan inte se så mycket så jag kan säga att denna ska du köpa och ha i avel.

Inom hund är det ofta hanen som får skit om det blir dåliga valpar (även om det är fel sätt att tänka). Många frågar vem som är pappan osv..
Självklart har hanhundsägaren ett ansvar. Man lånar inte ut sin hund till en dålig tik, och man massproducerar inte valpar efter sin hund heller.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Med tanke på att alla avkommor kanske inte ens röntgas eller MH testas, eller man kanske inte överhuvudtaget tråkigt nog får så mkt information om en del valpar längre fram i livet alls!

Det där kan du ju fixa lätt som uppfödare. Vill du hundarna absolut ska röntgas för du vill veta hur ditt avelsarbete går, ja då betalar du helt enkelt en röntgen....
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

10 kullar och kanske 3 sammanlagt går till avel, då ser jag inget problem alls men många kullar på samma hane.


!

Hur vet man att bara tex 3 kommer användas i avel när man lånar ut sin hane?
Du kan ju inte säga att jag lånar gärna ut min hane, men bara si och så många får gå i avel.

Och även om rasen schäfer är stor, så är det ju bruksschäfer det handlar om här. Och utställningsfolk använder inte en sån hane tex. Så visst kan det bli många stamtavlor där tex ts hund kommer stå med i.

Är så med en hane i min ras. En otroligt fin hane och ger bra och fina valpar. Men nu finns han i så många stamtavlor, så jag vägrar använda nån hane som har honom bakom sig.
Så går det när de används för mycket och under flera år, då finns namnet kvar länge i stamtavlorna..
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Utan att lägga mig i debatten i övrigt, så ville jag bara inflika en liten rad om matadoravel. Det gillas mycket av många inom min ras tyvärr..

Vi har två hanar, som alla har blivit världsvinnare och således såååå populära. Den ena hanen är uppe i över 1000 st valpar, och han finns redan i tredje generationen i många stamtavlor. Den andra har något mindre, men det är riktigt svårt att hitta tavlor nu som inte innehåller någon av dessa hanar, eller deras omedelrbara släkt - exempelvis kullsyskon eller liknande.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

*KL*

Piru:
Nejda, jag tror pa inget vis att du ar pengakat :) Verkligen inte! och faktiskt.. sa onskar jag att fler schaferfolk tankte som du (nu far ni allihopa garna missforsta mig ratt ;))

..o lite halvbitter ar jag for att valparna ar sa j-vla langt bort, annars hade jag varit mer an lite intresserad i en tikvalp. Trotts allt, for lovande vaktarhunds prospekt finns det en bra marknad - aven utanfor skandinavien. Om man nu vill ha ett storre perspektiv pa det.

Onskar dig o valpkoparna/agarna all lycka (och glom for guds skull inte bort att uppdatera oss bukisar.. jag alskar se dina bilder)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Finns även en bra marknad i sverige på rejält tjänstehunds material och inte dessa veka sporthundslinjer som allt mer används som tur är det finns det några som faktiskt vill ha en rejäl hund i tjänst.

Skulle vara skoj och flyga över en tik till dig. Vore häftigt att ha en på den sidan jorden också.

Vet ju att ridande poliserna i Canada suktade efter svenska schäfrar en tid då vi hade så rejält material kvar.

Jo då får jag bilder kommer jag förmodligen lägga ut nån iaf. Men blir väl tyvärr ändå större tjat om det kommit nån kull till att man är dum som låter han para eller att man är pengar kåt o.s.v.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det hade varit underbart.... o sa hade Kaiser fatt en fellow brute att leka med. Canada behover fortfarande bra hundar. I "naromradet" dvs de narmaste staterna/provincerna (alltsa typ.. 6) finns det 3 uppfodare av bruksschafrar, nan timma soder om oss finns det Dessvarre en glorifierad puppymill som spyr ut drygt 90 rakrovar/ar. :(

..lite totalt offtopic: Ska sanningen fram sa har jag, efter att ha fatt manga forfragningar efter Kaiser-valpar halvseriost borjat kika efter en tik som skulle funka, 1 kull typ. Det ar bara sa, missforsta mig ratt, j-vla skont med en hund som skiter totalt i gevarsskott och fyrverkerier, fler manniskor borde fa uppleva det.

Har en polare som har en del kontakter inom kanadeniska hundpatrullernas utbildningstjofras, han ar en av dom som vill ha kaisvalp. Meeeen meeeen.... sa mkt som ska vara ratt.

Oavsett vilket - en av dina valpar tror jag hade varit en tillgang for kanada, lite nytt blod som kan jobba hade absolut inte skadat alls!
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jo då får jag bilder kommer jag förmodligen lägga ut nån iaf. Men blir väl tyvärr ändå större tjat om det kommit nån kull till att man är dum som låter han para eller att man är pengar kåt o.s.v.

Vad löjlig du är. Det är konstigt, du kan kritisera och ha dig. Men jösses om någon säger något till dig, då blir du skitsur och börjar med otrevlig ton.


Faktum tycker jag inte alls att stammen på din hund eller tikarna är så märkvärdig, inte märkvärdig alls faktiskt, inte hd-statistiken heller för den delen.
Så bara för en hund är en bra tjänstehund, så är det ju inte säkert den platsar för avel. Är så mycket mer att tänka på..
Nu säger jag det inte fel att din går i avel, är säkert helt ok.

Du försvann ju ett tag för vi var så korkade här och ändå ville du tillbaka...
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Men det är väl bara att sätta en på ett plan, finns ju fler som gör så. Starcastle här på forumet bl a o jag vet en chow uppfödare som samarbetar med andra uppfödare världen över o skickar hundar till varandra, innom min ras sammarbetas det oxå en hel del globalt eftersom avelsbasen är så liten.
BCs flyttas runt en del oxå, främst från GB, men oxå från NZ.

Tur att jag inte vet var du bor, finns inget som får mig att smälta som schävapp öron.
:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 518
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 017
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp