Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Man gillade de gamla svenska hundarna på kanadensiska hundskolan. Inte sagt nånstans att det var jääkäris stamtavla dom gillade.

Det var därför jag frågade. Intressant hur som, det var ingenting jag visste om! Hur kommer det sig att de visste om dessa svenska hundar, och när var detta? Mig veterligen är ju samtliga av dessa avelshanar döda sen länge? Vad är kanadensiska hundskolan? Typ motsvarighet till det vi hade i Sollefteå?

Jo diu får tycka den är vanlig eller medelmåttlig eller att det är det vanliga skräpet som används vem bryr sig igentligen Inte jag iaf. Tydligen så finns det tryck från en hel del håll på han och det tycker jag är jäkligt kul för bättre schäfer det får man leta en stund efter för o hitta.
Jag har varken sagt att han är skräp eller medelmåttig, jag har sagt att jag tycker att han är trevlig. Vanlig stam, ja, men det är en annan femma! Det är trots allt ganska få schäferhanar som har en "unik" stam som går verksamma i Sverige idag.

Jag håller dock inte med om att man får leta "en stund" för att hitta en hund i samma klass, eller bättre.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det var två saker jag ville få fram men jag var väl trött.. Det ena var ovanstående och det andra var att även om det tas några kullar på en och samma hane så märks det inte särskilt mkt hos en ras som schäfern..

Den inställningen är ju bars så himla osund...och tyvärr skulle jag vilja säga tvärtom, att det finns ingen ras som schäfern som folk "bara ska ta några kullar på" och sedan blir det varken bu eller bä. Jag är kanske lite krass, men jag anser att är man på riktigt intresserad av sin ras och sin avel, så ska man ju vilja föra rasen framåt. Dvs ha ett mål att få fram hundar som i generationer nedärver både god hälsa och en god mentalitet. Inte bara en eler några bra kullar. Någon gång ska säkert även några av dessa avlas på.

Jag syftar inte enbart på TS, utan tänker egentligen oavsett ras. Jag tycker absolut inte att det är någon dum idé att ta några kullar på en hund som man tror kan tillföra något, men även jag sällar mig till den skaran att 8 kullar är på tok för mycket innan dessa utvärderas. Går det åt skogen så står man där med en massa valpar som kanske är HD eller ED belastade (eller något annat), och då är "gjort, gjort". Finns det en plan bakom det hela så hör jag den gärna, det är alltid intressant att höra hur olika uppfödare tänker, för vi är nog många som inte riktigt förstår varför.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Det var därför jag frågade. Intressant hur som, det var ingenting jag visste om! Hur kommer det sig att de visste om dessa svenska hundar, och när var detta? Mig veterligen är ju samtliga av dessa avelshanar döda sen länge? Vad är kanadensiska hundskolan? Typ motsvarighet till det vi hade i Sollefteå?


Jag har varken sagt att han är skräp eller medelmåttig, jag har sagt att jag tycker att han är trevlig. Vanlig stam, ja, men det är en annan femma! Det är trots allt ganska få schäferhanar som har en "unik" stam som går verksamma i Sverige idag.

Jag håller dock inte med om att man får leta "en stund" för att hitta en hund i samma klass, eller bättre.

Kanadensiska hundskolan har allt från avel till dressörer så ja typ vårat gammla HS sollefteå. Eftersom sverige i många år varit världsledande på dressyr inom tjänstebiten så har dom säkert haft utbyten på ett eller annat vis. Sen finns det säkert sperma efter dessa hanar inte vet ja.

Kan hålla med till vis del att det är nog ingen hane som har en unikstam då den är ganska smal just på brukssidan. Men tycker ändå den är speciell med en pappa sida som är väldigt skarp och många härliga hundar som inte används enormt som ex Zixthen och Fönixs även Fax där.

Sen frågan där om betten så ser man stor skillnad mellan Jääkäri och Zixthen om betten. Zixthen har en av dom bästa skyddsdressörer kört på och han fick jobba en hel del på och få dom riktigt bra medans Jääkäri från första bettet i ärm alltid haft fulla fasta bett utan att man behövt jobba på dom. Han biter dessutom mycket hårdare än sin far så där ser man att det är visa hundar som för med sig visa egenskaper vidare till nästa generation. Det är genomgående på Troll avkommor att dom biter hårt och fast.

Sen hur kan du sitta och säga att det inte tar en stund att hitta en sån hund som han?. Du har aldrig sett han i full action på nåt vis. Det du sett är lite hur han gått på en gräsplan för flera år sen. Ja där finns det massor som går som han men just tjänstebiten som han är så orubblig och aldrig nåt kvarstående i är det få som är som han. Har varit så pass mycket runt nu och träffat poliser och även hundförare från försvaret och väktare som säger likadant. Så vad du tycker känns ganska what ever bara tråkigt att man ens slänger ur sig såna sketna kommentar om nåt du aldrig sett eller vet nåt om.:grin:

Tror inte kennelägaren som ex hade varit speciellt intresserad av en medelmåtta då dom vill ha ut hundar till polisen och även att dom är kontrakterade med norska försvaret och har ett visst ansvar att kunna leverera hundar dit med jämna mellanrum. Han är själv polishundförare och vet vad det är som krävs.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Ändå har du en massa åsikter om hundar du själv bara träffat ett fåtal gånger?Jag syftade inte riktigt på det jag sett heller, jag håller med om att det är för lite för att jag som person ska kunna bedöma. Jag tänker mest att det är konstigt att man hör direkt om det är någon rikigt bra brukshanehane i ropet, men det man hör om din kommer bara från dig? Jag hade inte reagerat om du hållt dig till att han är en bra hund, men att det skulle ta en stund att leta efter någon i samma klass är svårt att tro när han är så "anonym". Ett sådant rykte brukar sprida sig snabbt. De flesta uppfödarna är ju ute efter bra hanar hela tiden!
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Tror inte kennelägaren som ex hade varit speciellt intresserad av en medelmåtta då dom vill ha ut hundar till polisen och även att dom är kontrakterade med norska försvaret och har ett visst ansvar att kunna leverera hundar dit med jämna mellanrum. Han är själv polishundförare och vet vad det är som krävs

Den enda som hela tiden skriver "medelmåtta" är ju du?
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jaha bara för det inte sitter massa hottentottar och svammlar runt och du inte hört nåt så gör det honom till en sämre avelshane?
Du är bra rolig du ;)
Sen har det ju bara varit 3 kullar än och dom äldsta är 5mån så lugn du. Sen är det ju stort tryck nu på han ju så vad dillar dom du om. Det är ju därför han är inplanerad på 8 kullar redan i år. Han har ju inte fått parat innan då röntgen gjordes så sent som 4år ålder. Så det är ju tryck på han. Du säger ju i mot dig själv nu.

Tycker man får en god känsla av avundsjuka i dina svar ärligt talat eller så är du kanske fortfarande bitter för din hund inte pallar med vissa saker vad vet ja.

Orka inte skriva och försvara min hund längre det gör han så bra själv...

we090410_a-217.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag tycker mest att det är fascinerande att du försvarar honom, för inte en enda person i tråden har sagt ett ont ord om hunden. Inte en enda har sagt att han är en dålig avelshane, eller en dålig hund eller ens en medelmåtta, ett ord du har använt i flera av dina svar för att understryka att det är han inte. Så fort man inte stryker dig medhårds går du i taket och fäktar med näbbar och klor? Jag förstår verkligen inte varför, varför slåss när ingen går till angrepp :confused:

Det handlar inte om varför han får para, jag tycker som jag redan skrivit att tror man på hunden så "go for it". Du använder bara väldigt mycket superlativ när du beskriver honom och höjer honom till skyarna, inte konstigt att man undrar varför man inte hört mer?

Jag blir imponerad när ditt svar är typ "min hund är bättre än din" och "du är avundsjuk". Men det är iof precis vad jag förväntande mig.

Vad ville du ha sagt med bilden? Den är öh...jättehäftig?
 
Senast ändrad:
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

En söt bild på min hund bara. Ville inte säga nåt speciellt med den.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Den inställningen är ju bars så himla osund...och tyvärr skulle jag vilja säga tvärtom, att det finns ingen ras som schäfern som folk "bara ska ta några kullar på" och sedan blir det varken bu eller bä. Jag är kanske lite krass, men jag anser att är man på riktigt intresserad av sin ras och sin avel, så ska man ju vilja föra rasen framåt. Dvs ha ett mål att få fram hundar som i generationer nedärver både god hälsa och en god mentalitet. Inte bara en eler några bra kullar. Någon gång ska säkert även några av dessa avlas på.

.

Det är just DET som gör att den genetiska variationen på vår ras är så stor! Sedan kan man tycka vad man vill om vissa kombinationer!
Att en dålig avelshane tar tio kullar inte gör ett bestående intryck ska vi tvärtom vara mkt glada för.. FÖR om det HADE gett ett bestående intryck hade inte schäfern som ras funnits i dag!

Om det är en bra hane så ger det bestående intryck i kommande generationer men iom att hunden som art har dubbla nedärvningsgener så visar det sig ganska snabbt om det blir skit och då ger det inget bestående intryck!

Dessutom går många utomlands och då står en helt ny genbank till förfogande i just detta fall!
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Dessutom finns aldrig några garantier!
Har en kompis som har en flatte som när han åtta år gammal parade sin sista tik.. Han hade också tio kullar efter sig när han som åttaåring fick, misstänkta, ärftliga prostataproblem...
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Jag tror att vi har väldigt olika syn på det hela. Som jag ser det är schäfern idag en ras som är så extremt uppdelad (inte bara exteriört/bruks)att det många gånger är svårt att kombinera vissa linjer, helt enkelt för att de är för olika eller för nära besläktade. Att kombinera tex exteriörlinjer och brukslinjer (bara som ett exempel) är rätt otänkbart och gör sällan goda resultat. Vänd på det, varför över huvud taget använda en bra avelshane (och tik) om man inte vill att deras linjer ska ge bestående intryck i flera generationer? Tack och lov tänker många uppfödare just så, att en god avelshund färgar av sig om den så används mycket eller lite. Att generna är så pass dominanta att de går igen i sina avkommor och deras efterkommande. Schäfern som ras finns just för att det finns folk som vill föra rasen framåt, och kämpar emot dessa uppfödare som mest "producerar". Med tanke på hur många som inte parar med det som finns "nästgårds" i dagsläget utan faktiskt åker utomlands så håller inte riktigt det heller. Visst kan man para med "vad som helst" oavsett ras, men nedärver föräldrardjuren dominant såväl goda som dåliga sidor, så sitter de egenskaperna där i kommande generationer också.

Man har förvisso mer "råd" att göra misstag på en schäfer än en mindre ras, och man måste få lov att göra misstag utan att bli halshuggen..men! Det är inte dit man ska sträva!
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Nej, inte till 100 procent. Men med tanke på hur extremt noga dokumenterade de flesta linjerna är inom schäfer kan man inte skylla på det heller. Alla kan göra misstag, även "toppuppfödare", men strävar man inte efter att nå den där "nästan helt garanterat frisk i kropp och knopp-stämpeln" anser jag att man är fel ute i sitt avelstänk.
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Är du ute efter individnivå eller linjenivå?
Viss skillnad där...
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Vad menar du? Jag pratar generellt. Parar man på individnivå drar jag öronen åt mig (oavsett ras).
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Nej, inte till 100 procent. Men med tanke på hur extremt noga dokumenterade de flesta linjerna är inom schäfer kan man inte skylla på det heller. Alla kan göra misstag, även "toppuppfödare", men strävar man inte efter att nå den där "nästan helt garanterat frisk i kropp och knopp-stämpeln" anser jag att man är fel ute i sitt avelstänk.
Även en blind uppdfödare hittar ett korn!
Dessutom så finns riktigt dokumeterade misstag vad gäller lederna hos ex hassemans som han själv har bloggat om!
Hade det inte vart för alla "nästanuppfödare" så hade tyvärr inte vår ras funnits i dag!
Ska allt bara vara prestation, friskhet och inget annat så må ju alla hanar ta en kull eller två och sedan vänta i fem år...
Det har rasen tyvärr inte rå med!
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Alltså.. Jag förstår varifrån du kommer och jag tror att vi igentligen tänker lika?
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

*KL*
ang. kanadensiska polishundar:

PDSTC http://www.rcmp-grc.gc.ca/depot/pdstc-cdcp/index-eng.htm

Det ar den officiella traningsfasciliteten, de har ett eget avelsprogram -men- koper valpar fran vissa uppfodare med jamna mellanrum. Det finns 135 aktiva multi purpose k9 teams i kanada, och 24 specialty dogs som soker narkotika/explosiva amnen. Sen finns det privatagda special tranade hundar som utbildas i Regina som da och da blir inringda for att hjalpa till. Sa... kanada har, om man ska se till det stora hela, en mycket mycket liten klick hundforare/hundar i forhallande till poliskarens storlek och mangden kanadensare. Vet inte hur tullen har det utan kanner bara till RCMPs siffror.

Sen kan jag tillfora att vi svenskar och vara hundar har ett (som jag upplevt det i alla fall) mycket gott rykte har i Kanada. Upplyser jag schaferuppfodare om min egentliga nationalitet mots jag med valdigt oppna armar och en annorlunda attityd. Om "vi" bara har gott rykte inom brukshundar eller om det ar mer vidspannande vet jag inte. :)

*dagens mest meningslosa inlagg*
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Man kanske skulle flytta till Canada med mina komersiella hundar då och bli dressör på heltid . Häftigt om man fick en sån drömmöjlighet i livet nån gång. :)
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Tro't eller ej men visst finns det jobb for hundtranare har.. i synnerhet ipo/schyttz. Tyvarr ar sadant har "resvererat" for privata traningsgrupper (min narmaste ar dryga 4 timmar ivag, mkt trevliga manniskor jag har bara tyvarr inte rad att aka) vi har en figge som bor 1.5 timme bort som jag ska ta kontakt med har nan dag nar jag drummat upp modet hahaha. Den stora fasciliteten i Regina ar privatagd, mkt trevliga manniskor... du kanske ska maila till dom o soka jobb ;) En av fa privat agda fasciliteter som far anvanda riktiga substanser vid traning av narksok. (glom for tusan inte o ta med min valp nar du kommer! :P lol)

Det finns ett sug for hundtranare med sunt fornuft och trevlig attityd har. Och det ar brist pa brukstranare....... sa pass att vill man trana nagot som helst "brukslikt" sa foreslar de oppna hundklubbarna har att man borjar med flyball... *spysmiley*
 
Sv: Ytliggare en kull med små Jääkäri´s

Hur blir man Canadensisk medborgare då?

Eller söker man typ green card som USA?

Klart valpen blir med jag tar med mina 3 sen en till dig ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 518
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 975
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp