Bukefalos 28 år!

Jag varierar en del. Jag tycker om ombyte, fina saker etc och vissa jackor/kappor funkar bättre i vissa sammanhang och med vissa outfits etc.

Det är samma med att jag har många stalljackor etc. Jag varierar en del.

Sambon är typ jack-knarkare. Han gillar kläder. Men jobbjackor till stall måste bytas och tvättas ofta iom hur mkt stall han är runt i. Då måste han ha fler uppsättningar. Men det förklarar ju inte privata jackor. :laugh:
Så vi har ett förrådsrumrum fyllt med jackor på "klädhästar".
Det mesta är klassiska saker i bra kvalitet som går att ha länge.
Det låter lite som mig där i jackfronten. Av någon outgrundlig anledning har jag många jackor. En del jag inte ens använder, någon för fin och någon vars passform känns passé men kanske blir i ropet igen (en tjock lång läderkappa).
Många har jag fått och några har jag köpt.

Grejen är också den att jag kan ha samma överdelar sedan jag gick i mellanstadiet. Har väntat på att jag ska växa ur dessa men det sker visst aldrig. Det kan väl inte vara så vanligt eller?

Med andra ord så har flera jackor och annat många år på nacken och att jag dessutom köper någon ny emellanåt...
 
Varierar ni jackor, mössor, halsdukar och liknande? Och nu menar jag inte med tanke på årstiderna och vädret utan enbart för nöjes skull.
Varierar ni regelbundet eller kör ni med samma jacka vintern igenom?
Varför/varför inte?
Jag har en vinterkappa och en vinterjacka, men jacka använder jag mest om jag har hunden med, bättre fickor för godis och grejer. Hur tydligt det är blev uppenbart när hunden gick och la sig när jag tog min kappa istället för jacka. :D Mössor och halsdukar varierar jag mycket, utifrån humör och väder. Jag stickar själv så det är ett sätt att hinna använda alla jag vill. Vantar är jag dålig på att använda, det är mest under jakten och då så varma som möjligt. :D Däremot använder jag halvvantar en del och pulsvärmare.
 
Jag har lite olika jag samlat på mig genom åren men varierar inte för varierandets skull. Snarare tvärtom är jag mycket noga med att ha använda vantar, mössor o halsdukar i en låda för att de inte ska packas undan otvättade 😅 Senaste inköpet var en kappa (hade ingen) vintern 17/18 för att ha en lite finare o längre och känner att alla mina behov är täckta sedan dess.

Köper det jag gillar när jag har tillfälle (gillar inte att shoppa) och är väldigt dålig på att slita ut annat än sulor på skor. Min favoritjacka som funkar typ året om med väst under på vintern är en skaljacka från ett fritidsmärke jag fick på mitt förra jobb på deras jubileum år 2008, den ser som ny ut 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har tillräckligt många jackor för att variera en hel del, men det är ändå av praktiska skäl det blir olika. Hade jag inte haft råd med flera jackor så hade jag dock skippat "finjacka" och haft hundpromenadsjacka hela tiden. Det hade fungerat.

Likadant är det med skor. Jag har många olika och varierar massor även om det egentligen skulle kunnat fungera med samma till fler aktiviteter.

Mössor och vantar har jag samma hela tiden.

Sedan är jag sådan som sparar kläder tills de verkligen ramlar i bitar och inte går att laga. Det mesta är dessutom friluftskläder som är gjorda för att hålla länge. Men, då kan det bli att jag hittar en tokbra jacka ett år, sedan året efter hittar en ännu bättre på rea och vips har jag två. Men ja, det är inte okontrollerbart mycket hemma.
 
Varierar ni jackor, mössor, halsdukar och liknande? Och nu menar jag inte med tanke på årstiderna och vädret utan enbart för nöjes skull.
Varierar ni regelbundet eller kör ni med samma jacka vintern igenom?
Varför/varför inte?
Till mej själv, nej jag har samma. Mest för att jag inte har så mycket att välja på🙈

Till barnen, ja ganska ofta. Mest för att de har så mycket att jag vill att det också blir använt 😇
 
Jag har haft samma vinterjacka i 10 år, höstjackan är nog 6 år, nyaste sommarjackan kanske 5. Nyaste jackan är en "stalljacka" som är varm och syns bra, den har jag inte använt så mycket än. Använder flera olika par vantar och flera mössor (presenter), har två halsdukar men de används sällan.
 
Jag varierar, för att jag kan. Dels för att välja hur uppklädd jag vill vara, dels för att förgmatcha halsduk/ mössa med kläderna under ytterplagget, handväska osv. Jag har inte extremt många vinterytterplagg men en del att byta mellan iaf.
 
Just nu varierar jag mellan två men mest pga vädret :meh:
En tunnare och en tjockare (som nästan aldrig används i år). Skönt att kunna ha den tunna dock, köpte en dyr (!) Fjällräven i höstas som jag tycker mycket om :)
 
Jag har varken råd eller intresse att ha mer än en vinterjacka. Den jag har nu är några år gammal.
Köpte en ny höstjacka i höstas (finns tråd här om det :p) efter att ha levt med enbart typ mjukisjackor (hoodie, munkjacka, whatever) de senaste typ 10 åren. Har haft en regnjacka att använda vid nederbörd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 397
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
551
Senast: aiquen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp