Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Kristianstadbladet)
Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst försvunnit. Polisanmälningar är gjorda, men hästägaren är inte ens hörd ännu.

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Varför ska man inte göra det? Varför diskuterar du? Även du är här vad jag kan se.Och jag är verkligen inte hysterisk..däremot börjar du låta sån.Vad exakt är det du propagerar för? Jag förstår dig inte riktigt.Men du hade förmodligen inte varit ett dugg hystrerisk om det var din häst som var försvunnen..du får tycka vad du vill precis som jag.Det är därför vi diskuterar.

För att allt inte är svart eller vitt...
Är inte du hysterisk...så fort någon har sagt emot dig så har svarat med ett supertaggat inlägg. Jag propagerar inte för något det är du som gör. Nej, uppenbarligen har du inte läst vad jag skrivit för då hade du inte svarat som du gjort. Läs innan du ser svart, så förstår du vad jag menar. Varför bli hysterisk, hästen var ju VL´s. VL har ju fått/köpt den. En gammal häst är inget att bli hysterisk över, speciellt inte när den inte längre är i ens ägo.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

VL hade skrivit på ett kontrakt att hon inte fick avliva eller sälja hästen utan att Förre ägaren medtyckte.Ametist var 14 år.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ja en anledning är att om man vill sköta en utredning och eventuell rättegång bra ska man kanske inte sitta här och skrika om den. Inser ni att VL med största sannolikhet läser vartenda ord ni skriver här? Vill ni verkligen visa alla era argument här?

Inget jag säger här kan ge veronica mer information än hon redan har
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

VL hade skrivit på ett kontrakt att hon inte fick avliva eller sälja hästen utan att Förre ägaren medtyckte.Ametist var 14 år.
Ja om det bara är omoraliskt att bryta mot detta eller om det kan ge skadestånd kan bara avgöras i ett civilmål o något sådant har väl inte pjok startat än.
Att bryta mot ett kontrakt faller då inte under allmänt åtal.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Varför bli hysterisk, hästen var ju VL´s. VL har ju fått/köpt den. En gammal häst är inget att bli hysterisk över, speciellt inte när den inte längre är i ens ägo.

PL-det var detta inlägg jag svarade på, jag sk**er i vad som är civilmål och inte.Är det väldigt viktigt för dig att det heter civilmål eller allmänt åtal? Jag har inte använt mig av något av dessa ord men du använder dom flitigt.Vad vet du om vad pjok har startat och inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men vad som är vad och vad som faktiskt är straffbart är ju hela kärnan i diskussionen.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Skrev "något sådant har väl inte pjop startat än". Om du inte begriper skillnaden så är det ditt problem. Men pjok verkar ha fattat skillnaden eftersom hennes kampanj syftar till att få knorrevången fällt för saker som egentligen inte har med sveket mot henne att göra.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Det har ju kommit fram nya bevis under resans gång.Det startade med att VL lurade till sig Ametist-och det var VL själv som planterade den röda tråden hos pjok..sen var det bara att börja dra i nystanet.Egentligen var det väl inte så svårt.Knorrevången själva och dom som handlar med dom har aldrig gjort någon större hemlighet av att dom svartslaktar.
Tiden lär ha sin gång här med och tids nog får ni också era svar.
Då hoppas jag att ni skäms.
Tack och hej!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Varför skulle jag skämmas för att jag ifrågasätter det rättsliga resonemanget i den här frågan?
Varför diskutera frågan på ett diskussionsforum om man inte får ifrågasätta utan att skämmas?????
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Om slakteriet fälls för svartslakt på sakliga grunder tycker jag bara det är bra att vi får ett skumt slakteri mindre.
Om det fälls huvudsakligen på pjoks vittnesmål skulle jag inte skämmas men tycka att det vore underligt ur rättsäkerhetssynpunkt.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men vad som är vad och vad som faktiskt är straffbart är ju hela kärnan i diskussionen.

nej, nej, då har du missupfattat alltihopa, det är inte kärnarn i diskussionen.
Vi började diskutera detta redan i juli, läs dessa trådar så förstår du!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Det kan jag inte för de trådarna är bortplockade pga hur vissa uppförde sig redan då.

Och nu är vi i denna tråden. Vad tycker du denna diskussionen handlar om?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Vare sig de döms eller inte så kommer jag aldrig skämmas över något jag tycker/tyckt i denna fråga. Och jag antar att vare sig de döms eller ej så kommer inte du heller att skämmas för dina åsikter eller så kallade bevis.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Vad som är kärnan i de olika diskussionerna har vi nog alla lite olika uppfattningar om.
En kärna skulle kunna vara att man skall aldrig sälja sin häst under slaktvärdet om man bryr sig om vad som händer med hästen sedan.
En annan skulle kunna vara att om någon behandlar dig illa skall du inte ge dig förrän du med alla möjliga medel försökt ge igen på något sätt.
I övrigt tycker jag det vore jättebra om de som bryter mot lagar och regler fick sina straff och att den brottsliga verksamheten får sitt slut.

Och som Skogstroll skrev tidigare, det börjar nog närma sig en stängning av denna tråd också.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men hur grova anklagelser får man komma med innan det verkligen är visat att verksamheten är brottslig. Var ligger ansvaret om ett företag drabbas av ekonomisk skada pga felaktiga eller jäviga påståenden.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nejdå, de är inte alls bortplockade, många är dock låsta. Men sök på Ametist så hittar du dessa.
Men jag håller med Gunnar och skogstroll!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

För att allt inte är svart eller vitt...
Är inte du hysterisk...så fort någon har sagt emot dig så har svarat med ett supertaggat inlägg. Jag propagerar inte för något det är du som gör. Nej, uppenbarligen har du inte läst vad jag skrivit för då hade du inte svarat som du gjort. Läs innan du ser svart, så förstår du vad jag menar. Varför bli hysterisk, hästen var ju VL´s. VL har ju fått/köpt den. En gammal häst är inget att bli hysterisk över, speciellt inte när den inte längre är i ens ägo.


Men snälla lilla gumman, vem är det som är hysterisk!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men hur grova anklagelser får man komma med innan det verkligen är visat att verksamheten är brottslig. Var ligger ansvaret om ett företag drabbas av ekonomisk skada pga felaktiga eller jäviga påståenden.
PL

Då borde väl SVT vara de största bovarna. :D Och jag personligen tror de har ganska torrt om fötterna. :cool:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

SVT var faktist förvånansvärt försiktiga när det gällde direkta påståenden om lagbrott.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

*knapp*

Hjälp... så tonen ligger i denna tråden...
Så här ser jag det... Det är FEL med svartslakt, och de som sysslar med det ska med alla rättsliga medel som finns stoppas! Svartslakt är fel oavsett om det gäller häst, ko, gris, får eller höns. På den punkten är nog alla överens och rörande eniga, eller hur?
Vad gäller VL:s beteende med att "lura" till sig hästar så är det givetvis inte moraliskt eller etiskt riktigt, men jag håller med folk som tidigare skrivit, och förlåt mitt ordval, men skänker man bort en häst gratis eller mycket billigt till nån man inte känner så får man skylla sig själv. Visst är det hemskt för hästen, men är den nu slaktad så ser inte jag det som det värsta öde den kunnat drabbas av. Att vara utmärglad, felriden, bortglömd, vanskött och misshandlad eller vad som helst betraktas av mig som värre.
Hästen lever här och nu, glöm inte det.
Sen visst, VL verkar inte vara en direkt sympatisk människa, det tycker inte jag heller, men jag tycker nog att man ska tänka ganska noga innan man skänker bort en häst istället för att ta sitt ansvar. och JA, jag tycker det är bättre för en häst att bli avlivad än att man inte vet var den hamnar. och NEJ jag tror inte att det bara finns EN bra hästmänniska i sverige, utan det finns absolut fler som är bra hästägare och djurälskare. vill man gardera sig att hästen inte ska hamna i ett dåligt hem, bli såld vidare, slakttransport, vanvård etc så får man vara jääkligt noga att kolla upp köpare. och det räcker inte med att kolla med kfm. Där kan man för övrigt hamna utanatt vara djurplågare.

Vill passa på att be om ursäkt för ett virrigt inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång i tiden hängde jag här. Jag skrev massvis med blogginlägg under flera års tid, älskade det. Men det var ett tag sedan nu, så nu...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 559
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 376
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) You Bet Hornline har haft ett bra år. På onsdag kan det bli ännu bättre då hästen är favorit till att vinna Gunnar Nordins...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp