Sv: Zaldi
Normal är 30 i Zaldis storlekar. Iaf på dressyrsadlarna. 30 = normal, 31 = normal mot vid och 32 =vid.
Sadelsidan är DYRA, ska du beställa en Zaldi så kolla Eriks hästshop istället, brukar ligga BETYDLIGT lägre. Jag köpte min Zaldi Atlanta därifrån, 2500 kronor billigare än sadelsidan och 2000 kr billigare än 'alla andra' när jag köpte den 2000. Inga roblem alls med mitt köp från Eriks, även om saligErik tydligen gått i graven nu, men förhoppningsvis så är servicen lika bra än.
Om Zaldi är bra - tja, jag var SUPERNÖJD med min Zaldi Atlanta och så gudomligt skön, och rejäl vidd i 32:an med, ffa kring manken. Kunde önskat bredare mellan bossorna dock. Däremot har Zaldi haft en hel del problem med SNEDSYDDA sadlar om man ska tro andra, så möjligheten att de dras/har dragits med ojämn produktion finns ju, så man bör nog kolla noga.
Jag sålde min Atlanta i julas, för 1800 kr mindre än jag gav för den, och då var den alltså nästan fem år gammal, men förutom ett litet skrapmärke (klantig jag) på bakvalvet samt behova v omstoppning (aldrig omstoppad innan, hade aldrig behövts förrän då) så såg den ut som ny.
Nackdelen med Atlantan är att den är lång tack vare de extremt långa kilbossorna. Men sköön är den

Annan nackdel är att flera av hoppsadlarna är permanentstoppade, tänk på det omd u funderar på hoppsadel.