• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 20 896
A

Asterix

Vil bara veta hur Zaldi sadlarna är i bom storlekarna? Är de bra? För
de är ju himlans sköna :love:
Vet någon hur det är att beställa från Sadelsidan Sverige? De verkar väldigt service inriktade, nästan för bra, rä de så bra IRL ?
:bump:

Sv: Zaldi

åh, jag är såå kass på att komma ihåg vilken bomstorlek jag har på mina.
Det är normal i alla fall.... hum, undra om det kan vara 32??
Tror i alla fall att de är mer vida än de är smala i storlekarna.

Älskar båda mina Zadisar!! :love:

usch. Zaldi tycker jag inte om, då har du inte ridit i många sköna sadlar..sen är det ju en hel del som fått måndagsex. som varit sneda osv..tyvärr. Men är det vad som passar din ponny så!

Det är tusen gånger billigare på www.erikshastshop.com, jag tror jag sparade 2000 på att beställa därifrån när jag köpte min Zaldi.

Nej, jag hade visst fel, dom har höjt priserna där. Jag köpte min Star för 7900, hä-hä-hä. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Normal är 30 i Zaldis storlekar. Iaf på dressyrsadlarna. 30 = normal, 31 = normal mot vid och 32 =vid.

Sadelsidan är DYRA, ska du beställa en Zaldi så kolla Eriks hästshop istället, brukar ligga BETYDLIGT lägre. Jag köpte min Zaldi Atlanta därifrån, 2500 kronor billigare än sadelsidan och 2000 kr billigare än 'alla andra' när jag köpte den 2000. Inga roblem alls med mitt köp från Eriks, även om saligErik tydligen gått i graven nu, men förhoppningsvis så är servicen lika bra än.

Om Zaldi är bra - tja, jag var SUPERNÖJD med min Zaldi Atlanta och så gudomligt skön, och rejäl vidd i 32:an med, ffa kring manken. Kunde önskat bredare mellan bossorna dock. Däremot har Zaldi haft en hel del problem med SNEDSYDDA sadlar om man ska tro andra, så möjligheten att de dras/har dragits med ojämn produktion finns ju, så man bör nog kolla noga.

Jag sålde min Atlanta i julas, för 1800 kr mindre än jag gav för den, och då var den alltså nästan fem år gammal, men förutom ett litet skrapmärke (klantig jag) på bakvalvet samt behova v omstoppning (aldrig omstoppad innan, hade aldrig behövts förrän då) så såg den ut som ny.

Nackdelen med Atlantan är att den är lång tack vare de extremt långa kilbossorna. Men sköön är den :love: Annan nackdel är att flera av hoppsadlarna är permanentstoppade, tänk på det omd u funderar på hoppsadel.

Lånar knapp...

Har för mig att Zaldis bomvidder är smalare än stübben, kan det stämma?

Sweet skrev:
Lånar knapp...

Har för mig att Zaldis bomvidder är smalare än stübben, kan det stämma?

Jag kan bara svara för Zaldi Atlanta, och där låg ju en bomvidd 32 som en liten dröm, medan en Stübben dressyrsadel (glömt vilken modell tyvärr) i bomvidd 32 var för smal. Nu sist kikade jag ju på en Stübben Rex DL, dvs en ponnydressyrsadel, och även där var bomvidd 32 på tok för smalt.

Tack :bow:
Sånt svar vill jag ha.
Vi ska ta ut en sadelmakare som kan dedär med sadlar så han borde väl se om den är snesydd, elelr ?!

Alexandra_W skrev:
Normal är 30 i Zaldis storlekar. Iaf på dressyrsadlarna. 30 = normal, 31 = normal mot vid och 32 =vid.

Tack!! Jag kollade just.
Min Zaldi Star har 30 i bomvid och min Atlanta har 31.

Har haft min Zaldi Star i ca 4 år

{77016e26-830d-4e72-baa7-abd4a0813e38}.jpg

och Atlantan köpte jag begagnad i våras

{2aa7c8bb-9189-4132-9503-b9bbc5782f02}.jpg

Bella när tar ni ut "sadel provaren" du får säga till mig i god tid då.. så jag slipper ta med mej Bonnie Bus till sharpman..hehe

Jag har haft en Zaldi Royal Super och den var sned. Dock var den skön att sitta i och med utomordentligt stöd överallt så den var fin att hoppa med. Men är man van vid slätare sadlar så handlar det om tillvänjning.. :) Vissa Zaldi har ullstoppning och andra har formad putor som måste bytas hela om man vill stoppa om den. De med ull är nog lite dyrare (jmfr Royal och Jupiter) men det tror jag man tjänar på i längden iaf.

Royalen var nog en 32:a men den var ändå för smal för min häst. Då var Stübben Siegfried VSD 32 bredare men inte så mycket.

/Camilla

Eriks är väldigt billiga på Zaldi, men räkna inte med service! Vi var en av deras bästa kunder (har nog handlat för ca 10-20 000 om året där i 6 år.... :angel: ) och oss vände de ryggen mot.

Zaldi är ganska stora i bomvidden om man jämför med Zaldi. En Zaldi 32 kan jämföras med FB W, Albion W, lite bredare än en Stubben 32 men inte så bred som en 33,5, County XW

_Peplis_ skrev:
usch. Zaldi tycker jag inte om, då har du inte ridit i många sköna sadlar..sen är det ju en hel del som fått måndagsex. som varit sneda osv..ty :crazy: värr. Men är det vad som passar din ponny så!

Har också den erfarenheten av Zaldi :crazy:
Skulle aldrig sätta en sån på min häst..

Då ska du köpa en sådan om du tycker att sadeln är bra i övrigt = passar dig och din sits, plånboken och att sadeln är OK tillverkad. Måndagsex kan finnas hos vilket märke och vilken pryl som helst.

Just ja - storlek. På min häst ligger t ex Zaldi Royal i 32" resp. Stübben Siegfried i 31" bra. Jag uppfattar det som att Zaldi är något smalare i bommen än t ex Stübben vid samma tumantal, men om det gäller alla modellerna vet jag inte. Sitsen är ungefär lika stor i Zaldi som i t ex motsvarande Stübben.

Senast ändrad:

Jag vet också många som fått fel på sina sadlar, att dom varit snea och så. Men om den ligger bra på hästen så tycker jag du ska köpa, för att vara den prislappen tycker jag dom är väldigt sköna och bra. Du kan ju ta den till sadelmakaren direkt när du får den för en snabbkoll, och hittar han något fel är det ju bara att skicka tillbaka och få en ny. :)

JAg har en Zaldi Star och den är :love:
Jag skickade efter min från eriks shop. Den var dock snesydd men fick en ny utan npgot besvär. Kolla med sadelmakare bara

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka