Zooaffärer

Sv: Zooaffärer

Skillnaden är att uppfödare som säljer privat kan välja ut rätt hem åt djuren. Det kan gå åt helvete ibland, absolut, men man försöker iaf. Nåja, om man har vett i skallen vill säga - det är ju inte alla som har det heller.

Personligen så ser jag inte hur man ens kan bry sig i sina djur när man lämnar på zoo. Vilken idiot som helst kan ju gå in och köpa djuren - kaninbrännarna som exempel. Själv är jag inte sen med att dra hem råttor som vanvårdats i sina tidigare hem, gissa var vanvårdarna köpt de i vartenda fall? Zoo. Nu är visserligen inte det relativt sett låga antalet råttor jag haft helt och hållet representativt för alla vanvårdade i landet, men nog tycker jag att det ger en fingervisning iaf.

Nu får jag förhoppningsvis hem en råtthona imorrn eller på tisdag om inget går åt hellskotta... Honan bor med hanar och är således troligen dräktig. Att lämna ungarna till zoo skulle aldrig falla mig in av den enkla anledningen att jag sett alldeles för många zooråttor vanvårdas. Jag bryr mig om djur alldeles för mycket för att lämna de till ett zoo där de kan gå ett skitdåligt öde till mötes. Jäklar vad jag önskar att alla tänkte likadant.
 
Sv: Zooaffärer

Samtidigt idiotförklarar du ju nu både mig och alla andra som jobbar på zoo. Tror du vi ogillar djur?
Vi kämpar dagligen med att informera och lära ut, de flesta vanliga människor vet inte ens om att det finns privata råttuppfödare tex, och absolut inte var de ska hitta er.
Dessutom, jo jag lovar att vi nekar folk att köpa djur också...
 
Sv: Zooaffärer

Människor som köper råttor av mig får skriva på ett kontrakt om att de lovar att hålla kontakten och uppdatera mig om råttorna de köpt. Så jo, köparna är tvunga att hålla kontakten med säljaren om man gör på det sättet.

Det finns säkert bra zoopersonal också, men de allra flesta kan inte ett dugg om just råttor och jag har hört och sett de mest vansinniga saker. Djur på zoo säljs för pengarnas skull, inte fan frågar de på djuraffären köparna om hur deras råttor kommer att bo, vilken mat de kommer att få, om de ens kommer att få en råttkompis eller vilket underlag de kommer använda eller något.

Djuren är dessutom väldigt sällan tama (nåja, det finns undantagsfall) och de är inte avlade för att få ett bra temperament. Däremot är de flesta inköpta från grossister där djuren föds upp under rent ut sagt vidriga förhållanden. Fast det är ju klart vissa djuraffäret köper in från "uppfödare", och det låter ju bra. Det som är synd är ju bara att dessa uppfödare aldrig har den blekaste aning om vad de sysslar med och deras råttor är aldrig avlade för att få ett så bra temperament som möjligt, eller ens för att försöka minimera risken för olika sjukdommar.

Kan du förklara för mig hur man kan göra ett bra avelsarbete om man inte kan följa upp avkommorna?

Visst, man kan ju köpa en jättefin råtta på zoo och tycka att den är jättebra och sen välja att avla på den. Men saken är den att man vet ju absolut ingenting om släktingarna, ett syskon kan t.ex. ha varit kannibal (sådant händer), den kan ha haft riktigt dåligt immunförsvar eller vad som helst. Men det vet man ju inte om man inte har koll på släktingar och då kan man föra vidare allt sådant helt i onödan.

Nej, råttor som säljs på zoo kommer fanimej inte från seriösa personer så försök inte intala mig det.
 
Sv: Zooaffärer

Vi kämpar dagligen med att informera och lära ut, de flesta vanliga människor vet inte ens om att det finns privata råttuppfödare tex, och absolut inte var de ska hitta er.

Fast om man nu verkligen vill skaffa råttor så tar jag för givet att man vill läsa på om djuret först. Och har man gjort det så kan man omöjligt missat att läsa att det finns uppfödare. Och vet man att det finns uppfödare så får man ju leta upp dem och kontakta dem, vilket faktiskt inte är ett dugg svårt om man nu verkligen är intresserad av djuret man vill köpa.
 
Sv: Zooaffärer

Människor som köper råttor av mig får skriva på ett kontrakt om att de lovar att hålla kontakten och uppdatera mig om råttorna de köpt. Så jo, köparna är tvunga att hålla kontakten med säljaren om man gör på det sättet.

Det kontraktet är säkert jättegiltigt.

Det finns säkert bra zoopersonal också, men de allra flesta kan inte ett dugg om just råttor och jag har hört och sett de mest vansinniga saker. Djur på zoo säljs för pengarnas skull, inte fan frågar de på djuraffären köparna om hur deras råttor kommer att bo, vilken mat de kommer att få, om de ens kommer att få en råttkompis eller vilket underlag de kommer använda eller något.

Eh jo? Dagligen.

Djuren är dessutom väldigt sällan tama (nåja, det finns undantagsfall) och de är inte avlade för att få ett bra temperament. Däremot är de flesta inköpta från grossister där djuren föds upp under rent ut sagt vidriga förhållanden.

Nej, nu pratar vi ju om djur uppfödda i hemmiljö.

Fast det är ju klart vissa djuraffäret köper in från "uppfödare", och det låter ju bra. Det som är synd är ju bara att dessa uppfödare aldrig har den blekaste aning om vad de sysslar med och deras råttor är aldrig avlade för att få ett så bra temperament som möjligt, eller ens för att försöka minimera risken för olika sjukdommar.

Men hur vet du det? Det är ju rena gissningar från din sida?

Kan du förklara för mig hur man kan göra ett bra avelsarbete om man inte kan följa upp avkommorna?

Visst, man kan ju köpa en jättefin råtta på zoo och tycka att den är jättebra och sen välja att avla på den.

Vad säger att uppfödaren inte har koll på föräldradjur och släktingar? Bara för att delar av kullen säljs till ett zoo betyder det inte att man inte har koll på ursprunget och följer upp individer i kullen.

Nej, råttor som säljs på zoo kommer fanimej inte från seriösa personer så försök inte intala mig det.

Jag har inget behov av att intala dig det. Jag berättar hur jag ser på saken. Sedan kan du behålla alla råttor du föder upp själv om så är, i väntan på perfekta hem osv...
 
Sv: Zooaffärer

Fast om man nu verkligen vill skaffa råttor så tar jag för givet att man vill läsa på om djuret först. Och har man gjort det så kan man omöjligt missat att läsa att det finns uppfödare. Och vet man att det finns uppfödare så får man ju leta upp dem och kontakta dem, vilket faktiskt inte är ett dugg svårt om man nu verkligen är intresserad av djuret man vill köpa.

Jag beundrar din tro på detta, och jag håller med om att det vore jättefint om det var så. I verkligheten är det absolut inte så för en stor del av köparna. Kanske är detta en bidragande orsak till att det går "bättre" för dem som köper direkt av uppfödare, de var redan innan köpet mer förberedda och hade större insikt i sådant man behöver veta, medan de som inte är fullt så engagerade vänder sig till en zooaffär och så är cirkusen igång.
 
Sv: Zooaffärer

Ursprungligen postat av dramatik_87
Människor som köper råttor av mig får skriva på ett kontrakt om att de lovar att hålla kontakten och uppdatera mig om råttorna de köpt. Så jo, köparna är tvunga att hålla kontakten med säljaren om man gör på det sättet.

Det kontraktet är säkert jättegiltigt.

Ett kontakt är ett kontrakt. Där står även många andra saker om skötsel, avel, omplacering och sådant.

Det finns säkert bra zoopersonal också, men de allra flesta kan inte ett dugg om just råttor och jag har hört och sett de mest vansinniga saker. Djur på zoo säljs för pengarnas skull, inte fan frågar de på djuraffären köparna om hur deras råttor kommer att bo, vilken mat de kommer att få, om de ens kommer att få en råttkompis eller vilket underlag de kommer använda eller något.

Eh jo? Dagligen.

Jaså? Jag har då aldrig hört om någon som blivit utfrågad innan de skulle köpa råtta på zoo. Det är ju bara att peka på den man vill ha och så får man den i en låda.

Djuren är dessutom väldigt sällan tama (nåja, det finns undantagsfall) och de är inte avlade för att få ett bra temperament. Däremot är de flesta inköpta från grossister där djuren föds upp under rent ut sagt vidriga förhållanden.

Nej, nu pratar vi ju om djur uppfödda i hemmiljö.

Även de som är uppfödda i hemmiljö av "uppfödare" är oseriösa. De avlas fram enbart för att djuraffären ska ha djur att sälja. Finns det efterfrågan på en kull så tar de en kull, vad det är för föräldrar är mindre viktigt och oftast är djuren knappt hanterade, trots att de är uppfödda i hemmiljö.

Fast det är ju klart vissa djuraffäret köper in från "uppfödare", och det låter ju bra. Det som är synd är ju bara att dessa uppfödare aldrig har den blekaste aning om vad de sysslar med och deras råttor är aldrig avlade för att få ett så bra temperament som möjligt, eller ens för att försöka minimera risken för olika sjukdommar.

Men hur vet du det? Det är ju rena gissningar från din sida?

Är det? Jag har hört från flertalet personer som köpt råttor på zoo som kommer från "uppfödare" som kontaktat uppfödaren för att försöka få mer info. "Uppfödaren" i fråga har aldrig kunnat säga vilka föräldrarna och släktingarna är, de har knappt vetat vilken kull råttorna kommer ifrån. De har faktiskt inte kunnat säga någonting om något. Är det då seriöst menar du? Har de då koll och avlar vidare på släktingar som de kollat upp? När de inte ens kan berätta enkelt info som släktingar, sjukdomar och sådant. Tycker du helt allvarligt att det låter det minsta seriöst? Avlar man då för att förbättra tamråttan?

Kan du förklara för mig hur man kan göra ett bra avelsarbete om man inte kan följa upp avkommorna?

Visst, man kan ju köpa en jättefin råtta på zoo och tycka att den är jättebra och sen välja att avla på den.

Vad säger att uppfödaren inte har koll på föräldradjur och släktingar? Bara för att delar av kullen säljs till ett zoo betyder det inte att man inte har koll på ursprunget och följer upp individer i kullen.

När man avlar råttor är det viktigt att ha koll på varenda en av de närmaste släktingarna. Alltså åtminstone föräldrarna och syskonen från deras respektive kullar. Försvinner då några råttor till okända människor på zoo så har de ju inte den blekaste aning om vad som hänt med dem och kan således inte väga in det i sitt avelsarbete. Visst, man kan avla på helt okända råttor men då har man verkligen inte råttans bästa för ögonen utan då avlar man av rent egoistiska skäl. Alla tycker väl det är kul att ha en kull liksom.

Nej, råttor som säljs på zoo kommer fanimej inte från seriösa personer så försök inte intala mig det.

Mina svar igen i typ grått.
 
Sv: Zooaffärer

Jag beundrar din tro på detta, och jag håller med om att det vore jättefint om det var så. I verkligheten är det absolut inte så för en stor del av köparna. Kanske är detta en bidragande orsak till att det går "bättre" för dem som köper direkt av uppfödare, de var redan innan köpet mer förberedda och hade större insikt i sådant man behöver veta, medan de som inte är fullt så engagerade vänder sig till en zooaffär och så är cirkusen igång.

Precis, tänk vad bra om råttor inte hade sålts på zoo. Eller ja djur över huvud taget för den delen. Tänk vad många djur som hade sluppit leva ett tragiskt vanvårdat liv!:laugh:
 
Sv: Zooaffärer

Den dag människan slutar hålla husdjur är jag rädd att djuren blir stora förlorare. Att ha husdjur lär människan att relatera till djuren, att få empati, och att lära sig något även om vilda djur.

Det känns svårt att diskutera hur råttor ska säljas med någon som är så militant att denne tycker att djur inte ska få säljas över huvudtaget.
 
Sv: Zooaffärer

Johodå, klart att det finns folk i zoobutiker som frågar eventuella köpare hur det är tänkt att djuren ska bo, leva och så vidare!

När jag och min sambo köpte våra första råttor i djuraffär kom vi in och jag sa "jag skulle vilja titta på råttorna", varpå killen avbröt och sa "ni får inte köpa bara en råtta, ni måste ta mer er minst två isåfall". Det hann han liksom deklarera innan jag ens hade hunnit säga "vi är intresserade av två hanar".
Efter det berättade han de mest basic grejer, hur de brukar trivas, vilken bur han rekommenderade och att visst FÅR man ha många råttor i t ex den där buren, men jag tycker att de ska ha betydligt mer plats osv.

Nästa gång vi köpte råttor i en annan djuraffär gick det till på ungefär samma sätt; ni måste köpa två om ni inte har råttor sedan tidigare. När vi sa att vi hade två pojkar redan förhörde hon oss angående burmåtten (voljär, så det var ju lugnt).

Jag har, när jag var liten och korkad, försökt att köpa en fisk en gång. Det gick INTE, för man måste köpa flera av den sorten. (Minns inte vilken det var).
 
Sv: Zooaffärer

Lite kl.

Jag har växt upp med att min far hade zoo-affär och visst det var en ganska liten affär, men min far var ganska populär. Kanske inte just på smådjur, utan mest på akvariedelen.
Men även han körde på den filosofin att man inte bara säljer ett djur hur som helst, gäller ju inte bara råttor, utan alla djur. Man pratar om det och rekommenderar som du säger burar och annat som hör till. Alla våra smådjur kom från en grosist, och jag upplevde aldrig att det var något fel på djuren. Jag har haft båda kaniner, fåglar, ormar, marsvin, råttor och möss som husdjur och dom har kommit från samma grosist.
 
Sv: Zooaffärer

Den dag människan slutar hålla husdjur är jag rädd att djuren blir stora förlorare. Att ha husdjur lär människan att relatera till djuren, att få empati, och att lära sig något även om vilda djur.

Det känns svårt att diskutera hur råttor ska säljas med någon som är så militant att denne tycker att djur inte ska få säljas över huvudtaget.

Jag skrev att djur inte borde säljas på zoo.
 
Sv: Zooaffärer

Kanske var det inte fel på djuren du köpte. Men många (iaf råttor) från grossister är det fel på. Inte bara det, de föds upp under vidriga omständigheter också.


Titta på bilderna i denna länken, det är väl ett trevlig sätt att leva på?:

http://www.brecklagh.com/petshops.html

Väldigt trevligt:

http://www.youtube.com/watch?v=UndW7_Gc_kM&feature=related


Nej, Sverige är inte bättre.

Människor som köper djur på zoo stödjer sånt här. Hade du velat köpa hundar eller hästar som föddes upp på liknande vis? Faktiskt så föds vissa hundar upp på liknande vis i USA.
 
Sv: Zooaffärer

Jo, visst så kanske är fallet. Men lite lustigt att vi köpte djur i så många år av Imazoo och det här inte verkar finnas några positiva ord om dom.

Men det finns djur överallt som far illa tyvärr.. även hos privatpersoner.. :(
 
Sv: Zooaffärer

Så jag har skrivit till Gabbi att jag inte tror på henne? Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att säga att det finns undantagsfall.
 
Sv: Zooaffärer

kl

Har arbetat inom zoofack i många år , och vart på Imazo många gånger bor inte långt därifrån . Min uppfattning är att de har ryckt upp sig de sista 5-6 åren.
Djur säljs ine för pengarnas skull tro inte det ,det finns inga pengar att tjäna på den biten ,varför tror ni att så många butiker faktiskt lägger ner sina djuravdelningar ?

Jag har själv nekat kunder att handla många gånger , bett dem att tänka över sitt beslut osv - varför ? Därför att jag bryr mig faktiskt om de djur som jag säljer vidare och jag vill ha nöjda kunder en enkel ekvation.
 
Sv: Zooaffärer

Samtidigt idiotförklarar du ju nu både mig och alla andra som jobbar på zoo. Tror du vi ogillar djur?
Vi kämpar dagligen med att informera och lära ut, de flesta vanliga människor vet inte ens om att det finns privata råttuppfödare tex, och absolut inte var de ska hitta er.
Dessutom, jo jag lovar att vi nekar folk att köpa djur också...

Nej, det gör jag inte, de jag idiotförklarar är de uppfödare som lämnar sina djur till zoo. Heck, jag skulle gärna jobba på zoo själv och det vore ju dumt att sitta och dumförklara mig själv... ;)

Ska man köpa råttor så läser man på innan. Läser man på innan så hittar man uppfödare ganska omgående, så enkelt är det. Googlar man på ordet råttor så dyker både Ratpower, Råttor ifokus, Linns råttor, Råtthjälpen och Rackarns upp redan på första sidan. Av de är Rackarns en av de bra uppfödare som finns och övriga sidor hänvisar till uppfödare. Bland de relaterade sökningarna finns även Svenska Råttsällskapet och råttuppfödare med. Om man då inte ens fattat att det finns uppfödare, hur påläst är man? Om man inte läst på, hur lämpad är man som råttägare?

Det som däremot kan ställa till det är om man vänder sig till en oseriös uppfödare - och det däremot är svårare som ny hur påläst man än är iom att flera oseriösa ger ett seriöst intryck. Det riktigt kryllar av oseriösa uppfödare och de som faktiskt är bra och har råttornas välmående som högsta prioritet är rätt få. Att vissa vänder sig till zoo i slutändan är inget konstigt alls, ffa norröver där det mig veterligen inte finns en enda vettig uppfödare, men att inte ens veta att råttuppfödare existerar är illa.

Människor som köper råttor av mig får skriva på ett kontrakt om att de lovar att hålla kontakten och uppdatera mig om råttorna de köpt. Så jo, köparna är tvunga att hålla kontakten med säljaren om man gör på det sättet.
Nej, det är inte ett kontrakt som håller. Sålt är sålt, har du väl sålt en råtta så har du inte rätt att kräva nånting just för att du inte är ägare längre.
Däremot kan du komma runt det om du sätter ut råttorna på foder istället, men då minskar förstås antalet som vill ha dina råttor istället...

Visst, man kan ju köpa en jättefin råtta på zoo och tycka att den är jättebra och sen välja att avla på den. Men saken är den att man vet ju absolut ingenting om släktingarna, ett syskon kan t.ex. ha varit kannibal (sådant händer), den kan ha haft riktigt dåligt immunförsvar eller vad som helst. Men det vet man ju inte om man inte har koll på släktingar och då kan man föra vidare allt sådant helt i onödan.
Kan inte hålla med mer och måste här rabbla upp ett exempel på just såna råttor. En gång för många år sen råkar jag ha traskat in på ett zoo och fått med mig två råttpojkar hem, kullbröder. Den ena var världens goaste - bra temperament, fullt frisk (nåja, tills han fick epilepsi och ett anfall ledde till en stor hjärnblödning som tog död på honom strax före hans 2-årsdag), väldigt fint byggd (möjligtvis inte typmässigt för sånt kan inte jag - men stor och välmusklad), flocksmart, hela paketet. Helt klart en i mina ögon lämplig kandidat för avel om man bortser från hans alltför okända bakgrund.
Hans bror däremot var en helt annan historia. Han var småväxt, livrädd för människor, temperamentet var verkligen inget att hurra för. Hade jag inte köpt båda pojkarna så hade jag inte vetat det.

Faktum är att det blev en kull också, den bra hanen tog sig in i min honflock. I den kullen dog en hane i lunginflammation före 1 års ålder. Tre hanar som hamnade i samma hem gick det åt hellskotta för när två av de mobbade ut den tredje. Den absolut enda fördelen med den kullen var i princip att bebisarna var söta och tre av de (av totalt 8) fick pappans underbara temperament. Jag kan inte påstå att jag är förvånad heller, vem vet vad det fanns för skit bakom de råttorna.

Djur säljs ine för pengarnas skull tro inte det ,det finns inga pengar att tjäna på den biten ,varför tror ni att så många butiker faktiskt lägger ner sina djuravdelningar ?

Jag har själv nekat kunder att handla många gånger , bett dem att tänka över sitt beslut osv - varför ? Därför att jag bryr mig faktiskt om de djur som jag säljer vidare och jag vill ha nöjda kunder en enkel ekvation.
Klart de säljs för pengarnas skull, varför skulle de annars säljas i ett företag vars syfte är att gå med vinst? Sålda djur genererar pengar, bara det att det är indirekt - just för att de sålda djuren behöver tillbehör i form av bur, strö, mat och andra tillbehör. Samtidigt lockar de ju in kunder i butiken också.

Att somliga lägger ner kan ha flera anledningar, dålig skötsel med många anmälningar som ett exempel, ändrad inriktning ett annat.

Bra att du nekar för övrigt, det är det definitivt fler som borde göra.
 
Sv: Zooaffärer

Nej, det är inte ett kontrakt som håller. Sålt är sålt, har du väl sålt en råtta så har du inte rätt att kräva nånting just för att du inte är ägare längre.
Däremot kan du komma runt det om du sätter ut råttorna på foder istället, men då minskar förstås antalet som vill ha dina råttor istället...

Fast grejen är ju det att man väljer ju köpare som inser att kontakten är viktig. Jag säljer ju inte till vem som helst och tror att de ska hålla kontakten bara för att det står i kontraktet. Det är ju vilka människor man säljer till som är viktigt.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
631
Senast: Efwa
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
942
Senast: ii-ssa
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Lhas
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 272
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp