07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menar du egentligen med det? Inte sitter du väl ner när du galopperar ute?

Jo, annars kommer jag aldrig få någon ordning på galoppen. När jag rider i "paddocken" har hon mindre egen bjudning och det blir mycket svårare att hålla galoppen om jag sitter ned. Men jag måste ju träna mig själv och då blir det ute.

@polly p Man får dock inte tävla under de dagar som vaccinationen är på övertid. Man behöver dock inte grundvaccinera om utan när hästen väl är vaccinerad och de sju dagars karens som gäller efter den är över så är det bara att köra igen.

Precis, - och även fast regeln funnits nu i några år upplever jag att tävlingspersonal på plats inte alltid är helt säkra på vad som gäller ändå så klokt tips är att som sagt veta vad JBV säger och var det står , och givetvis även i TR som du påpekar .

Red träning idag. Jättekul men kroppen lyder inte alltid, men fick mycket nyttigt att öva på tills nästa gång. Känns iaf kul att tränaren tycker att jag går lite framåt i det vi får läxa på. Nedstittningen i traven har gått väldigt mycket framåt och det är kul. Ska se om jag får till skänkelvikningarna tills nästa gång.

Jag hade iaf tur att han var lite lugnare idag för igår for han iväg flera gånger och bockade så jag var väldigt stel i ryggen idag. Tog iofs och longerade i morse i hopp om att det skulle hjälpa lite. Märks att det börjar bli kyligare väder.

Tack @mackan och @Kirre för input. Han ska inte tävla nu ändå. Vi drog på det så det skulle stämma med just denna veterinär för tandvårdens skull. Samt att jag skulle påbörja grunden på fölis.
Inte så lätt när man bor i ödebyggd som jag:meh:..Då vill man göra fler flugor på smällen.

Å så krånglar min klippmaskin, skären är nog slut på den dessutom. Köpt på G-kås för sex år sedan så den kan ha gjort sitt men vill ju klippa nuuuu..

@polly p det stämmer - det finns ett fönster sen ett par tre år tillbaka på vaccinationsdatumet . Kommer inte ihåg exakta tidsspannet men det är iallafall minst 14 dagar . Tror Jordbruksverket redovisat på sin hemsida - kan vara bra att spara ner om ngn på tävlingsplatsen missat detta tex .
Det hade jag inte en aning om, så bra att veta!

Precis, - och även fast regeln funnits nu i några år upplever jag att tävlingspersonal på plats inte alltid är helt säkra på vad som gäller ändå så klokt tips är att som sagt veta vad JBV säger och var det står , och givetvis även i TR som du påpekar .

Det är snart ett minne blott... From nästa år ska alla vaccinationer in i Tdb så då ser man direkt om hästen är startberättigad eller ej. Systemet säger ifrån under karensdagar samt om inte datumen stämmer. Jag satte mig härom veckan och la in vaccinationerna och tackade gud för att min gamle född 92 som varit halvårsvaccinerad i större delen av livet var tvungen att grundas om för ett par månader sedan då fodervärden hade missat att vaccinera korrekt. Behövde då bara lägga in två datum istället för typ fyrtio!

Lanzelotten fick fångkänning i somras, så han har bantats och vilat, vilket gjorde att han tappade alla muskler. Har kämpat på med longering och tömkörning, cavaletti och uteritter och massage. Nu är han igång ordentligt och är finare än någonsin. Skritt och trav är bärig och fin och vi fortsätter att kämpa med galoppen samt sidvärtsrörelser, de blir bättre och bättre.

Vi har även börjat hoppa igen. Jag har ångest och Lotten har kul. På lördag ska vi vara med på en P&J. Bara 50 och 60 cm. Jag har ångest, men det kommer att gå jättebra för Lotten är fantastisk och hoppar allt man styr på. Jag har ångest och behöver ta djupa andetag då och då, speciellt när jag kommer ihåg att vi ska på P&J på lördag och att jag är hopprädd.
Jag vill gärna tävla, jag tycker att det är roligt att tävla men det är jobbigt med denna ångest.....:banghead::banghead:... Den kanske minskar ju fler tävlingar vi åker på. Det var ju 10 år sen sist. Jag är inte det minsta rädd för att göra bort mig, shit happens liksom, det är att JAG ska rida in på en BANA och GÖRA något på ett SPECIFIKT sätt. Prestationsångest? Eller jag vet inte. Mamma ska filma eländet.

Såg att det ska vara en P&R om ca fyra veckor. Tills dess bör jag ha förtänkt den kommande helgens fasor. :angel:

Lanzelotten fick fångkänning i somras, så han har bantats och vilat, vilket gjorde att han tappade alla muskler. Har kämpat på med longering och tömkörning, cavaletti och uteritter och massage. Nu är han igång ordentligt och är finare än någonsin. Skritt och trav är bärig och fin och vi fortsätter att kämpa med galoppen samt sidvärtsrörelser, de blir bättre och bättre.

Vi har även börjat hoppa igen. Jag har ångest och Lotten har kul. På lördag ska vi vara med på en P&J. Bara 50 och 60 cm. Jag har ångest, men det kommer att gå jättebra för Lotten är fantastisk och hoppar allt man styr på. Jag har ångest och behöver ta djupa andetag då och då, speciellt när jag kommer ihåg att vi ska på P&J på lördag och att jag är hopprädd.
Jag vill gärna tävla, jag tycker att det är roligt att tävla men det är jobbigt med denna ångest.....:banghead::banghead:... Den kanske minskar ju fler tävlingar vi åker på. Det var ju 10 år sen sist. Jag är inte det minsta rädd för att göra bort mig, shit happens liksom, det är att JAG ska rida in på en BANA och GÖRA något på ett SPECIFIKT sätt. Prestationsångest? Eller jag vet inte. Mamma ska filma eländet.

Såg att det ska vara en P&R om ca fyra veckor. Tills dess bör jag ha förtänkt den kommande helgens fasor.
Jag har inte vidare mycket prestationsångest längre. Hade det mycket förr. Nu brukar jag välja ett moment som jag vill göra bra och då får jag vara nöjd med det. I helgens tävling vill jag t.ex. ha sexa eller mer på ryggningen. Det är mer än vad vi brukar få..:angel: Ibland annars har det varit att hålla fram handen, eller något sånt.

Det jag har kommit fram till efter mina cirka 80 starter de senaste åren är: Det är få människor som dör av att göra bort sig. Man skäms mest själv men få andra människor bryr sig. De flesta andra är fullt upptagna med att tänka på sig själva och sina tillkortakommanden.

Och så har jag börjat fundera på varför jag tävlar, jag gör det just nu för att det ska vara lättare för mig att träna och motivera varför jag har häst. Varför vill du tävla? Vad är det som driver dig till det?

Jag har inte vidare mycket prestationsångest längre. Hade det mycket förr. Nu brukar jag välja ett moment som jag vill göra bra och då får jag vara nöjd med det. I helgens tävling vill jag t.ex. ha sexa eller mer på ryggningen. Det är mer än vad vi brukar få..:angel: Ibland annars har det varit att hålla fram handen, eller något sånt.

Det jag har kommit fram till efter mina cirka 80 starter de senaste åren är: Det är få människor som dör av att göra bort sig. Man skäms mest själv men få andra människor bryr sig. De flesta andra är fullt upptagna med att tänka på sig själva och sina tillkortakommanden.

Och så har jag börjat fundera på varför jag tävlar, jag gör det just nu för att det ska vara lättare för mig att träna och motivera varför jag har häst. Varför vill du tävla? Vad är det som driver dig till det?

Mitt mål i dagsläget är att komma i mål och att ha en bra galopp hela banan. Vad andra tycker bryr jag mig inte om, det viktiga är att jag är nöjd och att hästen tycker att det är kul. Det värsta som kan hända är att jag sitter och spänner mig, då blir inget bra. Jobbar mycket på att slappna av när jag rider och har gjort framsteg. :) Får höra en hel del tjat om att jag borde göra mer med min fina häst, för han är jättefin, och då får jag lite dåligt samvete för att jag berövar honom roliga tävlingar pga att jag får ångest.

Jag är utbildad LA hopp/dress och innehar fälttävlanskort, en fantastisk häst, en volvo och en transport. Alla förutsättningar finns och jag tycker att det är kul att tävla, man får ett mål med sin träning och ett kvitto på att man kan och vad man behöver förbättra, det är lätt att bli hemmablind. Jag har vänner som är ute och tävlar och det vore kul att åka tillsammans. Jag ska börja med några p&j och om det känns bra ska vi ta steget upp till riktiga tävlingar. Om det inte känns bra får någon annan tävla och så är jag hästskötare. Det är helt ok. :D

Kl
Jag har jobbat sista passet och är nu hemma på heltid. Har redan tråkigt... Igår var det grymt härligt väder så jag kunde inte låta bli att göra nånting med ponnyn. Eftersom jag inte hade hjälp tordes jag inte köra henne så jag tömkörde istället. Samma runda som vi körde sist, 30 min skritt med mycket halter. Hon var tillbaka i sin vanliga lunk och skrittade väldigt avslappnat och fint bortåt, mjuk och fin i handen. :) Sen skulle vi vända på en liten vändplan så jag tog tillfället och gjorde lite volter och fick igenom vänstersidan lite bättre. Men sen var det kört. Då gick hon in i jobb-mode och ville bara framåt framåt. Plötsligt jättestark och kunde inte göra halt och stå still och definitivt inte utan att slita och dra i tömmarna. :banghead: Det tog ett tag innan vi var på samma nivå som innan, men sista biten hem var hon lugn och trevlig igen. Kommer behövas några turer i bara skritt för att hon ska förstå att det inte är nån mening att tagga till så hemskt...

DSC_0214_zpsulepkywl.jpg

Hemma igen, lite grässkum i munnen blev det iaf... Men huuua vad hon är långhårig och lurvig!
DSC_0218_zpsquh6nrri.jpg

Ingen mening att klippa och frisera, hon ska få vara ordentligt mammaledig även från det. Hoppas kunna hålla igång henne i vagn så långt in i december som möjligt, men sen blir det lite automatiskt helvila.

Måste bara få svära över min hästs rygg.... Har fortfarande inte blivit helt bra trots alla mina åträgder med massage, strech osv. Det är inte lika dåligt som från början, men släpper inte heller helt. Nu har vi haft fint väder och runt 8 plusgrader och eftersom min häst har björnpäls överallt utom hals, bog, mage så har jag då låtit henne ha 50g täcke ute i två dagar. Red ordentligt i förrgår och igår vilade hon och idag när jag skulle rida hade ryggen blivit sämre igen, på så vis att bulorna är större men annars ingen skillnad. SUCK.
Bara att börja massera, stretcha osv. Red sedan ut en runda med galopp i fältsits och när jag kom tillbaka stretching igen i vanlig ordning. Ryggen ser alltid bättre ut efter ridning så även om hon är lite stel när man tar in från hagen så rider jag. Vila har hon ju aldrig blivit bättre av så jag är en hård hästägare som rider ändå...

Jaha. Bara då att ta på 150g täcke igen, trots sol och 8 plusgrader. Bevisligen går ju inget annat. Träning i helgen igen och vi får väl se hur ryggen ser ut då, men jag kommer specifikt att be nya tränaren om hjälp med lösgjordhetsövningar och säga att det blir inget nedsittande och samlande arbete. Bevisligen går det ju inte att göra med min häst, eftersom det var precis då hon blev dålig förrförra helgen.

LESS :yuck:

@stjarnfrugt Förstår att du är less! Rygghästar är enormt påfrestande på tålamodet.

Var och tränade med Troll igår. Hoppade serie, väldigt nyttigt och roligt! Hon drar till höger över hinder. Det har märkts tidigare, men blev väldigt tydligt med så många hinder på rad. Fick hjälp att korrigera med en snedställd bom mot ett av hinderna, samt en mänsklig infångare på sista hindret.

@Marvin Ja, nu går hon ju att rida så det är ju inte så att jag måste ställa av och behandla. Vet har sagt att hon har inte regelrätt ont av det utan mer att det spänner och tar emot men det blir ju bättre av träning så jag rider ju på ändå. Men ja... man blir ändå less. Mitt tålamod med hälsomässiga bekymmer på denna häst är väldigt begränsat.
Det enda positiva är väl att hon nu för ovanlighetens skull inte lyckats få problem i tävlingssäsongen. Träningen i helgen kan jag ju rida ändå, om än jag bara mest känner mig opepp och less just nu.

Idag ska jag åka och provrida en häst innan jobbet, så min hästvakt ska ha henne. Jag kan ju inte varken tvinga eller vänta mig att nån annan ska hålla på och dutta och greja med hennes rygg på samma sätt som jag gör, så vi får väl se då imorgon hur eländet ser ut. Jag har iaf nämnt detta och sagt att ingen nedsittning är tillåten. Det är en vettig tjej som inte gör några dumheter så det känns iaf som att det är bättre att hon rider än att min häst får stå och stelna ihop en dag till.

@Marvin va duktiga ni är.

@stjarnfrugt spännande

Min häst är inne i en mkt bra period!:banana: Jag sitter normalt nästan aldrig ner i traven för de enda som hänt är att hon spänt till, höjt nacken och ökat takten. 2 dagar i rad har hon nu accepterat de och vi har fortsatt kunna rida. Låter kanske löjligt men för oss är de stort. :angel: Hon är ganska behaglig att sitta på till skillnad mot min förra som man blev sjösjuk på.

@Marvin Att du vågar! O_o Jag skulle svimmat redan vid tredje hindret.

Lotten och jag har hoppat i ridhuset idag. Vi höll oss på den blygsamma höjden 50 cm. Det kändes bra. Vi fokuserade på att ha en lugn galopp och att jag bara ska följa med över hindren. Inte driva, inte hålla i handbromsen och inte hoppa innan hästen. :angel:
Jag har en väldigt snäll och förlåtande häst som gärna skuttar över allt matte styr mot. Film finns, håller på att ladda upp på youtube. Kommer även en film på min otränade syster, hon är två äpplen hög och min sadel passar inte hennes rumpa = är lite överallt på hästen. Lotten är väl inte helt nöjd med detta men är snäll ändå.

Jahapp, hoppträning igår, och min lugna, balancerade häst från i söndags var totalt försvunnit och ersätt av den sedvanliga heltokiga steeplechase-wannabe-hästen.... :banghead: :yuck: :p

Dock mycket positivt att hon numera går att styra, samt hoppar allting om jag bara kommer ihåg att rida framåt - även om det går lite fort. Fick skäll av tränaren då vi hoppade en 3-stegs linje på 2 steg, annars var det ganska bra.

Tänker rida två hopptävlingar innan jul, och då hoppast jag att vi kan debutera 1,10 tilsammans på den siste tävlingen. Men får nog jobba mera på att hon inte ska stressa upp sig så sjukt mycket... Nu är mitt magnesiumtillskott slut så det kanske spelar in det med... Har liggandes en flaska Rescue remedy, nån som testat det på stressade hästar?

@sorbifolia jag tillhör dem som är väldigt otroende på "medel" som säljs på hästmarknaden för att lindra stress .
Magnesiumbrist kan ge stressliknande symptom, det stämmer, men då måste man ju ha konstaterat att hästen får för lite magnesium först och främst . Det är inte vanligt med svenska vallfoder att mg är i underskott och det ska till en rejäl brist för att få symptom på brist .

Jag tror mycket mer på , än att ngt ämne skulle saknas /ska ges som tillskott och marknadsförs som tillskott för påverkande av humör, temperament, reaktioner x och y etc , att det handlar om en individ som reagerar och går igång i olika situationer . Sånt tror jag mer på att försöka se det för just det och reda i det utifrån det än att tro att olika ditten datten preparat på marknaden löser det /skulle hjälp .

Det är hästar vi håller på med tycker jag alltid att man ska komma ihåg - de är ju inte sällan komplexa i sina reaktioner utifrån det vi använder dem till osv . Jag tror inte det finns en enda människa i hela världen som förstår hästars anledningar till att reagera/bete sig i alla lägen. Det bästa vi kan göra är att acceptera det och utifrån det hitta ett förhållningssätt som funkar att på bästa sätt försöka läsa av hästarna i de lägena även om man aldrig kommer ha ett svar på hur den tänker eller varför den reagerar på x i vissa lägen osv ☺️

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka