Jag har en ergo sadel sen i juni, hoppsadel då alltså. Den är helt fantastiskt att sitta i och passar verkligen min kropp perfekt. Är utprovad till Svart Sto och ligger inte optimalt på Irländaren men får gå ett tag till. Jag ska prova dressyrsadeln snart även om jag inte direkt har tänkt byta från min älskade Passier. Eftersom MH är välkänd efter alla dessa år med Amerigo och nypriset på dessa sadlar är ganska lågt är jag inte ett dugg rädd för andrahandsvärde. Plus att de är omstoppningsbara och då mycket lättare att anpassa efter en ev ny häst och dessutom har företaget en inbytespolicy som är mycket fördelaktig för kunden. Köper man ny häst o sadeln inte passar får man bra inbytespris mot annan ny sadel som då är utprovad till nya hästen.
Ang kalvskinnet så upplever jag inte det jätteömtåligt på nåt sätt men man kan inte ha ridbyxor med dragkedjor eller annat som kan skava mot sitsen när man rider förstås. Sadeln är lättskött, jag oljade den enligt instr några ggr i början och nu sköter jag den med bra produkter som vilken annan sadel som helst.
Och ja, Svart Sto rör sig helt annorlunda med denna sadeln mot någon annan tidigare hoppsadel.
Ang kalvskinnet så upplever jag inte det jätteömtåligt på nåt sätt men man kan inte ha ridbyxor med dragkedjor eller annat som kan skava mot sitsen när man rider förstås. Sadeln är lättskött, jag oljade den enligt instr några ggr i början och nu sköter jag den med bra produkter som vilken annan sadel som helst.
Och ja, Svart Sto rör sig helt annorlunda med denna sadeln mot någon annan tidigare hoppsadel.