07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en ergo sadel sen i juni, hoppsadel då alltså. Den är helt fantastiskt att sitta i och passar verkligen min kropp perfekt. Är utprovad till Svart Sto och ligger inte optimalt på Irländaren men får gå ett tag till. Jag ska prova dressyrsadeln snart även om jag inte direkt har tänkt byta från min älskade Passier. Eftersom MH är välkänd efter alla dessa år med Amerigo och nypriset på dessa sadlar är ganska lågt är jag inte ett dugg rädd för andrahandsvärde. Plus att de är omstoppningsbara och då mycket lättare att anpassa efter en ev ny häst och dessutom har företaget en inbytespolicy som är mycket fördelaktig för kunden. Köper man ny häst o sadeln inte passar får man bra inbytespris mot annan ny sadel som då är utprovad till nya hästen.

Ang kalvskinnet så upplever jag inte det jätteömtåligt på nåt sätt men man kan inte ha ridbyxor med dragkedjor eller annat som kan skava mot sitsen när man rider förstås. Sadeln är lättskött, jag oljade den enligt instr några ggr i början och nu sköter jag den med bra produkter som vilken annan sadel som helst.

Och ja, Svart Sto rör sig helt annorlunda med denna sadeln mot någon annan tidigare hoppsadel.

Jag har en ergo sadel sen i juni, hoppsadel då alltså. Den är helt fantastiskt att sitta i och passar verkligen min kropp perfekt. Är utprovad till Svart Sto och ligger inte optimalt på Irländaren men får gå ett tag till. Jag ska prova dressyrsadeln snart även om jag inte direkt har tänkt byta från min älskade Passier. Eftersom MH är välkänd efter alla dessa år med Amerigo och nypriset på dessa sadlar är ganska lågt är jag inte ett dugg rädd för andrahandsvärde. Plus att de är omstoppningsbara och då mycket lättare att anpassa efter en ev ny häst och dessutom har företaget en inbytespolicy som är mycket fördelaktig för kunden. Köper man ny häst o sadeln inte passar får man bra inbytespris mot annan ny sadel som då är utprovad till nya hästen.

Ang kalvskinnet så upplever jag inte det jätteömtåligt på nåt sätt men man kan inte ha ridbyxor med dragkedjor eller annat som kan skava mot sitsen när man rider förstås. Sadeln är lättskött, jag oljade den enligt instr några ggr i början och nu sköter jag den med bra produkter som vilken annan sadel som helst.

Och ja, Svart Sto rör sig helt annorlunda med denna sadeln mot någon annan tidigare hoppsadel.
OJ vilken fantastisk recension. MH är faktiskt den enda som lyckats passa in en sadel som passat bra under en längre period till både mig och hästen, och som kommit med bra råd om hur jag ska göra för att få den att funka efter en kort tids konvalecens. (visserligen första hästen). Jag upplevde verkligen att hon brydde sig och sa också ifrån till min stallgranne vars häst inte var i kondition...

Jag tror faktiskt jag ska kontakta dem direkt, jag har en köpare till den sadeln jag har idag som står i mitt stall så jag kanske ska smida när järnet är varmt :up::angel:

Tycker jag du ska göra, @Amanda_F, är verkligen mycket sadel för pengarna. Min hoppsadel funkar perfekt att rida markarbete i och långa uteritter, jag har problem med skavsår och ryggont om sadlarna är hala eller inte passar perfekt till mig, finns inget sånt när jag rider i denna.

Apropå sadeldiskussionerna här så har jag äntligen lyckats få tid med sadelutprovare som har gott rykte och som jag hoppas på. De mer lokala förmågorna av sadelmakare/-utprovare är som vanligt inte intresserade av att jobba, vi är några som en längre tid försökt få kontakt för lite lagningar osv och det skulle gå att ordna v45. Inte ett ljud ännu... Man blir less. Jag undrar vad vissa av dom försörjer sig på, för bevisligen inte detta.
Nu har jag inbokad tid för koll av mina sadlar samt utprovning av ffa ny hoppsadel i december. Jag hoppas för livet att dressyrsadeln ligger bra och att jag slipper byta ut den. Den behöver en padd under men det kan jag leva med, hoppas bara det inte är nåt jag måste byta ut helt. Hoppsadeln har jag aldrig riktigt hittat balansen i, så den gör inget om jag måste byta ut känner jag... hade varit mkt skönt att hitta en hoppsadel där jag utan att spänna mig och hamna i bakvikt, kan arbeta i lätt sits och känna mig stadig.

Jag hade ju en del problem med ihopsläppet i hagen för C när vi flyttade till nya stallet. Sen har det ju löst sig bra. I morse när jag åkte förbi stallet för att kolla hans temperatur under täcket (det var VARMT i stan, men inte på landet visade det sig) så stod (och låg de så här). Hagkompisen E är den tröttaste hästen jag träffat...

12241662_10156668252575497_7458694110904460266_n.jpg

Första "dressyrpasset" på över en vecka idag. Planen var eg bara att träna mig själv, dvs sitsträning. Att göra alla de övningar jag nu tittat på under mina två heldagar i ridhuset med nya tränaren. Så blev mkt skritt, konstaterade att trots att jag tycker jag har för korta stigläder så är de ändå för långa för att träna balansen på det viset samtliga ekipage i helgen fick göra. Att verkligen stå med vikten endast i fötterna, och inte knipa med knän eller annat... när jag gör rätt så tar skrevet liksom emot i framvalvet så det blev ju aningens svårt att försöka hålla balansen i fötterna när man istället hamnade på muffen :o
Övning 1 således inte speciellt framgångsrik. Men ack så viktig. Blir att göra nya hål i lädren till morgondagen.

Övning 2. Att verkligen sitta mitt över hästen. Lättare sagt än gjort men först nu har en tränare alltså talat om på ett väldigt konkret sätt hur man lyckas med det. Och se på fan, det funkar, på alla ryttare och alla hästar. Dvs vikten i inre stigbygeln på böjt spår, rida lätt på inre foten. Tänker man så hamnar man rakt. Plättlätt :angel:

Övning 3. Inrätta höfterna efter hästens höfter och axlarna efter hästens bogar. Det är ju nåt jag faktiskt brukar ägna mig åt, men gör inget att även tänka på det. Betydligt lättare att rida när man vet vart man har sig själv :idea:

Övning 4. Inte trampa ner hälen. Tänka ner med knäna istället, och långa ben. Skapar inte alls samma spänning som när man aktivt trampar ner hälen. Verkligen inte raketforskning men varför envisas alla ridlärare man haft genom åren att säga att man ska trampa ner hälen? Ska man verkligen vara över 30 år när någon för första gången säger åt en att man ska tänka på annat sätt för bättre resultat men samma funktion? Bättre sent än aldrig...

Övning 5. Driva i rätt ögonblick och förhålla i rätt ögonblick. Hålla reda på hästens bakben och tajma in framåtdrivande när det aktuella benet lyfts. Inte helt lätt, men gud så mkt lättare att få igenom hjälperna eftersom hästen faktiskt kan svara. Det kan den ju inte när man gör detta otajmat. Och tvärtom med förhållande, benet i marken och då kommer förhållningen.

Jag tror de flesta här kan tänka sig flummighetsgraden i mitt ridpass idag. Men tro det eller ej så gick min häst bättre än ofta. För att jag sitter som man ska och gör som man ska när man ska det och på köpet slappnar av. Rocket science. Häst svarade med att frusta på fint med jämnt stöd i handen. Drev på jämnt och fint i traven, skritten är ju svår men det kommer väl, galoppen mindre svår men det kommer väl där med.
Blir samma sak imorgon och sedan reser jag bort till tisdag. Sen är det väl bara att börja om igen.

@stjarnfrugt Kan du förklara punkt 3 lite mer ingående? Fattar inte...
Min gamla tränare (för 15 år sedan) brukade använda denna också. Det handlar om att dina axlar ska spegla hur du vill att hästens skuldror/bog ska vara riktad. Och din höft ska spegla hästens höft. Vill du rida rakt ska du sitta helt rakt utan skillnad mellan höft och axel. Rider du på volt ska vridningen i din kropp spegla hästens böjning i kroppen. Och rider du exempelvis sluta så rider du med axlarna rakt fram men höften vriden i enlighet med den vridna höften hos hästen. Och då menar jag vriden horisontellt...

Var det tydligt?

KL. Vi har tränat idag. Det gick bra. Den här tränaren tycker att vi ska gå direkt till MsvC eftersom jag inte är rädd för misslyckanden och han faktiskt är typ lika bra på att göra grejerna i msvc som LA, och att jag rider lite bättre när det blir svårare.

Vi fick också öva på lite olika moment. Att öka och minska i förvänd galopp med bibehållen ställning. Att rida ökningen i galopp på diagonalen och våga släppa yttertygeln och rida med sitsen. Vi red skolorna med tempoväxlingar, för att han inte orkar bära sig långsamt i dem ännu. Och öka, minska och samla inför halter och övergångar. Och hålla ställningen i övergången för att han inte ska dyka. I enkla byten ska jag skritta till skrittkvaliteten blir bra, och fatta sen. 12 steg, en liten volt eller vad det kan krävas... Efter träningen sa tränaren att han passar mig väldigt bra och att det är en riktigt fin häst som kommer bli toppen eftersom han är så ambitiös och mjuk. Och att det kommer bli bra ihop eftersom vi är lika men kompletterar varandra bra ändå. Det kändes väldigt bra att höra. :love:

Min gamla tränare (för 15 år sedan) brukade använda denna också. Det handlar om att dina axlar ska spegla hur du vill att hästens skuldror/bog ska vara riktad. Och din höft ska spegla hästens höft. Vill du rida rakt ska du sitta helt rakt utan skillnad mellan höft och axel. Rider du på volt ska vridningen i din kropp spegla hästens böjning i kroppen. Och rider du exempelvis sluta så rider du med axlarna rakt fram men höften vriden i enlighet med den vridna höften hos hästen. Och då menar jag vriden horisontellt...

. :love:

Japp solklart!:D

Bilder från tisdagsträningen.
Gick sådär.. vi ha väl haft lite för mycket flyt sista tiden, så nu var det dags att komma ner på jorden igen. :down:
Hon hoppar fantastiskt som vanligt, det är inte det som är problemet så att säga :D Men jag slarvrider på diagoalen mot en maxad oxer vilket gör att vi kommer in fel och hon har tillräckligt med vett för att stanna istället för att hoppa av.
Detta resulterar i totalt fem stopp efter det, på samma hinder. Så inte ens när jag verkligen red tyckte hon att det var ok. Sjätte gången hoppade hon, efter att vi också sänkt en del.
Kändes bara.. trist.. Första gången hon stannar där hon bara stannar av typ principiella skäl...

Min absolut största nojja i ridningen är att pajja hennes självförtroende. Jag vill absolut inte att hon skall känna att jag sätter henne i sticket eller att jag stör henne på något sätt, så jag kan nästan bli illamående ibland av att känna att hon inte kan lita på min ridning. -Fullständigt överdrivet, I know. Jag måste ju få göra fel bland också. Men känslan är super jobbig och vanligt förekommande!
Det har ju med min självkänsla att göra som i sin tur har med min orutin att göra, som i sin tur har med mitt sex år lång hopp-uppehåll att göra :banghead: Så det är ju bara träning, träning, träning som gäller! även för min mentalitet!

Rundar av på jobbet nu. Ikväll blir det ett dressyrpass på volten! :heart
Både hopp- och dressyrtränis har beställt mycket tempoväxlingar i förvänd galopp, så det står på schemat!

(Dressyrtränis såg oss f.ö. förra fredagen för första gången sedan maj och berömde oss för hur vi lyckats ändra grundformen till en bärigare sådan, med mer ryggaktivitet. Så himla skönt att höra!:bow:)

11410737_1712338105651754_2015586930_n.jpg
12063144_1522136828105999_58355040_n.jpg
12231057_880267405403611_682004626_n.jpg

Vår kameraman gillar tydligen vår bakdel :laugh:

@spinxx där är det ju viktigt att tränaren sänker ner kanske lite snabbare än att du får stopp 5 ggr tänker jag . Din häst hoppar ju fantastiskt vad jag sett och du är ju superduktig , men om du själv har den historiken och det bara blir fel sen så måste ju tränaren vara lyhörd för detta mycket snabbare tycker jag . Du hade säkert lämnat träningen med mycket mindre hangups i bagaget då och det hade känts mindre laddat än nu som det blev .
Jättefin häst och du rider ju toppen . Kom ihåg det .

@spinxx Jädrar vad hon hoppar! Håller med Mackan dock. Skaka av dig det där. Ni är duktiga och om det händer samma sak nästa träning så sänk direkt.

*kl*
Red första riktiga passet efter helgens träning idag. Tränade mest på det vi tränade på för Paulinda. Fick till 4-5 steg med tagen bakdel på volten i galopp iallafall :p
Svårast idag var att få henne att skritta fram till handen. För typ 2 månader sen började hon krulla ihop sig och släppa bettet i skritten och smyga fram och vänta på galopp, detta har såklart kommit när jag kräver mer samlad skritt med kvicka bakben in i galoppfattningarn. Detta beteende är INTE okej. Bara sitta med stilla hand och impulser med skänkeln tills hon går fram. Divan tycker detta är så irriterande att hon var tvungen att stanna ett par ggr och backa 20 m. Man kan ju tro att begärt en piaff eller något annat svinsvårt men nej, skritta på kort tygel är tydligen det svåraste vi kan göra just nu enl henne. Märkliga de är ibland alltså.
Apropå svåra saker så gick hon upp i passage idag i typ 5 m när jag gjorde öppna i skritt och i gång till trav. Det var inte balanstrav, det känner jag skillnad på :p Man blir ju såklart superglad men i just detta fall använde hon det som ett försvar mot att göra det jag vill, eller så gav jag passagehjälp utan att veta om det :D Fuck knows liksom, det är fan för svårt att rida ibland. Orkar inte med allt man ska göra och inte göra.......

Skitsport. På't imorgon igen.

Upprepade gårdagens sitsträning idag. Kom snabbare till läget att jag även vågade börja påverka och inte bara sitsträna och inte hålla i tyglarna, och gud så trevlig min häst blir i bjudningen när jag rider ordentligt. No shit. Ska nu träna stenhårt på detta och se vad tränaren säger när hon kommer tillbaka vid jul... hoppas på att ha hunnit befästa så pass mkt att vi kanske får göra annat än sitsträna då (det kommer jag väl att få äta upp).

Blir vetcheck av ryggen nästa vecka när jag kommer hem från min resa. Känns skönt för det är ingen skillnad, vi har fastnat på en nivå där det varken blir bättre eller sämre trots alla mina åtgärder :turd:

Upprepade gårdagens sitsträning idag. Kom snabbare till läget att jag även vågade börja påverka och inte bara sitsträna och inte hålla i tyglarna, och gud så trevlig min häst blir i bjudningen när jag rider ordentligt. No shit. Ska nu träna stenhårt på detta och se vad tränaren säger när hon kommer tillbaka vid jul... hoppas på att ha hunnit befästa så pass mkt att vi kanske får göra annat än sitsträna då (det kommer jag väl att få äta upp).

Blir vetcheck av ryggen nästa vecka när jag kommer hem från min resa. Känns skönt för det är ingen skillnad, vi har fastnat på en nivå där det varken blir bättre eller sämre trots alla mina åtgärder :turd:
Vad är det som inte blir bättre som du skulle vilja att det skulle hända? Finns det något sätt du kan lösa det på?

Jag har ridit för första gången i mina nya ridstövlar i kväll. Fy satans vad stela de är. Har gått med dem hemma under två månader men nu tog jag tjuren vid hornen. C fattade ingenting av mina hjälper till en början. Men det var inte helt illa för jag blev tvungen att göra rätt med alla andra kroppsdelar. Jag undrar hur lång tid det kommer ta till de är ridbara på riktigt. Hittar hela tiden på orsaker att rida i de gamla halvtrasiga och i skor/short chaps...

@spinxx Din häst är ju väldigt rädd om sig OCH ett sto så där har du nog svaret på din fråga, dvs hon har ingen önskan att slå sig, och dessutom har ni ju klättrat rätt raskt upp i höjd, kanske bättre att backa rejält på höjden så ni kommer tillbaka till känslan av "vi KAN flyga" och sen höjer upp igen.

Vad är det som inte blir bättre som du skulle vilja att det skulle hända? Finns det något sätt du kan lösa det på?

Jag har ridit för första gången i mina nya ridstövlar i kväll. Fy satans vad stela de är. Har gått med dem hemma under två månader men nu tog jag tjuren vid hornen. C fattade ingenting av mina hjälper till en början. Men det var inte helt illa för jag blev tvungen att göra rätt med alla andra kroppsdelar. Jag undrar hur lång tid det kommer ta till de är ridbara på riktigt. Hittar hela tiden på orsaker att rida i de gamla halvtrasiga och i skor/short chaps...

Men ELLER HUR!! Jag har också nya stövlar, orkar inte gå in dom utan har försökt rida ut i dom utan framgång...blir de gamla som åker på varje dag istället!:o

@Amanda_F Det är bulorna i ryggen, de blir inte mindre utan är i princip oförändrade varje dag jag tar in henne. Hon är spänd i länden och blir värre av att inte ridas, det såg jag tydligt efter den lilla febervilan. Jag masserar och stretchar före ridning, och stretchar noga efteråt, det blir bättre av det men sen är det samma sak igen dagen efter. Trots täcken och lullull.
Önskar verkligen att jag kunde tömköra vettigt men det har jag tyvärr aldrig lärt mig, så mitt sätt att jobba henne är under ryttare. Longerade i tisdags men det blir ju inte samma jobb.
Jag önskar helt enkelt att min häst kunde ha en lite mer normal rygg, ungefär som hon hade innan hon kände för att hänga upp sig i boxgallret för snart två år sedan... Hon har ju alltid varit lite svag i länden men såhär har hon inte sett ut förr. det var helt klart inte till hennes fördel att skada den regionen.

Ang stövlarna så är det därför jag inte vågar köpa "riktiga" dressyrstövlar :o När jag fick mina Cavallo allroundstövlar var tom de för hårda för mina skavkänsliga fötter. Får fortfarande efter ett par års användning alltid tejpa fötterna när jag ska ha dom på tävling, men nu är de iaf sköna. Har ett par billiga från Hööks till vardags och de är de enda som nånsin funkat, men det är ju väldigt mjuka.
Hade en tanke om att köpa ett par måttade US på GHS men får se nu hur det blir med det. Köper jag en till häst kommer jag behöva pengarna till annat än nöjesresor och shopping :angel:

@mackan @Jfrelin
Tack för fina ord.. Om ni bara kunde ana vad lättad jag blev! Häftigt hur stor inverkan det faktiskt har. :heart

@Novali01
Jag hoppar ju aldrig några höjder på egen hand, utan markarbetar enbart på max 70cm.
Det är bara under dessa träningar som ribban höjs, och hittills har det gått som en dans.
"Klättrat rätt raskt upp i höjd" - Jag mår magsår av den meningen! Det var inte alls så jag ville att det skulle bli. Jag har liksom bara "hängt med" i tempot. (att starta 110 efter 10 månader tillsammans kändes efter lite diskussion med stallkompisarna (som iof rider svår klass) som helt ok och absolut inte för komplicerat :()

-Så himla svårt när man är lite nygammal i gemet och har så otroligt mycket förtroende för sin tränare och sina stallkompisar - och er!
Jag har liksom hittills inte känt att jag haft rutin eller kunskap, eller ens känt min häst tillräckligt bra för att ifrågasätta tränis och hans metoder.
Jag har ju hittills litat blint på honom och det har gått friktionsfritt.
Men detta var första gången då jag kände att det bara blev fel... Jag håller helt med er! - det borde inte ha gått så långt. Men förhoppningsvis har tränis också förstått det, att det inte fungerar för oss nästa gång, så det är lika bra att sänka direkt. Om inte annat så vet jag det nu, och kan säga ifrån.
Ansvaret ligger ju delvis hos mig, så jag måste hitta det som passar och inte passar oss. -vilket vi ju hittar mer och mer hela tiden.

Jag vägrar betala så mycket pengar för att få dåligt självförtroende! :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18