07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sorbifolia Menar du att det tog som mitt på hasspetsen? Där har du en bursa som är ganska omtålig och med tanke på det rosa skummet hade jag inte chansat på annat än att farit in på kliniken.

@sorbifolia Menar du att det tog som mitt på hasspetsen? Där har du en bursa som är ganska omtålig och med tanke på det rosa skummet hade jag inte chansat på annat än att farit in på kliniken.

Nej, inte i närheten av hasen, utan på framsidan av benet mitt emellan kotan och hasen. Heter pipan på norsk, kanske nåt annat på svenska?

Skenbenet eller skenan på svenska. Jag tycker också att det låter skumt, har sett många sår, men sällan skummande.

Aha, just det, skenan menar jag såklart.

Nej, det var ganska mysko, kom inte så jättemycket blod men det stod liksom en bubbla/små bubblor precis vid såret då jag kom tillbaks med kompress 3-4 minuter efter att det hände.

Red ut en sväng idag och övade på att galoppera i lite högre tempo med nosen uppe och framme, ta tillbaka ordentligt och sedan rida framåt ordentligt igen, alltså det man gör på terrängbanan. I morgon är det terrängträning.
Innan jag red borstade jag hästen NOGA, både med magic brush, en hård borste och sedan en viska och hon var vit och fin. Efter ridningen var hon återigen randig på rumpan...
Spolade henne och gnuggade tills jag tappade känseln i händerna av kylan (stackars häst), och 10 minuter senare såg hon ut såhär:

Det här är alltså EFTER spolning och gnuggning. :eek:
(Men visst är hon sööööt!! :love::love:)

Passade på att ta lite kroppsbilder på henne. Det har hänt en del med henne.
Såhär såg hon ut i december när jag var och provred:

Såhär såg hon ut i februari några dagar efter att jag fått hem henne:

Ja, jag vet, hon står skitdåligt där.

Såhär idag, efter ridning och spolning:

Red ut en sväng idag och övade på att galoppera i lite högre tempo med nosen uppe och framme, ta tillbaka ordentligt och sedan rida framåt ordentligt igen, alltså det man gör på terrängbanan. I morgon är det terrängträning.
Innan jag red borstade jag hästen NOGA, både med magic brush, en hård borste och sedan en viska och hon var vit och fin. Efter ridningen var hon återigen randig på rumpan...
Spolade henne och gnuggade tills jag tappade känseln i händerna av kylan (stackars häst), och 10 minuter senare såg hon ut såhär:

Det här är alltså EFTER spolning och gnuggning. :eek:
(Men visst är hon sööööt!! :love::love:)

Passade på att ta lite kroppsbilder på henne. Det har hänt en del med henne.
Såhär såg hon ut i december när jag var och provred:

Såhär såg hon ut i februari några dagar efter att jag fått hem henne:

Ja, jag vet, hon står skitdåligt där.

Såhär idag, efter ridning och spolning:

Det har hänt massor! For example: Nu har hon hals på rätt sida halsen :D :up:

Rutan har verkligen blivit fin, @Marvin! :)
Ångrar mig hemskt mycket att jag inte tog några uppställda bilder på Skrullan då jag fick hem henne från Danmark, hon har nog gjort en liknande omvandling.

Vi åker in på kliniken om ett par timmar och röntgar såret för säkerhets skull. Nu har jag fått för mig att det kan ha blivit en spricka i benet, är nog lite påverkad av att Grå fick en sådan skada förra året.... :nailbiting: Han var dock 10 ggr mera halt, så förhoppningsvis nojjar jag i onödan...

Det var ingen spricka, tack o lov! :bow:

Så nu blir det "bara" 10 dagar med penicillin, sårfickan var en del större än själva såret, men öppningen är neråt mot botten så det behövdes inget drenage.

Förhoppningsvis hinner vi komma igång tills hoppträningarna börjar i augusti.... :angel:

Det har hänt massor! For example: Nu har hon hals på rätt sida halsen :D :up:

Haha! Hon står rätt gynnsamt på sista bilden för hon har fortfarande rätt bra underhals. :p

@sommarminne Tack! Nu ska hon bara slimmas lite. :D :o

@sorbifolia Tack!
Skönt att det inte var nån fara med Skrullan! :banana:

Vi hade terrängträning idag, och Rutan var taggad. Höll på att välta på gårdsplanen när hon tittade på en katt samtidigt som jag justerade kardborren på handskarna. :angel:

Jag fick till det med halvhalterna! :banana:
Tränaren pressade mig lite och tvingade mig att hoppa en stor rotvälta i brant nerförsbacke, i hällregn! :nailbiting: Första försöken blev lite konstiga språng, men när vi hoppade sista banan fick vi ett perfekt språng där! :love:

Avslutade med en linje med grav och sen böjt spår 5 galoppsprång till ett hus på 1 m, högsta vi hoppat i terrängen. Superfin även där! Alltså, shit som hon hoppar när jag kommer ihåg (och lyckas) rida ordentligt så att hon får en chans! :love::angel:

Igår var vi iväg på hoppträning, fick rida lösgörande hoppning på böjt spår. Ariel hoppade så himla fint och det var bara att styra. Jag älskar verkligen den hästen! :heart Hon bara söker nästa hinder hela tiden.

Idag hängde en kompis med på körtur. Eftersom vi inte har sällskap så ofta (dvs tyngre i vagnen) körde vi samma runda som sist, men med snabbare tempo i traven. 45 min totalt och Ariel var knappt svettig... Fick lite påminnelse om att jag MÅSTE våga kräva mer av henne, hon är vuxen nu och orkar mycket mer än jag tror. :angel:

Var iväg på dressyrträning idag och red lite programdelar inför söndag. Rut var så mjuk och fin! Tränade lite halter, jag kan bara använda magen i övergångarna neråt. Den här hästen är verkligen bra för mig, jag lär mig massor. Fick till fina galoppfattningar och även en kort snutt med bärig och trevlig högergalopp. Vänsterbogen var inget problem alls idag!

Chatsi är halt. Har faktiskt aldrig sett henne så halt. Höger bak. Inga sår, ingen svullnad eller ömhet. Jättefin och torr i alla benen som hon alltid är nuförtiden. Då det kom plötsligt funderar vi på hovböld, varför hon nu skulle få det just nu. Avvaktar några dagar och ser hur det utvecklar sig. Hon är väldigt pigg och glad iaf.

I eftermiddag har vi buntat ris till några av hinderna, och imorgon blir det att förbereda banorna hela dagen. Sen kvällen blir det projekt tvätta skäcken!

Vi har "sommarledigt" en vecka efter en medioker tävling igår. Han busade lite på framridningen och jag blev rädd och red inte. Självklart var han inte igenom inne på banan och fortfarande på bushumör så slutkommentaren löd typ: häst som är lite laddad och har svårt att hålla sig på mattan, lycka till! :) haha. Så nu bryter vi ihop, håller oss till tömkörning med mkt bommar men utan krav, går loss på hyaluronsyra och massage så är vi nog som nya igen snart. Han busar ju ofta som första tecken på att något stör honom, så nu försöker jag mota Olle i grind eller vad det heter. Han var i alla fall sjukt snäll i övrigt igår, första gången han var lugn och lyssnade ordentligt på tävlingsplats, och detta trots bromsar i 5cm-klassen :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 510
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden