07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återgår till min 07:a. Hon sköter sig, även om hon rivit ner ena vattenhinken under eftermiddagen igår. Magen börjar stabilisera sig.
Nån som vill komma och byta bandaget?

ÅB i fredags med mitt halta hjärta.
Ohalt enligt vet. (Jag har tappat allt perspektiv nu, ser bara hältor och ojämnheter) Longering på liten volt på hårt underlag etc såg tydligen väldigt fint ut.
0,5 gradig hälta lågt på bägge fram (till min förvåning, första gången hon reagerar på b.p)

U.L och röntgenbilder ur nya vinklar visar en röntgenförändring på kronbenet, precis där hovens sidoligament fäster. Vet. beskriver det som en vass "pigg" som sticker ut. Vassheten talar om att det är relativt färsk förändring, eftersom de skall "slipas" ned med tiden.
Vi hittar annars inga skador på ligamenten MEN vi kommer ju som väntat inte hela vägen ned i hoven med UL för att se hur de ser ut längre ned.

Vet. gav mig lite olika alternativ,
1: Åka till Uppsala och göra MR på remiss, för att se precis vad som gått sönder och hur mycket,.
(Bekostas av mig själv eftersom hästen de fakto är ohalt i dagsläget)
2. Avvakta och fortsätta på samma sätt i 2-3 veckor till (sjukhage, 20 min skritt om dagen)
Sedan långsam igångsättning och MR på remiss vid ev. bakslag (Bör bekostas av F.B i det fallet, eftersom hästen fått ännu mer tid att läka men uppenbarligen inte klarar igångsättning)
3. Som alternativ. 2 men också att spruta henne i hovleden..

Jag har tappat matlusten, sover illa och spenderar i dagsläget ca 94% av dygnet med att fundera och oroa mig...

Fy fasiken vad segt @spinxx men jag tyckte jag såg att ni var på hästletarresa i Hälsingland igår, var det till din svägerska?

@malumbub jag mår lite lätt illa av att byta bandage, men annars skulle jag säkert hjälpt dig...:angel:

@Fiorano är hon rak i sidorna även på töm? För det är väl det som ni fått som kommentar på slutorna?

Vi var och tävlade igår. Det var högt och låg och en häst som gick från att vara lugn och snäll till att vara spänd som satan och helt plötsligt rädd för domartornet. Man ser visserligen på filmen att skrivaren rör sig när vi passerar, men sånt brukar han inte reagera på. Det var en strykning efter oss så jag skrittade fram till domaren efter ritten och då var det minsann inte läskigt längre. Knashästen! Drygt 60 % med flera fyror och två felridningar (totalt minus sex poäng) pga att vi helt plötsligt befann oss i mitten av manegen och inte uppe vid C som planen var. Men tack vare spänningen och drivet var vi tillbaka på sjuor på enkla bytena och de byten som blev i förvända kom när vi red mot domaren och han försökte smita undan åt sidan. Så det gjorde nog inte så mkt att vi övat byten, det var inte det som förstörde den här gången.

Går kanske att se lite trav här:
https://www.instagram.com/p/BKOPbctAuJR/?taken-by=amandafog

... den travökningen var jag nöjd med. I öppnan fick jag lite hjärnsläpp och började med sluta i inledningen. Det var lite konstigt men det löste sig fint.

1. Jag drog inte in dig i tråden. Jag taggade inte ens dig. Vilket var av just denna anledning men du verkar dammsuga varenda tråd efter ditt namn.
Just det. Du gjorde det så att jag inte skulle se det.
2. Sluta skriv om dig själv i tredje person. Du är inte Zlatan.
Hm
3. Jag tränar inte för piaff. Jag skrev att jag trampade henne lite. Jag gjorde det för att träna elasticiteten i traven.
Jasså inte. Varför skilja på det?
4. Nej jag rider aldrig i lod när jag rider med sånt tryck jag hade igår. Detta pga jag inte är tillräckligt duktig för att klara av det och hästen är inte tillräckligt stark för det ännu. Vi prioriterar att hästen jobbar genom hela kroppen framför vart fan det där jädra huvudet är, det kommer liksom.
Menar du tryck i handen?
Menar du att du inte är tillräckligt duktig för att rida med nosen framför lod?
Hästen blir ju inte förberedd/starkare för att kunna samla sig genom att gå varv på varv i alla gångarter och vara lång/låg med nosen bakom lod.
Nosen fram kommer inte om du håller emot. Nosen fram kommer inte av sig själv om hästen lärt sig att vara bakom. Det finns trådar på buke som handlar just om det.
Som vanligt måste du gå på personliga påhopp. Trevligt. Jag vågar iallafall lägga upp film på mig själv vilket är mer än vad du någonsin vågat eller gjort, eller jag har iofs inte dammsugit Buke efter allt du skrivit och gjort.
Jag trampade visst på en öm tå. Det är inte mer personligt påhopp än många andra inlägg.
Har du trollat klart nu?
Om jag kunnat trolla hade jag faktiskt hjälpt dig. Ja, jag vet att du inte vill ha min hjälp. Du klarar dig så bra utan den.

Just det. Du gjorde det så att jag inte skulle se det.
Hm

Jasså inte. Varför skilja på det?Menar du tryck i handen?
Menar du att du inte är tillräckligt duktig för att rida med nosen framför lod?
Hästen blir ju inte förberedd/starkare för att kunna samla sig genom att gå varv på varv i alla gångarter och vara lång/låg med nosen bakom lod.
Nosen fram kommer inte om du håller emot. Nosen fram kommer inte av sig själv om hästen lärt sig att vara bakom. Det finns trådar på buke som handlar just om det.Jag trampade visst på en öm tå. Det är inte mer personligt påhopp än många andra inlägg.Om jag kunnat trolla hade jag faktiskt hjälpt dig. Ja, jag vet att du inte vill ha min hjälp. Du klarar dig så bra utan den.

Vad vinner du på att hålla på så här mot någon som inte bett om din åsikt?
Tycker du inte att du uppför dig illa?

Kanske är en fråga till @Gunnar som jag borde ställa i en annan tråd. Men går det att blockera enskilda medlemmar ur vissa trådar eller delar på forumet. Men att de får fortsätta att skriva på andra avdelningar? Det skulle lösa vissa problem...

Nej det går inte. Du kan bara sätta en medlem på ignorera eller rapportera inlägg.

Kram på dig @spinxx ! :heart Det låter oerhört jobbigt, skadade hästar är ju det värsta som finns och särskilt att inte veta vad som är fel eller att ha en klar prognos... :(

Håller tummarna stenhårt att din stjärna blir återställd oavsett vad som är fel. Det låter ju trots allt bra att hon var ohalt initialt! Hur mycket kostar det att göra MR?

Kram på dig @spinxx ! :heart Det låter oerhört jobbigt, skadade hästar är ju det värsta som finns och särskilt att inte veta vad som är fel eller att ha en klar prognos... :(

Håller tummarna stenhårt att din stjärna blir återställd oavsett vad som är fel. Det låter ju trots allt bra att hon var ohalt initialt! Hur mycket kostar det att göra MR?

10-12k ligger det på.
Pratade med vet. i morse som tyckte att jag inte skulle "pusha" för mycket, utan ha lite mer is i magen.
Vi är inne på 6'e viloveckan nu, och denna typen av skador tar tid, så hon menar på att oavsett om jag gör en MR imorgon eller om vi gör en MR om tre månader. Det enda man ordinerar är vila, vilket vi gör.

åh, svårt bara! Jag har egentligen inte råd att lägga 10k på en undersökning. Jag lägger hellre de pengarna på behandling såklart.. Typ stötvågsbehandling som skall vara effektivt på dessa skador som aldrig finansieras av F.b..

10-12k ligger det på.
Pratade med vet. i morse som tyckte att jag inte skulle "pusha" för mycket, utan ha lite mer is i magen.
Vi är inne på 6'e viloveckan nu, och denna typen av skador tar tid, så hon menar på att oavsett om jag gör en MR imorgon eller om vi gör en MR om tre månader. Det enda man ordinerar är vila, vilket vi gör.

åh, svårt bara! Jag har egentligen inte råd att lägga 10k på en undersökning. Jag lägger hellre de pengarna på behandling såklart.. Typ stötvågsbehandling som skall vara effektivt på dessa skador som aldrig finansieras av F.b..

Shit vad dyrt!!! Då skulle nog inte jag hellre lägga så mycket pengar på det. Låter som ett klokt råd från din vet.
Håller med om att det är bättre att använda pengarna till behandlingar. Och kanske köra alt 3 o spruta, för att vara säker på att det inte kvarstår någon inflammation i hovleden som kan ge ytterligare komplikationer...? Seegt att bara gå och vänta utan att "göra ngt" sas...

@spinxx Jag skulle nog köra på alternativ 3. Kan vara så att hon behöver lite hjälp om hon har en pågående inflammation även fast hon vilar. Sen kan du ju se hur det funkar att sätta igång och göra en MR om det inte funkar.
Så tråkigt att din fina häst är skada.

10-12k ligger det på.

Mitt försäkringsbolag tar stötsvågbehandling om det utförs på klinik?!

Här är magiskt bra väder idag och har varit ute och skrittat i två timmar med trevligt sällskap :). Imorgon ska ponnybarnet hoppa Barb och på lördag är det dags för hopptävling igen för dom! Tio minuter bort till grannklubben känns som lagom långt att köra:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 307
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka