07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken superfin häst du har!
Tack. Så här såg han ut i dag efter ett svettigt dressyrpass. Han som normalt leds med grimskaft hasade efter lös. Ganska trött....
CA2871E1-E173-4DDA-9169-5150D6D271D9.jpeg
 
Här går det inte som planerat. Barbs hosta kommer och går, helt ok i helgen men idag gjorde den återtåg när vi snäppar upp arbetet lite. Så hon får en lugn period och så får vi se när det behagar att släppa. Tråkigt att det är första omgången av division 1 på lördag och nu står vi med en ryttare kort. Reservekipaget har fått en senskada (och som kuriosa har den hästen skickats på bete för vila och istället har ryttaren fått hit bukekändisen Storm :D ). Ska prova en ridskoleponny idag för att se om den öht klarar av att gå ett MsvC-program. Annars blir det inget lag och det känns så himla tråkigt.
 
Här händer inte så mycket just nu. Nova har haft lite vila, tycker inte hon känts helt ok. Men ingen annan ser eller märker något på henne, men jag tycker inte hon rör sig riktigt som hon brukar.
Är orolig att det är samma problem som sist, men de hittade ju inte någon riktig orsak då.
Veterinären tyckte att jag ska rida ut och försöka stärka upp hennes rygg/bakbens aktivitet lite. Kommer även testa equiband och se om det hjälper. Så här är det mest mysridning just nu!;)
Igår var jag med Novas dotter och tog bort vargtänder. De var gigantiska och var rejält svåra att få bort. Skönt att det är gjort!


1526624017021.png
 
Jag undrar hur det går för Nelly?! Den häftiga skimmeln som blev inriden på en terrängbana över 140 hinder :love::p

Tror att dom skulle flytta till England eller Irland? :heart
 
@Jfrelin hon blir 2 den 11/6! Världens smidigaste häst än så länge!:D Vi får väll se hur det blir när det är dags för inridning!;)
Men Nova har ju heller aldrig varit svår med någonting, vare sig hantering, inkörning eller inridning!:)
 
Så kul att få gå in här och läsa om föl, fina ritter och se bilder! :heart

Vi är inne på sista 10 dagarna innan å.b. och ny röntgen av griffelbenet. Hon går i skrittmaskin och för hand. Med equiband varannan dag för att försöka stimulera lite muskler under rörelsen.
Hon känns uttråkad men snäll.

Kollamasken visade att hon hade enormt mycket mer mask än de andra hästarna i stallet. Så nu blir det spännande att se vad som händer efter avmaskning. (1350 på blodmask). Hon har inte visat andra symptom än att hon tappade hull i vintras men jag var helt säker på att det berodde på det låga värdet i det nya silaget. Hon har alltid legat mellan 400-1000 vid mask-koller. Kanske är hon lite som din @Amanda_F ..

Gårdsägarna fick ett positivt besked på ridbane-bygge förra veckan, så nu sätter det bygget äntligen igång! Längtar till frisk häst och hemmaträningar på stor utebana med sjöutsikt. :bow:
Cassie.jpg
 
Jag gjorde också Kolla Masken förra veckan. Harry har tidigare haft mkt mask när jag testat men hade nu bara 50. :bump: Kanske har mitt mockande av hage gett resultat. Faktiskt var det ingen häst i stallet som behövde avmaskas. Fick lite ”panik” eftersom jag redan släppt honom i gräshagen och trodde han hade mask. Men var vi däremot har är MYGG. :arghh: Enorma mängder, aldrig varit med om dessa mängder. Det är i skuggan, solen, stallet överallt. Fick spraya mig själv med ultra shield i dag. Harry klädde jag på som en mumiehäst. Inte alls optimalt i värmen men han var klart besvärad.
E264CF88-840F-4BEB-BE32-F490E5587092.jpeg
 
@Charlotte1975 vad konstigt med mygg när det är sådan torka ?!

Men alltså Ultrashield på dig själv ... du vet att medlet är svingiftigt och att man helst ska ha handskar när man sprayar hästen ? Livstids karens på hästen utifrån innehållet . Även om ingen typ fångar upp det gällande slaktrestriktionerna och pass som ska stämplas för sådana substanser osv...)

(Jag är flitig användare av Ultrashield på häst så ingen får för sig att jag är anti i sak) ;)
 
@mackan och @Charlotte1975 vi har också mycket mygg, och i Sollentuna (2 mil härifrån kanske?) har de haft myggtromber och enorma svärmar så det är klart en invasion i Stockholm för tillfället.

@spinxx när jag lämnade fölis på nya betet berättade de att hästarna kan bli som Casp om man inte avmaskar dem som man ska när de är små.

Vi har tränat idag. Typ första gången på en månad pga jobbyte och resor och jag rider inte riktigt bra just nu. Det märks tydligt att jag slutat träna för jag kompensationsspänner mig så fort jag får en instruktion som jag inte har jobbat in i kroppen ännu. Men det är många bra instruktioner också, som jag måste få in mentalt för att kunna sätta dem i kroppen. Blev filmad av en kompis så kanske dyker det upp film senare...
 
@Charlotte1975 vad konstigt med mygg när det är sådan torka ?!

Men alltså Ultrashield på dig själv ... du vet att medlet är svingiftigt och att man helst ska ha handskar när man sprayar hästen ?
(Jag är flitig användare av Ultrashield på häst så ingen får för sig att jag är anti ;)
Jag fick panik. Jag drack det ju inte.:p:p Sprayade på armar nacke och hår. Faktiskt hjälpte det. Vet faktiskt inte varför det är så mkt mygg. Hört från flera olika stall som har liknande problem. Förhoppningsvis är det explosion nu som avtar.
 
Jag fick panik. Jag drack det ju inte.:p:p Sprayade på armar nacke och hår. Faktiskt hjälpte det. Vet faktiskt inte varför det är så mkt mygg. Hört från flera olika stall som har liknande problem. Förhoppningsvis är det explosion nu som avtar.

Du, att dricka det vore nog inte bra .
Klart det hjälpte mot flugorna att spraya ...

Skämt åsido : inte ta på dig det medlet via huden ...

Smiley funktionen funkar inte på min mobil ikväll på buke. Därav avsaknad av diverse ”mood” smileysar till texten...
 
@Amanda_F ang mask så har ju inga hästar noll mask. Träckproven med deras mätsystem kan ju lätt bli så att folk tror att 0 är lika med noll osv. Så är det ju inte utan hästarna har mask men det finns en symbios hos de flesta hästar med masken de har.

Vissa hästar som din, har även högre mask men fungerar ändå utan att det påverkar dem. (Lilla blodmasken).

Bandmask är ju lite annat där håller jag med dina fölvärdar :)

Stora blodmasken något helt annat .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 811
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp