07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du, att dricka det vore nog inte bra .
Klart det hjälpte mot flugorna att spraya ...

Skämt åsido : inte ta på dig det medlet via huden ...

Smiley funktionen funkar inte på min mobil ikväll på buke. Därav avsaknad av diverse ”mood” smileysar till texten...
Nej väljer bättre kläder i morgon. Hade klätt mig i ett linne(vilket jag normalt aldrig har i stallet) för att maximera solningen.
När jag hade dottern med till Elle i helgen i ett stall 10 mil bort var det precis likadant. Vi skulle hälsa på förra årets avkomma men fick skynda oss till bilen i stället. Min dotter är typ allergisk mot mygg. Får hon bett i pannan kan hon svullna så mkt att ögat påverkas. Vidriga mygg
 
@Charlotte1975 vad konstigt med mygg när det är sådan torka ?!

Men alltså Ultrashield på dig själv ... du vet att medlet är svingiftigt och att man helst ska ha handskar när man sprayar hästen ? Livstids karens på hästen utifrån innehållet . Även om ingen typ fångar upp det gällande slaktrestriktionerna och pass som ska stämplas för sådana substanser osv...)

(Jag är flitig användare av Ultrashield på häst så ingen får för sig att jag är anti i sak) ;)
60 dgr för slakt står det på min. Och att användning ska journalföras. Hur många gör det liksom?

Riktigt jäkla rävgift ja som jag absolut inte skulle spraya på mig själv. Tvättar alltid av mig direkt jag använt det om jag fått lite på händerna och då är jag generellt rätt slarvig annars med saker jag får på mig där tex handskar rekommenderas.

Att ultrashield säljs utan recept eller åtminstone i veterinärbutik är egentligen ett under. Får skrämselhicka när jag läser etiketten. :nailbiting:
 
60 dgr för slakt står det på min. Och att användning ska journalföras. Hur många gör det liksom?

Riktigt jäkla rävgift ja som jag absolut inte skulle spraya på mig själv. Tvättar alltid av mig direkt jag använt det om jag fått lite på händerna och då är jag generellt rätt slarvig annars med saker jag får på mig där tex handskar rekommenderas.

Att ultrashield säljs utan recept eller åtminstone i veterinärbutik är egentligen ett under. Får skrämselhicka när jag läser etiketten. :nailbiting:

Japp. Jag skriver under på det.
Dessutom så permetrin som det innehåller är dödligt för vissa djur som tex katt . Jag har katt och utifrån det är jag oerhört rädd att katt ska komma i kontakt med medlet . Så jag gör som du - skrubbar och tvättar innan jag klappar mlna kissar .
 
Senast ändrad:
@Kirre ang karensen... det lär vara ändrat om det står 60 dagar nu .
Tidigare var det stämpling i passet ang substansen som borde gällt utifrån direktiven (även om ingen någonsin anammat det precis som du reflekterar över. )

Men det är ju som allt annat - sällan såna här reflektioner och varningar ang substanser går fram. Även om det skrivs mycket om det i media så drunknar det allt som är farligt . Det är även farligt att överkonsumera tomater tex . Camcerframkallande vid överkonsumtion osv:cool:

Hoppas ironin framgår i sammanhanget :D
Det börjar bli läge för en annan tråd ang ämnet om det ska ta upp fokus känner jag, sorry för gravt OT från min sida .
 
Jag fick panik. Jag drack det ju inte.:p:p Sprayade på armar nacke och hår. Faktiskt hjälpte det. Vet faktiskt inte varför det är så mkt mygg. Hört från flera olika stall som har liknande problem. Förhoppningsvis är det explosion nu som avtar.

Det är samma här! Fullkomlig mygginvasion och knott i stora svärmar! Har aldrig nånsin varit med om nåt liknande? När vi har ridit och kommer nerför berget så blir hästarna fullkomligt anfallna av mygg stora som elefanter! Känns det som iaf, och när jag drar handen över halsen eller rumpan på hästen blir den alldeles blodig. Alla hästarna går med heltäckande täcke och flughuva sen 1 vecka tillbaka, så tråkigt att redan behöva börja med det.

@Charlotte1975 Vilket märke av flugtäcke har du?
 
Hörde att det är den stora snömängden som sen smälte och gav stillastående vatten i skogspartier där det kläckts rekordmängder med mygg... Jag är väldigt glad att min hage ligger precis i en blåskorridor även om vi inte har mer mygg än normalt. Men åh andra sidan är det norrland och det är ca 100 gånger mer mygg än vad vi hade i Skåne och jag har redan kliat sönder mina anklar.

Barb har vilat en vecka så när som på en skrittpromenad häromkvällen. Longerade henne igår för att kolla hoststatus och trots en massa bus så är hon hostfri! Så nu hoppas jag att det håller i sig och börjar rida lite lätta pass. Anmälde till våra hemmatävlingar nästa helg och tänkte rida två LA-klasser. Vi har såååå fina cuprosetter och vill försöka vinna en :p :o. Tror vi har störst chans i LA, men det är då verkligen inget givet men ser fram mot att prova :D!
 
Det är samma här! Fullkomlig mygginvasion och knott i stora svärmar! Har aldrig nånsin varit med om nåt liknande? När vi har ridit och kommer nerför berget så blir hästarna fullkomligt anfallna av mygg stora som elefanter! Känns det som iaf, och när jag drar handen över halsen eller rumpan på hästen blir den alldeles blodig. Alla hästarna går med heltäckande täcke och flughuva sen 1 vecka tillbaka, så tråkigt att redan behöva börja med det.

@Charlotte1975 Vilket märke av flugtäcke har du?
Nu har han ett Rambo Sweet itch hoody. Jag trär dock inte i öronen. Tyget är rätt tjockt men såg inte ut som han hade blivit svettig, däremot var han inte bubblig av bett.:bow: Täcker väldigt bra tycker jag och tror inte det biter igenom alls. I vanliga fall använder jag amigo aussie.
När jag kom till stallet i morse vid 9 var det 3 personer som ridit ut och kom tillbaka. Det hade typ panik för det blivit så anfallna. Hästarna hade blivit helt galna. Jag spraya Harry och gick till ridbanan. Hade på något sätt sträckt mig i ryggen på morgonen och inser efter 2 travsteg att det inte funkar. Så det blev ett kortare skrittpass. Under dagen har ryggen nästan som krampat till och från.:arghh:
 
Fick låna häst och följa med ut på en skrittur igår vid 19 tiden.
Jo tack, bara att vända hemåt efter ca 20 minuter då varken vi eller hästarna inte klarade av myggen.

När de blir så många att de slår i ansiktet när man skrittar - alltså att man kan skritta in i en svärm som liksom krockar in i ens face - då är mysfaktorn rätt avtagen.
 
Idag har mina pålls börjat få äta gräs! Testar att stripbeta i år och öppnade en liten ruta på 3x3 meter idag och tänkte göra den lite större var tredje-fjärde dag. Den regniga hösten förstörde verkligen vanliga hagen och det är knappt alls nåt att plocka i den i år som det var förra året. Så känns skönt att kunna ge dom lite grönt iaf :).
33164932_10214373161914797_4071407711302975488_n.jpg
 
Jag har fått förfrågan om att vara tävlingsledare på en Elittävling här i Sthlm med både Dressage Power och Lövsta Future Challenge. Så roligt och jag har tackat ja!
Lite nervös såklart men är säker på att det kommer bli bra! :)
Hyfsat steg från lokal/regional plus att jag inte varit TL på jättelänge :p

Dessutom börjar jag dressyrdomarutbildningen i höst. DET är jag superglad över.
 
Det är samma här! Fullkomlig mygginvasion och knott i stora svärmar! Har aldrig nånsin varit med om nåt liknande? När vi har ridit och kommer nerför berget så blir hästarna fullkomligt anfallna av mygg stora som elefanter! Känns det som iaf, och när jag drar handen över halsen eller rumpan på hästen blir den alldeles blodig. Alla hästarna går med heltäckande täcke och flughuva sen 1 vecka tillbaka, så tråkigt att redan behöva börja med det.

@Charlotte1975 Vilket märke av flugtäcke har du?

Herregud, vi har fortfarande knappt en fluga hos oss! Jätteskönt!
 
Red ut igårkväll o funderar allvarligt på om jag måste köpa ett flugridtäcke. Ponnyn jag red var superstressad pga av alla myggor och jag tror inte nåt myggspray i världen hjälper mot dessa elefanter!
 
21DDE233-FD22-408A-B1C6-ACD1AF923718.jpeg


Vi har tagit ytterligare ett steg framåt idag, jag har tömkört ute, utan något staket runt oss, och dessutom dagtid. När vi flyttade till Nibble för 2,5 år sen kunde han inte vara inne dagtid för han fick lite smått panik av att inte se alla andra hästarna. Sen gick det över till att han kunde vara inne ett litet tag men det var svårt att rida ute så han såg hästarna ibland. Och det kan fortfarande vara svårt då han kan vara superspänd ibland. Den senaste tiden har jag sett till att vara mer i stallet dagtid (då mitt förra jobb var flexibelt) och vi har jobbat på att få honom att vara lugn. Vi har gått promenader ute och så har jag tömkört i manegen. Idag provade jag på vår "gräsbana", och det gick oväntat bra. Det var lite läskigt att det var gropigt och inte helt i balans men det blev verkligen bättre och bättre och det var inga "bara för att-bus" som det var förra gången jag provade. Så skönt! jag är verkligen jättetrött på att rida inomhus så allt vi kan göra ute är bra.

Våra myggstormar kommer kvällstid. När solen har gått ner kan vi knappt ens ha fönstren till stallet öppna längre. Men dagtid funkade det bra, för utom när vi passerade det lilla vattendraget på morgonens promenad. Då blev han faktiskt lite irriterad.
 
Vi har börjat klättra upp på steget kontakt på utbildningsskalan. Jag kan inte säga att vi är där, men han är ganska lösgjord även mentalt, så det börjar bli dags för nästa steg.

Red div II-finalen igår (LA:4). Tyvärr funkade inte framridningen inte så bra, så vi joggade mest inne på banan. 65,9 och en sjundeplacering, vilket var godkänt. En domare hade mig som trea, hon gillade att jag red mjukt. En annan hade oss som 15 och hon tyckte han var ostadig, och satte dessutom bara sexa på gångarter... men det är min gamla tränare så jag visste att hon inte skulle få glädjefnatt direkt.

Bäst var ändå att han stod lugnt i trailern och att mina lagkompisar var peppiga.
 
Klippte Barb igår och det behövdes! Båda mina har fått ovanligt lång sommarpäls, är väl säkert pga den kalla våren. Hon blev superfin! Fick en ljusare färg och med apelkastning :heart.

Jag funderar på om jag behöver klippa Rut också, väldigt lång sommarpäls och blir väldigt flåsig vid ansträngning. Slutar inte flåsa förrän man spolar henne med vatten. Är bara lite rädd att hon ska fara illa av insekterna om jag stjäl hennes päls!

Nu har jag iofs lagt flugtäcke på henne ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 076
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp