07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
ÅB på kliniken idag. Det har läkt, men inte helt. Det gå väldigt långsamt och tydligen kan sprickan lagas av brosk istället för nytt ben vilken isåfall gör att man alltid kommer att se en del av sprickan på röntgen.

Hon är fortfarande ohalt, så imorgon för vi börja jogga lite :love:
 
ÅB på kliniken idag. Det har läkt, men inte helt. Det gå väldigt långsamt och tydligen kan sprickan lagas av brosk istället för nytt ben vilken isåfall gör att man alltid kommer att se en del av sprickan på röntgen.

Hon är fortfarande ohalt, så imorgon för vi börja jogga lite :love:

Stämmer bra med de erf jag haft av griffelbensfraktur på ”rätt” ställe och utan hälta/påverkan/flisor på röntgen osv. :)

Bara att ge det tid och sätta igång utan att riskera onödiga påslag på benet så som röjande i hage eller hoppning eller brant backklättring osv.

Skönt att det ser så bra ut ! :)
 
@spinxx Hur har det känts i helgen? Är hon glad att komma igång?

Vi har varit och tränat och tävlat den här helgen. Träning fredag och måndag, tävling söndag. Stabilare är nog det ord som definierar oss bäst nu. Han är typ en vanlig häst som styrsystemet är lite snedkopplat på för att jag suttit fel. Men nu är vi på en bättre väg ju. Det är lite underligt med bilder på honom för jag tycker han ser olika ut i kroppen på alla bilder. Han är bra tjock nu, det syns tyvärr på alla... Dessa är från Karin-träningen i fredags.
34366856_10160929427645497_5223593878854041600_n.jpg

34342494_10160929427710497_3504492072843345920_n.jpg
 
Undrar oxå hur det går för @spinxx, och med Barbs hosta @Fiorano?

Jag håller på att rida igång mina ston med, för att kolla om det blivit någon förbättring efter senaste behandlingarna på Skrullan. Vågar knappt skriva det men hon kändes *peppar peppar* som en miljon häromdan, dock bara trav rakt fram ute i skogen så inga krav eller så. Men hon bjöd på framåt såpass mycket så det nästan blev ökat trav (luftigt och i balans) i stället för arbetstrav... :heart Hoppast verkligen att hon kan bli bra, för hon är så underbar att rida!
 
@sorbifolia Barbs hosta gav med sig ganska omgående med acetylcysteinet, fasade ut det långsamt oc gav sista fjärdedelsdosen exakt en vecka innan förr helgens tävling. Var rätt nervöst om hostan skulle komma tillbaka då eller inte. Men den höll sig borta och vi startade hemmatävlingarna och vann både MsvC1 och MsvC2 på kanonfina 67,9 och 68,1%. Hon var helt fantastisk! Meeeen igårmorse och idag på morgonen har hon hostat varsin gång :(. Ska ut och skritta en tur nu ikväll och så rida lite lösgörande imorgon. Hoppas innerligt att det bara berodde på att det nya spånet dammat i näsan på henne och att hon inte behöver en ny omgång acetylcystein. Hade tänkt efteranmäla till en MsvC på söndag, men men får väl se hur det blir.

Hippson skrev om oss idag :D
https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/my-tavlar-ponny-bland-storhast-och.htm
 
Upp som en sol och ner som en jävla pannkaka. Vid lunch hade Barb puls i båda fram, var gallig och varm. Så nu står hon inne på box, har fått en dos metacam och har i två omgångar stått i vattenbad med kallt vatten. Pulsen minskade väldigt redan efter första badet, men kvarstod efter andra. Kan inte beskriva vad jag känner just nu.
34838275_10214488043146756_6817566133432877056_n.jpg
 
Åhnej, @Fiorano är det fångkänning på gång igen? :cry: Faaaan va trist! :(

Men grattis så mycket till vinsterna förra helgen iaf, och jättefin artikel om er. :love:

Håller tummarna att du upptäckte pulsen i hovarna så tidigt att det inte hunnit bli nåt allvarligt! PS: Jag har lärt från en veterinär som är expert på fång att man bör kyla hela benet, eller iaf från längst möjligt upp på pipan, inte bara hovarna...
 
Fortsatt pulsfri och rätt fin i benen nu på morgonen :). Hon får stå inne idag och imorgon också så ska jag få tag på min klinikveterinär imorgon och höra hur jag ska gå vidare. Är rätt förvirrad över hur jag ska hantera detta med vila och när jag kan rida henne igen. Det var som bara 8 timmar med puls och jag vet inte hur allvarligt jag ska ta på det.
 
Barb fick faktiskt komma ut en timme på dagen för att äta lunch. Jag var ändå där och mockade i hagen och hade koll på henne. Hon rör sig precis som vanligt och har hållit sig fin, kall och pulsfri under dagen. De får ändå stå inne under dagen imorgon och så får de komma ut när jag slutat jobba en stund istället. Tror och hoppas att det inte blir mer av detta. Syns i blicken på henne också att allt är bra :D!
 
@Amanda_F @sorbifolia

Nyss hemkommen från en veckas solsemester. Hann rida 2 ggr innan jag reste, hon kändes glad men lite loj av värmen vilket är fullt förståeligt. Stallkompisarna har varit hästvakt och sett till att följa igångsättningsplanen medan jag varit borta. Åker ut efter jobbet idag och känner hur hon känns, nu får vi trava 5 minuter :D och öka på med 1 minut var tredje dag.

Ridbanebygget är väl-timat. :bow: Grundarbetet har gjorts klart medan jag varit borta. Så den beräknas vara helt klar innan Juli. Vi hinner med ett återbesök till på kliniken innan dess, så om allt fortsätter åt rätt håll i sakta mak så blir det lagom att börja jogga runt på nya utebanan så fort den står klar. 35x70 meter ger bra jogging-yta! :love:
 
Jag och Kastor var med på träningstävling i helgen. Kändes riktigt kul, jag får mer och mer självförtroende för varje gång eftersom han är så schysst. Behöver bara lära mig att inte dra honom i munnen i vissa hopp :crazy: (och allt annat, har bara ridit i några månader efter lååångt uppehåll och har typ noll medfödd talang för ridning :angel:)

 
Alltså, jag önskar att någon kunde filma hur min häst beter sig när hon går "på rehab" efter vila.
Hon är så fruktansvärt kärvänlig och arbetsvillig, och extremt tacksam för all tid man lägger ned.
Igår tog jag av henne grimman för att tränsa men stod med tränset lågt hängades i ena handen medan jag pratade med en stallkompis och C bokstavligt talat sänkte huvudet och letade sin in i tränset.
Det är alltid samma sak när hon fått vara utan jobb under en längre period - och det värmer såklart i hjärtat.
Det betyder såklart också att stallkompisarna gör ett bra jobb med henne när jag är bortrest, eftersom hon är oförändrat arbetsvillig när jag kommer tillbaka. :heart Känner mig lyckligt lottad, även om det är så typiskt att en häst med detta hjärtat skall vara så olycksdrabbad...:banghead:

Vi var iallafall ute i 45 minuter igår, och hon kändes toppen! Red i en annan sadel som jag fått låna hem över helgen eftersom jag efter som jag har insett att erreplusen inte längre är optimalt. Under hösten/vintern har den sakta med säkert börja glida bakåt under arbete, och jag har också kommit i underfund med att jag inte sitter optimalt i den. Jag är ju 175 lång med långa ben och jag känner lite att jag inte riktigt sitter så bra som jag gör i vissa andra sadlar, hamnar lite i bakvikt. Hon ömmar inte, men är dåligt musklad vid skuldrorna som hon alltid varit hos mig (och jag har ju alltid haft den sadeln..)

Igår kändes hon fin, bjöd fint och längde jämt och stadigt i traven. Sadeln låg blixtstilla under hela passet.
Red lite tempoväxlingar och skritt/trav övergångar samt skänkelvikningar och öppnor/slutor på vägen hem och C verkade nöjd. Sadeln är i vidaste laget så jag behöver padda upp den lite mer än Erreplussen. Men den ligger mer balanserat och stilla på något sätt. Och ger mig en bättre position både sittandes och i fältsits. Men en del av mig säger att jag är helt från vettet om jag köper en hoppsadel som jag inte hoppat hästen i... (Trots att jag aldrig hoppade i erreplussen heller.. )
Nåväl, ikväll väntas det lite travjogg i uppförsbacke, och jag har trots allt 4 dagar på mig att känna efter. Så jag låter det vara så länge, och njuter av soliga sommarkvällar på ryggen av en lycklig häst.
 
Åh, vad underbart att det går åt rätt håll iaf, @spinxx! :love:

Jag var iväg med Skrullan till min dressyrtränare i går och red ett lätt pass, hon höll med om att hästen ser ut att använda kroppen bättre och röra sig mera igenom ryggen nu, i traven är hon verkligen helt underbar att sitta på. :) Men hon får fortfarande "panik" i galoppfatningarna, och bockar som sjutton om man samlar ihop henne i fatningen... Tränaren trodde det kunde bero på smärtminne och att hon förväntar det skal göra ont, men det går ju tyvärr inte att veta... Så i nästa vecka åker vi iväg för ryggutredning på klinik. Bye bye semestertillägg... :angel: :p
 
Igår fick Barb vara ute hela dagen (10 timmar). Hon var lite varm vid insläpp och jag tror det är att det är stenhårt ute nu eftersom det aldrig regnar som ev påverkar henne lite. Kall och fin i morse så hon får vara ute långa dagar igen. Har inte riktigt fått klarhet i när jag kan börja rida, utan det ska som "bara" anpassa efter vad hon är redo för. Plättlätt mao. Det är ju svårt eftersom jag verkligen vill att hon ska röra på sig och inte bli tjock samtidigt som jag inte vill forcera om det nu skulle vara en process i hovarna.

Hursomhelst anmälda jag till connemarariksen igår så förhoppningsvis åker vi till Norrköping sista helgen i juli och försvarar vår titel :D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 105
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp