07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Luem Vad spännande med Bulgarien! Är som inte ett land en förknippar med så mycket häst. Men ser ut att vara en jättefin anläggning ni är på! Hur är det med tävlingar osv, är det alls som här i Sverige eller mer begränsat utbud? Vad har du för mål med pållen-ser ut att vara en underbar tävlingskompis på hoppbanan :).
 
@Luem Vad spännande med Bulgarien! Är som inte ett land en förknippar med så mycket häst. Men ser ut att vara en jättefin anläggning ni är på! Hur är det med tävlingar osv, är det alls som här i Sverige eller mer begränsat utbud? Vad har du för mål med pållen-ser ut att vara en underbar tävlingskompis på hoppbanan :).
Jag trodde knappt att det förekom "engelsk ridning" i Bulgarien innan jag flyttade hit helt ärligt :o dom använder fortfarande hästar framförallt till jordbruk här. Men ridsporten är på uppgång, det finns flera riktigt fina anläggningar runt de tre största städerna. Tävlingsutbudet är mycket mer begränsat än i Sverige, men det finns flera tävlingar varje månad framförallt i hoppning och distans om man är villig att köra några timmar. Tävlingar i dressyr och fälttävlan anordnas bara några gångar per år tyvärr.

Mina mål handlar mest om mig själv - jag red som barn och tonåring men kom liksom aldrig över den där gränsen där jag kände att jag hade en bra sits och balans och inte störde hästen. Jag vill kunna rida lätta klasser i hoppning och dressyr på ett bra sätt helt enkelt. I hoppningen är tanken att vi ska ta oss ut och tävla 1 meter så småningom, det beror på när jag är redo, pållen kan göra det i sömnen :p Vi har redan gjort en start i den lägsta klassen (~70cm) mest för att det var hemmatävling och det blir nog samma klass nästa gång. I dressyren är han inte lika enkel, han har blivit mycket gramanriden tidigare, så där jobbar vi mest på kontakten och att han ska vara avslappnad och taktmässig. Målet är att starta lätt klass dressyr på en hemmatävling i augusti, det blir första för oss båda, så det blir intressant...
 
Hade en skön uteritt i går kväll, ska hålla igång Skrullan lite lätt nu fram till klinikbesöket så tänkte passa på att ta en av våra favoritrundor. Hon är ruskigt pigg för tiden, så "kort galopp" blev mest studsande och hoppande, men inga bockningar!!! :D :love: Vore ju typiskt om hon blev bra/fräsch nu precis innan vi ska åka iväg.... :p men tänker absolut inte klaga om så skulle hända... (*peppar peppar eller nåt?*)
 
Uppe i 10 min trav nu, per dag. Jag har också börjat kräva mer av henne i skritten och gått mer på kuperad mark och även klättrat lite.
Efter att ha ridit i låne-sadeln i några dagar bytte jag till erreplussen och då gick damen som en klocka, bästa passet hittills under igångsättningen. Det blev att lämna tillbaka drömsadeln, vilket känns ok. Jag är så tacksam över att hon är så tydlig med vad hon gillar och vad som går fetbort.

Minns när jag ville rida med att trendigt beris-bett och hon vägrade öppna munnen tredje dagen. Det är bara att tacka och ta emot den feedback man får, särskilt om man är prylgalen som jag :angel:

Ridbanan dröjer någon dag till. De lade på näst sista lagret igår. :bow: Vi är inne på sjätte månaden utan ridbana.
Åb på kliniken om en vecka, förhoppningvis får vi börja galoppera lite då.

0860E88C-7FE8-45A5-97EB-CE3161857D51.jpeg
 
Vi har haft en minst sagt speciell vecka, men den är inte greppbar och lätt att formulera. Jag har tränat på alla möjliga sätt och jag tror jag ska hålla en del för mig själv men jag tycker också att det är härligt att jag har en tränare som skäller på mig och berömmer min häst. Även om jag känner jag mig dålig (mest mentalt) så har hon ju rätt i att han har en fin personlighet. Han kommer troligtvis aldrig bli kvick, men han är väldigt snäll och välvillig.
 
Hade riktigt dålig känsla på senaste hoppträningen - pållen är inne i någon slags omvänd köldknäpp och verkar bli piggare och piggare ju varmare det är :cautious: Han var stark och pigg medan jag var trött av värmen så det kändes mest som att vi kämpade emot varandra. Dagarna sen dess får han guldstjärna på dock, fortfarande pigg men jag lyckas rida igenom det bättre och använda energin. Vi har tragglat på med bommar på relaterade avstånd och massa övergångar och lydnad. Hade nog bästa ridpasset på honom någonsin igår och idag blev det uteritt (där han var jättenära på att bli uppäten av fasaner :nailbiting::p). Det är träningstävling hemma nu igen i helgen, så på söndag hoppar vi bana igen och lyckas förhoppningsvis behålla samma fina känsla som de senaste dagarna.

2018_0622_133405_012-3.jpg
 
Hade riktigt dålig känsla på senaste hoppträningen - pållen är inne i någon slags omvänd köldknäpp och verkar bli piggare och piggare ju varmare det är :cautious: Han var stark och pigg medan jag var trött av värmen så det kändes mest som att vi kämpade emot varandra. Dagarna sen dess får han guldstjärna på dock, fortfarande pigg men jag lyckas rida igenom det bättre och använda energin. Vi har tragglat på med bommar på relaterade avstånd och massa övergångar och lydnad. Hade nog bästa ridpasset på honom någonsin igår och idag blev det uteritt (där han var jättenära på att bli uppäten av fasaner :nailbiting::p). Det är träningstävling hemma nu igen i helgen, så på söndag hoppar vi bana igen och lyckas förhoppningsvis behålla samma fina känsla som de senaste dagarna.

Visa bifogad fil 16411

Åh, underbar bild. Jag bodde några år i sydöstra Ungern och där hade de också till synes oändliga fält med solrosor!! :love:
Lycka till på söndag!
 
@Charlotte1975 ja vad fin han är! Caspian är inte lika fin tyvärr. Rund som en jäkla tunna trots hårdbantning senaste månaden. Vet inte vad jag ska göra. Rider i stort sett varje dag, minst 40 min och håller ganska bra tempo, och han får inte mycket mat inne och hagen är ju nedbetad numera men han verkar inte tappa ett gram. Men möjligen gör han det för han har typ löst skinn som gör att han lätt får skav överallt. Inte toppen. Han ser helt enkelt inte så snygg ut för tillfället.

Idag hade vi en så himla fin uteritt. Det var 20 grader ungefär och vi höll oss ifrån skogarna så vi slapp myggen. Inte heller flugorna hittade oss där vi galopperade runt i åkerkanterna så båda var riktigt nöjda. Har sista tävlingen nästa helg men det vet det f-n hur det kommer gå för han kommer få vila måndag och sen två korta pass bara tis och ons pga strul med jobb och medryttare. Men det får lösa sig. Han känns ganska bra och K hade jättebra tips på förra träningen, som jag kunnat ta vidare och det har gjort fattningar och slutor minst 1 poäng bättre i känslan.
 
Mjaa, hade ingen bra känsla alls under träningstävlingen igår. Jag var spänd och lite stressad, mådde ganska kasst av andra anledningar, och pållen är känslig för sånt så han var spänd och svårpåverkad också. Det gick väl egentligen ganska OK, men jag hakar upp mig på om något avstånd inte stämmer och tänker för mycket på det istället för att bara rida och hålla en bra rytm. Sen åkte jag hem och hittade en döende kattunge utanför min dörr, så nu råkade jag bli ett djur rikare, vi får se vad sambon säger om det när han kommer hem från sin resa :angel: Det lilla knytet verkar repa sig i alla fall. Vi var hos veterinären idag och fick antibiotika samt medicin mot alla äckliga loppor, så nu ligger hon och sover bakom mig.
 
Skrullan blev behandlat i ryggen och SI-leden i torsdags, nu kör vi i gång med rehab-träning i 6-8 veckor. Håll tummarna att det ger bra resultat!

Var det du @Fiorano som gjort ditt eget equi-band? Om så får du gärna pm-a mig hur du gjorde det..? :) Blev rekommenderat att använda det men är inte så sugen på att lägga ut flera tusen...
 
@sorbifolia Yes, en rejäl elastisk täckesgjord för en hundring använder jag :) . Yucker det fungerar bättre än förväntan! Min et som gick igenom Burb häromveckan nämnde även att hon inte rekommenderade att en använder magdelen som Equibandet i orginal ha eftersom det bara drar upp magen-skapar spänningar och får inte hästen att vinkla in rumpan korrekt.
36177210_10214589599085591_1147484183384293376_n.jpg
 
@sorbifolia Yes, en rejäl elastisk täckesgjord för en hundring använder jag :) . Yucker det fungerar bättre än förväntan! Min et som gick igenom Burb häromveckan nämnde även att hon inte rekommenderade att en använder magdelen som Equibandet i orginal ha eftersom det bara drar upp magen-skapar spänningar och får inte hästen att vinkla in rumpan korrekt.
36177210_10214589599085591_1147484183384293376_n.jpg

Jaha, interessant! Såg på deras videos i går och då lät det som att magbandet var det mest aktuella på min häst som har lite antydan till KS.... Men man kanske får samma effekt om man får in rumpan, då borde väl iofs ryggen komma upp med. :)
 
@sorbifolia Yes, en rejäl elastisk täckesgjord för en hundring använder jag :) . Yucker det fungerar bättre än förväntan! Min et som gick igenom Burb häromveckan nämnde även att hon inte rekommenderade att en använder magdelen som Equibandet i orginal ha eftersom det bara drar upp magen-skapar spänningar och får inte hästen att vinkla in rumpan korrekt.
36177210_10214589599085591_1147484183384293376_n.jpg

Tack för den! Jag tycker nämligen bara hästarna hasar runt på gaffelbanden bak utan att vinkla knä och has korrekt. Tycker det ser helt förfärligt ut !
 
Tack för den! Jag tycker nämligen bara hästarna hasar runt på gaffelbanden bak utan att vinkla knä och has korrekt. Tycker det ser helt förfärligt ut !

Ja alltså, jag brukar aldrig använda sådana hjälpmedel utan föredrar att tömköra/arbeta i dubbellonge då jag tycker att man kan påverka hästen bättre på det sättet. Men fick strikta order av veterinär om att använda antigen pessoasele eller equiband, så får väl ge det en chans tänker jag. Men försöker köra med endast bakom rumpan nu i borjan då, så får vi se....
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag har flera i stallet som använder longeringshjälpen (finns på Hööks t.ex.) men det tror jag inte på för Casp. Han har lite för dålig egen bärighet och det blir inte så att han petar in bakbenen direkt. Mer i framvikt än vanligen med den långa halsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 789
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp