07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag körde dubbellonge på Divan, tycker det funkar jättebra. Då har man yttersida men får in rumpan också. Jag galopperade också fram på helt långa tyglar enl rekommendation från veterinär. Det var fasiken det som funkade bäst :)
 
Ang Equiband så är det ju nya flugan. Tidigare var det pessoan, och senare ett grimskaft/lina bara trädd över manken. Osv osv.

Det går trend i mycket. Snabbare än förr pga marknadsföringsmöjligheterna sociala media innebär.

Det är positivt tycker jag, när folk förstår att ingen lösning som de marknadsförs, är en lösning på allt.

Här har folk förmåga att analysera och anpassa och inte köpa allt rakt av. Tummen upp på det 👍
 
Jag körde dubbellonge på Divan, tycker det funkar jättebra. Då har man yttersida men får in rumpan också. Jag galopperade också fram på helt långa tyglar enl rekommendation från veterinär. Det var fasiken det som funkade bäst :)
Det där har jag funderat lite på för jag minns när du skrev att du red fram så. På vilket sätt hjälpte det Divan just att galoppera fram på lösa tyglar? jag funderar på om det vore något för min häst att köra uppvärmning på det viset. Jag tycker hon är svår att få lösgjord och jag har inte hittat riktigt rätt ännu när det gäller uppvärmning tycker jag. Hon är svår att få lösgjord över ryggen. Jag kan ju alltid prova själv men tänkte att det kan vara intressant hur det hjälpte er.
 
Det där har jag funderat lite på för jag minns när du skrev att du red fram så. På vilket sätt hjälpte det Divan just att galoppera fram på lösa tyglar? jag funderar på om det vore något för min häst att köra uppvärmning på det viset. Jag tycker hon är svår att få lösgjord och jag har inte hittat riktigt rätt ännu när det gäller uppvärmning tycker jag. Hon är svår att få lösgjord över ryggen. Jag kan ju alltid prova själv men tänkte att det kan vara intressant hur det hjälpte er.

Divan hade ju också en typ av KS, inte hopväxt upptill men tight ner till. Jag galopperade fram på långa tyglar för att hon skulle få komma igång i hela kroppen utan krav. Första 5 varven var det enda kravet att hon skulle hålla galoppen inget annat sen började vi öka på långsidorna och sen kände jag när vi var klara :) svårt att förklara men det var lite som en knapp som gick på. Var väl typ 10-20 varv totalt.
Det som är bra är att de kommer igång i hela kroppen, blir glada, man får gratis framåtbjudning plus att man får dem att böja och sträcka fram höften/bäckenet genom ökningarna utan krav på samling.
 
@fio och @sorbifolia Alltså jag var en superskeptiker till Equibandet och testade enbart för att min veterinärvän rekommenderade det (efter att hon fått ett Equiband att låna ut till patienter). Jag är v ä l d i g t förvånad över den inramande effekten rumpbandet har. Burb är ju som synes lite speciellt byggd, och hon blir lätt ganska sladdrig bak och i två delar. Men med rumpbandet blir hon stadigare i sina långa bakben och balanserar upp sig bättre.

Inför tömkörning värmer jag upp på linan med bara rumpbandet och ingen mer inspänning. Sen behåller jag det på när jag tömkör. Ytterst sällan jag gör ett pass enbart på lina.
 
Precis samma framridning som @Jfrelin beskriver pratades det om på en föreläsning och ryggar på en klinik för något år sen här. Först skritt för hand och på långa tyglar och sen lätt sits på långa tyglar. Man får ju anpassa lite hur hästen fungerar, så det inte blir farligt. Men generellt är ansågs det som "dumt" att sitta ner på en rygg som inte är uppvärmd.
 
Uppvärmning i galopp i fri/djup form har jag bra erfarenhet av med tidigare hästar, men på Skrullan är det tyvärr inte aktuellt. Galoppen är en alldeles för laddad grej för henne så hon behöver istället lång och lugn uppvärmning i skritt och trav innan vi kan galoppera.
 
Jag körde lite uppvärmning igår i fri galopp. Jag vet inte om vi gjorde som man "ska" då min häst absolut inte går i någon låg form när hon får fria tyglar utan gärna kortar upp överlinjen istället och håller huvudet högt. Men jag tänkte att jag bryr mig inte om det, hon får gå som hon vill med fria tyglar. Sedan tog jag tyglarna och skrittade och travade i låg form innan vi började jobba. Jag tyckte hon kändes rätt fin, lösgjord blev hon också till slut. Men det tar sin lilla tid att komma dit.

Jag funderade på det där med hur länge man rider fram inför tävling, angående den där tråden på dressyr, min häst är ju ofta inte lösgjord förrän efter 40-45 minuter så det blir ju ganska lång framridning för oss. Hade gärna kortat ner den tiden om det går. Men kan ju inte komma in på banan med en häst som känns motsträvig mm utan hon måste ju vara mjuk i kroppen först.
 
@sassiball som jag skrev i den tråden så var jag tvungen att rida fram 1 timme på min gamle även när han var ung alltså. Så då får man ju göra det.

Det var en magisk gräns där och det spelade ingen roll om jag tog ut honom flera ggr om dagen när vi var borta på stora tävlingar . Hade jag sen em tid för dressyren så red jag på morgonen oxå men det kortade inte ner framridningen sen ens en minut.
 
Caspian är också en häst som kräver rätt lång framridning. Och sen när han är trött så är det kört. Så det är en fine line.. Han går inte ens framåt första 20 minuterna hemma. Har försökt jogga honom på lina, vara ute och promenera i skogen osv, men det är som det är. Han är alltid relativt mjuk, men han behöver bli pigg och det tar 30 min.
 
Ok intressant diskussion tycker jag. Uppvärmning och att komma fram till en lösgjord häst är skitsvårt tycker jag. Jag märker på min att hon funkar bäst efter att jag krävt lite samling av henne, då kommer liksom rumpan och ryggen igång på henne. Men innan dess lite lägre form utan samling såklart, bara för att komma igång. Jag kör mycket skritt, tempoväxling i skritt för att mjuka upp. Och från och med nu kör vi även lite galopp på lång tygel för att bli varm i kroppen.

Hoppade lite igår, det funkar också för att komma igång. Men lite svårt när man tävlar, det är sällan hinder på framridningen. :laugh:
 
Ok intressant diskussion tycker jag. Uppvärmning och att komma fram till en lösgjord häst är skitsvårt tycker jag. Jag märker på min att hon funkar bäst efter att jag krävt lite samling av henne, då kommer liksom rumpan och ryggen igång på henne. Men innan dess lite lägre form utan samling såklart, bara för att komma igång. Jag kör mycket skritt, tempoväxling i skritt för att mjuka upp. Och från och med nu kör vi även lite galopp på lång tygel för att bli varm i kroppen.

Hoppade lite igår, det funkar också för att komma igång. Men lite svårt när man tävlar, det är sällan hinder på framridningen. :laugh:

Ja, det är en intressant diskussion. Jag tycker det varierar lite från häst till häst.
Min egen brukar jag lufsa igång lite på halvfart lång och låg men med kontakt i tygeln. Vi joggar runt lite så utan att maxa på med energi eller steglängd. Jag rider då ofta lätt eller står. Sen börjar jag flytta lite hit och dit fortfarande utan krav på att man maxar och tar ut max sidvärts, steglängd etc. Jag kan laborera lite med att korta och länga lite nätt. Jag brukar också påbörja piaffjobbet genom att jogga/trampa utan krav på så mkt energi. Sen går jag gradvis in i att både höja formen, lägga in mer energi och steglängd och även öka krav i sidvärts/skolor etc. Och efter det kan jag börja jobba med mer krävande saker.

Min häst är ju som en gummislang och blir inte stel normalt. Så uppvärmning för oss handlar om att hitta ren träff på små hjälper, hitta lugn och takt. Han är ju en energisk kille. Så det behöver inte gasas igång något.
 
@sassiball Chatsi är/var både stel och stod emot, henne behövde jag rida fram ca 1 timme. Brukade också lägga in lite galopp i fri form (dvs giraff-form i hennes fall). Lite längre in i framridningen brukade jag ibland rejsa för att få igång framåtbjudningen ordentligt. Funkade bra på fälttävlan, men på vanliga dressyrtävlingar for det hästar åt alla håll när vi drog igång. :angel:

Rut är så mjuk i kroppen och väldigt mycket lättare att rida. Brukar börjar med lite jogg i trav, men börjar gärna själva arbetet i galopp. Hon behöver bara ridas fram 30 minuter (inte ens det heller kanske, men jag behöver iaf 30), så brukar sikta på att sitta upp 40 minuter innan start och skritta en sväng på området/ut om det går innan vi rider till framridningen.
 
@sassiball Barb funkar också bäst efter att jag samlat lite och kvickat upp henne. Hon är verkligen väldigt mycket ponny och jag måste vara på henne och supernoga i början med snabba reaktioner för skänkeln annars går det inte att få till nånting. Det som funkar bäst för oss nu är att jag skrittar fram och innan jag ens börjar trava gör jag lite halvsteg och får henne att trampa till lite med bak. Då blir hon kvickare och mycket mer med mig. Provat att göra halvstegen för hand också vilket funkar lika fint det :) . Gjorde det häromdagen då jag först skrittade fram henne för hand och jag fick släpa med mycket oengagerad ponny. Gjorde halvsteg på två långsidor (i omgångar med några steg förstås), sen skrittade hon engagerat, genom kroppen och var alert!
 
Ja, det är en intressant diskussion. Jag tycker det varierar lite från häst till häst.
Min egen brukar jag lufsa igång lite på halvfart lång och låg men med kontakt i tygeln. Vi joggar runt lite så utan att maxa på med energi eller steglängd. Jag rider då ofta lätt eller står. Sen börjar jag flytta lite hit och dit fortfarande utan krav på att man maxar och tar ut max sidvärts, steglängd etc. Jag kan laborera lite med att korta och länga lite nätt. Jag brukar också påbörja piaffjobbet genom att jogga/trampa utan krav på så mkt energi. Sen går jag gradvis in i att både höja formen, lägga in mer energi och steglängd och även öka krav i sidvärts/skolor etc. Och efter det kan jag börja jobba med mer krävande saker.

Min häst är ju som en gummislang och blir inte stel normalt. Så uppvärmning för oss handlar om att hitta ren träff på små hjälper, hitta lugn och takt. Han är ju en energisk kille. Så det behöver inte gasas igång något.
Ja det varierar verkligen från häst till häst. Den hästen jag har nu har jag verkligen fått kämpa med för att få en rund form, var ju betydligt lättare med förra hästen. Jag minns när jag började rida henne som fyraåring på hösten efter att hon fått föl, jag trodde aldrig det skulle bli dressyrhäst av henne. Det är giraff-form som är bästa arbetsform enligt Fendi haha. Men samtidigt, när man väl får henne mjuk och med sig, då är hon ju en superhäst! så elastisk och uppmärksam.
 
@sassiball Barb funkar också bäst efter att jag samlat lite och kvickat upp henne. Hon är verkligen väldigt mycket ponny och jag måste vara på henne och supernoga i början med snabba reaktioner för skänkeln annars går det inte att få till nånting. Det som funkar bäst för oss nu är att jag skrittar fram och innan jag ens börjar trava gör jag lite halvsteg och får henne att trampa till lite med bak. Då blir hon kvickare och mycket mer med mig. Provat att göra halvstegen för hand också vilket funkar lika fint det :) . Gjorde det häromdagen då jag först skrittade fram henne för hand och jag fick släpa med mycket oengagerad ponny. Gjorde halvsteg på två långsidor (i omgångar med några steg förstås), sen skrittade hon engagerat, genom kroppen och var alert!
Det låter ganska likt min också, man måste verkligen förtydliga i början av passet att nu är det fram för skänkeln som gäller, och det kvickt. Ska testa din metod också och se.
 
Min dag började helt vidrigt idag. Kom till stallet vid 6 och då var Barbs box tom, kdjan för dörren sprängd och ponnyn puts väck. Efter en timme av ångest, gråt, hysteri och komplett panik hittade vi henne yvärs över vägen vid gamla stallet. Hon måste ha gömt sig när jag for förbi där första vändan, eller så var jag så panikslagen att jag inte såg henne... Men alltså fy sjutton. Nu är det dubbel och trippelkoll av boxdörrarna framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 257
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 727
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp