07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano
Vilken jädra mardröm!
Tur att du hittade henne. Fick så ont i magen när jag vaknade och såg ditt inlägg på FB. Du har väl haft en häst förut som skadade sig på rymmen?
 
@Jfrelin Ja Tetris mamma Tjitjo fick vi ta bort efter att de rymt från betet och hon skar upp båda frambenen på ett lågt kostaket av ståltrådsvajer. Jag var så panikslagen den timmen innan vi hittade Barb att jag stundvis knappt kunde andas.
 
Fy vilken mardröm @Fiorano och med det minnet hinner en ju tänka både det ena och det andra på en timme.

Vi har tävlat idag, eller tävlat är väl egentligen att ta i, för han gillade inte underlaget. Så det blev mest kämpa och parera... I andra galoppen valde jag att utgå för först då hade poletten trillat ner varför han betedde sig så underligt.

Tillsammans med Casp har vi haft två av de bästa dagarna i vårt liv de senaste dagarna. Han har varit helt underbar att rida och jag har känt att vi varit ett team. På framridningen idag var det flera som kommenterade hur fin han var och att vi såg ut att ha roligt ut. För utom stora missarna på banan som gav massa 3-5 så låg vi bra till, och på framridningen var han 100 % :heart

31F4DCAE-6AC0-4741-B72A-D4BE3A06B4F1.png
 
@Fiorano vilken jäkla panik. Skönt att ni hittade henne så snabbt. Kunde ju gett hjärtinfarkt....
Jag har åkt på semester och är borta från Harry 5 :nailbiting: veckor. Först ska han helvila 2-3 veckor och sätts sen igång tills jag kommer hem. Så skönt att han funkar i hage nu utan problem.
Elle är seminerad med en av mina favoriter, Franklin:love: Så håller tummen att hon tog sig.
 
Shit @Fiorano vad läskigt med rymt ponny! Har varit med om liknande några gånger, min Grå som jag hade förut slet sig blant annat vid lastning en gång och sprang iväg i mörkret på ett okänt ställe, puts väck blev han i nästan två timmar om jag minns rätt.... Med flera större bilvägar nära samt ett islagt vatten, kan lova att jag vär rädd för att hitta honom död.

Men himla skönt att det oftast går bra. Hoppast att Barb mår bra nu och inte har ätit något olämpligt under sitt nattliga äventyr!
 
@Fiorano Men usch vilken upplevelse! Det påminner mig om när jag jobbade och vaknade en morgon av hovklapper - alla tvååringar var lösa och drog iväg in i skogen för att någon av dom hade lyckats få bort kedjan från grinden på något vänster. Fan vad nervös man var innan dom kom tillbaka i full galopp och fångade sig själv genom att springa in i en annan hage :crazy: kan inte ens tänka mig känslan när det handlar om ens egen häst dessutom.
 
Kastor var så jäkla fin idag! Har börjat inse att de flesta (säkert alla) av problemen jag har med hans kontakt, rakhet osv. har med mig själv att göra. Nu när jag börjar få lite bättre koll på min sits och framförallt mina magmuskler så har det varit så kul att rida och känna att han verkligen är med mig framåt, bakåt, åt sidorna utan att behöva använda skänkel eller hand. Det blåste dessutom storm ute, men han är inte alls lika spooky när jag bara ser till att ha lite stabilitet i mig själv och min sits. Jag har även provat på senaste tiden att rida mycket mer framåt i uppvärmningen efter eran diskussion vilket har gjort under för att få honom framme för skänkeln redan från början. Det finns oändligt mycket kvar att förbättra såklart, men det är så kul när man får nya aha-upplevelser för varje ridpass :bump:

6.PNG
 
Jag har åkt på en riktigt rejäl sommarförkylning :( . Barb fick iaf springa 10 minuter på lina ikväll och det är ändå så nyttigt att se sin häst från marken sådär och hur de använder sin kropp. Hon har verkligen aldrig rört sig så bra som hon gör nu! Helt annat register och balans i traven och galoppen är betydligt mer balanserad den också. Hon är så häftig i sitt av och på också, stod och pratade med en tjej när jag kom ner på banan och då stod hon och mös med huvudet lågt och jag kliade pannlugg, ut på linan och hon blir pigg som en spigg-älskart!
 

Haha det verkar funka. Vi tränade idag. Jag red ganska dåligt första 20. Sen blev det lite bättre. Som på filmen. Jag försökte få till lite mer tryck i traven för han var rätt matt och väääääldigt tittig för en gångs skull.

.. och sen när jag satt och var bedrövad över träningen så ringde höbonden och sa att jag inte kunde få mer än halva vanliga ransonen. Eh ok, tack. Eller något.

Vad är det du är bedrövad över ang träningen ?
 
Vad är det du är bedrövad över ang träningen ?
Jag har mått ganska dåligt pga mkt stress på sista tiden så jag hade svårt att fokusera och då var jag ledsen över det. Han var inte heller lika framåt som han varit senaste tiden, så i början var det svårt att få honom att bjuda in i handen. Det är nästan så att det inte känns som om det är någon styrfart, och då fokuserar jag mycket på det negativa när det känns så som idag. Men det syntes inte lika mycket som det kändes. På gott och ont.

36650051_10161049585765497_2278250507216617472_n.jpg

36613370_10161049584765497_699317230948581376_n.jpg

36666664_10161049585440497_313081529372770304_n.jpg
 
@Amanda_F alltså min undran vad du menade var bara eftersom du ju visar en jättefin trevlig snutt på film men samtidigt skrev så negativt hur du kände dig.

Ser ju jättefint ut på klippet du visade , det var därför jag undrade 😄

Min fråga var inte avsedd att du för den skull behövde posta filmer på när det såg mindre bra ut osv😅

Jag undrade bara vad du menade med reflektionerna då filmen du postade i sammanhanget med de egna negativa reflektionerna från dig själv, ser väldigt trevlig ut 😄
 
@Amanda_F alltså min undran vad du menade var bara eftersom du ju visar en jättefin trevlig snutt på film men samtidigt skrev så negativt hur du kände dig.

Ser ju jättefint ut på klippet du visade , det var därför jag undrade 😄

Min fråga var inte avsedd att du för den skull behövde posta filmer på när det såg mindre bra ut osv😅

Jag undrade bara vad du menade med reflektionerna då filmen du postade i sammanhanget med de reflektionerna ser väldigt trevlig ut 😄
Tack! just trav med lite mer energi är något vi borde ägna oss mer åt. Vi är ju ganska bra på det och jag måste vänja mig vid att det inte är så snabbt som jag tänker att det är när jag rider det. hehe

Karin har gjort underverk med hästen. Hoppas bara jag får ordning på min vänsterhand som är på egna äventyr hela tiden..
 
Tack! just trav med lite mer energi är något vi borde ägna oss mer åt. Vi är ju ganska bra på det och jag måste vänja mig vid att det inte är så snabbt som jag tänker att det är när jag rider det. hehe

Karin har gjort underverk med hästen. Hoppas bara jag får ordning på min vänsterhand som är på egna äventyr hela tiden..
Du är inte ensam om att ha en vänsterhand som tydligen har ett eget liv.🙄 Per tipsade om att helt enkelt hala fram flärpen på schabraket som är tänkt att fästa i sadeln och hålla i den. Det hjälper till att bryta en ovana.🙂
 
Tack! just trav med lite mer energi är något vi borde ägna oss mer åt. Vi är ju ganska bra på det och jag måste vänja mig vid att det inte är så snabbt som jag tänker att det är när jag rider det. hehe

Karin har gjort underverk med hästen. Hoppas bara jag får ordning på min vänsterhand som är på egna äventyr hela tiden..

En liten ögla a la sporrem i ringarna på sadeln , alternativt en halsring av ett stigläder kan bidra att öka medvetenheten och ändra kroppsminnet ? 😄
 
Min dag började helt vidrigt idag. Kom till stallet vid 6 och då var Barbs box tom, kdjan för dörren sprängd och ponnyn puts väck. Efter en timme av ångest, gråt, hysteri och komplett panik hittade vi henne yvärs över vägen vid gamla stallet. Hon måste ha gömt sig när jag for förbi där första vändan, eller så var jag så panikslagen att jag inte såg henne... Men alltså fy sjutton. Nu är det dubbel och trippelkoll av boxdörrarna framöver.
Min gammelman (81a, gick bort 2012), var på sommarbete (med box på natten) de sista somrarna. En dag hade hans hagkompisar rymt. De sprang på E4:crazy:, men gammelmannen stannade kvar i hagen. Ingen häst skadade sig, som tur var. Bara lite svullna ben och lösa skor
 
Jag är på Sverigesemester men min medryttare och hennes syster tar hand om hästarna och skickar rapporter med bilder varje dag, skönt! :love:

Tänkte åka ner en sväng till Falsterbo imorgon (lördag), någon annan som tänkt sig dit? Vore kul att hälsa på några bukare!

Tillägg: åker från Halmstad och har evt plats till flera i bilen. :)
 
Vi får tydligen hålla oss till träning i den här tråden..:cautious:

Har haft två dagar som varit sådär som jag tänker att folk som inte har häst tror att vi har det. I söndags var vi ute med två från stallet och galopperade på jägarnas grusvägar. De bad mig att rida på framåt om jag skulle vara först, och det gjorde vi. Har aldrig ridit så fort på honom, och det gick bra. Han orkade mycket mer än vad jag trodde.

Sen igår red jag ut till vår lilla gräsplätt och konditionstränade i längre med långsamma intervaller. Han fick tyvärr en bulle av ett bromsbett precis bakom sadelgjorden så jag vet inte om det blir sadel nu på några dagar... :cautious:
171137E8-3BDB-4983-818C-215779E7E8BD.jpeg
 
Barb och jag har blivit lite filmade ikväll. Himla nyttigt m jag säga då jag hittade en hel del att jobba på :p. Men samtidigt är jag supernöjd med framstegen vi gjort. Nu är bytena åt svåra hållet rena, men korta bak. De är dock på väg och det känns så himla bra! Nu ska vi jobba på och om 2.5 vecka åka er vi till Norrköpin och rider connemara-SM :)
 
Ehhh, vi är alla lite chockade idag. Chatsi fölade ett litet stoföl i natt. Ingen som visste om att hon var dräktig! Hennes husse var ute och red igårkväll, släppte ut 2 hästar i hagen och i morse var där 3! :confused::o

Chatsi är jättenöjd, vi andra sitter med hakan i marken.
IMG_2983.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 213
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp