Med min egen häst kämpar jag vidare.
Det arma djuret har pratat med mig, och skrikit åt mig, men jag är döv... Nu kör hon teckenspråk men jag har haft mörka solglasögon på mig och inte sett.
Det ÄR nåt som stör henne! Det stämmer inte att hon är lat och ovillig. Hon vill och hon försöker.
I nån slags kombination av att jag har sett henne röra sig på töm, tittat på många instruktionsvideos med Ingrid Klimke och hur hennes hästar rör sig, ridit lite andra hästar och ridit min i olika sadlar så har jag börjat (med tonvikt på börjat) att verkligen KÄNNA vad som händer.
I korta sekvenser har jag fått känna på hur hon känns när hon går framåt och rör sig genom kroppen utan att bromsa. Rör jag henne med hand eller skänkel så spänner hon till och bromsar igen. Enda gången hon rör sig helt utan att bromsa, det är i skritt på lång tygel. Och då skrittar hon ifrån de flesta hästar. Minsta lilla jag rör i tygeln så spänner hon till. Även i trav och galopp ute i skogen där hon är pigg och framåt så känns det att hon bromsar i kroppen.
Denna veckan har jag fokuserat på att på en stor volt försöka att bara få henne att skritta, trava och galoppera framåt utan spänning, vilket har lett till att jag plötsligt har kunna känna skillnaden bättre.
Igår var ljusakupunktören ute igen, tredje behandlingen och hästen borde vara utan reaktioner. Men hon hade reaktioner i ryggen. Igen. Hon svarar bra på behandlingen, men nåt gör att hon får besvären tillbaka. Hon är röntgad, hon är behandlad.
ÄR det sadlarna som ställer till det? Hon får väldigt bred rygg när hon lyfter ryggen... Och hon har ju inte alltid haft sadlar för ardenner.
Har bestämt mig för att köpa en wow-sadel. Vi behöver göra nåt mer, och jag tror mer på en sadel som går att ändra efterhand än en som inte passar någon av oss efter en kort period. Problemet är ju att jag har en hoppsadel också...Hon rör sig visserligen bättre i den, men fortfarande inte helt som hon ska.
Jag tror du har rätt i att något stör henne. Hon verkar snäll och samarbetsvillig för det mesta av det jag sett här. Men du tror inte att det kan ha att göra med fyndet i nacken, att hon känner av det när du tar tyglarna? hur känns hon om du exempelvis rider på nästan helt lösa tyglar i trav o galopp? lite svårt att komma till bra ridning kanske, men tänkte mest på hur hon känns.
Hur är hon att rida barbacka? eller du har kanske inte testat?
Tänkte mest på att en wowsadel är ju så pass dyr så det känns som om man vill kolla att det verkligen är det som är problemet först innan man lägger ut de pengarna.
Senast ändrad: