07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Med min egen häst kämpar jag vidare.
Det arma djuret har pratat med mig, och skrikit åt mig, men jag är döv... Nu kör hon teckenspråk men jag har haft mörka solglasögon på mig och inte sett.

Det ÄR nåt som stör henne! Det stämmer inte att hon är lat och ovillig. Hon vill och hon försöker.
I nån slags kombination av att jag har sett henne röra sig på töm, tittat på många instruktionsvideos med Ingrid Klimke och hur hennes hästar rör sig, ridit lite andra hästar och ridit min i olika sadlar så har jag börjat (med tonvikt på börjat) att verkligen KÄNNA vad som händer.

I korta sekvenser har jag fått känna på hur hon känns när hon går framåt och rör sig genom kroppen utan att bromsa. Rör jag henne med hand eller skänkel så spänner hon till och bromsar igen. Enda gången hon rör sig helt utan att bromsa, det är i skritt på lång tygel. Och då skrittar hon ifrån de flesta hästar. Minsta lilla jag rör i tygeln så spänner hon till. Även i trav och galopp ute i skogen där hon är pigg och framåt så känns det att hon bromsar i kroppen.

Denna veckan har jag fokuserat på att på en stor volt försöka att bara få henne att skritta, trava och galoppera framåt utan spänning, vilket har lett till att jag plötsligt har kunna känna skillnaden bättre.

Igår var ljusakupunktören ute igen, tredje behandlingen och hästen borde vara utan reaktioner. Men hon hade reaktioner i ryggen. Igen. Hon svarar bra på behandlingen, men nåt gör att hon får besvären tillbaka. Hon är röntgad, hon är behandlad.
ÄR det sadlarna som ställer till det? Hon får väldigt bred rygg när hon lyfter ryggen... Och hon har ju inte alltid haft sadlar för ardenner.

Har bestämt mig för att köpa en wow-sadel. Vi behöver göra nåt mer, och jag tror mer på en sadel som går att ändra efterhand än en som inte passar någon av oss efter en kort period. Problemet är ju att jag har en hoppsadel också... :crazy: Hon rör sig visserligen bättre i den, men fortfarande inte helt som hon ska.

Jag tror du har rätt i att något stör henne. Hon verkar snäll och samarbetsvillig för det mesta av det jag sett här. Men du tror inte att det kan ha att göra med fyndet i nacken, att hon känner av det när du tar tyglarna? hur känns hon om du exempelvis rider på nästan helt lösa tyglar i trav o galopp? lite svårt att komma till bra ridning kanske, men tänkte mest på hur hon känns.
Hur är hon att rida barbacka? eller du har kanske inte testat?
Tänkte mest på att en wowsadel är ju så pass dyr så det känns som om man vill kolla att det verkligen är det som är problemet först innan man lägger ut de pengarna.

Senast ändrad:
@Fiorano Du rider inte alls dåligt! Men ibland får man inte till det men som tur är får man nya chanser och man förstör inte en häst på två dåliga ridpass.

@Marvin Jag tycker det låter som att sassiball gjorde en vettig analys. Du har en schysst häst så av det du berättat här så känns det som att det är något som ffa stör henne.

Kl
Red över bommar igår. I trav kan jag styra och allt är fint men i galoppen åt vänster får vi svängproblem. Han är inte riktigt eftergiven för innerskänkeln och jag fastnar i yttertygeln utan att ha fått in bogen.
Idag blir det vila för han blev vaccinerad igårkväll. Men i morgon blir det en lugn uteritt.

Tack för pepp alla! Igår var verkligen en hemsk dag. Satt hemma och grät i soffan och kände mig som skit på alla plan ungefär:o. Ryckte upp mig idag även om jag mest ville kräkas och hade hjärtklappning innan jag skulle rida.
Som genom ett mirakel hittade jag en fin rdkänsla på framridningen, och sen kom min underbara tränare @Mirtai och hjälpte mig ytterligare. Framridning blev det bästa pass jag ridit på två veckor!

Inne på banan blev hon jättepigg och spänd, men lyckades hålla henne hyfsat på mattan. Fick ett riktigt snöpligt omslag i högra förvända i samband med att folk rörde sig på läktaren. den vänstra som är den svåra var kanonfin! Mycket känns betydligt bättre än förra året och vi red på 65,14% och hamnade första utanför placering. Är så himla nöjd med känslan på framridningen och att jag lyckades rädda upp en usel uppladdning.

Ny tävlingsoutfit sportade vi idag!
14693_10205166398191458_1423515081696212494_n.jpg

@Fiorano Grattis! Kanonbra att få till ett bra pass på framridningen! :up:

Jag tror du har rätt i att något stör henne. Hon verkar snäll och samarbetsvillig för det mesta av det jag sett här. Men du tror inte att det kan ha att göra med fyndet i nacken, att hon känner av det när du tar tyglarna? hur känns hon om du exempelvis rider på nästan helt lösa tyglar i trav o galopp? lite svårt att komma till bra ridning kanske, men tänkte mest på hur hon känns.
Hur är hon att rida barbacka? eller du har kanske inte testat?
Tänkte mest på att en wowsadel är ju så pass dyr så det känns som om man vill kolla att det verkligen är det som är problemet först innan man lägger ut de pengarna.

Jag tror inte det är nacken hon känner av egentligen. Hon reagerar aldrig när man rör där, med ryggen är det värre. Jag har ridit barbacka, mest brukar jag göra det på vår skrittvilodag, men har även testat på banan. I somras under ett pass för tränare tog vi av sadeln och då gick hon betydligt bättre. Provade i vintras och då var det hemskt, hon blev jättestörd av att jag skumpade och spände sig massor och höll på att skumpa av mig. Jag tycker hon har känts lite bromsig även på helt lång tygel.

Wowsadel är skitdyr! Men jag behöver oavsett en ny sadel som ger mig mer stöd, och då köper jag hellre en som går att ändra på.

Igår fick hon som sagt behandling, och då ska hon inte ridas på böjda spår i tre dagar efter. Men i morse efter min nattjour var jag så lycklig över att få ha sovit flera timmar att jag glömde bort det :o och bokade tid med min hemma-tränare som jag ju inte ridit för på ca 1,5 månad. Kom på det när jag skrittade fram... Hade också fått min nya renskinn. Red med kompisens Cobra-sadel och renskinn under. Red fram i trav på helt hängande tygel och fokuserade på att hon gick framåt avslappnat och att jag red lätt avslappnat. Sen började jag rida och hon var så fin! Mjuk, framåt, inget hackande med huvudet alls. Att hon satt fast i vänster tygel fick jag bort lite tidigare i veckan, idag var hon jämn på båda tyglarna mjuk, men med kontakt. Och jag kunde slappna av och släppa ner mina knän och hälar. Tränaren något förvånad (och jag med) för hon hade typ väntat sig katastrof efter mitt gnällande innan. :o:p Red mest på en stor volt och gjorde övergångar och sidflyttningar. Gjorde skänkelvikning på diagonaler också och lyckades få till det även för svåra vänster skänkel. För höger skänkel var det redan bra.

Det var väl fan om man inte ska kunna få till det här!! Min häst! :love::love:

@Marvin jag tänkte precis som @sassiball ang nacken . Vad var det för fynd hon har där? (glömt) :o
Nacken är ju ofta väldigt problematisk ang fynd/skador då det kan påverka hästens funktion väldigt mycket. Jag tror inte det alls behöver innebära att hästen ömmar/reagerar när man känner där för att den ändå kan påverkas i arbete under ryttare osv. Hela nacken/halsen på hästen styrs ju av vilket jobb /vad som händer i övriga kroppen på den när man rider den och styr den ridmässigt så att säga .

Kl
Jag har trimmat 07:an idag och hade tur med vädret igen . Strålande sol, +10 och vindstilla . Jag och ägaren på en av sina andra hästar satt och trimmade lite på ett härligt fält tillsammans . Så kul och härligt :)

@mackan Hon har en förkalkning i ligamentsinfästningen i skallbasen. Veterinären har inte uttryckt att det skulle förstöra henne.
Hästpratare? Jag börjar bli desperat! :eek:

Idag gick hon som sagt mycket bättre igen, och det har gått framåt mycket trots att vi har knåpat på på egen hand. Om det var ridningen dagarna innan, nya renskinnet, behandlingen eller att tränaren plötsligt stod i mitten är ju svårt att veta.

@mackan Hon har en förkalkning i ligamentsinfästningen i skallbasen. Veterinären har inte uttryckt att det skulle förstöra henne.
Hästpratare? Jag börjar bli desperat! :eek:

Idag gick hon som sagt mycket bättre igen, och det har gått framåt mycket trots att vi har knåpat på på egen hand. Om det var ridningen dagarna innan, nya renskinnet, behandlingen eller att tränaren plötsligt stod i mitten är ju svårt att veta.

@Marvin jag tänker såhär ... Skador/fynd i nacken osv är som sagt tidigare väldigt komplext . Inte sällan tyvärr är det saker som påverkar mycket och tyvärr (igen) på diffusa sätt om man har otur .
Jag tror det är svårt för veterinärer trots att de är såna att svara konkret utifrån det inte sällan .
Det är ofta så även med andra skador eftersom så mycket ändå blir individuellt utifrån individ och exakt hur den individen fungerar, rids, beter sig , lever sitt liv , avlastar/inte avlastar osv ....

Inser att detta svar inte ger dig ngn hjälp/tröst osv alls .
Men jag hade verkligen velat få mera svar ang nackfynden på din häst så pass tydligt att veterinären som behandlar osv, verkligen ser till dessa hela tiden i fråga om övriga problem med din häst .

Tyvärr är det så både med häst och humanvården osv att man inte sällan behöver vara drivande som patient i vissa fall ang symptom/ev paralleller i det man upplever till tidigare fynd osv, för att ibland få det undersökt vidare . Med det inte sagt att patienter ska ställa diagnoser , än mindre jag eller någon öht så mina tankar här är givetvis bara utifrån vad jag själv starkt reagerar på utifrån din hästs fynd, problem, hur den ser ut det du visat och det jag själv tänker om det, och hur komplexa jag vet just nackskador kan vara som sagt .

Jag tycker du ska fråga mer runt nackfynden .

Rapport då.
Hästen är gullig men jag kan ju absolut inte sitta upp och rida nya hästar bra. Fattar inte vad som är fel. Såg en film på när hon fick nästan 70% i LC för två helger sen och hon såg så mjuk och fin ut...... sen sitter jag upp och ska rida. Herregud säger jag bara. Vet inte vad jag gör men det är inte första hästen som blir såhär..... vet inte om jag sätter för mycket tryck, har för liten ram eller vad det är. Nåväl testade bara skänkel, bara hand, hand och skänkel och inget funkade så fick rida mitt vanliga system och till slut gick det väl okej iallafall.
Hästen är väldigt positiv iallafall men inte så välriden, enl mig då :p

Filmer i den ordningen de togs, ja jag pratar alltid sådär mycket när jag rider :p och ja jag gillar att rida med tömmar. Frågor på det? :D

Nej du rider verkligen skitdåligt! @Jfrelin. På en häst med fantastisk underhals som den är van att skjuta ut och en sadel som placerar dig i stolsits BIG TIME! Näe, hästen är en fälttävlanshäst, det ser man ju klart o tydligt så eftersom du inte vill ha den får jag väl offra mig o ta den. Hämtar den senare idag... *bäst att smida medan järnet är varmt o hon fortfarande tror på mig som buke-vän*

Vill haaaaaaaaaa den!! Kan t om tänka mig att bli dressyrryttare om jag får den!:love: Du rider ju som vanligt alldeles utmärkt men med de sakerna jag påpekar ovan så kan det inte bli bättre än så. Sista filmen visar ju hur den KAN gå med ngn som kan rida.:banana:

Varit i väg på kliniken med Nova! När de bedövade märktes det att det inte satt i hoven utan i kotan. Förmodligen har hon trampat snett i hagen, så den första hältan hon hade var nog hoven och sen bara ett sammanträffande att hon trampar snett på samma ben!
Blir sjukhage i 3 v, promenad i 10-20 min och sen återbesök. Medicineras även med metacam.
Tur att hon är en lugn häst som inte stirrar upp sig! inga problem med att gå själv i sjukhage men hon ser ju sin kompis i hagen bredvid.

Min son klarade sig över förväntan också!!! Inga nervskador i handen i alla fall och är nu opererad och ihop sydd!
En vecka som slutar bättre än den började!:banana:

@Novali01 :laugh: Hon skulle säkert inte ha något emot att bli FT-häst men hon är tydligen rädd för kor. Vilket är ganska kul då gården hon bodde på tills hon var 2 hade köttproduktion och det fanns kor i var och varannan hage.
Det viktigaste för mig var att hitta någon typ av ridkänsla så man känner att det här kan funka och jag tycker att jag fick det. Sen är jag osäker på om hon kommer räcka till högre klasser i dressyr men det är svårt när hon är så outbildad och man inte ser riktigt hur gången kommer bli men hon har ju bra bakben och hyfsad gest fram. Snäll är hon definitivt :D
Den där sadeln........ kan vara en av de skönaste jag ridit i hahaha

@stjarnfrugt Tack!

Barb har fått löshoppa idag! Hon tyckte att det var superlajbans och när jag skulle longera för att värma upp bara hon pep och bockade:D. Hon hoppade jättefint och jag är så nöjd med henne!

11073964_10205171981651041_8452492636938867767_n.jpg

...och film på sista språnget (avslutade förstås sen med lågt språng)

Idag lastade vi för första gången på tre mån och tog en utflykt till en kompis som köpt gård en timme bort. Hennes häst är lite trasslig och hon rider bättre än vad jag gör så hon skulle ta en sväng på min så fick vi båda ut något av det. Hon uppskattade snällheten hos min men fick jobba ordentligt för att få igång bekvämlighetsdamen men båda verkade nöjda efteråt.

Är så kul att se någon duktigare än sig själv rida sin häst.
Sen fick vi låna en hage som hon rullade sig friskt i medan vi åt lunch. Jättehärlig utflykt som vi säkert kommer att göra igen. :)

Tur att det bara är några timmar kvar av denna SKITVECKA! När man tror att oturen är över så har det bara börjat.:down:
Våran älskade kissekatt blev överkörd och dog i eftermiddag.:cry:

Jag har ett dilemma.
Fodervärden vill ju såklart köpa Joline. Jag är väldigt kluven.

Dels är jag ego och vill ta hem och rida själv.
Dels vet man ju att om man tackar nej till ett bud kan man ge sig fan på att hästen bryter benet när den kommer hem :p
Dels så lockar det med extra pengar men om jag vore superekonomisk skulle jag ju sälja Divan som är värd bra mycket mer.
Dels så är budet för lågt. Hon vill ge 50,000 kr och jag tycker det är för lite för en häst i den åldern och med den kvalitén. Visst det kanske är marknadspris just nu men tror jag kan få mer för henne om jag tar hem rider och tävlar lite.
De påstår ju att hon har shivering. Jag är tveksam till det men om hon har det så är det inget som jag ser som ett hinder. Hon skakar inte med bakbenen utan hon ställer sig som en fånghäst och gungar lite. Detta kom efter fölningen och min kirop, som inte sett hästen, tror mer på förlossningskomplikation som går att lösa. Det går att sko hästen, rygga och hon lyfter alltså inte och skakar.
Jag behöver inte sälja egentligen men jag vet ju att hon kommer få det bra.

Gahhhhhhh hur skulle ni göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka