07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Årets sista hoppträning idag med Q. Befäste den förvända galoppen i båda varven och tog igenom sidvärtsrörelserna ordentligt. Sedan hoppade vi några olika linjer med fokus på att få honom loss i bogarna, rak och i en bärig och stark galopp igenom hela serierna. Han fick jobba ordentligt men lossnade riktigt fint på slutet. Helklippte honom förra helgen också så han orkar betydligt mycket mer nu, han var jättesnäll att klippa och stog blixtstilla hela tiden, till och med när jag var och klippte i ansiktet på honom.

Nu får han en vecka ledigt eftersom jag åker bort, vilket passar bra då det ger honom möjlighet att fundera på och smälta det han fått lära sig nu under början på vintern (förvänd galopp, rygga och mer specifika sidvärtsrörelser). Efter nyår ska han få fortsätta träna och då tillsammans med ett par andra (då) 5-åringar som också ska matchas till årets höjdpunkter för unghästar. Målet är att han ska vara klar för första starten 18 januari, då första hopptävlingen går av stapeln.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*
Idag är jag jättestolt över min plutt :love:
Vi hade julavslutning på skolan med en liten bana, började med ett varv i galopp, avsaktning, upphöjda travbommar, två varv på volt över bock, skrittövergång, galoppfattning, slalom i galopp (förvänd galopp), två varv på volt med två bockar och få in så många språng som möjligt mellan, och avslutades med studs alt travbommar (valfritt).

Galoppen gick okej, fick faktiskt högergalopp vilket inte alltid är så lätt :) Bommarna klarade han galant, så även bocken i trav, skrittövergång och galoppfattningen. Slalomen travade jag med tanke på hans utbildningsnivå! Bockarna tog han fint och jag tänkte egentligen ta travbommarna, men han sög tag i hindren så jag tänkte, visst :D 4 studs på ca 60-70cm med storhästavstånd emellan, jajjemän det gick finfint :D

Vi gjorde så gott vi kunde och jag är helnöjd, han var jättefin i formen på framridningen, hoppade med bra bjudning, dessutom första gången i ridhus med julutsmyckning, högtalare/speaker, musik och speglar (väldigt intressant :D)! Brukar dessutom "dö" när man kommer in i ridhuset men inte idag :) Stolt över mig själv också, red i dressyrsadel då det är det enda vi har och är dessutom äckligt hopprädd, men Cero är jag alltid trygg på!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vad härligt det lät! Visst är det skönt med en häst som man känner sig trygg med och vad duktig han var med hinderna:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Han är världens trevligaste, alltid trygg med honom :) Det är jättekul att göra "Gud vad charmig han är" "Han är så sööööt" eller "Jag är inte så förtjust i fjordingar egentligen, men han är ju bedårande" :D Det var poäng efter hur väl man gjorde momenten, glömde även säga att uppsittning gav poäng, 50p utan stigbygel, 10p med och 1p med pall, och vi körde på stigbygel, vågade inte riktigt testa uppkastning (film) bland andra hästar då det var ett tag sen, annars hade jag nog fått extra stilpoäng ;)

Vi samlade ihop 39.5 poäng och det är jag helnöjd med, de flesta låg runt 35-40 och då är det ändå välutbildade skolhästar! Vinnaren och tvåan var de enda som klarade sig upp utan stigbygel ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

God jul! :)

Julaftonsritten avklarad som vanligt, red ut en liten grupp. Blev rätt mycket galopp och min lilla fina gjorde flera fina galoppombyten utan att jag bad om det :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ack ja, jul.
Alldeles för lite ridning. Syrran var här och hälsade på så vi tog en tur tillsammans på båda mina -07:or. Syrran fick låna Lester och jag red Nattfari, båda skötte sig exemplariskt. Pigga och glada, arbetsvilliga men verkligen inte hetsiga. Ingen ridning alls idag, pga syrran kvar och pga jag har träningsvärk i bröstryggen efter all hosta. Skulle inte göra något vidare bra ifrån mig i sadeln idag. Ska lägga lite pussel eller läsa bok i stället idag, tror jag. Får försöka ta mig i kragen och komma igång ordentligt med ridningen igen när det blir arbetsvecka i stället. Knäppt, inte sant.:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ingen ridning här heller. Vintervilan har snart varat i en vecka.

Hästen har skaffat sig strykskador bägge fram, dragit av en framsko, mugg på ena bakbenet och det andra bakbenet har hon ett sår på framsidan av kotan och hela kotan är svullen. Kul med lera... :crazy:

Enligt stallkompisarna så kommer hon nog att bli fälttävlanshäst. Igår hade hon dragit ett race själv och hoppat över det nedfallna trädet i hagen! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja, leran är helt hopplös! Jag önskar att vi får vinter här på västkusten snart! Idag har min lille pålle vilat 3 veckor så en vecka kvar av lidandet;) Sedan ska vi rida ut mycket och få igång konditionen om vädret är ok. Tur i oturen har jag passat på att bli sjuk igen. Tycker jag har varit sjuk hela hösten nu och börjar tröttna på det också. Men bättre att vara sjuk när hästen vilar :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Jag fick min julklapp till mig själv från mig själv dagen innan julafton. En Sensation Ride med Coolpad i rött. :love:

Tyvärr har jag inte hunnit prova den då jag blivit strandsatt uppe hos mina föräldrar i norr. Förhoppningsvis rullar det tredje (!) ombokade tåget i övermorgon, så jag får ge mig iväg på en premiärtur. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Kl!

Här händer det inte heller mycket. Vilat 2 veckor idag. Så halvvägs nu då ;) vill rida NU! Han fick prova sitt nya träns idag iaf. Passade utmärkt! Ska passa på att gå igenom hans mun innan vi sätter igång igen också. Får nya skor onsdag så nu vill jag ha snö så de sitter kvar!!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Visstja, måste ringa hästtandläkaren!

Nu har jag beställt livstids tävlingslicens till Chatsi!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Har också beställt livstid. Velade en del fram och tillbaks men tänkte sen att årslicensen lär ju inte ligga kvar på 200kr och även om det bara skulle bli en tävling under en säsong så måste ju ändå hästlicensen betalas förutom den egna så då skulle den enda tävlingen helt plötsligt bli ÄNNU dyrare.

Fö är det bara vila här. Jätteskönt tycker nog både jag och häst.... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag beställde också Livstidslicens för några dagar sedan. Tänkte precis som dig! Den årliga licensen på 200kr lär inte kosta 200kr om några år. Så var lika bra att betala in! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har inte beställt. Fjordhästföreningen har ännu inte bestämt om de ska kräva hästlicens, jag tror inte de kommer kräva det eftersom det är rätt så annorlunda jämfört med "vanliga" tävlingar. Tävlar enbart inom fjordhästföreningen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh det är roligt nästan jämt när dom drar av sig skor:grin:

Jag tror min lille pålle kommer att bli utkörd ur hagen:eek: Den lille:devil: drar sönder en av hagkompisarnas täcken så dom börjar tröttna på honom:angel: Så vi får se om han får stanna i hagen eller om han och en annan häst får stå i en egen hage.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilken fin kille :love: Välkommen!

KL

Nu behöver jag era råd, nu tar M knappt något stöd i bettet. Hon är harmonisk annars. Handbromsen är i ibland så jag får väcka henne. Men hon vill ändå inte ta stöd. Jag rider med en super-mjuk hand, tredelat med fasta ringar och FRAM!

Jag vet att hon gör det mycket för att det är jobbigt, så hon vill slippa undan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilken fin kille :love: Välkommen!

KL

Nu behöver jag era råd, nu tar M knappt något stöd i bettet. Hon är harmonisk annars. Handbromsen är i ibland så jag får väcka henne. Men hon vill ändå inte ta stöd. Jag rider med en super-mjuk hand, tredelat med fasta ringar och FRAM!

Jag vet att hon gör det mycket för att det är jobbigt, så hon vill slippa undan.

Jag hade inte brytt mig särskilt mycket om det just nu. Eventuellt hade jag bytt till typ ett novabett-det brukar dom tom bli lite tunga på. Men tror att stödet kommer med styrka och att bjudningen sitter bättre:). Man kan ju inte få allt på en gång-även om man vill;).
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Men då kvalar du bara på föreningens kvaltävlingar? Blir det inte lite lite tävlingsvana då?

Jag löste licens i november, tror det blir många år på distansbanorna. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 909
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp