07:ornas tråd

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 416
T

Thornbird

Tror inte det finns någon sådan tråd sen tidigare, så nu tycker jag det är dags att skapa en tråd för våra 2-åriga blivande westernhästar :banana:
(Om det inte bara är jag som har en 2-åring förstås)

Hur går det för era 2-åringar? Vad gör ni med dom? Hur stora är dom?

Jag mätte min plutt idag, och hon är ca 147-148cm över manken, och ca 153 över rumpan. Hur mycket högre tror ni hon kommer bli?

Sv: 07:ornas tråd

Jag har en 2-årig paint, men hade tänkt skriva i den generella unghästtråden här, men visst kan man skriva här också (om det inte redan finns en *funderar*).

Min tjej var för en vecka sen 143,5 cm över manken och 148,5 cm över rumpan. Hon skadade sig i hagen på nyårsafton, så vi har en viloperiod nu i all träning, så att benet får läka i ro. Har påbörjat inkörning och kommer fortsätta med den när benet är läkt. Har även haft problem med rötiga hovar till och från, så det har blivit mycket tjära och hovjobb...
När benet är läkt ska vi även fortsätta med våra skogspromenader. Hann inte komma så långt med dem i höstas pga älgjakt och underlag och hovar o så, så jag ser verkligen fram emot att få komma ut i skogen igen.

I övrigt gör vi inte så mycket. Bus i hagen med kompisarna (bästisen är 17 år gammal), in och ut ur hagen (därmed hanterad av 7 olika personer beroende på schema), haft täcke av/på men nu tagit bort det då behovet inte finns och tränat på att stå i stallgången medans jag mockat. Allt funkar jättebra, även hovslagarbesöken numera.

Tänker börja med inridningen i höst nån gång, men vill ha henne inkörd först. Målet är att kunna dra vagn i höst.

Spanar på rådjur
25675733.jpg

I hagen
25397058.jpg

Jag har också en :)

Sky Apollo, lillprinsen blir 2 i början av maj :)

apollo_huvud.jpg

han är en sv. ridponny, men lär blir över ponnymått när han är färdigvuxen. Tänkte jag ska mäta honom så snart jag bara kommer ihåg det... :) Just nu gör vi inte mycket, han har haft en viloperiod från allt som heter träning nu de senaste månaderna när det har varit mycket annat och jag har koncentrerat mig lite på varmblodet istället. Snart börjar vi dock med inkörningen igen, det blir förstås mest tömkörning första månaden eller så, och sedan får vi se vad som händer.. :)

Här är min 07:a...

Hantering är det som vi sysslar med ... Någon regelrätt träning är det inte tal om ännu. Inte mer än att hon skall finna sig i att skötas om. Kunna stå uppbunden i gången och boxen. Uppföra sig när man leder.

24822691.jpg

malumbub: Hur hög beräknas hon bli? Vilken tid på året är hon född?

Min är född i början på mars, så hon är ju född ganska tidigt. Jag hoppas att hon inte växer så mycket mer på höjden, men bredare kommer hon ju bli.

Har inga färska bilder på plutt (shit, jag måste vara flitigare med kameran), men någon måste jag ju slänga in i alla fall :)

Så här såg hon i alla fall ut i slutet på oktober -08:

Senast ändrad av en moderator:

Här är min 07:a Raketen (Funny's Little Rocket)
081221Rocket2.jpg

Han är ca 145 cm fram och 148 bak. Leker med "syrrans" kallblodssto sen i lördags, hanteras rent allmänt men ska få börja med lite jobb från marken i rent kommunikationssyfte några dagar i veckan. Han är korsning paint/okänd och mycket trevlig:D

Joinar 07 tråden.

Har en arabvalack, vardagshantering så som,borstning,lyfta fötter,promenader,gå på lite läskigheter som pressening,bro,träna lastning ibland. Han mätte för 2 månader sen 1.44 bak och 141 fram.

Leker med shettis på 4 år under dagarna.

Hade tänkt börja gå prom med sele på snart,för att några veckor innan som bete påbörja tömkörning,för att till sen hösten fortsätta med ev inkörning.

Lotta beräknas bli runt 155 cm. Mamman är ca 153, pappan 156. Hon är född i slutet av maj, så hon är 20 månader nu.

Så här hon vuxit hittills.
Datum - Manke - Rumpa
07-09-24 - 118 - 125
07-12-20 - 126 - 132
08-01-21 - 127 - 134
08-02-14 - 132 - 136
08-03-03 - 132 - 137,5
08-03-25 - 132 - 137
08-04-19 - 132 - 137
08-05-23 - 136 - 141
08-06-24 - 137 - 142
08-08-22 - 138 - 143
08-09-24 - 138 - 143
08-11-10 - 140,5 - 144,5
08-12-25 - 142,5 - 147,5
09-01-15 - 143,5 - 148,5

Jag behöver också ta nya bilder, speciellt ute i hagen, så jag hoppas på sol imorn eller i alla fall uppehåll.

Här är min 07:a Raketen (Funny's Little Rocket)
081221Rocket2.jpg

Han är ca 145 cm fram och 148 bak. Leker med "syrrans" kallblodssto sen i lördags, hanteras rent allmänt men ska få börja med lite jobb från marken i rent kommunikationssyfte några dagar i veckan. Han är korsning paint/okänd och mycket trevlig:D

Jag tycker din Raket är sååå *pip* snygg.
Det ska bli otroligt spännande att få se han under ryttare framöver.

Min mamma har en två ring som skall bli en kombination mellan western häst och kör häst. Det är en Nordsvensk, hon är isabell färgad, vi har inte mätt henne ännu.

Hon är tränad för showmanship och trail in hand under förra året samt tömkörd några gånger även ute på vägen, då tillsammans med min gamla märr för trygghet och det gick super.

Tanken är att sitta in henne nu för att sedan låta henne växa i fred under vår och sommar.

Hon är stor, kraftig och stabil. Hon har haft sadel och givetvis bett och träns eftersom hon är tömkörd. I går satt min dotter upp på henne för första gången och red rakt fram i skritt ,trav och galopp efter att ha longerat henne en stund.
Det gick jättebra, hon var lite svår att styra men eftersom hon kan röst kommnadona från longeringen var det inte fara. Både hon och dottern var trötta men nöjda efteråt.

Planen är att göra detta några gånger till innan hon skall återgå till att bli handhäst och förhoppningsvis tävla i trail in hand och showmanship i vår och sommar.

Hösten 20010 skall hon ridas in på allvar.

har just nu 3 :crazy: tvååringar.
Har inte mätt dom på höjden.
Leder, kratsar, borstar, binder upp, spolar ben, täcke etc etc
Har åkt transport och varit i ridhus.
Longerar, har haft sadel på, ska börja med tömkörning (men vill inte ha isgata...)
Tror att jag ska haltra någon till våren, men har inte riktigt bestämt vilken/vilka... Medhjälpare sökes:D

Det är så roligt att läsa om er och era duktiga hästar, ni har verkligen fina hästar allihopa :love:

Jag tänkte också bidra med några foton på min prins :laugh:

Dom flesta av er kanske redan har sett bilderna men jag kastar in dom ändå :p

Fotona inne i stallet är nytagna och nu när han är drygt 18 månader så har han tagit sig in i D-ponny världen, ca 1,41 i fram och ca 1,45 i bak.

Det är verkligen en jättetrevlig pojke som jag är sååå nöjd med !

Mvh Black

25711790.jpg

25711789.jpg

25155723.jpg

Näää hur jag än mäter så får jag honom fortfarande till 1,40 vid manken, något hägre bak... men jag vet ju att han har vuxit, i vintras nådde han inte över väggen med hela huvudet och nu står han med både hals och huvud över väggen när varmblodsstoet står på gången... nåja, fin är han i alla fall panzarponnyn och jösses vad han fäller vinterpäls nu!

Hejsan!

Jag har också en liten tvååring.
Magi e. Touch of temptation u. Gzza ox
Korsning mellan Arab och Appaloosa altså:) De räknas tydligen som renrasig Appalosa om hästen är korsnig Appaloosa/fullblod, så jag får väl skriva att han är en Appaloosa då:D

Han ska bli min nya western stjärna iaf!!:D

Jag fick hem honom för precis tre veckor sedan så vi har inte hunnigt göra så mkt än, lite promenader och mys mest.

Har tyvär inga bilder i datorn men jag ska försöka få in några snart.

Har en tvåårig morganhingst som är flaxenfux. Ska bli min nya plesurehäst. Han är tömkörd i ett halvår o löshoppad ett par gånger. Van vid sadel o träns. Slänger upp lilla dottern på ryggen för o träna o har själv lutat mig över o hängt o klängt. Ska köras in för att klara bruksproven o ridas in som fyraåring. Ska lära mig pixbox så ska ni få se bilder. Kul att det är fler med
07:or här.:banana::bump:
/C

Tippar på att hon kommer ligga runt 155-156 i mkh

Äsch då, jag vill inte att hon ska bli riktigt så stor :angel:
Hur väl stämmer det där med att hästen har vuxit 90% av sin höjd när den är 1 år? För när hon var ett var hon 135cm, och om inte jag har räknat helt fel så borde då 100% bli 150...
Jaja, är väl inte så noga egentligen, bara hon inte blir jättestor :D

Det gläder mig att du gillar honom Thornbird!!! Jag gillar honom, han utvecklas hittills precis så som jag vill.

Idag startade vi lite seriöst jobb i samband med insläppet. Skickade honom runt mig i skritt och sen trav och han gjorde det som om han aldrig gjort annat i livet. Sen fick han skritta över bommar och så pysslade vi med allmän kommunikation. Han är så lättarbetad att det är risk att man gör för mycket så jag höll på i ca 10 minuter, sen fick det räcka. Han verkar ställa upp på allt...Bara hoppas att det håller i sig till själva inridningen nästa år...:cool:

Jag har ju också en liten 07:a!
e. Colonels Fella
Just nu gör vi inte så mycket mer än tränar hantering och är ute och går lite ibland. Tanken är att hon ska ridas in nån gång till hösten.
Har inga jätte nya bilder men så här såg hon ut i somras:

21798638.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 641
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Grannox
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 993
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 350
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31