Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 14 barn!

ramonarunds skrev:
*knapp*
Jag forstar inte vart problemet ligger?? Varfor skulle de inte fa ha 14 barn??
Om det ar det ekonomiska laget som ar fel, sa kanske vi ska borja inkomst-prova alla som blir gravida? Det ar langt fran alla som egentligen har rad att skaffa barn som skaffar barn, samma med hast, hund osv. Men det funkar i alla fall.
Jag antar att det inte var riktat till mig utan bara ett knapplån?! :crazy:
 
Sv: 14 barn!

Inte_Ung skrev:
Det är konstigt att det tydligen är okej att ongöra sig över att någon vill ha 14 barn, när det är så förhatligt att kritisera att någon inte vill ha barn alls.

Man får tydligen hacka hur mycket som man vill på någon som har 14 barn.
Och man får definitivt inte kritisera en barnlös.

Men skärp dig! Jag har väl inte hackat på nån barnlös, vart har du fått det ifrån???
Och jag anser inte heller att jag HACKAR på de som har 14 barn eller hur många barn de nu har, jag skrev bara varför JAG inte skulle vilja ha 14 barn och några av de anledningar till varför jag inte skulle vilja det.
Detta var tydligen ett känsligt ämne...

Vildvittra
 
Sv: 14 barn!

knapplån

troligast är att storfamiljer inte bor i sthlms innerstad utan i en småstad eller på landet. troligen handlar de inte mat på 7-11 utan köper säkert det mesta som råvaror och lagar själva.

visst, det kanske blir mer pannkaka än entrecote men det har väl ingen dött av?

tycker det är härligt med såna familjer även om jag inte vill ha mer än 3-5 st :)
 
Sv: 14 barn!

Det var bara ett konstaterande om hur diskutionerna brukar gå här på Bukefalos när barnfrågan kommer på tal.
Och tydligen så var det känsligt med tanke din reaktion.
 
Sv: 14 barn!

Inte_Ung skrev:
Det var bara ett konstaterande om hur diskutionerna brukar gå här på Bukefalos när barnfrågan kommer på tal.
Och tydligen så var det känsligt med tanke din reaktion.
Äsch, nu tycker jag du talar för mycket ur din egen synvinkel och inte särskilt objektivt! Jag har svårt att förstå hur man kan bry sig eller "klaga" på någon som har 14 barn - det är väl vars och ens ensak? Men samtidigt ÄR det FAKTUM att många "undrar" (nu talar jag inte bara Buke, utan även IRL) över att man inte har barn när man uppnått en viss ålder. Det ifrågasätts, indirekt eller direkt i fikarum, på släktpartajer, av föräldrar, vänner, anhöriga och helt totalt främmande människor. Jag lovar; vi som INTE har barn får nog höra LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT fler personer som ifrågasätter och undrar över detta än att de undrar över er som HAR barn. Promise!!! DU behöver ju inte märka det; för DU är ju förälder.... ;)

Dessutom; återigen; det var olika folk i tråden du syftar på och i denna.... :crazy:
 
Sv: 14 barn!

Alltså det är ju bara att konstatera att det finns sådana här storfamiljer i varje kommun. I vår stad finns iallafall en sådan familj de är uppe i 11 ungar nu. Men ingen av barnen kommer ren till skolan, de är både smutsiga rent lekamligen och har otvättade och trasiga kläder. Visserligen kan man förstå att mamman (eller föräldrarna kanske säkrast säga) inte hinner med allt, men när ungarnas sociala liv påverkas för att de luktar illa, så kan man inte annat än tycka synd om dem. Ett av dessa barn ville börja spela ishockey, men eftersom de inte hade råd att köpa utrustning så lade alla andra barnen i laget ihop till ungen så att han kunde vara med. Ädelt, men f-siken om jag hade gjort det. Nä var och en ska skaffa så många barn som den/de klarar av att sköta på ett vettigt sätt, och INTE fler. Varje barn har rätt till en problemfri uppväxt, och hur mycket kärlek man än får av föräldrarna (tveksamt i detta fall), så är det fasikemej inte problemfritt att växa upp i misär och fattigdom. Ingen som har tid att hjälpa dej med läxor, ta del i ditt föreningsliv osv.
 
Sv: 14 barn!

Björk skrev:
Jag antar att det inte var riktat till mig utan bara ett knapplån?! :crazy:

Jag antog att nar man skrev *knapp* hogst upp i inlagget sa forstod alla att det var ett knapplan. :angel:
Jag ska battra mej i fortsattningen och skriva *knapplan* sa att alla forstar! :smirk:
 
Sv: 14 barn!

Man kan vara barnlös av andra anledningar än att man är egoist,barnahatare å alkoholist som bara vill festa :smirk: Man kanske bara inte vill ha barn :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 14 barn!

Men jag har ju "lagom" många barn.
De får plats i en standardVolvo, så då får man inte höra några kommentarer.
Men en familj som har 6 barn, 7 barn eller flera, de får då höra saker, jag lovar.

"Men har ni ingen TV hemma?"
"Det finns faktiskt annat man kan göra!"
"Har ni problem med preventivmedlen?"
 
Sv: 14 barn!

Det sitter en tjej brevid mig nu som har syskon :) Jag läser även en del kurser tillsammans med hennes mamma, som alltså har barn. Hon har varit hemma enda tills nu, men har börjat plugga nu igen :) Alla barnen är både hela och rena.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 barn!

JA du jag är en av 14 syskon näst äldst dessutom.
inte så jättevanligt i en svensk familj nuförtiden.....
min mamma har skött om oss och vi har alltid haft det vi behöver,har inte gått någon större nöd på oss jämfört med andra familjer som har 1-2 barn :smirk:
en STOR eloge till min kära mor som i mina ögon är stålkvinnan :love: :bow:
 
Sv: 14 barn!

Inte_Ung skrev:
Men jag har ju "lagom" många barn.
De får plats i en standardVolvo, så då får man inte höra några kommentarer.
Men en familj som har 6 barn, 7 barn eller flera, de får då höra saker, jag lovar.

"Men har ni ingen TV hemma?"
"Det finns faktiskt annat man kan göra!"
"Har ni problem med preventivmedlen?"
Det där får jag höra ofta, jag har ju bara 4 barn, inget att reta upp sig på. Skulle gärna ha fler barn men Fredrik har sagt stopp. Först så skyllde han på bilen men när jag påpekade att man kan ha en sådan bil som du har så kom det genast andra anledningar :p
Jag måste få berätta att jag tycker att jag har mer "riktig" tid ihop med barnen nu när de är 4 än när jag bara hade 2 barn. Den äldsta som går i 3an tycker om att hjälpa lillasyster med läxorna. Ärligt talat så tror jag att lillasyster har mer hjälp av storasyster om några år,med sina läxor än vad hon har av oss föräldrar. Nu för tiden så har de så konstiga uppställningar av mattetal så man blir helt vimsig. Då är det bra att storasyster kan det där! :idea:
JAG tycker att det är kul med syskon, hellre ett syskon till än en resa till Thailand om året, hellre ett syskon till och jag få ärva kläder. Är en av 5 syskon!!!
 
Sv: 14 barn!

ramonarunds skrev:
Jag antog att nar man skrev *knapp* hogst upp i inlagget sa forstod alla att det var ett knapplan. :angel:
Jag ska battra mej i fortsattningen och skriva *knapplan* sa att alla forstar! :smirk:
*hahaha* Jag var nog onykter eller nåt när jag skrev det där. :crazy: Glöm min kommentar.... *skäms*
 
Sv: 14 barn!

chrysler skrev:
Man kan vara barnlös av andra anledningar än att man är egoist,barnahatare å alkoholist som bara vill festa :smirk: Man kanske bara inte vill ha barn :idea:
Vad bra att du talade om det för mig!! ;)
//barnlös, icke-festande snart 36-åring....

(som i o för sig vill ha barn, men det måste ju liksom finnas en till som vill det samtidigt!)
 
Sv: 14 barn!

Inte_Ung skrev:
Men jag har ju "lagom" många barn.
De får plats i en standardVolvo, så då får man inte höra några kommentarer.
Men en familj som har 6 barn, 7 barn eller flera, de får då höra saker, jag lovar.

"Men har ni ingen TV hemma?"
"Det finns faktiskt annat man kan göra!"
"Har ni problem med preventivmedlen?"
Jo, det får de alldeles säkert! Och lika illa är det som att hacka på dem som valt bort barn.
 
Sv: 14 barn!

Jag tycker att folk skall skaffa så många barn som de har råd och tid till. Har vänner med sju barn, det funkar hyfsat. Men jag skulle inte vilja ha det som dom, knappt råd att göra någonting och föräldrarna jobbar jämt för att försörja famlijen.
 
Sv: 14 barn!

Men det där med att "inte ha råd med någonting" är det som du tycker eller som de tycker?
Många här surrar om att de med många barn "inte har råd att göra saker".

Vilka saker?
Och vem lider av det?

Jag har upptäckt att ett bra sätt att dra sig ur sådant som man inte vill göra, är att säga att man inte har råd.
Om jag säger att jag inte vill eller inte vill lägga pengar på just en sådan här sak, så skall det alltid argumenteras så dant.
Jag skall liksom övertygas om att jag visst vill, och det blir bara jobbigt.
Mest av allt så skall jag övertygas om att jag visst vill ha fina kläder på mig, vilket jag inte vill.
 
Sv: 14 barn!

Haha!Det var inte så jag menade, jag vet att du är barnlös, det var bara ett medhållande från min sida ;)
 
Sv: 14 barn!

Senaste gången vi blev bjudna till dem skulle de ha hemgjord pizza. Pappan i familjen tyckte att vi kunde ta med skinka, färska champinjoner, ost och ketchup så skulle han göra deg...Ont om pengar är bara förnamnet! De har dock trevligt tillsammans, vilket är tur då de bor trångt=litet hus med fyra rum och kök. Jag tycker att det är på gränsen....
 
Sv: 14 barn!

"Problemet" om det nu är ett problem, med stora barnfamiljer, är nog större för omgivningen, än själva familjen. Min son har en kompis som tillhör en stor barnfamilj. När kompisen ringer och vill leka måste VI alltid tänka efter vad vi ska göra i dag. Åka skridsko? nä det går inte dom har inte råd med varken skridsko eller avgiften till ishallen. Badhuset och bada? nä dom har inte råd med inträdet. Åka inlines? nä, dom har inte råd med inlines. så här kan vi hålla på i evigheter.Dom har inte råd med något men dom är rika, för dom har fina barn. Barn som blir ledsna när dom inte får vara med på fotbollskola, inte råd med fotbollskor eller avgifter. JAG tycker att människor som skaffar fler barn än dom har råd med är EGOISTISKA.
:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 012
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 703
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp