Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 14 barn!

Men har ni bara en förmåga till att hitta på sådant som kostar?
Mina barn brukar leka sådant som inte kostar pengar, och då så har jag ju ändå en bra ekonomi.
Eller kanske just därför, eller kanske inte (10 hästar)?

Och hur umgås ni egentligen?
Om jag tar med andras barn på aktiviteter, så bjuder jag naturligtvis barnen som jag tar med.
Och förväntar mig samma sak när mina barn är hos andra familjer.
Av en stor familj med många syskon, så förväntar jag mig att mina barn blir bjudna på den sociala mångfalden i en sådan familj.
Man visar väl barnens kompisar det liv som man brukar leva och förväntar sig att andra familjer gör detsamma?

Och min dotter bjuder sina kompisar på en ridtur och min son bjuder på datorspelande och internetsurfande (det gör nog dottern också).
Medan andra familjer bjuder på gemensamt bakande och pyssel, som jag då är ganska så dålig på.
Man bjuder på vad man har och kan helt enkelt.
 
Sv: 14 barn!

Kan inte dina barn aktivera sig utan att ha plånboken i bakfickan????? Om mina barn har kompisar hemma så leker de ute eller inne i huset. Är mina barn borta hos sina kompisar så är de HEMMA hos sina kompisar. Inte sjutton åker de iväg för att aktiveras. När våra barns kompisar vill leka så frågar man alltid om det går bra annars så får barnen vara hemma. Skulle aldrig få för mig att ta med någon annans barn till simhallen el dyl. Felet med dagens barn är överaktivering. Nej låt barnen använda sin egen fantasi istället och sluta köpa aktivering åt dem. :mad: Har man någonsin råd med alla aktiviteter som finns till buds? Vem avgör huruvida ett barn måste åka inlines, simma i simhall åka skridskor etc? Jag tycker inte att det är egoistiskt att skaffa flera barn bara för att man inte har råd att lägga ut hundralappar varje vecka på aktiveringar. Jag tycer att det verkar vara mer och mer vanligt bland yngre föräldrar att man ska hetsa runt ungarna på olika aktiviteter varje dag så barnen aldrig behöver aktivera sig själva, att de aldrig får fundera själva på vad de ska hitta på.
Som ex kan jag berätta om ett barn i ena flickans klass. Hon har äldre syskon som flyttat hemifrån men är ett sladdbarn och får allt hon pekar på. Hon får göra allt hon vill men är aldrig nöjd. Hon klarar inte av att vara ensam en dag hemma utan måste hela tiden ha en klasskompis där att leka med. Hela tiden ska det köpas in nya leksaker, dataspel för att det inte går att leka med samma saker flera ggr. Hon "måste" få åka och simma, åka skridskor, se på bio flera ggr i veckan för att var nöjd. Låter detta som ett nöjt barn?????
Nej där anser jag att hennes föräldrar är EGOISTISKA för att de inte sätter stopp och låter henne lära sig aktivera sig själv utan plånbok i bakfickan.
 
Sv: 14 barn!

Men du vet, det är ju enklare att säga ja och köpa sig loss från gnäll än att hantera problemet på annat vis.
Det krävs nerv, konsekvens och vilja till att få ungar att roa sig själva.
Om man då har pengar så blir det lätt att man väljer betal-nöje.

Vad som är bäst, det kan man ju gissa.
 
Sv: 14 barn!

Vill bara efter en snabb uträkning meddela att barnbidraget för tretton barn faktiskt ligger på runt 22 000 i månaden inte 13 000 eftersom att man får dubbelt barnbidrag from 5 barnet.
/Tesso
 
Sv: 14 barn!

Men antagligen är välnågra barn över 18 och då blir det inget barnbidrag... eller är det vid 16 som studiebidraget kommer?
 
Sv: 14 barn!

Här i vår stad finns en familj som det stått rätt mycket om i tidningarna. De har tretton barn. Men skillnaden mellan dem och den familjen det står om i Aftonbladet nu är att den här familjen inte kunde ta hand om sina barn alls. Deras 5 år gamla trillingsöner fick sova i tvättstugan på en madrass på golvet, för att pappan skulle ha det nytillbyggda sovrummet till arbetsrum. De fick även ut för allt, de kunde inte åka o bada pga trillingarna, det var trillingarna som tog upp tiden vid matningen osv. Detta gjorde ju naturligtvis att deras syskon vändes mot dem sakta men säkert. De fick till slut ut för allting som hände, eller som inte hände.

Min farbrors fru börjar arbeta hos dem på dagarna, som "dagmamma". Hon stod inte ut med att se skiten så hon anmälde, och soc gick in i huset. Då de såg hur trillingarna mådde och fick bo instängda så blev det snabba bud. Min farbror och hans fru är numera föräldrar till dessa trillingpojkar. De är nu 8 år gamla och bor med sina nya föräldrar på landet i ett stort hus. De är inte bortskämda med saker, men de får tiden och kärleken som de saknat. Deras riktiga föräldrar har inte ens hälsat på dem, de ringer inte när de fyller år, på julen eller någonting. Den sista gången de hörde av dem var på rättegången då det beslutades om vårdnaden.

Min farbror och hans fru kan inte få egna barn, så jag unnar dem verkligen dessa underbara pojkar. Grabbarna är aktiva, en spelar fotboll och hockey, en dansar bugg och den tredje rider på ridskola.

Förra året fick de åka utomlands en vecka, och när de kom hem sa de att "det här hade vi ALDRIG fått göra med våra gamla föräldrar....."

Det är tragiskt när det slutar på det här sättet. Samtidigt är det ju kul att läsa om familjer som klarar av situationen!!!
 
Sv: 14 barn!

Och 3 900:- i bostadsbidrag.
Sedan så får jag barnbidraget till 23 814:-.
Det ger totalt 27 714:-/månad rent.

Plus lönen på 9 500:- = 33 314:-
 
Sv: 14 barn!

Glimfeather skrev:
Men antagligen är välnågra barn över 18 och då blir det inget barnbidrag... eller är det vid 16 som studiebidraget kommer?
Flerbarnstillägget betalas ut för alla hemavarande barn under 20 år som får studiebidrag, barnbidrag eller förlängt barnbidrag.
Vid studiebidrag så måste det ansökas om särskilt, d.v.s. det kommer inte automatiskt.
Icke hemavarande barn ränkas ju liksom inte in i hushållskassan alls.
 
Sv: 14 barn!

Jag tycker att de som har kompisar med många barn och som inte ens har råd med badhus ska bjuda dem!! Så har jag alltid gjort och det har jag inte blivit fattig av.
Så bidrar ju jag också fast jag bara har ett barn.Det är väl toppen att vissa orkar skaffa många barn de ska ha så mycket stöd det bara går anser jag.
Sedan hör jag till dem som verkligen tycker det är MYCKET roligare att ge än att få.

// Åsa
 
Sv: 14 barn!

Jag skall liksom övertygas om att jag visst vill, och det blir bara jobbigt.
Mest av allt så skall jag övertygas om att jag visst vill ha fina kläder på mig, vilket jag inte vill.[/QUOTE]


När jag läste dessa rader så bara satt jag och gapade en stund och fattade vad jag var så jävla irriterad på hos vissa vänner.

Det är ett tjatande att jag VISST vill bry mig om mitt yttre mer fast jag VET att jag skiter i det nuförtiden.
Jag VILL inte gå ner i vikt, jag vill inte plocka ögonbrynen, raka benen, och jag jag VILL klippa mig själv.Jag vill inte ens klä mig på lediga dagar !! Mer än i joggingdress.Jag jobbar nämligen här hemma. Med hästar och matlagning.Inget för välstrukna precis....

Och kläderna ja....jag vill inte heller ha fina kläder på mig fast jag har för flera hundra tusen i garderoberna, det är så jobbigt för vissa.Kan jag vara deprimerad :confused:
Sen kör jag skrotbil också! Men säker och driftsäker men ful och betald :D
Det är ruskigt provocerande, likaså att jag aldrig ser på TV och blir sur av reklamfinasierad radio men älskar P1 och att jag 1 juni ska öppna jourhem för utsatta barn. :banana: Då är man ju inte klok för det kan ju vara jobbigt,knappast lika jobbigt som detta tjat iallafall...
Frågan är ju om det ens går att umgås med en så töntig människa som mig så känns det faktiskt!! :D


Tack snälla du för att du öpnnade ögonen... :bow: :bow: :bow:


// Åsa
 
Sv: 14 barn!

Jag tycker om att ge. Denna pojke har fått många kläder av oss. Lunch, fika, glass, lördagsgodispåse och kvällsmat många gånger av oss. Jovisst, man ska få skaffa så många barn man vill men man ska ha råd och tid till dem också.
Pojken ringer hit 10 prick var lörd.-sönd. Det är aldrig snack om att de ska leka hos honom. Mamma är gravid och trött, mamma har en nyfödd och är trött, mamma har migrän och är trött. Den yngsta ska sova osv.osv. Vi bjuder på allt när han är här. De kommer inte och hämtar pojken förrän senast möjligt. Skulle vi glömma att säga en tid när de lämnar, måste vi ringa och be dem hämta honom. Flera gånger efter kl.19.00 Detta är yngre barn. De gör likadant med de andra syskonen. Ut med dom så tidigt på morgonen till sina kompisar så deras föräldrar få fö dom och passa dom.
När min son är på besök (3ggr. på 4 år) har han tur om han blir bjuden på en glass.
Jag är snäll och givmild och jag älskar barn men jävligt trött på att bli utnyttjad, av folk som skaffar en massa barn de inte har råd och tid med.
 
Sv: 14 barn!

Mina barn kan visst aktiveras utan plånboken i fickan. Men i helgerna försöker vi ibland att göra något extra. Det är inte snack om 100 tals kronor i veckan. men denna familj har inte ens råd att skicka barnen till simskola - Vi bor vid havet! (Det gör de också)Inliesbanan finns i området där vi bor och områdets barn samlas och åker där.Han får stå ledsen vid sidan om och titta på. Cyckla kan han inte de har inte råd med cyckel. Kläderna är inte bara begagnade de är lasor , som vi säger här. Hade de bara varit rena skulle jag inte brytt mej. :cry:
Min pojk har endast en aktivitet i veckan och det är fotbollsträningen. Simskola behöver han inte gå på längre han kan ju simma. :)
 
Sv: 14 barn!

equi skrev:
.Han får stå ledsen vid sidan om och titta på. Cyckla kan han inte de har inte råd med cyckel.

Jag blev nästan grinfärdig av att läsa det där :(
stackars liten :(
Jag håller med i lite av varje här.
Å ena sidan så är det säkert ett väldigt roligt liv att leva i storfamilj, om föräldrarna har orken att verkligen se det enskilda barnet.
Jag tycker inte att det är viktigt med alla puckomonkort, playstation och annat som finns i överflöd, jag tycker inte att det är rätt och riktigt att överösa sitt barn med materiella saker.
Jag hade ganska många leksaker som liten, men skulle lätt kunnat klara mej med hälften då man inte leker med allt, det var mina barbies, my little pony, min skrållandocka och mitt lego som jag brydde mej om -allt annat bara låg.

Jag tycker faktiskt inte heller att det är nödvändigt att ha iväg dem på aktiviteter varje kväll, jämt.
Jag gjorde mycket när jag var liten, spelade fiol (hatade jag) simskola, fotbollsträning, dramagruppen, kören, dans och hästar.
Jag fick göra allt för att jag ville det, men jag fick också lägga av då jag kände att det vart för mycket, först var det simskolan/simträningen, sedan fotbollen, fiolen... dansen (fast det ångrar jag idag) och till sist även dramagruppen, endast hästarna finns kvar :)
Men jag kan se idag att jag inte hade behov av femhundra olika aktiviteter ... jag tyckte inte ens allt var kul.

Men jag tycker iallafall att de barn man har ska ha möjlighet att få göra någonting alltså aktivering.
Kan vara vad som helst, bara de får träffa nya kompisar, får motion, frisk luft... laganda, blir en duktig dansare.. vad som helst.
Det tycker jag man ska kunna unna sitt barn.
Har man inte råd med häst så kan väl barnet få rida på ridskola.

Man ska inte ha så många barn att barnen hamnar i utanförskap, inte för att de inte kan göra "allt" utan för att de inte kan göra något alls.
 
Sv: 14 barn!

Där verkar snarare finnas något annat problem också.
Var bor ni?
Vi kanske skulle Bukefalos-samla avlaggda cycklar, barnkläder och leksaker och skeppa dit?
 
Sv: 14 barn!

Jag har 1 barn men inte har jag råd att slänga ut pengar varje vecka på att åka och bada, ishallsavgifter, köpa allt som man ev måste ha för att ev vänners barn har det mm

Så dom ska alltså köpa inlines åt alla barn för att deras vänner ev vill "leka" med dom, leker man så åker man inte inlines då åker man inlines!

Har min son kompisar här hemma så leker dom med varandra ev spelar dataspel inte drar jag iväg med dom på allsköns aktiviteter heller!?
 
Sv: 14 barn!

Som sagt snabbräkning i huvudet och jag är urdålig på matte men det är mycket pengar i barnbidrag.
/Tesso
 
Sv: 14 barn!

Tyvärr så är det så att många med många barn har satt i system att leva på barnbidrag i stället för att arbeta. OBS inte alla!

Jag vet tyvärr om en hel del familjer där det är så här. Det är uträknat att om mamman i familjen får 1 barn om året så går hennes föräldrapeng inte ner och så "ökar" man på inkomsterna med ännu ett barn bidrag.

Tyvärr är det även så att de inte aktiverar barnen utan videon/DVD är en utmärkt barnvakt. :smirk:

Och som någon annan i den här tråden skrev. Det är jävligt svårt att åka någonstans med många barn. Bilarna räcker liksom inte till. 7 barn i ålderna 1 - 9 år tar plats med bilkuddar, barnvagnar, m.m.
 
Sv: 14 barn!

Jag vet då jag själv har fyra i åldern 4-11 och det kan vara knepigt nog.Men jag vet att många har satt det i system.
/Tesso
 
Sv: 14 barn!

Minibuss!
Jag har en minibuss som tar 7 passagerare.
Med 2 sådana så får man med alla 14 barnen.
De kostar inte mera begagnade än andra bilar.
Men med 14 barn så borde någon vara stor nog för att också ha körkort.

När jag köpte minibussen så fick jag förresten många kommentarer av typen "Väntar ni tillökning eftersom ni köper en buss?".
Skulle jag ha 14 barn, så skulle jag nog ha köpt en riktig buss.
Det finns ganska så behändiga sådana med runt 25 sittplatser och så får man ju åka i bussfilen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 013
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 715
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 855
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp