2-3 hästar/box??

A

Amia

va tycker ni oom att ha 2 hästar (unghästar stående tillsammans i varje box, det hade de där jag praktiserade och de sa att de hade de för att unghästarna skulle lära sig att äta med varandra och för att de inte hade plarts att ha en häst/box!! Och så hade de BIGBOXAr som var som 2½ "vanliga" boxar som det stod 8-10 unghästar i fast när de skulle äta så blev de uppbundna!! Det tycker jag däremot e bra eftersom då lär de sig att stå uppbundna sean föl!!!
 
tycker det är helt ok,bara båda kan ligga ner utan att dom ligger på varandra samt att det finns utrymme så att dom kan vända på sig utan problem osv.
 
jag har inte heller nåt direkt emot detta utan tycker at det e bra men att ha 10 unghästar på 2 år i en bigbox tycker jag inte var så bra fetersom de såg att de bråkade väldigt mycket!!
 
jag tycker det är bättre med lite trångt(ej mått bestämmelser) men ändå då att hästarna har utrymme än att dom går ute hela vintern utan vindskydd.
 
Jag vet många som har just yngre hästar två å två i stora boxar....ser inget större problem med et...dock kan detvara LITE jobbigt att mocka...men men ;) :D
 
Jag tycker det är jättebra att de får stå tillsammans.. hade jag bara haft tillräckligt stora boxar i stallet hade hästarna fått stå tillsammans. :D
 
Det finns måttbestämmelser för hur mycket utrymme man ska ha per häst. Följs dessa bestämmelser tycker jag att det är ett utmärkt sätt att hålla häst.
 
Jag har INTE sagt att jag har nåt emot många hästar i boxen utan tvärtom, det e jättebra om man har två hästar som kommer överens och låter den andra äta!!
 
Unghästarna brukar man väl ha på lösdrift???
Jag vet att många brukar ha 2-3 shettisar i en stor box med en låg dörr som de kan titta ut.
Jag tycker det är helt OK att små ponnier delar på samma box,men unghästarna brukar man släppa ut på lösdrift så att dom leker med varandra och växer som de rör på sej.
 
Tycker att det är bra... Praktiserade i ett travstall för många år sen och då hade de 3-4 unghästar i samma box... Väldigt stora boxar då... Men som någon redan sagt, det blir lite jobbigare att mocka :) ..Men det gör ju inte så mycket...
 
Jeg har hatt 2 ponnier i samme boks i flere år. Først en voksen shetland og en åringsnewforest, som siden har vokst seg til og nå blitt 5 år. Shettisen er byttet ut med en åringsshettis. Og boksen er nå blitt en slags løsdriftstall istedet, så de kan gå ut og inn som de selv vil. Men de første 3 årene hadde jeg vanlig nattoppstalling i den, og det gikk veldig fint det også. Boksen er ca. 3,50 x 3.70 stor.
 
Varför tycker du att det är ok att ha små ponnyer tillsammans i en box, men inte unghästar?
 
Jag har haft vuxna ponnyer i samma (stora) box och det var inga problem. Det var inte pga utrymmesbrist, utan de trivdes helt enkelt bäst så.

Ser inga problem att ha unghästar två och två i samma box heller sålänge den är tillräckligt stor.

DÄREMOT måste man vara väldigt noga med att hästarna är sams och att båda får äta det de ska. Och gärna binda upp när de äter kraftfoder så inte den som äter snabbast snor kompisens mat.

Sen ser jag inget MÅSTE i att ha dem i samma box heller. Fölis (6½ månad) rumsterar om i en alldeles egen 4*4 metersbox hon ;)
 
Tycker det verkar ok,bara dom håller sams kul med mockningen :angel: ;)
 
Jag har sett många islänningar stå i box med en kompis och det går bra. Men är dom inte kompisar är det inte kul alls. Jag fick rädda min pålle som stod som ett frimärke mot väggen ,alldeles vettskrämd. Hästar är ju flockdjur.
 
HElt befängt! Hästar är konstruerade på så vis att dom måste röra på sig hela tiden, och mår i gentligen bäst av att få gå ute så mycket som möjligt!
Så stora boxar så möjligt alltså och en häst i varje! Allra hälst stor hage med många hästa tillgång till ett vindskydd och fri tillgång på hö och vatten! då lär dom sig att kommunisera och respektera varandra! :idea:

Me så länge dom inte står inne typ större delen av dygnet så e re la ok med två hästar i den extra stora boxen...dom trivs ju trots allt bäst om dom har andra hästar nära sig! :)
 
Håller med dig helt och hållet.

Många tror ju att lösdrift är en stor box med flera än en häst i.
Bedrövligt fel.
lösdrift är ett ställe där hästen, och då framförallt unghästen, får sitt rörelsebehov tillgodosedd.
Den skall kunna välja om den vill vara ute eller inne.

Att låsa in två unghästar i 18 kvadratmeter box med massor med strö i fjorton timmar per dygn är inte lösdrift.

Själv skulle jag inte ha unghästar på det viset.
Hingstar biter och betäcker varann.
Ston slåss.
Att då inte kunna komma undan är frustrerande för alla parter.

Näää... inget vidare.

AM
 
Det verkade som om det var mig du höll med.. och det va roligt att höra! det gör så ont i hjärtat på mig att veta hur många hästar som står i sina små boxar dygnet runt(nästan) och bara rids en timma om dagen eller liknande! :( :( fruktansvärt djurplågeri!!! :mad:
 
Men vem pratade om 14 timmar? :confused: Som jag fattade det var frågan om det är okej att ha två unghästar i stor box.. Då räknade iaf jag kallt med att det var under normal "nattuppstallning" om att de gick ute större delen av dygnet och stod inne 8- 10 timmar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp