2-3 hästar/box??

8-10 timmar är endå på tok för mycket på ett litet område! det är inte många som skulle få för sig att tillexempel låsa in sin hund i en liten hund bur över natten!
det är ungefär vad man kan jämföra boxen för hästarna med!!!
:mad: :) :mad:
 
Hundar har generellt sett inte ett smack mot att tillbringa 8 h instända i hundbur eller t ex bakluckan på bilen. Men hundar och hästar har inte samma dygnsrytm och hundar SOVER på ett annat sätt än hästar så jämförelsen haltar ändock.

Du har dina hästar på lösdrift antar jag?

Men själva stänga in på natten eller ej-diskussionen som du vrider den gäller ju ALLA hästar, inklusive vuxna hästar i 4*4 meters ensambox, och jag ser inte vad för relevans den har i just den hår tråden?
 
skrev ju att det var en stor box till 2hästar.
Måste vara skit mysigt för dessa två o dom är sams. :bow:
 
Från våra är avvanda tills det är dags för sommarbetet har de stått 2 och 3 st i samma box, det har funkat jättebra och så kommer jag göra igen om det blir fler fölisar.
 
Jo jag antar att jag har glidit ifrån ämnet liten aning... men att jämföra med hundar är inte så konstigt, inte helt riktigt kanske men ändå.. och jag måste säga att ytterst få hund- och hästägare skulle kunna tänka sig att ha hunden instäng på en så liten yta så att den inte kunde göra mycket mer än gå lite runt, dagligen större delen av året, men att göra så med hästen är det inte ens alla som funderar över! :mad:

Det jag vill att folk ska förstå är att dessa djur är konstruerade på så vis att dom måste kunna röra på sig för att ha hälsan och inte bli sjuka!!

det är min tanke! :banana:
 
JAg kanske inte läste så noga, men jag tror att det stod om fler hästar på ett annat inlägg.. jag har säkert blandat ihop det..
Men som sagt upp till var och en att avgöra... Men det är ju klart bättre att ha det så än att en häst får gå aldeles ensam...
 
Ja tycker det är jättebra att ha flera hästar i samma box, då får dom ha kompisen jämt och spec. unghästar som kan vara lite osäkra på box. Fast igentligen tycker jag inte om å ha hästar på box över huvud taget, men bättre flera än bara en.... Våra ston har varsin bo men valackerna trycker vi in tre i samma :D Det vill juh till att man har stora boxar och att hästarna går bra ihop och inte bråkar...
 
Jag tycker det är jättebra att kunna ha flera hästar i samma box. Jag har under sommaren, de få nätter de stått inne haft alla mina 3 i samma box och det funkar kanon.

Sen så delar min minishettis box med en av islänningarna och det går bra. Jag skulle gärna vilja ha alla 3 i samma box.
 
Normal uppstallning inne är väl ca 8-12 timmar?

Jag tycker själv att 12 timmar inne känns länge men tycker inte att de spelar nån roll att de står inne från kväll till morgon även om de står 2 och 2 el fler.
Inte rör då mina på sig mer inne fast 1 står ensam. De står ofta och sover/vilar när de är inne och går inte runt. Ute däremot så rör de på sig mycket och leker och busar. Jag skulle själv önska att jag hade möjligheten att ha de på lösdrift periodvis under året. Kanske den dan man får eget stall med vindskydd och större hage.
 
För föl/unghästar är det bra tycker jag, faktiskt rör dom på sig mer då även nattetid (det syns i boxen 5 x 3,5m)!!

Jag har tre 1-årshingstar som får turas om att vara för sig själv (växtperiod, soc. träning) eller med kompis på natten, dagtid är dom ute tillsammans 12 - 14 tim!

Mvh/ :)Bia
 
Jag tycker inte att man ska ha flera vuxna hästar i samma box, dom måste få vara i fred någon gång och ha plats och ro att ligga ner och sova.

Däremot tycker jag att det är bra att ha tex två föl tillsammans när man skiljer av dom. Då har dom en kompis och är inte helt ensamma, dom brukar ju vara ganska ledsna i början när dom inte får stå med mamma längre.
 
Mina hästar sover då och ligger ner trots att de är två el 3 då som i somras. Har nämligen kommit in flera gånger då de legat ner och sovit alla 3.

Det beror nog på hur bra de kommer överrens. Mina pållar som stormtrivs ihop funkar det kanon för, så jag måste säga att det är en individuell situation för om man kan ha hästar ihop eller inte.
 
Hästar sover sällan,,, ca 4 timmar utspridda på dygnet. Att dom inte rör på sig beror på att dom inte har utrymme till det. Och att dom inte rör på sig kan leda till diverse skador och sjukdomar på sikt, svullna ben förstoppnig m.m.

Men stallen i dag är inte byggda för hästars behov utan för vad människan tror är hästens behov..

Och det är kan ju vara svårt att fixa lösdrift.. vad man kan göra är ju att se till att dom behöver stå inne så lite som möjligt och att dom har så stora hagar som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp