Bukefalos 28 år!

2 arig hingst...lite problem??

L

lovelylace

Jag fick hem min nya 2 ariga PRE hingst igar, vi hade honom inne ett tag sa att han fick ta det lite lugnt efter transporten och sen fick han ga ut i hagen...inga problem, han var lite nippig men det ar ju ganska vanligt med unga pojkar..idag daremot....och ta ned honom till hagen var det piaff hela vagen...och pa eftermiddagen ar vi skulle hamta in honom, kom han upptravande och gnaggade men sedan var det som han ville leka fast med lite for harda tag for min del:angel:

Inga problem att fa pa grimman men att leda upp var det lite sma stegringar och annat otyg...sen nar vi gick ned till manegen bara for att leda runt lite och forsoka fa lote ordning pa stopp och start och sa...ja da vart vi sa till oss att han stegrade sig over mig :mad: inte glad matte...men sen lugnade vi ned oss lite och lyssnade lite pa start och stopp....nagra ideer?
Det ar ju inte sa att jag vill jobba en tva aring for mycket men han maste ju faktiskt lara sig lite vett och hyfs...det ar klart att vara ny ungkille nar man alldrig har bott nan annastans helle ar lite stressigt...men man vill ju garna knipa problemen tidigt om man sager sa....
alla forslag emotages med tacksamhet:D:D
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Håller med dig absolut ska en två åring veta hyfs!
Gissar på att han inte är så jätte hanterad och liknande hos förra ägaren?

Tycker att du ska "arbeta honom" tex promenera med mycket kontroll och lydnand när du stannar ska han stanna. Longera en polle på två år brukar dem bara uppskatta, bara att tänka på att man inte ska köra för hårt med dom i början.
Om du har några stockar större pinnar kan du lägga ut dom i labyrinter och att han ska följa dig igenom eller hoppa lite smått över. Det gör av med lite energi och på så sätt blir det lättare att få en så pass unghäst med mycket att lära på dig.
Försök att hela tiden att träna på med "lydnands grejor" det släpper snabbare än vad man tror bara de förstår vad man vill göra :)
Lycka till! ;)
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Varje gång du leder till/från hagen kan du öva på skritt/halt, för att lära in röstkommandon. Väldigt enkelt och tar int emånga sekunder.

Tycker bara det är bra att du direkt visar vem som bestämmer, spec. med en hingst.
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Tänk på att vara konsekvent. Jag skulle inte hålla på att tjata med att stanna en massa gånger, då kan dom lätt bli uttråkade.
Longera och löshoppa är bra aktiviteter även promenader sen när du känner hästen lite bättre.

Sen förstår jag inte hur du vågar släppa ut en unghäst som du inte känner utan grimma i en ny hage. Kanske jag som är lite feg men det är inte kul om en unghingst kommer på lösen på ett nytt ställe.

Lycka till:)
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Tack for svaren...lite uppdatering och bilder...

forst so ska jag bara saga att det var andra gangen han var ute vi tog av grimman, kankse lite for tidigt anda, men nu gar det bra vi har valdigt hoga stangslen runt hagen och el ocksa sa jag kande att det var nog ganska sakert...plus at det ar dubbla staket mot dom andra hastarna..men anda, point taken...

Han har tidigare varit hanterad i den spanska serretan, sa jag bestamde mig den tredje dagen att anvande den istallet for bara grimman...den ar kanske lite mer hardhant men better safe than sorry...och pa vagen ned mot hagen var han mycket battre och nasta pa kvallen tog jag ut honom i manegen och igen han skarpte till sig ordentlig och vi tog tilloch med en promenad runt om och han var perfekt....
I tisdags sa gick det sadar, igen sa gick vi bara och ovade pa rost kommandon, for stanna och "walk on" ( far bli lite engleska har) :o
men vi hade lite problem nar han bestamde sig for att rulla...tja det gor ju mig ingenting nar man har slutat att arbeta att hasten kan fa ha lite avslappnings tid men det ska vara jag som bestammer nar och hur...och da vart han tjafsig igen...men men...I morse sa tog jag ut honom igen och han fick forst bara strosa runt och rulla lite, och sen sa arbetade vi lite pa att forfytta sig ur mitt spave och att stanna och ga pa..och sen sa fick ha lite rulla tid igen....:)

det kanns som att det gar i ratt riktning, han ar fortfarande valdigt nappig, allt ska in i munnen:confused: men jag sager ifran konsekvent och hoppas att det inte ska ta for lang tid innan han borjar fatta...

Ska prova med stockarna, och ska prova lite loshoppning i helgen...plus lite last traning

nagra tips pa hur man kan fanga concentrationen lite battre pa en ung kille som ar mer sugen pa att ha koll pa omgivningarna an att bry sig om vad matte vill :angel:

har ar han i morse in process of rolling

HPIM0588-1.jpg



och har ar han dagen da han kom, halsar pa allihopa

4.jpg
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

ska bara saga att det ar inte min forsta hingst men min tidigare hade jag fran nyfodd och hade respect for mig nar han kom in i "tonaren" medans den har pojken kommer fran ett litet hemma stuteri och dom har inte haft sa mycket tid for honom under varen och sommaren, han har haft bett i munnen men tyvarr sa kopte jag mitt nya bett till honom innan han kom och kom tydligen ihag honom som storre da det bettet jag inhandlade var lite stort sa ska till shopen pa lor, och skaffa nytt....:angel:
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Vilken fin liten kille:)

Att dom tuggar på saker tillhör ju åldern med tanke på att det kliar i tänderna. Men man får som sagt vara konsekvent och säga ifrån på skarpen om dom skulle få för sig att ta en tugga av dig.

Med tanke på att han varit så kort tid hos er så kommer nog koncentrationen lite med tiden, och det tar ju olika tid för olika hästar att "landa". Så jag hade inte beskymrat mig så mkt över att han inte har full koncentration så här i början, den kommer:)
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Tack sa hemskt mycket....:bow: det ar sa roligt att andra tycker han ar fin:D

ja han har ju inte varit hos oss sa lange och visst man far ju inte forvanta sig for mycket, for snabbt..

idag ska jag se om mitt arab sto's bett ar battre i storlek for honom och se om vi kan fa lite longering in...lite omvaxling sadar...

tack sa jatte mycket for svar och reassurance...jag blir sa nojjig med nya hastar..
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Jag tycker ditt schema ang. aktivering och träning är väldigt aggressivt. hästen kom IGÅR och du är redan igång med padock och övningar och planerar löshoppning i helgen. Låt den gå in sig på nya stället, särskilt en hingst vill ju ha koll på sina omgivningar och få komma till ro med detta, jättesvårt sen när den dessutomb ara är 2 år att rycka in den direkt och börja träna.
led den mellan hagen och stallet och se till att den sköter sig i det sammanhanget. inget mer behövs just nu, för att lära den vart skåpet står och att man får vänta tills hagen med att leva rövare. gå mellan stall och hage bara, ta in den och pyssla osv. Låt den landa!
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

du har helt ratt Mackan, jag tankte precis det samma igar kvall, hade en liten panik kansla i borjan pa veckan da jag trodde att han inte visste alls hur han skulle bete sig...sa jag tankte som sa att vi behovde fa in lite fason pa en gang sa att saga...men, som sagt var igar var det bara att ga in fran hagen och lite pyssel och sa och han borjar vara mycket battre att leda ocksa sa jag tankte om och kande att jag hade nog tankt fel i borjan...:confused:

tackar jatte mycket for rad dock:bow:

Anna
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Ta det lungt! Det tar tid för en häst att känna sig hemma + att den bara är 2år.

När du sedan börjar longera går det jättebra att använda den spanska serretan.
 
Sv: 2 arig hingst...lite problem??

Jemeni- helt sant....som sagt, lite panik kansla i borjan nar han bara var lite hysterisk...men jag kom pa battre tankar ratt snabbt anda..:)

ang anvanda serreta och longera in...tja jag hade val inte tankt att longera honom sa valdigt mycket mest for att etablera rost kommandon, och sen vill jag borja tomkora istallet..gillar det battre..
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: niardasp
·
Småbarn Min dotter är 3,5 ar och började ny förskolegrupp i september, tidigare var hon i smabarnsgrupp men i samma hus. Hon är ett envist barn...
Svar
13
· Visningar
1 662
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 829
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp