2-åringen mår inte bra...

Sv: 2-åringen mår inte bra...

Visst måste det vara en enorm omställning! Samtidigt säger ju "experterna" att det är lättare att acceptera ett nytt syskon när man fortfarande är så pass liten själv.

Idag har vi iaf pysslat om honom som bara den! När vi kom hem från dagis sa jag "Nu är mamma hungrig! Är L också det?". "Ja, jag vill ha spagetti" sa han då! Han hann inte mer än avsluta meningen innan jag kokade pasta :D Visserligen åt han bara några skedar, men ändå. Han VILLE.

Till efterrätt ville han ha en bulle. Det hade vi inte då, men nu står dom i ugnen :)
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Men lilla stackars L och er!
Jag tror också som fler säger på mamma-tid. Och ring till BVC och prata med dom så du får lufta dig där med.

En bamse peppkram från oss!
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Vår son har precis som L fastnat för saker periodvis. Jag tänker på det här med Peter Pan filmen. Där är ju ganska sorgsen. Peter Pan har ingen mamma, småkillarna är också övergivna. Flickan och pojken (kommer inte ihåg namnen) lämnar också sina föräldrar. Jag tror inte en 2-2,5 åring förstår hela handlingen och de underliggande budskapen men de snappar nog upp en hel del ändå. Sätter man det då i samband med att L dessutom fått hela sin världsbild ändrad som någon annan nämnde så kanske det spär på känslan av övergivenhet.
Kanske ska bannlysa Peter Pan ett tag och titta på en uppmuntrande power film istället. Rasmus på luffen från avsnitt 2 och Draktränaren har vi på repeat just nu.

Det började med Peter Pan, övergick till Peter Pan 2, sen Nalle Puh och nu är det Tingeling 3 som gäller. Så tyvärr kan jag inte skylla på filmerna heller...

Sen tror jag att man handgripligen ska få försöka få honom att fastna för något annat en stund. Kanske leka med gubbar. Rätt som det är kanske det ledsna kommer ut med hjälp av gubbelek.

Det hävdade min sambo också att man kunde göra. Tills han försökte. Han lockade och pockade med allt möjligt, men fick inte en reaktion.

Mot trög mage har jag för mig att leopardbananer (dvs sånna där riktigt mogna med bruna fläckar på) är bättre än de grönaktiga. Sen kanske plutta i lite messmör i vällingen eller på gröt eller macka.

Kanske ska prova med mer mogna bananer då. Tyvärr säljer de bara gröna här :crazy: Men det går ju vänta ut! Välling slutade han med för ett halvår sen, gröt är han inte alls intresserad av. Har köpt hem katrinplommonpure, ska försöka lura i honom det...

Sen är nog ett besök på BVC ingen dålig ide. De kanske kan ta lite prover och ni kanske har chans att hamna i en föräldragrupp för flerbarnsfamiljer.

Ja, det vore himla skönt att kunna utesluta fysiska fel iaf. Vad ska man begära? Räcker det med blodprov?

Jag tror inte att personlighetsförändringen är något ni ska göra L uppmärksam på. Han har nog saker att tänka på, tankar och känslor han inte kan sätta ord på. Han kanske behöver mer tid med bara mamma, när lillebror sover kan mamma och L rita tex. Kanske prioritera L framför lillebror nångång så att han känner sig ännu mer värdefull. Tex när lillebror är nöjd för stunden göra L uppmärksam på "Nu L vill mamma leka med bobbycaren, mamma puttar och L får åka".

Detta är något vi verkligen ska ta till oss och bättra oss på!

Sen förstår jag (mer än väl;)) smidigheten i filmtittande. Här hemma försöker vi göra det till tillsammanstid. Dvs sonen får sällan sitta själv medans vi gör andra saker. Vi sitter nästan alltid med och kramar och kommenterar (eller sover med en arm runt honom;))

Vi brukar sitta med och diskutera vad som händer i filmerna :) Åtminstone en av oss. Undantaget är när vi lagar mat eller byter på lillebror.

Krama på varandra där hemma. Ni gör det bästa ni kan, det är jag övertygad om!

Kram Miks

Tack vännen! :love:
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Men lilla stackars L och er!
Jag tror också som fler säger på mamma-tid. Och ring till BVC och prata med dom så du får lufta dig där med.

En bamse peppkram från oss!

Tack!! :love:

I helgen ska vi till Kolmården, hoppas han lever upp lite då :) Fast idag har han vart sitt gamla jag hela dagen, som vi har njutit!!
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Päron, potatis, körsbär, aprikos, Katrin plommon är allt lösande. Försök ta bort ris, pasta, bananer, blåbär bl.a. Som alla är stoppande.

Det finns mediciner receptfritt på Apoteket men jag tror inte det är att rekommendera på en 2 åring.

Du bör be om en akut tid hos barnläkaren för att få hjälp omgående även om det bara är förstoppning. Vi har fått lära oss att det ska vara som mos i konsistensen och definitivt inte hårdare.

Glömde det viktigaste... Dricka minst 1-1.5 liter om dagen.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Kan även nämna att hos oss är det nästan bara bra dagar om vi kommer ut på aktivitet under förmiddagen. Stannar vi inne är vi snart inne i passiviteten med följd att han inte vill någonting alls.
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Tack för tipsen! Vi tar till oss av alla goda råd och ber en bön att det ska fungera :)
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

har inget klokt att tillägga tyvärr, men lider med er!!

hoppas ni snart hittar en lösning och kan dra fram aktiva L ur sitt skal igen. :love:
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

tack själv! :D

(är ett vandrande åskmoln, skitnervös och i upplösningstillstånd :o )
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Det kommer gå bra! Se till att uppdatera bloggen snabbt sen :angel:
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Vi med. Klockan 9 måste vi stå på gården. Sen rullar det på. Jag måste spara TV:n tills jag lagar middag annars håller de fast mig i benen och skriker (precis som att det går snabbare att laga mat då...)
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Päron, potatis, körsbär, aprikos, Katrin plommon är allt lösande. Försök ta bort ris, pasta, bananer, blåbär bl.a. Som alla är stoppande.

Torkade eller kokta blåbär (sylt, soppa, saft) är stoppande men de färska bären är lösande. Så har jag fått lära mig det iaf. Vet inte om det alltid är så men har egna erfarenheter av det så jag tror på det.
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Här kan vi inte ens äta ett par färska blåbär utan tvärnit tyvärr. Men det är såklart svårt att veta eftersom det kan vara något annat som nitat de gångerna :).
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Vi med. Klockan 9 måste vi stå på gården. Sen rullar det på. Jag måste spara TV:n tills jag lagar middag annars håller de fast mig i benen och skriker (precis som att det går snabbare att laga mat då...)

Så var det här förut också, det blev bättre när han fick en egen spis i köket.
Nu är ha oftast med och lagar maten.
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Men är det inte vanlig 2-års trots? Min dotter säger också att hon inte vill till presis ALLT, men hon gör det endå.
Jag känner igen min dotter i presis allt du skriver, och hon är presis 2 fyllda. Min dotter är dock inte deprimerad. Mest tjurig och testar gränser, vill bestämma själv osv. Min dotter kollar på rorri racerbil 20 ggr varje dag om hon får.
Om ni tror att han mår dåligt ska ni självklart kolla upp det, jag ville bara säga att vi har det samma här hemma. :)
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Men är det inte vanlig 2-års trots? Min dotter säger också att hon inte vill till presis ALLT, men hon gör det endå.
Jag känner igen min dotter i presis allt du skriver, och hon är presis 2 fyllda. Min dotter är dock inte deprimerad. Mest tjurig och testar gränser, vill bestämma själv osv. Min dotter kollar på rorri racerbil 20 ggr varje dag om hon får.
Om ni tror att han mår dåligt ska ni självklart kolla upp det, jag ville bara säga att vi har det samma här hemma. :)

Visst fasen är han i trotsåldern! Det där ilskna, "JAG VILL INTE!!!", kommer allt som oftast. Men det jag startade tråden om handlar mer om ett håglöst, nedstämt, "jag vill inte...". När man inte ens vill leka och göra sånt man tycker är roligt, då handlar det inte om trots.
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Fast idag har han vart sitt gamla jag hela dagen, som vi har njutit!!

Vad skönt att höra :)

Angående trots så har min 2 åring tagit sig ur det. Jag vill inte riktigt kalla det trots utan mer gränstestare. Han har fått vredesutbrott om han måste göra nåt han inte vill. Eller om vi säger nej och han provar ändå och vi då visar att vi blir arga. Han blir jätteledsen och förbannad, men vi brukar krama om honom tills han lugnar ner sig och sen kan vi prata om det. Oftast har detta varit när han har varit trött. Och om vi förekommer honom så händer det aldrig. Och nu när jag läste alla inlägg kan jag inte komma ihåg senast han blev så förbannad.
Men jag minns att jag tänkte "jösses, hur ska det bli när han blir 3...?" :cool:
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Har egentligen inte så mycket att komma med, men om han är hård i magen så är kiwi bra.

Jag hoppas han mår bättre snart!
 
Sv: 2-åringen mår inte bra...

Jag kallar det för trots eftersom det alltid hetat så, precis som dagis heter dagis ;) Men visst är det gränstestning! Och man kan verkligen bli tokig på alla utbrott som kommer, men de fyller ju ändå en funktion :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: fejko
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 977
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 509
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp