2019 års vikttråd

För att det är svårare att trycka i sig mängder med ost än det är att göra dito med godis och även om ost inte är kcal-snålt så är det fasiken så mycket nyttigare och bättre att peta i sig än godis.

Knapra morotsstavar eller någon annan typ av grönsak/rotsak/frukt skuren i bitar.

Det är nästan lika mkt kalorier i ost och lösgodis.
Jag är ute efter kaloriminskning.
I min bok är ost ett dåligt alternativ.
Att ost är hälsosammare än godis säger jag inte emot men för att nå en viktminskning måste jag nå ett kaloriminus.
 
Jag har nu i 2 veckor snittat 1100-1200 kcal/dag vegetarisk mat. Försöker få till bättre portionstorlekar genom att äta hälften av vad jag brukar så magen går tillbaka och inte behöver lika mycket mat för att bli mätt. Första veckan var jobbig men nu känns det rätt okej ändå. Ser ingen skillnad kroppsmässigt än men hoppas att det ska börja droppa snart, hade varit kul med lite uppmuntran i form av viktnedgång :) Har beställt en ny våg som ska mäta fettprocent i kroppen också så får se när den kommer om vikten har ändrats nåt sen jag började och ska bli intressant att följa förändingen i fettprocent vilket känns viktigt att hålla koll på.
 
Funderar på lchf/keto/antiinflammatorisk Vill helst inte dra ner på kalorierna för mycket pga det leder till hunger och lätt till överätning. Behöver kunna köra långa pass (cykel). Vv har vart okej i perioder men lite fettsnålt och jag går alltid upp igen.

Kommer kika in här men kanske inte vara så delaktig.
Jag äter lchf-inspirerat och mår jättebra när jag håller mig till det. Är jag lite, lite strikt så går jag ner i vikt direkt också :) räknar ingenting och det är så skönt att alltid kunna äta sig mätt, bara matt äter rätt :)
 
Vad äter ni när suget sätter in?
Jag måste sluta ha godis som livets mening.
Jag älska grönsaksstavar som kvällssnack framför tvn! Låter tråkigt men detbär fsktiskt riktigt gott, gurka, morot och goda tomater som honungstomater eller plommontomater! Om jag har utrymme kcalmässigt så gör jag iblans lite dip till på majjo/yoghurt/cremefraiche och sriraccha :)
 
Låter skönt! Jag håller på att spana in keto just nu, lite oklart vad som egentligen är skillnaden. Mer protein i lchf har jag fått fram.
 
Heja heja!!:banana:
Svärmor kom med lussekatter och choklad i måndags, har inte rört något av det men får typ titta åt ett annat håll när jag går förbi.. Älskar både choklad och lussekatter:cautious: Chokladkartongen är dock inte öppnad och då är det lättare.

Tack :) Jag tittade inte ens åt godiset, skönt :). Jo det är ju så gott, ja oöppnat går ju helt klart lättare att låta bli !
 
@MarieJ såg bästa dieten på SVT play och där fanns många kalorisnåla recept och tips på snacks från fastedagarna ur 5:2 dieten.
 
Viktmål 1= 21,1kg
1/1 Start
2/1: -0,4kg
3/1: -1,1kg
4/1: -0,3kg
5/1: +0,4kg
6/1: +0,2kg
7/1: +0,7kg
8/1: +0,3kg
9/1: -1,9kg
10/1: -0,2kg

Totalt: -2,3kg
Kvar till mål: 17,8kg

Som väntat blev det lite för lite vatten igår. Höll dock maten bra så jag får vara nöjd. Tillbaka på kontoret igen och mitt vattenintag bör förbättras markant.
 
Alltså ost och choklad är ju typ liknande ur kolorisynpunkt. Tyvärr är ju bägge väldigt gött :p
 
Därför äter man LCHF istället för att räkna, då är det ett utmärkt mellanmål med en rejäl bit ost :rofl::D

Det funkar inte för mig. Föräter mig och blir ännu fetare. Måste kolla kalorimängden annars är det klippt
 
Jo, man är ju olika! Jag tycker bara synd om er :laugh: ost är ju bäst :D

Tyvärr tycker jag nog inte att ost och likn är så gott om man inte tillsätter nåt smaskigt kolhydratigt till. Fett är bara gott med snabba kolhydrater.. typ. Kaos haha!

Verkar som att min kropp tycker att min normalvikt ska vara runt 60 kg. Runt den vikten kan jag äta i stort sett vadsomhelst och ligga hyfsat viktstabilt. Min tunna kompis verkar ha sitt läge runt 45 och kan omöjligt äta upp sig (hon kämpar :p )
 
Tyvärr tycker jag nog inte att ost och likn är så gott om man inte tillsätter nåt smaskigt kolhydratigt till. Fett är bara gott med snabba kolhydrater.. typ. Kaos haha!

Verkar som att min kropp tycker att min normalvikt ska vara runt 60 kg. Runt den vikten kan jag äta i stort sett vadsomhelst och ligga hyfsat viktstabilt. Min tunna kompis verkar ha sitt läge runt 45 och kan omöjligt äta upp sig (hon kämpar :p )
Ja, den kombinationen är som gjord att misslyckas :laugh:

Vad jobbigt att inte lyckas gå upp!
 
Alltså jag är ju en riktig snacks- och godisätare, och jag har lite olika strategier för att komma runt det.

En är att snacksa på riktig mat. Jag gick ner i vikt mycket fint under en period när jag var singel, då hade jag alltid goda ostar, lufttorkad skinka och olika sorters salami i kylen, och så gjorde jag i ordning en assiett med små bitar. Detta åt jag i stället för middag, och då släckte det kvällens sug efter snacks jättebra. Till lunch åt jag en stor sallad med en massa gröna blad och tomater, med lite goda grejer som nötter, kyckling, skinka eller ost som topping (alltså små bitar och inte så mycket, bara så att man kunde få en liten smakpärla på gaffeln då och då). Sallad är ju också ganska snacksigt att äta, det tar en bra stund. Så "snacks" hela dagen och samtidigt ganska bra blandning av livsmedel. En annan snacksig favorit är räkor med skal, det tar lång stund att äta när man måste skala varje räka och med en mager dip till behöver man inte några andra tillbehör. Fruktsallad är en annan snacksig favorit, ibland som frukost med yoghurt till.

En annan är att välja snacks som inte är så moorish eller som man inte kan slänga in hela nävar av i käften. Nötter och frön med skal är jättebra och dessutom nyttiga. Om jag köper nötter utan skal - gärna då utan salt, eftersom saltet gör att man äter mer. Mörk choklad går åt långsammare än lösgodis eller mjölkchoklad.

Sen har jag NPK-metoden: Njutning Per Kalori. Är det verkligen värt att stoppa grejen i munnen? Här kan man säga att t ex en billig chokladadventskalender som man hittar i en låda i april har väldigt lågt NPK-värde, och en handgjord chokladpralin med passionsfruktfyllning har ett så högt NPK-värde att den oftast är värd att äta.

Slutligen har jag lärt mig att aldrig ha godis eller snacks hemma, eftersom jag inte klarar av att stå emot det. Och om jag köper hem, så köper jag lite och äter det långsamt, och lovar mig själv att jag får gå till butiken en gång till om det är så att jag känner att jag absolut måste ha mer. Men det har faktiskt inte hänt än - en 35-grams chipspåse och något hekto smågodis räcker, särskilt om jag blandar i några hårda karameller. När jag har käkat det är suget tillräckligt stillat för att jag inte ska idas klä på mig och gå ut, trots att jag bor bredvid en affär.
 
Verkar som att min kropp tycker att min normalvikt ska vara runt 60 kg. Runt den vikten kan jag äta i stort sett vadsomhelst och ligga hyfsat viktstabilt. Min tunna kompis verkar ha sitt läge runt 45 och kan omöjligt äta upp sig (hon kämpar :p )

Jag skulle inte vara i den här tråden någonsin ever om min kropp bestämde sig för att jag skulle vara viktstabil runt 60 kilo, och jag är nog betydligt kortare än du!
 
Ja, den kombinationen är som gjord att misslyckas :laugh:

Vad jobbigt att inte lyckas gå upp!

Ja hon tycker det är svinjobbigt! Hennes favorit på kvartershaket är "barman special". En ganska vidrig anrättning av smörstekt vitt bröd, på den en fet entrecote, allt dränkt i beasås. Till detta serveras pommes frites. Hon brukar avsluta med en rejäl efterrätt ;) :rofl:
När de hade hälsokoll på jobbet fick hon remiss vidare pga sin undervikt. Där kunde konstateras att hon hade högt blodtryck, högt kolesterol och helt enkelt var en tunn person med ett inre som en kraftigt överviktig. Så nu måste hon tänka på vad hon stoppar i sig ur den synpunkten...
 
Jag skulle inte vara i den här tråden någonsin ever om min kropp bestämde sig för att jag skulle vara viktstabil runt 60 kilo, och jag är nog betydligt kortare än du!

Vi ser alla olika ut! Jag har en kurvig kroppsform men fettet väldigt ojämnt utspritt på kroppen, främst röv, lår och överarmar.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 257
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp