2019 års vikttråd

Vad äter ni när suget sätter in?
Jag måste sluta ha godis som livets mening.
Råa morötter just nu. Nötter, rostade bönor/kikärtor etc funkar bra med, mer kaloririka men då är det något nyttigt man stoppar i munnen som mättar, d0 är det mindre risk att hetsäta.
Andra grönsaker, paprika är ju sött men bra, mm
 
Vad äter ni när suget sätter in?
Jag måste sluta ha godis som livets mening.

Ibland delar jag ett äpple i klyftor, strör över lite sukros och kanel - in i micron några min och lite vaniljvisp till. Det är inte jättemycket kcal på den mängden vaniljvisp man tar eftersom det är så fluffigt.

Ibland gör jag soppa och tar en stor portion som mättar ordentligt för ibland är suget bara dold hunger och eftersom jag sabbat mina hungerkänslor innan i livet så vet jag inte skillnaden ibland.

Men oftast så äter jag det jag vill. Är jag sugen på choklad så tar jag det men försöker räkna in det i dagens kcalmängd alt höjer dagens kcalmängd till en stå stilla i vikt mängd så jag kan ta hela kakan om jag vill.
 
Ibland delar jag ett äpple i klyftor, strör över lite sukros och kanel - in i micron några min och lite vaniljvisp till. Det är inte jättemycket kcal på den mängden vaniljvisp man tar eftersom det är så fluffigt.

Ibland gör jag soppa och tar en stor portion som mättar ordentligt för ibland är suget bara dold hunger och eftersom jag sabbat mina hungerkänslor innan i livet så vet jag inte skillnaden ibland.

Men oftast så äter jag det jag vill. Är jag sugen på choklad så tar jag det men försöker räkna in det i dagens kcalmängd alt höjer dagens kcalmängd till en stå stilla i vikt mängd så jag kan ta hela kakan om jag vill.

Jag håller mig alltid till helgerna med godis (när det inte är julledigt) Utmaningen blir att ersätta det då. Jag är allt eller inget. Äta 10 godisbilar är inget som funkar för mig.
Har kanske fem kilo eller ngt mer att gå ner. (Väger mig inte så ofta för det blir bara stress) Tills jag har gjort det ska jag inte köpa onyttigheter.
I övrigt följer jag ingen diet utan äter normal mängd kalorier.(Typ 1500-1800) Vill därför ha förslag på kalorisnåla sugdämpare.
 
Hoppar in i den här tråden! Sista året har jag gått upp en del, egentligen inte så mycket men tillräckligt för att en del kläder inte längre passar och kanske viktigast, jag känner mig inte längre bekväm i min kropp. Så nu blir det andra bullar (dvs inga?!), kör inte med förbud utan räknar kalorier, drar ner rejält på godsakerna och ska komma igång med träningen. Känner mig försiktigt pepp! :D
Hej, Såg du skulle räkna kalorier, är sugen på att testa det jag också. Men hur många kalorier bör man ligga på. :) Har noll koll på sånt här
 
Jag går inte ner i vikt, det behöver jag inte testa för att veta.

Ost och godis innehåller ungefär samma mängd kalorier/100 g. Det är lätt att klämma i sig 300 gram godis. De flesta brukar kunna sätta stopp efter en betydligt mindre mängd ost. Och då är ost "riktig mat" med en mycket bättre sammansättning av näringsämnen.

Hur mycket godis äter du?
 
Ost och godis innehåller ungefär samma mängd kalorier/100 g. Det är lätt att klämma i sig 300 gram godis. De flesta brukar kunna sätta stopp efter en betydligt mindre mängd ost. Och då är ost "riktig mat" med en mycket bättre sammansättning av näringsämnen.

Hur mycket godis äter du?
Ok fast ost är ju ändå väldigt kaloririkt. Äter på macka en gång om dagen men tycker inte att det är ett bra i övrigt.
Man tycker olika men jag letar lite kalorier.

3-4 hg godis är inget problem.
 
Ok fast ost är ju ändå väldigt kaloririkt. Äter på macka en gång om dagen men tycker inte att det är ett bra i övrigt.
Man tycker olika men jag letar lite kalorier.

3-4 hg godis är inget problem.

Okej, vad har du att förlora på att prova att äta t ex ost I STÄLLET för godis nån gång när du blir så sugen att du inte kan stå emot? Bara ost, inte smörgås.
 
Okej, vad har du att förlora på att prova att äta t ex ost I STÄLLET för godis nån gång när du blir så sugen att du inte kan stå emot? Bara ost, inte smörgås.
Jag ska inte äta godis för att det är kaloririkt och jag ska dra ner på dom. Varför ska jag prova att äta ngt med mkt kalorier då?
 
Jag ska inte äta godis för att det är kaloririkt och jag ska dra ner på dom. Varför ska jag prova att äta ngt med mkt kalorier då?

För att det är svårare att trycka i sig mängder med ost än det är att göra dito med godis och även om ost inte är kcal-snålt så är det fasiken så mycket nyttigare och bättre att peta i sig än godis.

Knapra morotsstavar eller någon annan typ av grönsak/rotsak/frukt skuren i bitar.
 
Funderar på lchf/keto/antiinflammatorisk Vill helst inte dra ner på kalorierna för mycket pga det leder till hunger och lätt till överätning. Behöver kunna köra långa pass (cykel). Vv har vart okej i perioder men lite fettsnålt och jag går alltid upp igen.

Kommer kika in här men kanske inte vara så delaktig.
 
Nej det gör det inte, om jag äter 1400 så blir jag en julgris,sänker jag till runt 1000 så går det sakta men säkert neråt och jag kan inte skylla på några mediciner.

Åter igen - ett sänkt kaloriintag minskar vikten. Det funkar ju på dig med.
Sedan är det individuellt hur långt ner på skalan man måste lägga sig. Där finns fler faktorer som ålder, kön, ämnesomsättningen, hur aktivt man rör på sig under dagen m.m.
Så i ditt fall skulle säga att det visst funkar om du går ner i vikt på 1000 kcal. Står du däremot stilla (och inte bara sitter i soffan) är det en annan sak.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 258
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp